Alice1982 Skrevet 22. oktober 2013 #1 Skrevet 22. oktober 2013 Hei. Da har det seg slik at mannen min vil skilles. Han har vært utro, er blitt "usikker på hva han føler for meg", og vil nå ta ut skilsmisse. (Jeg vet ikke om han ennå er utro, men det får være en annen tråd...) Jeg viste at vi hadde hatt det tøft den siste tiden, men jeg var sikker på at vi to skulle bli gamle sammen, og jeg så på han som bestevennen min og en som ALDRI ville såre meg på noen som helst måte. Og jeg har gjentatte ganger fortalt han at jeg ville satse på oss, og at jeg ønske at vi skulle jobbe for forholdet. Og nå jeg føler at jeg kun eksisterer i et vakuum her. Vi har to små barn. 3,5 år og 10 mnd. Så det jeg trenger hjelp og råd til, er hvordan overleve dette??? Hva gjør man? Og i hvilken rekkefølge? Familievernkontoret? Nav? Vi har blitt enige om at jeg skal ha hovedomsorgen for barn, og han ønsker 40%... (Selv om jeg mener at dette er for mye nå når barna er så små, og at de trenger en forutsigbar hverdag med faste rutiner som gir dem trygghet midt oppi alt som nå skjer rundt dem...) Jeg jobber fulltid, hva har jeg krav på? Boligsalg av huset vårt? Kjøpe nytt hus? Selvom jeg vet at jeg vil få det bra igjen, så kan noen minne meg på det? I går sa han at han kunne gå med på 70/30 deling av barna til å begynne med pga å gjøre overgangen lettere, men at han ville ha 60/40 på papiret. Han mener det vil bli vanskelig for han å få 40% om vi først skriver kun 30%... I neste setning foreslår han at han ikke skal betale bidrag, men at vi heller skal dele 50/50 på utgiftene....selv om barna skal være 70/30 hos meg(!?) Men dette er vel ikke rett? Han mener jeg kun er ute etter pengene hans,men det er jeg ikke. Jeg mener at om barna skal være mest hos meg, så vil jo jeg få mesteparten av utgiftene, og at han må være med å betale på dette?? Hva med en privat avtale. Dette ønsker han også. Men jeg er så rede for at jeg ikke klarer og tenke klart akkurat nå, og derfor går med på noe som jeg kommer til å angre på og som kan gå utover barna... Til slutt må jeg få si at han er en god far, når han først er tilstede (noe han er lite i hverdagen), og jeg ønsker selvfølgelig at barna skal ha et godt forhold til han.. Hilsen frustrert snart-x- frue!
Mike Waters Skrevet 22. oktober 2013 #2 Skrevet 22. oktober 2013 Det mest fornuftige er jo å snakke med noen som har litt faglig tyngde angående dette med barna og fordeling og økonomi etc..... Du vil få det bra igjen, og det finnes flere mennesker der ute du kan få gode relasjoner til som kan fylle dine behov både på kort og lang sikt. 1
Gjest Skrevet 22. oktober 2013 #3 Skrevet 22. oktober 2013 Få dere en time på familievernkontoret. Der får du hjelp til å stave for han at man ikke har 60/40 eller 70/30 på en unge på 10 måneder. Dere får hjelp til å snakke ut, og så får man tro ting roer seg. Vil anbefale deg at dere får en samværsavtale som avspeiler faktisk samvære, og at NAV tar innkrevingen av bidrag, så slipper du å leke inkassobyrå i forhold til han. Hva han tenker og mener og synes og beskylder deg for nå er ikke så interessant. Det var tross alt han som var utro og vil skille seg. Huset selger dere. Prøv å leie noe inntil du har funnet ut av økonomien din og kan kjøpe noe i ro og fred. Få deg en advokat. Høres ut som om han godt kunne tenke seg å snyte deg for en del av det du har rett på. Og du, håper noen kan tipse deg om hva du har krav på fra NAV. Jeg har ikke peiling på det.
