AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #1 Skrevet 22. oktober 2013 Hei! Bor i ett borettslag, i noe som ligner på firemannsbolig bare med egen inngang. Felles hagen er det gress, men utenfor min bolig og han ved siden av er det mye store stein og noen gressflekker. Jeg har sådd litt gress for en stund siden der det manglet og plantet litt blomster. Problemet nå er at det stadig går ukjente menn over "våres" hage/veranda og over til han ved siden av. Noe jeg synes er ekkelt da de ser rett inn i stuen våres, i tillegg tråkker de over der jeg prøver for harde livet å få gresset til å bli finere. Jeg har sagt ifra til ett par av folka som går forbi her, om de vær så snill kan bruke døra når de skal besøke naboen ved siden av, og begge har vært forståelsesfulle og sagt at det skal de gjøre. Men de bare fortsetter, både på dagen og midt på natten.. Det går i tillegg rykter om at naboen driver med dop. Om han selger eller kjøper er usikkert. Jeg er klar over at det er felles hage da det er borettslag, men jeg synes forde at det er ekkelt når det går folk jeg overhodet ikke kjenner utenfor stua mi. Hva synes dere jeg skal gjøre? Eller har jeg ingen rett til å reagere? Anonymous poster hash: 99342...a56
Surriball Skrevet 22. oktober 2013 #2 Skrevet 22. oktober 2013 Du har ikke rett til å be dem gå gjennom døra fordi det er rett utenfor stuevinduet ditt, ettersom det er fellesareal. Men du kan si at du prøver å få gresset til å gro her, siden det blir finere for alle på det viset, og at du hadde satt pris på at de brukte døra av den grunn 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #3 Skrevet 22. oktober 2013 Men når det er ukjente mennesker som ikke bor i borettslaget? Kan jeg bare gå i ett annet borettslag og krysse hagen dems nærmest stuevinduet dems, og til og med gå på verandaen? Skjønner at det er felles areal, men synes forde det blir for drøyt, hvertfall da når jeg vet det er "dopfolk" det er snakk om.. Anonymous poster hash: 99342...a56
xinnia Skrevet 23. oktober 2013 #4 Skrevet 23. oktober 2013 Men når det er ukjente mennesker som ikke bor i borettslaget? Kan jeg bare gå i ett annet borettslag og krysse hagen dems nærmest stuevinduet dems, og til og med gå på verandaen? Skjønner at det er felles areal, men synes forde det blir for drøyt, hvertfall da når jeg vet det er "dopfolk" det er snakk om.. Anonymous poster hash: 99342...a56 De er jo ikke ukjente for den de skal besøske.. Hadde tatt det opp med styret i borettslaget. Mistenker du doplanging må du ringe politiet. 3
Pria Skrevet 23. oktober 2013 #5 Skrevet 23. oktober 2013 Hvis det er et renn av folk som til alle døgnets tider skal besøke denne mannen hadde jeg også mistenkt dopsalg. Men det er noe politiet skal varsles om.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #6 Skrevet 23. oktober 2013 - Varsle politiet om ev dopsalg. - Sett opp bånd rundt gressflekken og et skilt hvor det står "Nysådd. Ikke tråkk på gresset." Anonymous poster hash: b9290...e56 9
onyx Skrevet 23. oktober 2013 #7 Skrevet 23. oktober 2013 Be naboen si fra til "kundene" sine at de blir godt observert av andre naboer og at det kan være mer diskret å benytte hoveddøra neste gang? 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #8 Skrevet 23. oktober 2013 Så lenge det ikke rent juridisk er din hageflekk, men fellesareal, har du ingenting du skulle ha sagt på at besøkende hos en annen i borettslaget går der. Hadde du eid selv ville dette vært såkalt innmark, og da kan ikke enhver ferdes fritt der uten videre. Jeg forstår at du bare vil ha det fint der, men det du steller er jo ikke ditt, selv om det kan oppfattes sånn. Om de aktivt sjikanerer deg, f.eks. står på utsiden av glasset og kikker inn så godt de kan, kan du klage. Det har da likevel ingenting med ferdselen å gjøre. Mistenker du dopsalg kan du godt varsle politiet. Det er helt irrelevant for din rett til å reagere på at de går der, men du bør likevel varsle om du mener du har grunn til mistanke. Anonymous poster hash: 7be4d...fe0 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #9 Skrevet 23. oktober 2013 Hei! Bor i ett borettslag, i noe som ligner på firemannsbolig bare med egen inngang. Felles hagen er det gress, men utenfor min bolig og han ved siden av er det mye store stein og noen gressflekker. Jeg har sådd litt gress for en stund siden der det manglet og plantet litt blomster. Problemet nå er at det stadig går ukjente menn over "våres" hage/veranda og over til han ved siden av. Noe jeg synes er ekkelt da de ser rett inn i stuen våres, i tillegg tråkker de over der jeg prøver for harde livet å få gresset til å bli finere. Jeg har sagt ifra til ett par av folka som går forbi her, om de vær så snill kan bruke døra når de skal besøke naboen ved siden av, og begge har vært forståelsesfulle og sagt at det skal de gjøre. Men de bare fortsetter, både på dagen og midt på natten.. Det går i tillegg rykter om at naboen driver med dop. Om han selger eller kjøper er usikkert. Jeg er klar over at det er felles hage da det er borettslag, men jeg synes forde at det er ekkelt når det går folk jeg overhodet ikke kjenner utenfor stua mi. Hva synes dere jeg skal gjøre? Eller har jeg ingen rett til å reagere? Anonymous poster hash: 99342...a56 Her er det jo flere ting. -Mistanker om dop må taes med politiet, -Plagsom tråkk må taes opp med styret dersom du selv ikke får noe orden på det og mener det er til alvorlig sjenanse. -En felles hageflekk kan ikke sies å være "din" så innsyn herfra må du skjerme deg mot ved hjelp av gardiner/planter -Din private lille hageflekk/platting kan du gjerde inne slik at bare du kommer til den. Selv i borettslag har en oftest en helt privat flekk som er bare din, og om du har det så bør du kunne gjerde den inne (men hør med styret). Anonymous poster hash: 7a459...fb5
nawuraM Skrevet 23. oktober 2013 #10 Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Blæh..."dopfolk" ditt og "dopfolk" datt. Hva er egentlig motivasjonen her? Å få gresset til å gro, eller å legge seg opp i andres saker som du ikke har noe med? -Mistanker om dop må taes med politiet, Mistenker du dopsalg kan du godt varsle politiet. - Varsle politiet om ev dopsalg. Mistenker du doplanging må du ringe politiet. Man varsler selvsagt ikke politiet over en privatsak som ikke angår noe andre enn den/de det gjelder, uansett om man har loven på sin side eller ei. Hun har ikke noe annet enn løse rykter å forholde seg til når det gjelder det her, hvilket må bety at dette påståtte dopbruket/dopsalget uansett ikke har vært til noen sjenanse for henne. Så hvorfor da gjøre seg til sladrekjærring bare fordi man kan? Det finnes noe som heter folkeskikk også, og er man i besittelse av folkeskikk varsler man ikke politiet over ingenting bare for å plage folk som gjør noe en selv ikke liker. Endret 23. oktober 2013 av nawuraM
Pialill Skrevet 23. oktober 2013 #11 Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Verandaen utenfor stuevinduet er vel din og ikke fellesområde? Jeg ville hørt med borettslaget om du kan sette opp gjerde, du kan jo ha en liten port ut til gresset? Da tror jeg nok folk ville hatt høyere terskel for å gå den veien kom på en ting til: du disponerer vel terrassen din? det skal i såfall stå i vedtektene. Da kan du nekte alle å gå på din terrasse, selv om de hører til sameiet. Verre er det med hagebiten. Den disponerer dere vel felles? Vi har hatt akkurat det samme her, fulle berusede folk som tramper over terrassen våres og går rundt til naboen. Noe vi ikke helt skjønner, det er tross alt en omvei.... Vi bor også i en firemannsbolig med separate innganger... vi har stoppet alle og en hver, da vi disponerer hvert vårt uteområde. Til sommeren setter vi opp gjerde, da kommer ikke jævlene seg gjennom. Endret 23. oktober 2013 av Pialill 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #12 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg skjønner ikke helt beskrivelsen av hvordan dette ser ut, men hva med å sette opp benker, potter o.l slik at de må gå rundt? Anonymous poster hash: 07a7d...f8a
