Gå til innhold

Hvordan orker folk å få 3 barn rett etter hverandre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som er gravid igjen! Det er kun 3 månder siden hun fødte. Eldste mann er litt over 2 år. Jeg skjønner ikke åssen de orker. Jeg har en sønn på 1 år og det er ikke aktuelt å bli gravid nå. Jeg vil ikke ha en ny før om 3 til minst. Samboer er helt enig.

Alle er så klart forskjellig, men for meg er det bare helt rart at folk vil ha 3 rett etter hverandre. Alle har jo vært planlagt da hun ikke går på noe prevensjon. Hun sier at hun alltid har villet hatt 3 barn og hun vil få de nå som hun er ung. Hun er jo bare 23 men. Hun synes visst det er for gammelt å få barn når man har passert 25. Jaja.

Er det noen her som har fått 3 barn rett etter hverandre? Åssen er det egentlig? Er det like slitsomt som det høres ut?

Anonymous poster hash: 147ed...26c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en venninne som er gravid igjen! Det er kun 3 månder siden hun fødte. Eldste mann er litt over 2 år. Jeg skjønner ikke åssen de orker. Jeg har en sønn på 1 år og det er ikke aktuelt å bli gravid nå. Jeg vil ikke ha en ny før om 3 til minst. Samboer er helt enig. Alle er så klart forskjellig, men for meg er det bare helt rart at folk vil ha 3 rett etter hverandre. Alle har jo vært planlagt da hun ikke går på noe prevensjon. Hun sier at hun alltid har villet hatt 3 barn og hun vil få de nå som hun er ung. Hun er jo bare 23 men. Hun synes visst det er for gammelt å få barn når man har passert 25. Jaja. Er det noen her som har fått 3 barn rett etter hverandre? Åssen er det egentlig? Er det like slitsomt som det høres ut? Anonymous poster hash: 147ed...26c

Så alle flytter ut likt! Kanskje det passer best økonomisk og at de gjerne vil bli ferdig med så mange de totalt vil ha fortest mulig?!

Skrevet

Fikk tre barn på fire år.

Vel, det er .... slitsomt og hektisk til tider. Faktisk alltid.

Men, så deilige de er! :hoppe:

Anonymous poster hash: c1343...40e
  • Liker 1
Skrevet

Overgangen fra 1-2 er større enn fra 2-3, faktisk.

Dessuten er man så vant til det livet der og da:)

Barna har fler å spille på.

En venninne av meg beskrev at barna gikk fra å være "konkurrenter" til å bli en flokk.

Men støy og rot er nok av, men man blir immun...

• Liker 2
Skrevet

Overgangen fra 1-2 er større enn fra 2-3, faktisk.

Dessuten er man så vant til det livet der og da:)

Barna har fler å spille på.

En venninne av meg beskrev at barna gikk fra å være "konkurrenter" til å bli en flokk.

Men støy og rot er nok av, men man blir immun...

Ikke enig. Overgangen fra to til tre var størst. To er jo ikke arbeid. :ler: (Firebarnsmødre vil sikkert le av meg som synes det er mye med tre så tett.... :fnise: )

AB med tre barn lenger opp.

Anonymous poster hash: c1343...40e

Skrevet

Så alle flytter ut likt! Kanskje det passer best økonomisk og at de gjerne vil bli ferdig med så mange de totalt vil ha fortest mulig?!

Slapp litt av da.

Anonymous poster hash: 147ed...26c

• Liker 1
Skrevet

Folk er forskjellige. Noen vil ha tette mens andre vil ha mellomrom;)

Skrevet

Har tre relativt tette. Fungerer fint det :-)

De har mye glede av hverandre og med rutiner i hverdagen så er det ikke så mye styr (men såklart, jeg er vant med å ha tre da, hehe) lydnivået og søskenkrangling kan jo bli litt 'hett' til tider. Men vi ville ikke vært de foruten :-)

Skrevet

Har tre tette. Er ikke så mye jobb med de. Nå kunne jeg faktisk tenkt meg at det var litt tettere mellom to og tre. Det er 2,5 år mellom de. Det er 19 mnd mellom de to eldste. Litt krig mellom gutta. De hjelper hverandre og støtter hverandre.

Anonymous poster hash: b2286...e4f

Skrevet

Ikke enig. Overgangen fra to til tre var størst. To er jo ikke arbeid. :ler: (Firebarnsmødre vil sikkert le av meg som synes det er mye med tre så tett.... :fnise: ) AB med tre barn lenger opp. Anonymous poster hash: c1343...40e

Noen sier en er som ingen og to er som 10 ;)

Men jeg er egentlig enig med deg....når jeg får tenkt meg litt om. Lettere å holdere ett barn i hver hånd feks :)

Skrevet

Jeg har tre små.ikke egentlig planlagt eller.var mye mer styr å gå fra to til tre.enndet var fra en til to.

Skrevet

Jeg har to tette, og håper på en til etterhvert (tror jeg). Vil gjerne at den tredje evt. skal komme relativt fort (om to år kanskje?), slik at det ikke blir to tette og en "attpåklatt". Men så blir jeg litt betenkt når jeg hører folk sier at overgangen fra to til tre er tøff...

Jeg syntes at å få det første barnet var sjokkerende, mens overgangen fra ett til to var ingen sak.

Skrevet

Oldemoren min fikk 11 barn tett på hverandre.det fatter jeg ikke at hun orket.

Tre barn derimot, kan jeg skjønne.

Anonymous poster hash: 80766...129

Skrevet

Hehe, orker og orker... noen ganger må man bare, om man ikke ønsker abort. Vi fikk først 1 barn, da hun var 7 mnd var jeg gravid på nytt. Og da jeg var 15 uker på vei fikk vi vite at det var tvillinger!!! Så på 2 år fikk vi 3 barn. Fy fader så slitsomt å hektisk nå når tvillingene er 1 år og har begynt og gå, og 2-åringen tester grenser til den store gullmedalje.
Men jeg kunne aldri byttet med noen, elsker barna, og elsker livet :D Tenker heller på hvor heldige vi er som klarer å få barn, og fått 3 friske og raske barn! Mamma sine småpøbler :rodmer::rodmer::rodmer::rodmer:
Men gruer med til alle 3 jentene kommer i tenårene... Kanskje jeg blir til å angre da ;)

Anonymous poster hash: 2191b...3e3
  • Liker 1
Skrevet

Vi fikk også 3 barn på 4 år. Enig i at overgangen fra 2 til 3 var den mest slitsomme, men det tror jeg har minst like mye med personligheten til barna å gjøre som antallet. Det første året har vært utrolig slitsomt, men nå som minste går og prater og kan leke selv begynner ting å bli mye lettere (hun er 17 mnd). Alle tre er en liten flokk, og det hender at de forsvinner inn på et rom og så hører vi ikke noe fra dem på en times tid (bortsett fra høy latter). Mannen min har lyst til å sette igang produksjon av 4., men der har jeg sagt stopp.

Grunnen til at vi ønsket dem tette (selv om planen ikke var fullt tette) var at det skulle være lett for dem å leke sammen og å planlegge ferier som alle får noe ut av. Å finne en ferie som både 12-åringen og 4-åringen er fornøyd med er nok mye mer utfordrende. Og vi ønsker også å kunne ta hver utfordringen for seg, og slippe bleieslutt og ungdomsopprør i samme uke (satt litt på spissen).

Skrevet

Jeg venter nummer 3 nå, blir 3,5 år mellom 1 og 3. Det jeg føler mest på nå, er at graviditeten er tøffere denne gangen da det aldri er mulig å hente seg litt inn. De to eldste er mye hjemme med meg å jeg føler meg konstant sliten og trøtt. Men, ser hvor mye glede de eldste har av hverandre så har tro på at det blir bedre når minste kommer å forhåpentligvis gjør at jeg får litt mer energi.

Skrevet

Jeg venter nummer 3 nå, blir 3,5 år mellom 1 og 3. Det jeg føler mest på nå, er at graviditeten er tøffere denne gangen da det aldri er mulig å hente seg litt inn. De to eldste er mye hjemme med meg å jeg føler meg konstant sliten og trøtt. Men, ser hvor mye glede de eldste har av hverandre så har tro på at det blir bedre når minste kommer å forhåpentligvis gjør at jeg får litt mer energi.

Jeg kan trøste deg med at det blir bedre! Kanskje ikke med en gang, men etterhvert. Et lite tips er å lære opp eldste til å bli så selvstendig som mulig, slik at han/hun kan hjelpe mellomste når du er opptatt med babyen. Lær ham/henne f.eks til å finne frem en kopp og fylle fra springen, så trenger de ikke å mase når de er tørste. Organiser tingene deres slik at de klarer å finne frem selv. Det var også i den situasjonen at mine to eldste lærte seg å ta det meste av nattestellet selv. Jeg satte en krakk inn på badet som jeg satt på¨, og så dirigerte jeg, og hjalp til med det de ikke klarte selv. F.eks kunne de finne frem bleier og våtservietter selv, så skiftet jeg mens de sto på gulvet.

Skrevet

Jeg kan trøste deg med at det blir bedre! Kanskje ikke med en gang, men etterhvert. Et lite tips er å lære opp eldste til å bli så selvstendig som mulig, slik at han/hun kan hjelpe mellomste når du er opptatt med babyen. Lær ham/henne f.eks til å finne frem en kopp og fylle fra springen, så trenger de ikke å mase når de er tørste. Organiser tingene deres slik at de klarer å finne frem selv. Det var også i den situasjonen at mine to eldste lærte seg å ta det meste av nattestellet selv. Jeg satte en krakk inn på badet som jeg satt på¨, og så dirigerte jeg, og hjalp til med det de ikke klarte selv. F.eks kunne de finne frem bleier og våtservietter selv, så skiftet jeg mens de sto på gulvet.

Takk for tips :)

Eldste har heldigvis vært bleietørr snart et år så han greier seg selv på badet og slikt, i tillegg er han veldig opptatt av å være stor gutt å greie en del ting selv.

Han er flink til å leke med lillebror selv om de innimellom sloss som hund og katt da ;)

Skrevet

Jeg synes ikke overgangen fra 2 til 3 var spesielt vanskelig eller slitsom. Men det skal sies at jeg ikke fikk dem i løpet av tre år, her er det nesten 4,5 års forskjell fra eldstemann til nummer 3.

Tre barn på tre år høres heftig ut, for ikke å snakke om tre barn på to år. Men det handler jo om at man får flere småbarn samtidig, det blir lettere så fort baby/smabarnstiden er overstått og de kommer litt opp i alder (men da kommer til gjengjeld tidsklemma, hehe, så det blir vel mer eller mindre travelt fram til de flytter ut...)

Skrevet

Har selv tre tette. Nå er yngste 10 år. Slitsomt- ja, men vi ønsket tre barn tett. Stor fordel med at alle kan være med på de samme aktivitetene. I flere år hadde vi alle på samme barneskole (før eldste ble ungdomskoleelev.) Mye felles skoleaktiviteter osv. Ville ikke valgt annerledes.

Har venninner med mange år mellom sine tre barn. De er i fullstendig ulike livsfaser. har helt ulike behov, familien har vært 12 år i "småbarnsfase". Nå har de en i 2 klasse, en i 9 klasse og en som er russ til våren. Ikke lett å reise på ferie med den gjengen og gi alle utbytte av turen. Veldig mange helger at foreldrene må dele seg og ett av barna må være med på noe han egentlig er for stor til eller for liten til. Eldste er nå snart på veg ut av redet, så da må de bare dele seg i to.... Hun sa selv da hun ventet nr. tre at de egentlig hadde sluttet å prøve å få flere barn for avstanden ble for stor, så skjedde det en glipp. Alle tre er høyt elsken, men de har andre utfordringer i hverdagen enn oss med tre tette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...