Alice1982 Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter #4 Skrevet 22. oktober 2013 Ts her igjen... Takk for svar. Men hva skjer på meklingsmøtet? Er det slik at vi der allerede første gangen må bli enige om barnefordelingen? Hva om vi ikke blir enige? Noen som vet hva en advokat koster? Og selv forstår jeg at en 10 mnd gammel baby ikke bør være 40% borte fra meg (jeg ammer ennå), men mannen forstår det ikke... Han bruker bare det argumentet at han hadde med seg begge barna i 4 dager til en annen del av landet (til sin familie), og at "det gikk jo helt fint"... Så noen råd til hvordan jeg kan få han til å forstå dette???
Gjest Skrevet 22. oktober 2013 #5 Skrevet 22. oktober 2013 Ts her igjen... Takk for svar. Men hva skjer på meklingsmøtet? Er det slik at vi der allerede første gangen må bli enige om barnefordelingen? Hva om vi ikke blir enige? Noen som vet hva en advokat koster? Og selv forstår jeg at en 10 mnd gammel baby ikke bør være 40% borte fra meg (jeg ammer ennå), men mannen forstår det ikke... Han bruker bare det argumentet at han hadde med seg begge barna i 4 dager til en annen del av landet (til sin familie), og at "det gikk jo helt fint"... Så noen råd til hvordan jeg kan få han til å forstå dette??? Ring de på familievernkontoret i morgen. Jeg vil tro at om dere ikke blir enige, så er ungene hos deg til det foreligger en skikkelig avtale. Om du setter hardt mot hardt. Men det vet de jo der. Du kan høre med BUP og spørre om du kan få en uttalelse på dette fra dem. Ellers vet jeg at det konsekvent ikke blir anbefalt så mye samvære med så små barn, vet bare ikke hvor det står. Håper noen "nyskilte" kan svare.
Gjest HeidiL Skrevet 22. oktober 2013 #6 Skrevet 22. oktober 2013 Hei. Da har det seg slik at mannen min vil skilles. Han har vært utro, er blitt "usikker på hva han føler for meg", og vil nå ta ut skilsmisse. (Jeg vet ikke om han ennå er utro, men det får være en annen tråd...) Jeg viste at vi hadde hatt det tøft den siste tiden, men jeg var sikker på at vi to skulle bli gamle sammen, og jeg så på han som bestevennen min og en som ALDRI ville såre meg på noen som helst måte. Og jeg har gjentatte ganger fortalt han at jeg ville satse på oss, og at jeg ønske at vi skulle jobbe for forholdet. Og nå jeg føler at jeg kun eksisterer i et vakuum her. Vi har to små barn. 3,5 år og 10 mnd. Så det jeg trenger hjelp og råd til, er hvordan overleve dette??? Hva gjør man? Og i hvilken rekkefølge? Familievernkontoret? Nav? Vi har blitt enige om at jeg skal ha hovedomsorgen for barn, og han ønsker 40%... (Selv om jeg mener at dette er for mye nå når barna er så små, og at de trenger en forutsigbar hverdag med faste rutiner som gir dem trygghet midt oppi alt som nå skjer rundt dem...) Jeg jobber fulltid, hva har jeg krav på? Boligsalg av huset vårt? Kjøpe nytt hus? Selvom jeg vet at jeg vil få det bra igjen, så kan noen minne meg på det? I går sa han at han kunne gå med på 70/30 deling av barna til å begynne med pga å gjøre overgangen lettere, men at han ville ha 60/40 på papiret. Han mener det vil bli vanskelig for han å få 40% om vi først skriver kun 30%... I neste setning foreslår han at han ikke skal betale bidrag, men at vi heller skal dele 50/50 på utgiftene....selv om barna skal være 70/30 hos meg(!?) Men dette er vel ikke rett? Han mener jeg kun er ute etter pengene hans,men det er jeg ikke. Jeg mener at om barna skal være mest hos meg, så vil jo jeg få mesteparten av utgiftene, og at han må være med å betale på dette?? Hva med en privat avtale. Dette ønsker han også. Men jeg er så rede for at jeg ikke klarer og tenke klart akkurat nå, og derfor går med på noe som jeg kommer til å angre på og som kan gå utover barna... Til slutt må jeg få si at han er en god far, når han først er tilstede (noe han er lite i hverdagen), og jeg ønsker selvfølgelig at barna skal ha et godt forhold til han.. Hilsen frustrert snart-x- frue! Har liknende erfaring og mine råd til deg er: Bestill time alene på familievernkontoret før meglingen, så får du hjelp og råd til prosessen deres. Du bør ha med deg ferdig forslag til samværsavtale på meglingstimen, søk på nett så finner du noen du kan bruke som utgangspunkt. Avtalen må lages med den samværsform som faktisk skal gjennomføres, men det kan stå at dere skal ta dette punktet opp til diskusjon om et halvt år f.eks. Minste barnet er for lite for å være 40% hos far, dette hjelper megler deg med. Men vær litt hard framover, krev at du og barna blir boende i felleshjemmet til du har et annet sted å bo. Han skal bo et annet sted og ha samvær med barna ut fra en midlertidig avtale til samværsavtalen er i boks. Han har sveket deg ved å være utro og velge bort deg og familielivet, og da må du kreve at han lar deg finne ut av livet fremover og at han trekker seg litt unna. Husk at dere totalt kan bruke 8 timer til meglingen, de færreste er helt ferdige med avtalen etter første gang. Det er en prosess hos begge å komme fram til de beste ordninger for barna deres. Han skal betale bidrag også, dette kan du også spørre megler om. Det finnes en bidragskalkulator på nav. Selvsagt kan dere lage egen avtale her, men ved uenighet er det enklere å bruke kalkulatoren hos nav. Hvordan kommer du deg videre? Det er en lang og kronglete vei med dårlig økonomi og mye sorg og vonde følelser. Men det er godt å fokusere på å ordne det praktiske, skape et godt hjem for deg og barna og pleie familie og venne-relasjoner. Samle på gode opplevelser og minner. Ta i mot de triste følelsene når de kommer, du har lov til å være lei deg og sint. Du er sveket på det groveste, og det tar alle krefter du har å komme gjennom dette. Aksepter at du har en sorg du må gjennom og det ofte er to steg fram og kanskje tre tilbake, men sakte men sikkert blir livet bedre enn det er nå, selv om det kanskje vil bli annerledes enn det livet du har levd til nå. Lykke til i den krevende prosessen du har foran deg! Dette klarer du!
Kontormus Skrevet 22. oktober 2013 #7 Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Her er fyren utro, deretter ønsker han og splitte familien. Og så forventer han at du skal være "grei" og gå forbi reglene om økonomi og samvær. Det riktige ville vært og gjøre opp med det en har, før en tar steget videre å innleder forhold til andre.Så hvorfor i all verden skal du gå med på slikt?! Nei, krev og få bo i felleshjemmet fram til oppgjør av boet er ferdig, ungene skal være hos deg i henhold til avtale, bidraget skal fastsettes deretter. Og som noen sier, den minste kan han samvær med i kun timer av gangen så lenge den ammes. De hjelper deg på Familievernkontoret, og det forventes ikke at dere skal bli enige i løpet av bare den ene timen. Vær sterkt, dette klarer du! Trenger du støtte logger du deg på her igjen! Endret 22. oktober 2013 av Kontormus
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #8 Skrevet 22. oktober 2013 Ikke la han tvinge deg til å gjøre ting på "sin" måte. Gå gjennom de riktige instanser som andre har nevnt lenger oppe. Anonymous poster hash: ec583...0aa
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #9 Skrevet 22. oktober 2013 A D V O K A T! Få noen til å bli med deg til familievernkontoret sammen med han, og få deg advokat. Ta vare på alt du kan dokumentere. Let opp alle papirer, kvitteringer, ta vare på sms-er etc men gjør alt i dette i det skjulte siden han tydeligvis har brukt tiden godt på å planlegge dette bruddet... Anonymous poster hash: 4f186...066
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå