Gå til innhold

Bør vi synge "Noen barn er brune" for å lære barna at barn har forskjellige farger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymous poster hash: 1c915...3ef
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Hvorfor ikke? Man må jo kunne snakke/synge om hverandres ulikheter samtidig som man sier at alle kan være venner med hverandre uansett hudfarge også.

Skrevet

Ja, hvorfor ikke? Det er da en helt nøytral beskrivelse, ikke det spor mer støtende enn "hvite" om europeere. Både barn og voksne ser jo at ikke alle har samme hudfarge, vi trenger ikke late som noe annet.

Hilsen brunt barn.

Anonymous poster hash: 11c2a...31c
  • Liker 7
Skrevet

ja absolutt! jeg skal være så vanvittig gal å synge Thorbjørn Egner sine gamle viser, da inkludert lille Hoa for mine barn også. Makan så paranoide folk har blitt for å bli kalt rasist ol..

• Liker 3
Skrevet

Bør og bør, barna har da øyne i hodet, og vet utmerket godt at barn har forskjellige farger, og voksne også. Så direkte nødvendig er det ikke.

• Liker 3
Skrevet

Det er de voksne som lager problemer ut av ting som barn ikke bryr seg om. Ungene mine har venner fra ulike steder i verden og kunne vel egentlig ikke brydd seg mindre. Har vel vært et tilfelle av 'han er brun og jeg er bleik' og så var det konstatert og ferdig med det.

• Liker 2
Skrevet

Hva mener du egentlig med bør?

Det er jo ikke noe krav å synge den, man kan om man vil

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

Ser ikke hvorfor barn skal "lære" dette - det er jo åpenbart, og ikke noe som bør settes fokus på. Små barn bryr seg ikke om hudfarge, så hvorfor skal de lære at dette er noe spesielt?

• Liker 2
Skrevet

Dette er rart synes jeg.hvorfor spørre om dette.vi synger alle sangene vi kan.uansett hva det handler om.lager sak ut av ?

Skrevet

uæææh, må alt være gjennomtenkt og med en pedagogisk baktanke nå? Bring me a drink, someone!

Gjest RompeRusk
Skrevet

Ikke nødvendigvis, det er viktigere å lære barna at man er like mye verdt uansett hvilken farge man har på huden :)

Skrevet

Alt for mye bullshit ute å går på dette temaet.

Husker i engelsktimene fra skolen at vi hadde noe tull i boken. Det var bilder/tegning av en neger(se kommentar nederst), tror det var 6 stykk, og ved siden av 6 bilder av en hvit person.

Så gikk "reglen" slik. (negeren som "prater)

When I am sick I am black

When I am dead I am black

When I am angry I am black

Osv husker ikke alle.

Mens den hvite var

When you are sick you are green

when you are dead you are white

when you are angry you are red.

Osv. Den hvite skiftet så klart farge på alle bildene. WHAT THE FUCK! Har aldri vært grønn når jeg har vært syk iallefall.... Oksebæsj!

Ja, jeg bruker enda ordet neger. Har aldri vært noe negativt ladet ord for meg, og jeg ser ikke hvorfor vi skal slutte å bruke det. Hva bruker du ellers for å beskrive en farget afrikaner? Afrikaner er ikke dekkene nok for det finnes hvite og "arabere" fra afrika. Deal with it!

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg bruker enda ordet neger. Har aldri vært noe negativt ladet ord for meg, og jeg ser ikke hvorfor vi skal slutte å bruke det. Hva bruker du ellers for å beskrive en farget afrikaner? Afrikaner er ikke dekkene nok for det finnes hvite og "arabere" fra afrika. Deal with it!

Ehm.. Hæ..?! Det diskuteres ikke hvorvidt man kan kalle en afrikaner for en neger.

Ikke skjønner jeg hva den vitsen du la ut har med saken å gjøre heller.

Anonymous poster hash: cd310...cdf

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke hvorfor barn skal "lære" dette - det er jo åpenbart, og ikke noe som bør settes fokus på. Små barn bryr seg ikke om hudfarge, så hvorfor skal de lære at dette er noe spesielt?

Ikke nødvendigvis, det er viktigere å lære barna at man er like mye verdt uansett hvilken farge man har på huden :)

Dere husker åpenbart ikke teksten på denne sangen! Tekst: Jo Tenfjord.

Noen barn er brune som et nystekt brø'

Noen barn er gule og noen barn er rø'

Noen barn er hvite, noen nesten blå.

Meget er forskjellig - men det er utenpå

Tenk om de kunne leke sammen alle sammen

Da fikk vi en rekke fra Afrika til Drammen

Noen ville le og noen ville skrike

Meget ble forskjellig, men inni var de like

Anonymous poster hash: bbb02...327

• Liker 3
Skrevet

Ehm.. Hæ..?! Det diskuteres ikke hvorvidt man kan kalle en afrikaner for en neger.

Ikke skjønner jeg hva den vitsen du la ut har med saken å gjøre heller.

Anonymous poster hash: cd310...cdf

Det var ikke en vits. det var en sang/regle. Som går under samme kategori som "noen barn er" som Ts lurte på om vi burde synge. Jeg hadde ikke noe forhold til den sangen, men har blitt "utsatt" for en annen (det du kalte vitsen)

Også, det diskuteres om man kan kalle folk neger. Det er ikke "ok" lengre ifølge flere.

Annonse
Gjest Riskjeks
Skrevet

Dere husker åpenbart ikke teksten på denne sangen! Tekst: Jo Tenfjord.

Noen barn er brune som et nystekt brø'

Noen barn er gule og noen barn er rø'

Noen barn er hvite, noen nesten blå.

Meget er forskjellig - men det er utenpå

Tenk om de kunne leke sammen alle sammen

Da fikk vi en rekke fra Afrika til Drammen

Noen ville le og noen ville skrike

Meget ble forskjellig, men inni var de like

Ja, jeg kan teksten, synes ikke det er noe spesielt galt med den, men spm ditt var hvorvidt barn burde "lære" at mennesker har forskjellig hudfarge. Det synes jeg ikke man trenger. Synes du barn må lære at folk har forskjellig øye- og hårfarge også? At noen er lave og noen er høye?

Skrevet

Hvis man skifter ut brune med negre, så kan jeg synge det til mine barn.

Skrevet

Ja, jeg kan teksten, synes ikke det er noe spesielt galt med den, men spm ditt var hvorvidt barn burde "lære" at mennesker har forskjellig hudfarge. Det synes jeg ikke man trenger. Synes du barn må lære at folk har forskjellig øye- og hårfarge også? At noen er lave og noen er høye?

Jeg er ikke TS.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg er ikke TS.

OK, beklager. Men spørsmålet står fortsatt. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...