AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #1 Skrevet 22. oktober 2013 Hvis du skulle bestilt "det perfekte vognteppet", hva ville du da bedt om? Strikket, heklet, sydd? Ull, bomull, fleece? Tykkelse, størrelse? Legg gjerne ut/link til vogntepper du synes er fine. Jeg trenger inspirasjon! Anonymous poster hash: 4b4b1...a87
mulberrygal Skrevet 22. oktober 2013 #2 Skrevet 22. oktober 2013 Strikket på oversiden og sydd fleece på undersiden. Gjerne et som kan vaskes i maskin i kjønnsnøytrale farger. 1
Gjest Nikki09 Skrevet 22. oktober 2013 #3 Skrevet 22. oktober 2013 Min bestemor strikket/sydde et til meg som var dynetrekk og vognteppe i et. Altså, fleece med glidlås til dynetrekk også strikket ullteppe som var festet på med knapper. Det er det mest geniale jeg har vært borti noengang, og har spurt pent om ikke hun kan lage et større nå som vi måtte bytte til større dyne i vogna
Tordensky Skrevet 22. oktober 2013 #4 Skrevet 22. oktober 2013 Er så fantastisk fornøyd med ullfleece-teppet vårt fra Nøstebarn i kjønnsnøytral brun at jeg ville kjøpt det igjen på timen om jeg mistet det! Det klør ikke på småens eksemhud, er varmt men regulerende samtidig, det brukes som dyne i sengen og! Eneste er jo prisen da... :-P
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #6 Skrevet 22. oktober 2013 Sommerbaby eller vinterbaby? Til vinterbaby er tovet ullteppe superdeilig - strikka av tynn ull blir det lett og varmt teppe. Til sommerbaby kan et helseteppe i bomull være det beste, ikke så varmt og puster godt. Til en liten gutt som var vinterbaby, men ømfintlig hud brukte vi helseteppe under et tova teppe i ull Anonymous poster hash: da105...9cf
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #7 Skrevet 22. oktober 2013 Et heklet med fint mønster og litt nøytral farge.Anonymous poster hash: 53d6d...ed2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #8 Skrevet 22. oktober 2013 Jeg er ikke gravid selv, men min beste venninne venter barn til våren. Jeg har lyst til å gi babyen et vognteppe, men jeg er så usikker på materialer. Jeg vet litt hvilke farger hun liker, men er som sagt usikker på størrelse, teknikk og materialer. Burde kanskje nevnt når på året babyen kommer ja, som sagt er det til våren. Aller helst vil jeg lage teppe selv Jeg har googlet og fått litt inspirasjon, men vil gjerne ha mer inspirasjon samt tips til materialvalg. At det skal kunne vaskes i maskin er lett å få til, så det skal jeg ta hensyn til når jeg velger materialer. - TS - Anonymous poster hash: 4b4b1...a87
Vera Vinge Skrevet 23. oktober 2013 #9 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg har hatt flere tepper til sønnen min, da jeg selv lagde to, fikk et i gave og brukte de jeg og mannen min brukte som babyer. Det jeg fikk i gave, var et sånt Mor Signe-teppe i helt tynn rillestrikk. Jeg skjønner hvorfor mange liker det, siden det er tynt, men stort, sånn at det kan brettes dobbelt om man vil ha det tykkere. Men det er sånt som jeg aldri hadde giddet å strikke selv, fordi jeg syns det blir for kjedelig. Faktisk har jeg endt opp med å ikke bruke det så mye som jeg hadde trodd, fordi jeg ofte har valgt å ta med meg et av de mer fargerike teppene jeg har (men det er jo smak og behag). Selv strikket jeg dette teppet, som er veldig luftig: http://www.pickles.no/fullmne-pledd-til-liv/ Det brukte jeg en del til å svøpe babyen i som nyfødt, fordi han likte å ligge med noe tett rundt seg, i tillegg til at han likte å putte fingrene inni hullene, av en eller annen grunn. Har aldri vasket akkurat det teppet i maskin, men har vasket andre plagg i samme garn på ullprogram, og klærne er like fine. Det ble også en de brukt om sommeren, siden det er så luftig, selv om det er i ull. Heklet også en mindre variant av dette teppet: http://www.pickles.no/great-granny-verandapledd/ Det eneste upraktiske er at jeg gjerne skulle hatt det rektangulært og ikke kvadratisk, men brukte det samtidig mest brettet dobbelt i vogna, så da var det greit. Syns også det var praktisk at det kunne være luftig enkelt eller varmere dobbelt. Garnet i seg selv er ganske tykt. Det var også morsomt å hekle og det gikk fort unna, så jeg tror jeg vil hekle et tilsvarende til nestemann også. Jeg fikk riktignok en del restegarn når jeg valgte den størrelsen jeg gjorde, siden ett nøste av hver farge ga for lite teppe og to nøster av hver ville blitt veldig stort. Men for min del er ikke restegarn noe stort problem, når jeg uansett strikker en del annet barnetøy (barneklær i striper er jo en enkel måte å bruke opp mye forskjellig garn på). 1
Vera Vinge Skrevet 23. oktober 2013 #10 Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Ellers syns jeg dette teppet var veldig fint: http://www.tusindfrydcph.dk/product/simpelt-et-let-strikket-slumretppe-kit-fra-tusindfryd Der skjer det jo litt mer enn Mor Signe-teppet, med fargebyttene og perlestrikken, hvis man er en som lett kjeder seg med sånne helt rett-fram-prosjekter. Hvis du vil strikke etter engelske oppskrifter, syns jeg også disse to er fine: http://www.purlbee.com/the-purl-bee/2012/11/30/two-purl-bee-classics-now-in-super-soft-merino.html (på den siden er det jo generelt mye fint til babyer og andre, både strikk, hekling og søm). Endret 23. oktober 2013 av Vera Vinge 1
Gjest Magdalene Skrevet 23. oktober 2013 #11 Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Jeg har fått heklet vognteppe til begge barna, i tykt ull. Kan egentlig minne litt om dette sjalet i mønsteret http://asalmanakk.blogspot.no/2009_08_01_archive.html?m=1 Har også fått det mor Signe teppet til begge barna. Men disse to har jo hvert sitt formål. Hekleteppet har jeg hatt over dyne/vognpose, mens mor Signe teppet har jeg hatt rundt barnet. Endret 23. oktober 2013 av Magdalene 1
piapetrine Skrevet 23. oktober 2013 #12 Skrevet 23. oktober 2013 Fikk et nydelig heklet teppe i myk ull med nydelige oldemorruter i duse farger som passet til kjønnet vi fikk 😍 Elsker det, og har fått masse skryt for det. Bruker det over skinnposen eller dyna. Har andre gode tepper jeg bruker til å tulle rundt babyen for varme ( til det formålet er sånne føyelige tepper i rillestrikk supert, det har vi brukt masse! Det med fint mønster som ikke var så føyelig er aldri blitt brukt!). Vognteppet ser jeg på som mest pynt og litt ekstra isolasjon på toppen, ikke at deg trengte det med lammeskinnsposen.
Susa Skrevet 23. oktober 2013 #13 Skrevet 23. oktober 2013 http://www.viking-garn.no/?PageID=196&ItemID=907 Jeg har det vognteppet med hjerter, hekla hjerter og "lekekanin" i babyull. Veldig fornøyd med det! Fant det i et allers-bilag, og fikk mamma til å strikke det for meg.
Lune Skrevet 23. oktober 2013 #14 Skrevet 23. oktober 2013 Synes de fra Lillelam er fine! Ellers har jeg fått Mors signes babyteppe av min mamma, vet at flere mødre sverger til det teppet.
Gjest pysepusen Skrevet 23. oktober 2013 #15 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg liker best strikkede i babyull med masse mønster. Se forsiden på Sandnes Lanett fra 04 og 06. De to har jeg
Gjest Maman Skrevet 23. oktober 2013 #16 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg bruker vognteppet som jeg selv hadde når jeg var baby. Det syns jeg fungerer helt ypperlig til sin hensikt, som er å gi et lite ekstra isolerende lag og se pent ut. Vognteppet er ganske lite, akkurat sånn at det passer rundt vognposen i vogna så jeg slipper å brette det noe. Det er naturfarget og strikket i et vakkert, litt hullete mønster. Garnet ser ut til å være mohair eller et annet "pusegarn". Liker at det er nøytrale farger på det, samtidig som mønsteret og garnet gjør det litt spesielt. Mor Signe-teppet er kjempefint, prøøver å lage det selv nå. .. Men det er mer et helseteppe i ull, enn et vognteppe egentlig.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #17 Skrevet 23. oktober 2013 Strikket teppe i merinoull Anonymous poster hash: 5162a...7bf 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 #18 Skrevet 25. oktober 2013 Tusen takk for mange fine tips! Jeg lurer fortsatt litt på hvilket garn jeg skal velge. Har lyst til å lage et med noe mønster, og det enkleste da er jo å strikke rundt. Dersom jeg velger et litt tykt ullgarn og strikker rundt, slik at teppet blir dobbelt, blir dette for varmt? Jeg har blitt veldig inspirert av dette teppet, og tenker å lage noe som ligner. Det ser ut som om det er strikket rundt, og så er det heklet på en kant til slutt. Bare litt usikker på om det blir for varmt med ull, siden babyen kommer om våren? TS Anonymous poster hash: 4b4b1...a87
Tordensky Skrevet 25. oktober 2013 #19 Skrevet 25. oktober 2013 Tusen takk for mange fine tips! Jeg lurer fortsatt litt på hvilket garn jeg skal velge. Har lyst til å lage et med noe mønster, og det enkleste da er jo å strikke rundt. Dersom jeg velger et litt tykt ullgarn og strikker rundt, slik at teppet blir dobbelt, blir dette for varmt? Jeg har blitt veldig inspirert av dette teppet, og tenker å lage noe som ligner. Det ser ut som om det er strikket rundt, og så er det heklet på en kant til slutt. Bare litt usikker på om det blir for varmt med ull, siden babyen kommer om våren? TSAnonymous poster hash: 4b4b1...a87 Det var kjempefint! :-) Det ser ut som du tenker mer i retning oppåteppe enn svøpeteppe, og da er det ikke noe problem at det er tykt. Vi har hatt bruk for begge deler. Ull funker på våren og, det kan jo også brettes til siden hvis det kommer milde vårdager.
Gjest Gaby Skrevet 25. oktober 2013 #20 Skrevet 25. oktober 2013 Jeg er faktisk litt glad for at jeg ikke fikk noen vogntepper i gave. Hadde en baby som absolutt ikke ville ligge i vogna, så det hadde blitt en nesten ubrukt gave.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå