Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,

Jeg sitter og blir ikke helt enig med meg selv om jeg tok riktig avgjørelse i helgen eller ikke.

Saken er som følgende:
Jeg bor i blokk og det er relativt lytt her, noe som naturligvis forsterkes om natten når det er helt stille. I leiligheten rett over gangen for meg bor to søstre i midten av tyveårene. Jeg har møtt dem et par ganger tidligere siden vi har en felles venn, men har ikke noe å gjøre med ellers på fritiden.

Fra dems leiligeht hører jeg til stadighet høylytte krangler (skriking). Men i helgen toppet det seg. Jeg satt forran PCen klokken ett om natten, samboeren hadde lagt seg og alt var helt stille.
Det begynner med banking og smelling med dører, der etter hørte jeg opphissede stemmer, men kunne ikke direkte plasere hvem de kom i fra. Deretter enda mer hammring mot ei dør og så noe som hørtes ut som et helt kjøkken arsenal av knusende glass. Da kastet jeg meg ut at sofaen mot døra og sammboeren var allerede påkledd og i fullfart ut soveromms døren.
Det viser jeg da at de to søstrene har flydd på hverandre i sinne og bokstavelig talt forsøker og gi hverandre julig. Samboeren min gikk i mellom og fikk stoppet dem. Deretter satte han seg ned og pratet og fikk roet dem ned.

Problemet mitt er at jeg vet at for et par måneder siden så ga den ene søsteren den andre så til di grader julig at hun endte opp på sykehuset med hjernerystelse og hun måtte sy et par sting.

Så det jeg er usikker på: Burde jeg ha ringt politiet i helgen når dette skjedde. Samboeren min gikk jo i mellom og fikk stoppet slåsskampen og roet dem ned. Men burde jeg likevel ringt? Jeg blir ikke enig med meg selv siden jeg kjenner forhistorien dems.

Takk for deres meninger.

Anonymous poster hash: d2e40...c73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det vært et par, så ville jeg ikke vært i tvil om svaret mitt. Folk bør bli flinkere til å melde fra ved mistanke om vold hjemme hos folk. Er det sånn at den ene har makt over den andre? At det alltid er den samme som får juling? Da ville jeg meldt fra. Hvis de derimot er to unge jenter som slåss ofte og også slåss ute med andre, så ville jeg kanskje latt vær. Kanskje sendt samboer på døren bare for å gjøre dem oppmerksom på at andre ikke synes det er greit? Skjønner at du er usikker!

Anonymous poster hash: b788b...69c

Skrevet

TS her:

Den ene er sterkere enn den andre ja. Så i grunn når de slåss så ender det opp med at hun, som er noe speere bydg, som er den som alltid får juling. Hvor hvidt de slåss med andre vet jeg ikke. Jeg vet bare at det kann gå veldig hett for seg nå de to krangler seg i mellom.

Skrevet

Du burde snakke med hun minste. Si at det er tydelig de ikke kan bo sammen og hjelpe henne med å se etter ny bolig. Prøve å overbevise henne om at det er det beste.

Skrevet

Jeg kan ikke se at vold mot en søster er bedre enn mot en partner.

Selvfølgelig skal vold politianmeldes.

Anonymous poster hash: a792b...eb5
  • Liker 6
Skrevet

Jeg kan ikke se at vold mot en søster er bedre enn mot en partner.

Selvfølgelig skal vold politianmeldes.

Anonymous poster hash: a792b...eb5

Jeg tror likevel at det er mange søstre og brødre som ikke skjønner at de kan bli politianmeldt for det. For noen år siden da jeg fortsatt bodde hjemme ble jeg slått av søsteren min og selv om jeg er mye sterkere enn henne og alt det der så er jeg helt i mot vold, så jeg tenkte hun ville slutte om jeg satte meg ned på gulvet men da bare sparket hun meg. Måtte til slutt ta tak i henne og få henne bort.

Etter jeg sa på en helt seriøs måte at jeg kom til å anmelde om hun slo igjen, så har hun aldri så mye som lagt en hånd på meg.

Man er ikke fri til å slå andre bare fordi man er i slekt.

Anonymous poster hash: 6444a...ca2

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gitt en advarsel først. Selv hatt politi i hus i løpet av natta. Veldig lite kult for den det gjelder.

• Liker 1
Skrevet

var døren oppe og dere bare gikk inn, eller måtte noen åpne og det var da samboeren din skilte dem?

Anonymous poster hash: 56ffe...bec
Skrevet

Om din samboer fikk roet de ville jeg bare latt det ligge med det, men neste gang hadde jeg nok ringt, ja. Det er ikke greit at det er slik og ingen burde behøve og bo under slike forhold. Er nok mye mer bak det enn hva vi vet..

Skrevet

Ja du skulle ha ringt

Skrevet

Så lenge samboeren din fikk stoppet dem ville jeg ikke ringt politiet. Dersom du hadde vært alene hjemme ville jeg sagt ring.

Og dersom du hører det igjen kanskje, da begynner det å vitne om mishandling.

Gjest Daenerys
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. Fra reglene:

Innlegg som sporer av debatten kan bli slettet.

Daenerys, mod.

Skrevet

Ts her!

Takk for alle svar som har kommet. :blomst:

var døren oppe og dere bare gikk inn, eller måtte noen åpne og det var da samboeren din skilte dem?

Anonymous poster hash: 56ffe...bec

Ja de stod og kranglet/sloss rett innen for sin ytterdør med døren åpen. Så min samboer gikk inn og i mellom dem.

Du burde snakke med hun minste. Si at det er tydelig de ikke kan bo sammen og hjelpe henne med å se etter ny bolig. Prøve å overbevise henne om at det er det beste.

Vurderer det også, men jeg har ikke noe serlig kontakt med noen av dem. Så jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg best skal gå frem. Skal forhøre meg med han som vi har som felles bekjennt. Han er en nær venn av dem, muligens kan han hjelpe meg eller gi meg noen råd.

Så lenge samboeren din fikk stoppet dem ville jeg ikke ringt politiet. Dersom du hadde vært alene hjemme ville jeg sagt ring.

Og dersom du hører det igjen kanskje, da begynner det å vitne om mishandling.

Om jeg hører det igjen at det går så heftig for seg der inne er jeg ikke i tvil om at jeg kommer til å ringe. Det er ikke første gangen, og jeg er veil i grunn sikker på at det ikke blir sistegangen heller desverre.

Skrevet

Ja du skulle ha ringt

Helt enig! Hadde det ikke vært for at en nabo tok seg bryet med å ringe politiet en gang det var husbråk i min leilighet så ville ikke jeg vært i live i dag.

Anonymous poster hash: 7f343...851

• Liker 2
Skrevet

Ja, ring politiet. Det er politiets oppgave å gå i mellom og stanse krangelen.

De høres jo helt på kjøret ut.

Anonymous poster hash: b0525...cab

Skrevet

Hvorfor skal de gå inn i en hjelperolle overfor mennesker de ikke kjenner? Det synes jeg politietkan ta ansvar for.

Anonymous poster hash: b0525...cab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...