Gå til innhold

Kutt ut Anonym Bruker på Aktuelle saker og politikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke med min beste vilje påstå at anonyme brukere trekker opp noen trivselsfaktor for min del.

Du og andre som stadig lager tråder mot anonyme brukere trekker vel heller ikke opp trivselen blant de som liker å poste saklige anonyme innlegg? Og er det ett sted man bør få være anonym, så må det jo være på politikk-forumet. Hemmelig valg er et viktig prinsipp. Og som nevnt i alle tråder av denne typen, så er det ofte svært lett å kjenne igjen brukere her inne. Jeg har personlig ikke noe mot at folk vet hva jeg stemmer, men andre skal få ha politisk ståsted i fred om de ønsker det.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du og andre som stadig lager tråder mot anonyme brukere trekker vel heller ikke opp trivselen blant de som liker å poste saklige anonyme innlegg? Og er det ett sted man bør få være anonym, så må det jo være på politikk-forumet. Hemmelig valg er et viktig prinsipp. Og som nevnt i alle tråder av denne typen, så er det ofte svært lett å kjenne igjen brukere her inne. Jeg har personlig ikke noe mot at folk vet hva jeg stemmer, men andre skal få ha politisk ståsted i fred om de ønsker det.

Å slapp av, det er ikke så ofte jeg lager tråder.... Og dessuten kan du bare ignorere dem, ikke sant ?

Det er vel ikke noen som tror det blir noen forandring i reglene ?

Sammenligningen debatt og hemmelig valg er meningsløs.

• Liker 2
Skrevet

Problemer med AB funksjonen på Aktuelle saker og politikk forumet, etter min mening:

- Man kan skjule sine politiske meninger bak AB-funksjonen, noe jeg tror fører til at folk tillater seg ekstreme meninger rettet mot andre grupper

- Er man totalt anonym er det lettere å slenge med leppa, være frekk og nedlatende ovenfor både andre brukere, situasjoner og menneskegrupper.

- Innlegg opprettes gang etter gang. Enten for å provosere eller bare for å trolle/irritere.

- Det gjør debatten uoversiktlig: Man vet ikke hvem som faktisk har sagt hva. Man ser kun masse AB brukere.

- Det blir vanskelig å sitere: den som blir sitert får ikke noe varsel og den som har sitert får ikke noe svar, om personen ikke går tilbake til tråden for å se etter om han/hun har blitt sitert.

(Siste her er jeg bitte litt usikker på: lege siden jeg har postet noe som AB, men da jeg gjorde det på samlivsforumet mener jeg å huske at jeg ikke fikk varsel da jeg ble sitert).

Skrevet

Jeg flytter denne inn til generell debatt, da jeg føler denne er like mye rettet mot brukerne som mot ledelsen. Blir den flyttet til ris og ros, kveles debatten pga det er ikke plassen vi diskuterer.

Vi ønsker ikke å fjerne AB muligheten i andre rom enn tilbakemeldinger, vi ønsker det skal være rom for alle å diskutereanonymt i alle forum-rom.

Nå har vi nylig stengt hele forumet for gjesteposting, og da synes jeg det er riktig at brukerne har en mulighet til å ivareta sin anonymitet via AB knappen. AB er en registrert brukere, og dette gir oss bedre kontroll om det viser seg at noen utnytter AB knappen til personhets osv.

Mette Forumansvarlig

• Liker 2
Skrevet

Ironisk nok så strider nicket og profilbildet ditt mot det du selv skriver her. Du har vell bare navnet og bildet fordi du synes det er kult. Jeg mener man bør få lov å ytre sin mening anonymt, uansett hva det er.

Poenget med å ha et nick og være anonym er vid forskjellig. Med et nick beholder du din person anonym, ingen her inne mener noe annet. Men å være AB hindrer at vi får ekstreme meninger som man kommer seg unna og ikke senere blir konfrontert med. Man må tåle å stå for sine meninger slik at andre kan lese logg til vedkommende.

Det er en rekke eksempler her med personer som åpner en tråd for selv å svare bare for å kunne spre hat og drive oppvigleri. Det kan være artig tidsfordriv på et debattforum men det påvirkes og personer her inne og lignende fora. Det er en grunn til at flere og flere går bort fra hel anonymitet fordi mennesker har blitt mobba til døde og andre blir trukket inn i ekstreme grupper. Sier ikke at det skjer her, men det kan heller ikke utelukkes. Prinsippet må uansett være det samme.

Mitt navn er selvsagt også et nick som andres men jeg har valgt det fordi det symboliserer noe for meg. Mitt andre valg var fenghuang. Det betyr den som gjennoppstår, men hvis ingen skjønner symbolikken man bruker blir det liten vits. Samtidigig hadde jeg brukt samme bilde og da var det bedre med opphavsmann. Men jeg er forsatt den mystiske som har gjennoppstått.

Ikke det at jeg tror du forstår det, men slik tenke jeg og ikke fordi det var kult. Jeg er over kult alderen.

• Liker 1
Skrevet

At personangrep og ol ikke blir fjernet må dere nesten ta med moderatorene. Vær flinke til å rapportere slike innlegg. Blir de rapporter blir de i de aller fleste tilfellene fjernet.

Rapporterer dere ikke, så ikke klag! Det er mye drittslenging her, både fra AB'er og fra brukere med nick.

Anonymous poster hash: 9c986...2e6
  • Liker 1
Skrevet

At personangrep og ol ikke blir fjernet må dere nesten ta med moderatorene. Vær flinke til å rapportere slike innlegg. Blir de rapporter blir de i de aller fleste tilfellene fjernet. Rapporterer dere ikke, så ikke klag! Det er mye drittslenging her, både fra AB'er og fra brukere med nick. Anonymous poster hash: 9c986...2e6

Skjønner du at det kan oppleves frustrerende når man blir angrepet av anonyme, for så å rapportere ( som jeg må innrømme at jeg nå etterhvert nesten ikke gidder ) . Det som ofte skjer da er at en tas med i slettinga eller hele tråden stenges. Ok, så har adm gjort noe da...

Men to minutter etter angripes en igjen av anonyme.... Ant de samme, eller er det noen andre, umulig å vite.

Så selv om moderatorene kan se hvem de er så hjelper ikke det meg i det hele tatt.

Min oppfattelse av situasjonen blir da at jeg blir angrepet, så slettes mine kommentarer og jeg blir angrepet igjen av samme lille dritt....

Men jeg skjønner selvsagt at dette er et nettforum, det er ikke noe som spiller noen rolle her. Det er nesten som et spill som genererer klikk og reklameinntekter.

Jeg falt inn her for noen år siden ved en tilfeldighet og trivdes .......

Skrevet

Lov er det jo.... Så da kan du glede deg over det.

En annen ting er at som andre steder så er det noens meninger jeg legger mer vekt på enn andres.

Noens argumenter jeg lytter til selv om jeg ikke nødvendigvis er enig, fordi jeg vet det kommer fra en fornuftig hjerne.

Anonyme brukere er ikke blandt dem.

Jeg bryr meg liksom ikke , de er bare en masse , uinteressante...

Da er det jo du som er problemet her, ikke de anonyme brukerne som gruppe.

For innleggen som publiseres med denne postefunksjonen er selvsagt innbyrdes svært ulike.

Anonymous poster hash: ba234...84b

• Liker 1
Skrevet

Da er det jo du som er problemet her, ikke de anonyme brukerne som gruppe. For innleggen som publiseres med denne postefunksjonen er selvsagt innbyrdes svært ulike. Anonymous poster hash: ba234...84b

Hvorfor det ? Hvorfor er det er problem at jeg i utgangspunktet betrakter anonyme brukere som intetsigende og uinteressante ?

Jeg er jo kjempelett å kjenne igjen fra gang til gang, eller man kan bare trykke på ignorer knappen så slipper man å se hva jeg skriver.

Skrevet

Hvorfor det ? Hvorfor er det er problem at jeg i utgangspunktet betrakter anonyme brukere som intetsigende og uinteressante ?

Jeg er jo kjempelett å kjenne igjen fra gang til gang, eller man kan bare trykke på ignorer knappen så slipper man å se hva jeg skriver.

Jeg skrev nettopp et kjempelangt innlegg på Mat og drikke med masse tips og prinsipper for å komponere egne pastaretter.

Hvorfor er det innlegget intetsigende og uinteressant bare fordi det postet med AB-funksjon?

(For merk: Brukeren bak vet du ikke mer om enn det du får vite i hver tråd - AB er en postefunksjon, og brukeren bak er en helt vanlig registrert bruker. Slutt å være så personfokusert, så får du det kanskje bedre på KG).

• Liker 3
Skrevet

Jeg skrev nettopp et kjempelangt innlegg på Mat og drikke med masse tips og prinsipper for å komponere egne pastaretter. Hvorfor er det innlegget intetsigende og uinteressant bare fordi det postet med AB-funksjon? (For merk: Brukeren bak vet du ikke mer om enn det du får vite i hver tråd - AB er en postefunksjon, og brukeren bak er en helt vanlig registrert bruker. Slutt å være så personfokusert, så får du det kanskje bedre på KG). Anonymous poster hash: ba234...84b

Jeg er fullstendig uinteressert i mat og drikke forumet og......

Skrevet

Jeg er fullstendig uinteressert i mat og drikke forumet og......

:roll:

Du skjønte at det var et tilfeldig valgt eksempel, ikke sant? For å vise at også AB-innlegg skrives med omtanke og seriøsitet, av brukere med ulike kunnskaper, som kan bidra positivt i forhold til problemstillinger andre brukere reiser?

Men siden jeg bare en uinteressant i kraft av min bruk av AB-funksjonen har jeg nå fått med meg at du ikke engang gidder å prøve å få med deg argumentasjonen min. Det er greit, da bekrefter du jo bare tolkningen min om at det vel så mye er din forutinntatte holdning som er problemet her, som misbruk av AB-funksjonen.

Vanlig postefunksjon med nick kan også misbrukes, vet du.

• Liker 4
Skrevet

Jeg skulle gjerne sett funksjonen fjernet på dette underforumet, hovedsaklig fordi ca 99% av tulletråder eller tråder som er opprettet ene og alene for å provosere, er skrevet av AB; ta en titt på lista over tråder under "aktuelt" og se selv.

Når det kommer til provoserende innlegg og åpenbar trolling, ja så markerer også AB seg, merkelig det der..

Se til andre nettfora hvor man ikke har denne funksjonen og legg merke til forskjellen i saklighet og nivå på diskusjonene.

• Liker 3
Skrevet

:roll: Du skjønte at det var et tilfeldig valgt eksempel, ikke sant? For å vise at også AB-innlegg skrives med omtanke og seriøsitet, av brukere med ulike kunnskaper, som kan bidra positivt i forhold til problemstillinger andre brukere reiser? Men siden jeg bare en uinteressant i kraft av min bruk av AB-funksjonen har jeg nå fått med meg at du ikke engang gidder å prøve å få med deg argumentasjonen min. Det er greit, da bekrefter du jo bare tolkningen min om at det vel så mye er din forutinntatte holdning som er problemet her, som misbruk av AB-funksjonen. Vanlig postefunksjon med nick kan også misbrukes, vet du. Anonymous poster hash: ba234...84b

Ja, jeg vet at mange har forskjellige grunner til å bruke ab. Og jeg har ofte diskutert med fornuftige aber. Men mine erfaringer på forumet ( aktuelle saker og politikk ) gir meg grunn til å i utgangspunktet anse dem som useriøse.

Det er min erfaring, og min mening er at det ikke finnes noen grunn til å være ab når man diskuterer politikk.

Skrevet

Poenget med å ha et nick og være anonym er vid forskjellig. Med et nick beholder du din person anonym, ingen her inne mener noe annet. Men å være AB hindrer at vi får ekstreme meninger som man kommer seg unna og ikke senere blir konfrontert med. Man må tåle å stå for sine meninger slik at andre kan lese logg til vedkommende.

Det er en rekke eksempler her med personer som åpner en tråd for selv å svare bare for å kunne spre hat og drive oppvigleri. Det kan være artig tidsfordriv på et debattforum men det påvirkes og personer her inne og lignende fora. Det er en grunn til at flere og flere går bort fra hel anonymitet fordi mennesker har blitt mobba til døde og andre blir trukket inn i ekstreme grupper. Sier ikke at det skjer her, men det kan heller ikke utelukkes. Prinsippet må uansett være det samme.

Mitt navn er selvsagt også et nick som andres men jeg har valgt det fordi det symboliserer noe for meg. Mitt andre valg var fenghuang. Det betyr den som gjennoppstår, men hvis ingen skjønner symbolikken man bruker blir det liten vits. Samtidigig hadde jeg brukt samme bilde og da var det bedre med opphavsmann. Men jeg er forsatt den mystiske som har gjennoppstått.

Ikke det at jeg tror du forstår det, men slik tenke jeg og ikke fordi det var kult. Jeg er over kult alderen.

Poenget med et nikk er jo å skille forskjellige forumkarakterer fra hverandre og etablere en forumidentitet. Det er sant at man er anonym i forhold til livet sitt uten for forumet når man viser et nick. Men jeg er helt sikker på at det finnes ganske mange gode grunner til å ville forholde seg anonym med brukeren sin på dette forumet akkurat som det finnes gode grunner til å holde seg anonym uten for nettet.

Poenget med anonym bruker er å kunne si noe du ikke har lyst til å stå for konsekvensene av(om det er ekstreme meninger, dumme spørsmål, politisk ukorrekt drøfting og lista går videre..). Med anonym bruker slipper man at folk dømmer tråden etter hvem som har startet den. Du ser kanskje på tråden med litt andre øyne enn hvis den en bruker du missliker har skrevet den.

Dessuten så sparer AB forumet for mange "bruk og kast" brukere. Som opprettes av hvem som helst som ønsker å være anonym, der man ikke har muligheten til å bruke anonym bruker. Folk vil alltid finne måter å anonymisere seg på hvis de virkelig vil. At dette forumet har anonym bruker funksjonen aktivert sparer egentlig alle for det lille bryet å lage engangs-brukere(og eventuelt rydde opp i de).

Gjest Blondie65
Skrevet

Dere som er så i mot AB funksjonen, prøv følgende øvelse:

Bruk nettbrett. Forstørr KG sånn at du kun ser innlegget, ikke brukernavnet. Leser du da innlegget med nye øyne?

Jeg vil heller forbedre rapporteringsfunksjonen og AB-funksjonen enn å ha gjesteposting. Gjester av den ufordragelige sorten får man ikke utestengt, mens en bruker som misbruker AB-funksjonen blir utestengt på 2.advarsel. Slutt å tenke "helvetes anonyme brukere". Hopp heller over idiotene isteden.

Skrevet

Jeg poster en god del som AB i Aktuelle saker. Ikke fordi jeg er et troll, eller fordi jeg er ufin mot noen, men rett og slett fordi jeg er lett gjenkjennelig med brukeren min her inne. Jeg har ved et par anledninger blitt gjenkjent i jobbsammenheng, noe som er helt greit, men jeg ønsker ikke å diskutere politikk og religion med folk jeg møter i forbindelse med jobb.

Politikk diskuterer jeg på KG, med nære venner og med familie, og jeg har ikke behov for at noen andre skal vite noe som helst om mitt politiske ståsted. Når jeg da står i fare for å bli gjenkjent med bruker, så er jeg veldig glad for å ha muligheten til å poste som AB. Hvis ikke hadde jeg rett og slett ikke orket å delta i debattene som ligger under Aktuelle saker.

Anonymous poster hash: 4799f...d1f
  • Liker 3
Skrevet

Poenget med et nikk er jo å skille forskjellige forumkarakterer fra hverandre og etablere en forumidentitet. Det er sant at man er anonym i forhold til livet sitt uten for forumet når man viser et nick. Men jeg er helt sikker på at det finnes ganske mange gode grunner til å ville forholde seg anonym med brukeren sin på dette forumet akkurat som det finnes gode grunner til å holde seg anonym uten for nettet.

Poenget med anonym bruker er å kunne si noe du ikke har lyst til å stå for konsekvensene av(om det er ekstreme meninger, dumme spørsmål, politisk ukorrekt drøfting og lista går videre..). Med anonym bruker slipper man at folk dømmer tråden etter hvem som har startet den. Du ser kanskje på tråden med litt andre øyne enn hvis den en bruker du missliker har skrevet den.

Dessuten så sparer AB forumet for mange "bruk og kast" brukere. Som opprettes av hvem som helst som ønsker å være anonym, der man ikke har muligheten til å bruke anonym bruker. Folk vil alltid finne måter å anonymisere seg på hvis de virkelig vil. At dette forumet har anonym bruker funksjonen aktivert sparer egentlig alle for det lille bryet å lage engangs-brukere(og eventuelt rydde opp i de).

Din argumentasjon har jeg ingen problemer med og respekterer personers meninger når de er underbygde. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg deler konklusjonen, men jeg og ser at det i denne sak og som i de fleste andre er argumenter begge veier.

Jeg personlig legger mest vekt på at personer skal kunne operere bevist med AB for å spre hat og fordommer. Jeg er av den oppfatning at slik spredning er svært farlig for samfunnet og konsekvensen stor hvis den tar om seg og et forum som her er en av byggeklossene.

Man skal huske på at "nær" sagt alle større tragedier skjer internt i grupper. Ikke nødvendigvis fysisk men og at man snakker hverandre opp på nett inntil en "syk" person bestemmer seg for å gjøre noe med det.

Derfor bruker jeg en del innlegg her til å argumentere mot slike typer innlegg og jeg forsøker å drive litt "opplysning" slik at denne typer tanker ikke skal få stått uimotsagt.

Dette blir vanskeligere når jeg ikke så lett kan konfrontere vedkommende med tidligere utalelser for å vise en tråd i vedkommendes innlegg. For meg er dette viktig, men det kommer litt an på hva som er grunnen til å være her.

Skrevet

At personangrep og ol ikke blir fjernet må dere nesten ta med moderatorene. Vær flinke til å rapportere slike innlegg. Blir de rapporter blir de i de aller fleste tilfellene fjernet.

Rapporterer dere ikke, så ikke klag! Det er mye drittslenging her, både fra AB'er og fra brukere med nick.

Anonymous poster hash: 9c986...2e6

Enig. Etter min opplevelse er moderatorteamet ganske kjapt på banen dersom innlegg blir rapportert. Og siden AB må være innlogget som bruker, så har de også muligheten for å spore kilden til personhets, slik at de helt håpløse kan utestenges. Da syns jeg mye er oppnådd i fht å gjøre forumet til en mer saklig plass.

AB er forøvrig ikke alene om å ikke ville identifiseres. Det vil ikke jeg heller, så jeg skriver ikke om personlige ting eller inkluderer for mange biografiske data.

Men jeg syns det er fint at folk trer frem som FOLK med sine meninger, og at dette er et samfunn, ikke bare en laust sammenraska haug med innlegg og webrage. For det er alt for ofte det AB-funksjonen brukes til.

Skrevet

Din argumentasjon har jeg ingen problemer med og respekterer personers meninger når de er underbygde. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg deler konklusjonen, men jeg og ser at det i denne sak og som i de fleste andre er argumenter begge veier.

Jeg personlig legger mest vekt på at personer skal kunne operere bevist med AB for å spre hat og fordommer. Jeg er av den oppfatning at slik spredning er svært farlig for samfunnet og konsekvensen stor hvis den tar om seg og et forum som her er en av byggeklossene.

Man skal huske på at "nær" sagt alle større tragedier skjer internt i grupper. Ikke nødvendigvis fysisk men og at man snakker hverandre opp på nett inntil en "syk" person bestemmer seg for å gjøre noe med det.

Derfor bruker jeg en del innlegg her til å argumentere mot slike typer innlegg og jeg forsøker å drive litt "opplysning" slik at denne typer tanker ikke skal få stått uimotsagt.

Dette blir vanskeligere når jeg ikke så lett kan konfrontere vedkommende med tidligere utalelser for å vise en tråd i vedkommendes innlegg. For meg er dette viktig, men det kommer litt an på hva som er grunnen til å være her.

Jeg forstår at våre verdier er forskjellige. Du ønsker tiltak som stopper det du mener er misbruk av AB tiltross for at et slikt tiltak vil også hindre de som ønsker å bruke AB på en konstruktiv i gjøre det.

Jeg ønsker at AB beholdes fordi jeg blant annet ønsker at folk ikke skal holde tilbake meningene sine. Dukker det opp provoserende ytringer fra AB så gjør AB det lettere for at folk angriper meningen og ikke personen(da det er lite vits å henge ut en AB av åpenbare grunner).

Dessuten virker det litt "urettferdig" å fjerne et privilegium fra en gruppe som ikke "misbruker" AB-funksjonen fordi noen "misbruker" funksjonen(til og med om "noen" faktisk er flertallet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...