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #13 Skrevet 23. oktober 2013 Be naboen si fra til "kundene" sine at de blir godt observert av andre naboer og at det kan være mer diskret å benytte hoveddøra neste gang? Dette. Dersom han driver med noe snusk kommer han til å korrigere kundene sine på dette rimelig raskt. Anonymous poster hash: 1163f...dc3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #14 Skrevet 23. oktober 2013 - Varsle politiet om ev dopsalg. - Sett opp bånd rundt gressflekken og et skilt hvor det står "Nysådd. Ikke tråkk på gresset." -Jeg har tenkt til å varsle politiet om dopsalg, men da det er ett annet menneske i borettslaget som har fortalt meg at han og flere her driver med dop, er jeg redd de kommer til å vite det er jeg som har tipset politiet :/ -Takk for tipset! Jeg har tenkt på det, men tenkte kanskje det var litt teit da gresset ikke gror så mye nå på høsten? Be naboen si fra til "kundene" sine at de blir godt observert av andre naboer og at det kan være mer diskret å benytte hoveddøra neste gang? Hehe, hvis jeg tørr skal jeg gjøre det. Er jo ikke sikkert at det er han som selger, men han skjønner vell poenget mitt hvis jeg sier det forde ;P Blæh..."dopfolk" ditt og "dopfolk" datt. Hva er egentlig motivasjonen her? Å få gresset til å gro, eller å legge seg opp i andres saker som du ikke har noe med? Man varsler selvsagt ikke politiet over en privatsak som ikke angår noe andre enn den/de det gjelder, uansett om man har loven på sin side eller ei. Hun har ikke noe annet enn løse rykter å forholde seg til når det gjelder det her, hvilket må bety at dette påståtte dopbruket/dopsalget uansett ikke har vært til noen sjenanse for henne. Så hvorfor da gjøre seg til sladrekjærring bare fordi man kan? Det finnes noe som heter folkeskikk også, og er man i besittelse av folkeskikk varsler man ikke politiet over ingenting bare for å plage folk som gjør noe en selv ikke liker. Kaller de for dopfolk, da de er det og de ser ut som det. Det er snakk om en voksen mann som har en unge. Det er derfor jeg legger meg oppi det. Og på grunn av at jeg vil at gresset skal komme opp til sommeren da det er flere brune flekker som aldri blir fine. Folkeskikk for meg er å bry seg, ikke å gi faen. Verandaen utenfor stuevinduet er vel din og ikke fellesområde? Jeg ville hørt med borettslaget om du kan sette opp gjerde, du kan jo ha en liten port ut til gresset? Da tror jeg nok folk ville hatt høyere terskel for å gå den veien kom på en ting til: du disponerer vel terrassen din? det skal i såfall stå i vedtektene. Da kan du nekte alle å gå på din terrasse, selv om de hører til sameiet. Verre er det med hagebiten. Den disponerer dere vel felles? Vi har hatt akkurat det samme her, fulle berusede folk som tramper over terrassen våres og går rundt til naboen. Noe vi ikke helt skjønner, det er tross alt en omvei.... Vi bor også i en firemannsbolig med separate innganger... vi har stoppet alle og en hver, da vi disponerer hvert vårt uteområde. Til sommeren setter vi opp gjerde, da kommer ikke jævlene seg gjennom. Ja, verandaen er min, så jeg sier ifra til folka hvis de går på den. Angående gjerde så trur jeg det blir litt vanskelig, da det som sagt er endel små fjell og stein, så gjerdet ville i så fall sett rart ut Hagebiten er felles, men det er vi selv som har ansvar over våres "egen" flekk, da borettslaget ikke har noe form for dugnad o.l. Uff, da skjønner du nok hva jeg mener. Det er faktisk omvei her også istendefor å bruke døra:P Jeg skjønner ikke helt beskrivelsen av hvordan dette ser ut, men hva med å sette opp benker, potter o.l slik at de må gå rundt? Det ser sånn ca ut som dette