Gjest Poirot Skrevet 3. mai 2004 #1 Skrevet 3. mai 2004 Jeg er så lei av å lese innlegg der for defineres som sinnssyke og forstyrrede kun fordi de gjør noe annerledes enn andre liker og setter pris på. Bare i dag har jeg lest innlegg om at en forfatter må være syk i hodet fordi han skrev om ekle ting, en mor var syk i hodet fordi hun ammet for lenge og en voldtektsmann er syk i hodet. Man trenger ikke like alt andre gjør, men å automatisk seriøst kalle folk for SYKE synes jeg er drøyt. Ved å forklare alt mekrelig folk gjør med sykdom synes jeg man fratar dem ansvar for hva de har gjort. Jeg synes også det er trist for alle de som faktisk sliter med psykisk sykdom.
Gjest Myumi Skrevet 3. mai 2004 #2 Skrevet 3. mai 2004 Vel, jeg står fast på at en kvinne som ammer en sønn når han er syv år gammel og skolegutt ikke kan være riktig navlet. Men å kalle en forfatter for syk fordi han/hun skriver om bestialske mord etc. er jeg ikke enig i.
Arkana Skrevet 3. mai 2004 #3 Skrevet 3. mai 2004 Ja, jeg er enig med deg. Det har vel kanskje også noe med et behov for å bekrefte at en selv tenker/gjør "rett" og da er det lett å ty til slike uttalelser om andres meninger/handlinger. Og det er også stor forskjell på om en person gjør noe dumt/unormalt eller om h*n er dum/unormal.
Gjest Ethereal Skrevet 3. mai 2004 #4 Skrevet 3. mai 2004 Man trenger ikke like alt andre gjør' date=' men å automatisk seriøst kalle folk for SYKE synes jeg er drøyt. Ved å forklare alt mekrelig folk gjør med sykdom synes jeg man fratar dem ansvar for hva de har gjort. Jeg synes også det er trist for alle de som faktisk sliter med psykisk sykdom.[/quote'] Jeg er så enig som det går an; jeg er oppvokst med alvorlig psykisk sykdom i nærmeste familie, men det utartet seg absolutt ikke på den måten det her er snakk om. Jeg blir trist av å lese slikt.
Nelle Skrevet 3. mai 2004 #5 Skrevet 3. mai 2004 En gang så jeg en dame sitte på et venterom. Hun var noe av det feiteste jeg har sett, og det var ikke snakk om pupper, men digre MUGGER som hang fritt og bh-løse nedover kroppen hennes undre en lettere gjennomsiktig, slaskete og utvasket t-skjorte. En 4-åring lekte på gulvet. Plutselig kom han løpende mot dette feite droget av et menneske, klatret opp på de fleskete bilringene som fungerte som en liten stol, dro opp genseren hennes og begynte å suge pupp. :o :o :o Fy FAEN! Jeg driter i om folk med psykiske problemer blir såret aldri så mye -jeg står fremdeles ved min beslutning om å kalle dette for JÆVLIG SYKT! Selv fikk jeg nesten psykiske problemer bare av å se på! Nelle
Gjest Poirot Skrevet 3. mai 2004 #6 Skrevet 3. mai 2004 Nelle: det finnes en annen tråd for slike debatter....
Nelle Skrevet 3. mai 2004 #7 Skrevet 3. mai 2004 Nelle: det finnes en annen tråd for slike debatter.... Ok, sorry. Visste ikke det. Har fått beskjed om å holde meg unna forumene for "vi som har barn", "vi som forsøker å få barn", "vi som er gravide", "vi som forsøker å bli gravide", "vi som skal adoptere barn", "vi som har abortert", "vi som aborterte for tre uker siden", "vi som kanskje har planer om å bli gravide neste år" etc., så derfor visste jeg ikke at det allerede var en tråd om amming og hvor lenge folk ammer og sånn. Men egentlig ønsket jeg ikke å lage om denne tråden til en tråd som handlet om amming og hvor lenge man skal amme og sånn, men snarere komme med et eksempel på at det av og til er HELT nødvendig å bruke ordet SYK om folk, til tross for at de ikke (ennå?) har fått en diagnose fra en psykolog eller tilsvarende. Nelle ;-)
Gjest Myumi Skrevet 3. mai 2004 #8 Skrevet 3. mai 2004 Jeg driter i om folk med psykiske problemer blir såret aldri så mye -jeg står fremdeles ved min beslutning om å kalle dette for JÆVLIG SYKT! Selv fikk jeg nesten psykiske problemer bare av å se på! Herregud! :o Jeg hadde forlatt venterommet og gått for å kaste opp.
Sarabi Skrevet 3. mai 2004 #9 Skrevet 3. mai 2004 Ok, sorry. Visste ikke det. Har fått beskjed om å holde meg unna forumene for "vi som har barn", "vi som forsøker å få barn", "vi som er gravide", "vi som forsøker å bli gravide", "vi som skal adoptere barn", "vi som har abortert", "vi som aborterte for tre uker siden", "vi som kanskje har planer om å bli gravide neste år" etc., så derfor visste jeg ikke at det allerede var en tråd om amming og hvor lenge folk ammer og sånn. Men egentlig ønsket jeg ikke å lage om denne tråden til en tråd som handlet om amming og hvor lenge man skal amme og sånn, men snarere komme med et eksempel på at det av og til er HELT nødvendig å bruke ordet SYK om folk, til tross for at de ikke (ennå?) har fått en diagnose fra en psykolog eller tilsvarende. Nelle ;-)
Gjest Embla s Skrevet 3. mai 2004 #10 Skrevet 3. mai 2004 Enig med Poirots hovedinnlegg. Man skal være forsiktig med å beskrive andre som "syke i hodet". På den andre siden: Dette er jo som regel ikke snakk om at vi diagnostiserer folk, men mer et folkelig uttrykk for at vi syns andre bryter med vår normative oppfatning av normalt og unormalt. Vi kunne kanskje brukt termen unormal istedenfor syk? Så vil noen kanskje hevde at det er galt å beskylde andre for å være unormale, men det blir jo den enkeltes subjektive vurdering det, og normalitet vurderes jo utifra konteksten individet lever og virker innenfor..
Gjest 1111 Skrevet 3. mai 2004 #11 Skrevet 3. mai 2004 Jeg er helt enig med deg Potriot. Jeg synes også at det blir feil når man bruker betegnelsen "syk i hodet" på alt man ikke finner normalt eller vanlig.
Gjest Embla s Skrevet 3. mai 2004 #12 Skrevet 3. mai 2004 Jeg er helt enig med deg Potriot. Jeg synes også at det blir feil når man bruker betegnelsen "syk i hodet" på alt man ikke finner normalt eller vanlig. Vel, men å amme en 8 åring er vel litt mer enn "ikke normalt eller vanlig"? Er det virkelig så galt å anta at dette er patologi?
Gjest 1111 Skrevet 3. mai 2004 #13 Skrevet 3. mai 2004 Jeg reagerte også sterkt på ammingen av 8-åringen. Men det må da gå ann å bruke noen andre ord enn at moren hans var "syk i hodet"?
Gjest Myumi Skrevet 3. mai 2004 #14 Skrevet 3. mai 2004 Er det virkelig så galt å anta at dette er patologi? For en som ikke tør kalle en spade for en spade ja. Og nå snakker jeg kun om ammesaken, ikke noe annet.
Gjest Embla s Skrevet 3. mai 2004 #15 Skrevet 3. mai 2004 Jeg reagerte også sterkt på ammingen av 8-åringen. Men det må da gå ann å bruke noen andre ord enn at moren hans var "syk i hodet"? Hvorfor det?! Jeg blir faktisk provosert av denne redselen for "syk i hodet". Det er mange som er "syke i kroppen" og det er noen som er "syke i hodet". Syk i hodet er en veldig generell merkelapp, som sikkert slenges ut der den ikke er berettiget, men i noen tilfeller skjer det merkelige ting som en følge av at noen er "syke i hodet sitt". Syns dette grenser mot omvendt snillisme og "don't mention the war"-holdning..
Gjest Catwoman Skrevet 3. mai 2004 #16 Skrevet 3. mai 2004 jeg har ikke for vane å beskrive folk som syke i hodet. Men jeg mener fortsatt det jeg sa om forfatteren av American Psycho. Det er ikke bare ekkelt en del av det han skildrer, det er groteskt. Jeg har lest andre ting som er groteske også, men syns ikke det stiller seg likt som dette. Og poenget kunne han fått frem uten alle de grusomme scenene syns jeg. Jeg hadde i grunn ikke tenkt å gjøre noe stort nummer ut av hva jeg tenkte om forfatteren, bare lufte de tankene jeg satt igjen med om han etter at jeg hadde lest boken. Psykisk sykdom arter seg på en million forskjellige måter. Det trenger ikke være noen som helst lihetstrekk mellom er pyskisk syk person og forfatteren av Bret Easton Ellis (jeg mener heller ikke at han er syk, men at han har litt syke tanker i hodet) eller Patrick Bateman for den sags skyld.
Donnie Darko Skrevet 3. mai 2004 #17 Skrevet 3. mai 2004 Jeg slenger ut "sjuk i huet" komentaren rett som det er jeg. eks. Folk som liker ananas på pizzaen er sjuke i huet . Hvis folk tar seg nær av det så er dem også sjuke i huet.
Gjest Catwoman Skrevet 3. mai 2004 #18 Skrevet 3. mai 2004 sånn som Donnie Darko sier. Mange bruker "syk i hodet" "sykt" "sinnsykt" og sikkert andre varianter og, som et uttryk, uten at man mener det i ordets rette betydning.
Gjest Yoni Skrevet 3. mai 2004 #19 Skrevet 3. mai 2004 Er en voldtektsmann ikke syk i hodet? Jeg bare spør... Synes uttrykket "syk i hodet" er utslitt, men ærlig talt, en voldtektsmann er vel ikke helt frisk? Det var vel ikke dette tråden handlet om heller.
Gjest Gjesta Skrevet 3. mai 2004 #20 Skrevet 3. mai 2004 sånn som Donnie Darko sier. Mange bruker "syk i hodet" "sykt" "sinnsykt" og sikkert andre varianter og, som et uttryk, uten at man mener det i ordets rette betydning. Jepp...at folk bruker utrykk som "syk i hodet" hver gang man uttaler seg om ting, sier vel kanskje mer om ordforrådet til vedkommende, enn om det/den man snakker om....synest nå jeg! Clea - ikke syk i hodet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå