Gå til innhold

Din kostholdsplan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med matinntak, har ingen apetitt. :-(

Trenger forslag til litt variert kosthold!

Hva spiser du til frokost? Lunsj? Middag? Kvelds?

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om morgenen har jeg ett lite måltid med frukt før jeg trener (trener før skole) etter trening spiser jeg gjerne knekkebrød med kalkun eller kyllingpålegg, eller salat, og proteinshake.
Middag består gjerne av torsk, fiskegrateng, kylling, kjøtt, poteter, grønnsaker eller salat.
Spiser mye mellommåltider iløpet av dagen for og unngå søtsug,da går det i frukt, salat, knekkebrød eller hjemmelaget proteinbars.

Skrevet

Frokost: Enten yoghurt med musli, omelett, hard/bløt kokt egg, skive med pålegg, knekkebrød, havregrøt, smoothie, grønnsaker eller frukt.
Lunsj: 2 skiver med pålegg
Mellom: Yoghurt eller frukt
Middag: Kylling, laks, karbonadedeig, egg, sunnere pizza/hamburger også videre.
Kvelds: Samme som frokost

Anonymous poster hash: 7776f...761
Skrevet

Frokost, lunsj og kvelds:

- Mager vaniljekesam med müsli

- Skyr

- Knekkebrød med f. eks makrell i tomat, mager salami, mager servelat, kyllingpålegg, lettost, mager smøreost osv

- Proteinpannekaker

- Ulike typer salater, gjerne med tunfisk (billig og sunt)

- Havregrøt

- Bananpannekaker

- Lettyoghurt med blåbær eller annen type frukt/bær i

- Kålrotstenger, godt med dip til

- Egg av alle slag, kokt, stekt, eggerøre, omelett

- Røkt laks med eggerøre

- Ordentlig grovt brød (gjerne hjemmelaget) med diverse pålegg

- Forskjellige typer supper, pleier å lage masse og dele opp i porsjoner jeg varmer opp i mikroen

- Grove matmuffins

- Grove vafler

- Grove rundstykker

- Speltlomper/fullkornstortilla med pålegg i. Jeg liker dem med et tynt lag philadelphia med spinat og rødelaks/kyllingpålegg

- Speltkjeks med smøreost

- Fruktsalat

Middag:

Er glad i å bruke masse forskjellige grønnsaker, spiser vegetarmat to-tre ganger i uka. I dag skal vi f.eks ha auberginestuing (laget av auberginer, tre typer paprika, hakkede tomater, løk og squash) med couscous til. Ellers er jeg glad i speltlompepizza, ulike typer supper, grønnsakslasagne, risotto, tunfiskwraps, stekt/ovnsbakt laks, hjemmelagd fiskegrateng, kyllinggryter, wok, biff/kylling med rotmos, fajitas, ulike typer gratenger, salater osv.

Jeg har brukt mange timer på å lete etter oppskrifter både på nettet og i kokebøker, så skriver jeg ned de jeg skal lage og beholder de rettene jeg liker. Til slutt blir listen over oppskrifter ganske lang. :)

Skrevet

Hverdagene mine ser som oftest slik ut:

Frokost:

Min frokost er 2-delt.
- cottage cheese/ mager yoghurt/ skyr e.l.
- 1 frukt ca en time senere

Lunsj:

Den spiser jeg i 10-tiden.

- Skinke og grønnsaker/ fiskekake og grønnsaker/ middagsrester

Mellommåltid:

Somoftest 2 stk mellommåltider mellom lunsj og middag

- MM1: Skyr/ kesam/ frukt/ en liten porsjon suppe e.l.

- MM2: samme varianter som det første

Middag:

- kylling/ fisk/ magre skinkeprodukter med grønnsaker. Ofte wok, gryter eller supper.

Kvelds/ mellommåltider:
- Middagsrester/ cc/ kesam/ frukt/ smoothie/ bær/ suppe/

Spiser generelt ofte tidlig på dagen. Da er jeg mest sulten. Kjenner etter kroppen min og spiser når det trengs. Spiser mye små måltider, mellommåltidene kan flere ganger inneholde like mye mat som lunsjen. Men det er dette som fungerer best for meg! :)

I helgene spiser jeg færre og større måltider og generelt litt senere på dagen og kvelden. Lørdag og søndag kan middagene inkludere mer fett og karbohydrater (pasta/ pizza osv), men ikke alltid. Kommer an på hvor sunt jeg har spist i uka.

Kjøper inn godis/ iskrem til meg selv ca en gang i uka. Da kan det dessverre gå ned en del, men spiser ikke slikt hele helgen.
Ellers spiser jeg det jeg får servert hos andre!

Anonymous poster hash: 82140...0b7
Skrevet

En helt vanlig dag ser som regel slik ut:

Frokost: en frukt, som regel eple

Lunsj: to grovbrødskiver med pålegg og oppunder 100 g agurk

Middag: Vanlig middag, f.eks. kjøttkaker, fiskegrateng, potetstappe, pannekaker, kyllingfilet, fiskepinner, dampet torsk, lapskaus etc. Forsøker å ha fokus på å øke mengden grønnsaker i middagen.

Kveldsmat: Velger som regel mellom omelett med skinke og ost, eggerøre med stekt pølse, bacon, røkelaks eller spekeskinke, yoghurt, ei grovbrødskive, middagsrester eller fruktsalat

Eventuelt et mellommåltid mellom middag og kveldsmat, da gjerne gulrot, proteinbar eller ferdigsmurt Wasa knekkebrød med brunost.

Skrevet

Tusen takk for mange flotte svar, nå har jeg jo masse å velge mellom! :)

Dere er fantastiske altså♥

Gjest Nanne70
Skrevet

Frokost: Smoothie, omelett, stekt egg eller hjemmelagde knekkebrød med pålegg

Lunsj: omelett, salat eller middagsrester

Middag: kylling, kjøtt eller fisk med masse grønnsaker/salat og helfet saus/dressing, ulike typer ovnsbakte grønnsaker, gjerne ostegratinert. Wok med kun kjøtt og grønnsaker, hjemmelaget saus og blomkålris.

Spiser lavkarbo og klarer meg som regel godt med 3 måltider om dagen.

Skrevet

Frokost kl 10-12: En laksefilet, blandet salat, litt fetaost med olje (og en frukt når jeg har trent om morgenen).

Middag 15-17: Kylling/svin/div. kjøtt og grønnsaker. Eventuelt lavkarbo oppskrifter (kyllinggryte/laks med ostesaus)

Kvelds 19-21: Smoothie, 1 boks kesam/cottage cheese og frukt, havregryn med sukkerfritt eplesyltetøy og mager kesam. En frukt.

Mia :)

Anonymous poster hash: 81318...fe6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...