http://www.google.no/imgres?safe=off&sa=X&biw=1536&bih=790&tbm=isch&tbnid=L5EWT7Rv2opWOM:&imgrefurl=http://blomsterknatten.blogspot.com/2010/06/det-blomstrer-i-fjellhagen.html&docid=N8JWdsou6xNBiM&imgurl=http://4.bp.blogspot.com/_awhenQJgV2I/TA4O359wA3I/AAAAAAAAAuc/CQWqkIIr06Q/s1600/juni2010%252B031.jpg&w=800&h=600&ei=8OdnUumQJaez4AT4soDgDQ&zoom=1&ved=1t:3588,r:3,s:0,i:87&iact=rc&page=1&tbnh=172&tbnw=229&start=0&ndsp=24&tx=126&ty=66 Han ved siden av og jeg har det sånn utenfor hos oss, de andre boligene har bare rett plen med gress, virker nesten som at de glemte å sprenge eller fikse sånn at det ble hage her også den gang de bygde leilighetene. Jeg skal nå investere i noen potter og sette de sånn at de må gå rundt. Skal banne på at de bare går over pottene, men verdt ett forsøk Hva slags blomster kan jeg ha oppi de nå da? Er vell ikke stort som overlever denne kulden? Anonymous poster hash: 99342...a56 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #15 Skrevet 23. oktober 2013 Blæh..."dopfolk" ditt og "dopfolk" datt. Hva er egentlig motivasjonen her? Å få gresset til å gro, eller å legge seg opp i andres saker som du ikke har noe med? Man varsler selvsagt ikke politiet over en privatsak som ikke angår noe andre enn den/de det gjelder, uansett om man har loven på sin side eller ei. Hun har ikke noe annet enn løse rykter å forholde seg til når det gjelder det her, hvilket må bety at dette påståtte dopbruket/dopsalget uansett ikke har vært til noen sjenanse for henne. Så hvorfor da gjøre seg til sladrekjærring bare fordi man kan? Det finnes noe som heter folkeskikk også, og er man i besittelse av folkeskikk varsler man ikke politiet over ingenting bare for å plage folk som gjør noe en selv ikke liker. Lovbrudd av denne typen er ikke en privatsak. Er det kjøp og salg av dop hos naboen er det til sjenanse. Det er jo ikke ingenting det dreier seg om her. Anonymous poster hash: b9290...e56 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #16 Skrevet 23. oktober 2013 -Jeg har tenkt til å varsle politiet om dopsalg, men da det er ett annet menneske i borettslaget som har fortalt meg at han og flere her driver med dop, er jeg redd de kommer til å vite det er jeg som har tipset politiet :/ -Takk for tipset! Jeg har tenkt på det, men tenkte kanskje det var litt teit da gresset ikke gror så mye nå på høsten? Anonymous poster hash: 99342...a56 Hvis de er sånne søppelhuer som du gir inntrykk av her, tror jeg ikke de har peil på når gress gror og bør såes Politiet kan være diskrete, så det ville jeg ikke bekymret meg så mye for. Dessuten finnes det nok av tystere i dopmiljøet ellers. Anonymous poster hash: b9290...e56 1
nawuraM Skrevet 23. oktober 2013 #17 Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Lovbrudd av denne typen er ikke en privatsak. Er det kjøp og salg av dop hos naboen er det til sjenanse. Det er jo ikke ingenting det dreier seg om her. Anonymous poster hash: b9290...e56 Jo, det er vitterlig ingenting. Det dreier seg om et rykte som noen har satt ut om noen som antageligvis fyrer seg opp en fjodde på kveldene, noe som er helt normalt. Og så skal dere liksom pusse politiet på en person og gjøre livet surt for noen bare fordi de gjør noe som dere ikke liker, noe som overhodet ikke er til sjenanse for noen andre? Er det mulig å bli mer brille-Jesus enn det? Ser for meg trådstarter som står der og gnir seg i hendene, som en annen bygdetulling, når politiet dukker opp og kanskje barneværnet også. Syns dere skal roe ned denne sadismen deres opptil flere hakk og la andre mennesker være i fred. Endret 23. oktober 2013 av nawuraM
