Gå til innhold

Er onde mennesker født sånn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner det at mange onde mennesker kanskje er det på grunn av ting som har skjedd i oppveksten, eller at de har blitt påvirket av miljøet de her vært/er i.

Med onde mennesker så mener jeg de som driver med dyremishandling, de som voldtar, dreper og gjør andre onde ting.

Går det an å være født ond? Er det noe feil i hjernen til sånne for eksempel? Og kan det være arvelig?

Anonymous poster hash: 1bc7f...b8f
Videoannonse
Annonse
Gjest HappyWaffle
Skrevet

ja.. babyer veit hva ondskap er.....

nei du det kommer ann på foreldrenes oppdragelse av ungen.

Skrevet

Det er klart at mennesker kan være født med eller utvikle psykiske lidelser som ikke er forårsaket av miljø. Men ofte bør disse oppdages under oppveksten og behandles (om mulig). Og om de ikke oppdages og behandles så kan jo det falle under miljø/oppvekst.

• Liker 3
Skrevet

Men bipolar lidelse kan være arvelig, og barn av foreldre som har vært deprimert, har mye større sjanse for å bli det selv. Derfor lurer jeg på om det kan være det samme med ondskap

-TS

• Liker 1
Skrevet

Feil. Ja, i mange situasjoner er det foreldrene sin feil. Men det er mange flinke og fantastiske foreldre som har gjort alt "riktig", men enda så har ungen endt opp med å gjøre forferdelige ting.

Jeg synes det er feil å tro at hvordan barna utvikler seg kun er pga foreldrenes oppdragelse

• Liker 4
Skrevet (endret)

Men bipolar lidelse kan være arvelig, og barn av foreldre som har vært deprimert, har mye større sjanse for å bli det selv. Derfor lurer jeg på om det kan være det samme med ondskap

-TS

ops beklager misforsto

Endret av Blod
Gjest Snoken-
Skrevet

Bipolar lidelse og schizofreni kan være arvelig. Det er som regel oppveksten som trigger om de blir "onde" eller ikke.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

vanlige mennesker uten sykdom kan være onde, å det er det jeg mener med at det kommer fra oppveksten.

er man syk så er man syk

Skrevet

For såkalte "svekkede sjelsevner" som folk som begår grusomme handlinger ofte beskrives med i f.eks. rettssaker, har så vidt meg bekjent ikke forskning konkludert med noen entydig årsak. Hjernen er kompleks, mye av det vi definerer som personlighet dannes gjennom miljøet man vokser opp i, men hjernen kan også ha skader og mangler rent fysisk som påvirker hvordan man oppfører seg.

Anonymous poster hash: 519a5...281
  • Liker 1
Skrevet

Mennesker er jevnt over ondest i 2-3-årsalderen, moralen de får kommer stort sett an på voksne lærer lærer dem.

Anonymous poster hash: 89ea1...b0e
  • Liker 1
Skrevet

Det er klart at mennesker kan være født med eller utvikle psykiske lidelser som ikke er forårsaket av miljø. Men ofte bør disse oppdages under oppveksten og behandles (om mulig). Og om de ikke oppdages og behandles så kan jo det falle under miljø/oppvekst.

Psykisk lidelse = ond?

Anonymous poster hash: 4e255...3ea

Skrevet

Bipolar lidelse og schizofreni kan være arvelig. Det er som regel oppveksten som trigger om de blir "onde" eller ikke.

Bipolare og schizofrene blir som regel ikke onde.

Skrevet

Ond - hva slags medisinsk diagnose er det?

For å svare seriøst på spørsmålet ditt: Ja noen er født med en psykopat hjerne, men det må alikevel bestemte hendelser til for at hjernen skal utvikle alvorlig negative personlighetstrekk.

Noen yrker har ofte en større andel psykopater en gjennomsnittet, da psykopatiske trekk i noen tilfeller også kan være en slags fordel i arbeidslivet og bestemte typer yrker og posisjoner appellerer mer til psykopatene.

Skrevet

Psykisk lidelse = ond?

Sa jeg det?

Skrevet

Men bipolar lidelse kan være arvelig, og barn av foreldre som har vært deprimert, har mye større sjanse for å bli det selv. Derfor lurer jeg på om det kan være det samme med ondskap-TS Anonymous poster hash: 1bc7f...b8f

Ja, det var nylig et program på nrk (schrødingers katt, tror jeg) om gener og miljø. Det er slik at man kan bli født med f eks psykopat-gener (dyssosial personlighetsforstyrrelse), men så kommer det an på oppveksten om disse genene skrus på eller ikke.

Forskeren som ble intervjuet fant til sin store overraskelse disse genene hos seg selv, men de var ikke skrudd på hos han, for han hadde en kjærlig og trygg oppvekst, men hadde han hatt en voldelig oppvekst, er sannsynligheten stor for at han ville utviklet seg galt. Han hadde visst mordere i familien.

Anonymous poster hash: 9d3cd...346

• Liker 1
Skrevet

Ond - hva slags medisinsk diagnose er det?

.

Dyssosial og narsississtisk personlighetsfortyrrelse.

Dette er mennesker som mangler empati, som kan være voldelige, drepe og plage dyr. Det starter ofte med dyremishandling, før de går videre til mennesker. Det kommer også litt an på intelligensnivå om man utvikler seg til en voldelig kioskraner eller for eksempel en statsleder (Hitler, Stalin etc).

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner en psykopat med en god oppvekst!

Anonymous poster hash: a0c27...82a

Skrevet

Dette er mennesker som mangler empati, som kan være voldelige, drepe og plage dyr. Det starter ofte med dyremishandling, før de går videre til mennesker. Det kommer også litt an på intelligensnivå om man utvikler seg til en voldelig kioskraner eller for eksempel en statsleder (Hitler, Stalin etc).

Ja, jeg skjønner det, men ond kan defineres på så mange måter. Det var derfor jeg svarte som jeg gjorde.

En lege, psykolog eller psykiater ville aldri gitt noen en diagnose som bare sa: Ond.

Skrevet

Ja, det var nylig et program på nrk (schrødingers katt, tror jeg) om gener og miljø. Det er slik at man kan bli født med f eks psykopat-gener (dyssosial personlighetsforstyrrelse), men så kommer det an på oppveksten om disse genene skrus på eller ikke.

Forskeren som ble intervjuet fant til sin store overraskelse disse genene hos seg selv, men de var ikke skrudd på hos han, for han hadde en kjærlig og trygg oppvekst, men hadde han hatt en voldelig oppvekst, er sannsynligheten stor for at han ville utviklet seg galt. Han hadde visst mordere i familien.

Genetikk er komplisert, og arv/miljø-problematikken er det i ekstrem grad. Det meste av forskninga på dette området tyder på at når det gjelder forbindelsen mellom genetikk og atferd og psykologi, så er det sannsynligvis kompliserte samspill mellom mange gener som hver for seg gir små bidrag.

Noe som burde være ganske selvsagt, egentlig, når man tenker på at et gitt gen strengt tatt ikke gjør noe annet enn å kode for produksjon av et protein i cellen der det er aktivt.

• Liker 2
Skrevet

Eller kanskje man blir elitesoldat, flyger, politimann, brannmann eller kirurg. Disse har også visse trekk til felles med psykopater. Det vil f.eks være vanskelig for et menneske som er alt for empatisk å stå med blod til albuene mens det skjærer i et annet menneskes kjøtt, noen ganger i timesvis, mens man husker og anvender stoff fra et ganske komplisert pensum, og praktiserer teknikker og motoriske ferdigheter som må være perfekte. Et galt strammet sting i en arterie kan være fatalt. Og det hele skjer oftest under tidspress.

Allerede Freud noterte seg at mange kirurger visse sadistiske trekk. Men en selvbevisst, lite empatisk mann som Christian Barnard gav oss enorme fremskritt innen hjertekirurgi. På veien mot perfeksjon lå det mange døde forsøksdyr og ikke rent få døde mennesker. Jeg tror det ville vært vanskelig for en mer følsom person å drive denne teknikken gjennom til relativ perfeksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...