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #18 Skrevet 23. oktober 2013 Jo, det er vitterlig ingenting. Det dreier seg om et rykte som noen har satt ut om noen som antageligvis fyrer seg opp en fjodde på kveldene, noe som er helt normalt. Og så skal dere liksom pusse politiet på en person og gjøre livet surt for noen bare fordi de gjør noe som dere ikke liker, noe som overhodet ikke er til sjenanse for noen andre? Er det mulig å bli mer brille-Jesus enn det? Ser for meg trådstarter som står der og gnir seg i hendene, som en annen bygdetulling, når politiet dukker opp og kanskje barneværnet også. Syns dere skal roe ned denne sadismen deres opptil flere hakk og la andre mennesker være i fred. Det er trafikk av folk som TS åpenbart ikke synes er spesielt behagelige. Sjenansen er jo åpenbar, ellers hadde ikke tråden blitt startet. Det er bare ellers veldig typisk dopfolk å mene at andre folk skal gi blaffen i deres egne lovbrudd. Folk må ta og røyke hva de vil for min del så lenge de ikke er til sjenanse, men kjøp og salg og ubehagelig trafikk av ubehagelige folk er ikke greit. Det er en grunn til at dop ikke er lov, å da må det være helt i orden å melde fra til politiet. Anonymous poster hash: b9290...e56 2
nawuraM Skrevet 23. oktober 2013 #19 Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Det er trafikk av folk som TS åpenbart ikke synes er spesielt behagelige. Sjenansen er jo åpenbar, ellers hadde ikke tråden blitt startet. Det er bare ellers veldig typisk dopfolk å mene at andre folk skal gi blaffen i deres egne lovbrudd. Folk må ta og røyke hva de vil for min del så lenge de ikke er til sjenanse, men kjøp og salg og ubehagelig trafikk av ubehagelige folk er ikke greit. Det er en grunn til at dop ikke er lov, å da må det være helt i orden å melde fra til politiet. Anonymous poster hash: b9290...e56 Hun har jo ikke engang merket noe til hverken bruk eller salg av dop. Dette er kun et løst rykte som hun har hørt. Så hvordan i alle dager har dopbruken eller dopsalget "vært til sjenanse" når hun ikke en gang kjenner til at det foregår? Hun må gjerne stoppe folk fra å gå igjennom hagen hun forsøker å plante, men i så fall er det da vitterlig uinteressant om de går igjennom hagen for å røyke hos en kompis eller om de gjør det fordi de pleier å se fotballkamper eller utveksle røverhistorier hos ham. Det er ikke hennes business hva andre gjør hjemme hos seg, enkelt og greit. Spiller ingen rolle om loven åpner for at de som får et kick ut av sånt kan opptre som sladrekjærringer dersom de vil, det er uansett bedriten oppførsel å holde på sånn. Endret 23. oktober 2013 av nawuraM
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #20 Skrevet 23. oktober 2013 Hun har jo ikke engang merket noe til hverken bruk eller salg av dop. Dette er kun et løst rykte som hun har hørt. Så hvordan i alle dager har dopbruken eller dopsalget "vært til sjenanse" når hun ikke en gang kjenner til at det foregår? Du har vanskelig for det, skjønner jeg. Så la oss ta det en gang til: Problemet nå er at det stadig går ukjente menn over "våres" hage/veranda og over til han ved siden av. Noe jeg synes er ekkelt da de ser rett inn i stuen våres, i tillegg tråkker de over der jeg prøver for harde livet å få gresset til å bli finere. Jeg har sagt ifra til ett par av folka som går forbi her, om de vær så snill kan bruke døra når de skal besøke naboen ved siden av, og begge har vært forståelsesfulle og sagt at det skal de gjøre. Men de bare fortsetter, både på dagen og midt på natten.. Det går i tillegg rykter om at naboen driver med dop. Om han selger eller kjøper er usikkert. Anonymous poster hash: 99342...a56 Kaller de for dopfolk, da de er det og de ser ut som det. Det er snakk om en voksen mann som har en unge. Det er derfor jeg legger meg oppi det. Anonymous poster hash: 99342...a56 Bedriten oppførsel er å ture frem som man vil, tro at ens eget dopbruk ikke påvirker andre negativt og forlange at andre skal snu seg vekk om de ikke er med på festen. Som sagt, jeg gir blaffen i hva andre røyker, snorter og knaser, men blir oppførselen ubehagelig, er det min rett å si fra, og det er i så fall garantert noen andre som plages også. Anonymous poster hash: b9290...e56 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå