AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #1 Del Skrevet 22. oktober 2013 Hei! Jeg ser at det har blitt populært med kjøp og salg av klær på diverse Facebook-grupper og lignende. Har selv en del klær jeg ønsker å kvitte meg med, og tenker å legge dem ut på en slik gruppe, men jeg har noen praktiske spørsmål rundt dette, da jeg aldri har verken kjøpt eller solgt brukt på denne måten før. Kun via Finn, og da med personlig overlevering. Så det jeg egentlig lurer på er (og ja, det er sikkert et idiotisk spørsmål) - tar man bare med seg de solgte plaggene ned på postkontoret og sier "hei! jeg skal sende disse 2 til x, denne til y.." osv., eller? ... Anonymous poster hash: b0eeb...e85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #2 Del Skrevet 22. oktober 2013 Jeg tror jeg ville gjort klar og pakket klærne før jeg troppet opp på posten med de. Posten har strengt tatt ingenting med innholdet i pakkene å gjøre. Pakk de i egnet embalasje, eske eller boblekonvolutt og merk de med mottakers navn og adresse(dette kan du evt gjøre på egnede etiketter på posten) Så tar du pakkene med på postkontoret og sender de. Men det kommer også litt an på hvordan du vil gjøre det med betaling. Om du vil sende i oppkrav(mottaker må betale før han får ut pakken) må det gjøres på posten(men du kan gjøre klar pakkene på forhånd) Anonymous poster hash: b0575...8af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #3 Del Skrevet 22. oktober 2013 Jeg tror jeg ville gjort klar og pakket klærne før jeg troppet opp på posten med de. Posten har strengt tatt ingenting med innholdet i pakkene å gjøre. Pakk de i egnet embalasje, eske eller boblekonvolutt og merk de med mottakers navn og adresse(dette kan du evt gjøre på egnede etiketter på posten) Så tar du pakkene med på postkontoret og sender de. Men det kommer også litt an på hvordan du vil gjøre det med betaling. Om du vil sende i oppkrav(mottaker må betale før han får ut pakken) må det gjøres på posten(men du kan gjøre klar pakkene på forhånd) Anonymous poster hash: b0575...8af Takk for fint svar! Føler meg ganske teit som har så lite peiling.. Emballasje må man kanskje kjøpe på postkontoret, eller? Anonymous poster hash: b0eeb...e85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #4 Del Skrevet 22. oktober 2013 Du kan pakke de inn i gråpapir. Det er rimelig. Emballasjen du kjøper på posten blir fort dyr! Anonymous poster hash: 865a6...0ca 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #5 Del Skrevet 22. oktober 2013 Takk for fint svar! Føler meg ganske teit som har så lite peiling.. Emballasje må man kanskje kjøpe på postkontoret, eller? Anonymous poster hash: b0eeb...e85 Du må ikke kjøpe på posten nei, det er unødvendig dyrt. F eks boblekonvolutter kan du kjøpe langt billigere på Nille, Europris eller bokhandel. Du kan også bruke gråpapir eller andre esker enn de du får på posten. Anonymous poster hash: b0575...8af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #6 Del Skrevet 22. oktober 2013 Åååå, smart tenkt! Skal sjekke ut forslagene deres - tusen takk Anonymous poster hash: b0eeb...e85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #7 Del Skrevet 22. oktober 2013 Husk også at Posten sine portosatser nå ikke bare avhenger av vekt, men også størrelse/tykkelse på pakken. Det har blitt veldig dyrt å sende ting med posten, så det lønner seg å pakke litt smart (med tanke på å få sendt pakken billigst mulig). Husk også å avklar med kjøper hvem som betaler porto evt om dere deler den. Anonymous poster hash: 95178...af9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HappyWaffle Skrevet 22. oktober 2013 #8 Del Skrevet 22. oktober 2013 heihei jeg jobber i posten, kanskje jeg kan hjelpe vi har noe som heter PostOppkrav, da betaler du 216 der og da, og kan velge selv om mottager skal betale deg for frakt eller ikke. si at innholdet i pakken koster 500. hvis mottager skal betale porto vil du måtte skrive 716 på oppkrav. hvis ikke skriver du 500. du må uansett betale 216 kroner ved innlevering. så er det noe som heter norgespakke. det er det beste valget om pakken er over 2 kg. den koster 140 kr men er ikke noen form for oppkrav så da må du evt ha fått pengene på forskudd eller hvordan du selv vil gjøre det håper dette var til hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HappyWaffle Skrevet 22. oktober 2013 #9 Del Skrevet 22. oktober 2013 Du kan pakke de inn i gråpapir. Det er rimelig. Emballasjen du kjøper på posten blir fort dyr! Anonymous poster hash: 865a6...0ca bare pappesken koster 20 kr... kjempedyrt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #10 Del Skrevet 22. oktober 2013 Det billigste er ofte å sende små ting som brev. Det kan du gjøre opp til 2 kg. Anonymous poster hash: 865a6...0ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HappyWaffle Skrevet 22. oktober 2013 #11 Del Skrevet 22. oktober 2013 Det billigste er ofte å sende små ting som brev. Det kan du gjøre opp til 2 kg. Anonymous poster hash: 865a6...0ca ja men samtidig hvis det er en stor boblekonvolutt å den er i underkant av 2 kg vil prisen fortsatt komme på 130. da er det like greit å ta norgespakke sånn at du har sporing og forsikring opp til 10.000 hvis noe skulle skje. er en trygghet for den som skal ha pakken også å kunne se at den er sendt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #12 Del Skrevet 22. oktober 2013 ja men samtidig hvis det er en stor boblekonvolutt å den er i underkant av 2 kg vil prisen fortsatt komme på 130. da er det like greit å ta norgespakke sånn at du har sporing og forsikring opp til 10.000 hvis noe skulle skje. er en trygghet for den som skal ha pakken også å kunne se at den er sendt. Ja men det er vel ikke så mange klesplagg som veier over 2 kg? Under 1 kg er det i alle fall bortkastede penger å velge Norgespakke. Anonymous poster hash: 865a6...0ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 22. oktober 2013 #13 Del Skrevet 22. oktober 2013 Du finner priser på www.posten.no . Å sende som brev er billigst. Men har ingen sporingsløsning. Pakker starter vel på ca 150 kroner og oppover. Om du skal sende med oppkrav koster det en ekstra 50-60 kroner for dette også. De fleste kjøp og salg gruppene på facebook er regionale. Altså for fylker/by og svært få sender ting der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HappyWaffle Skrevet 22. oktober 2013 #14 Del Skrevet 22. oktober 2013 Du finner priser på www.posten.no . Å sende som brev er billigst. Men har ingen sporingsløsning. Pakker starter vel på ca 150 kroner og oppover. Om du skal sende med oppkrav koster det en ekstra 50-60 kroner for dette også. De fleste kjøp og salg gruppene på facebook er regionale. Altså for fylker/by og svært få sender ting der. norgespakke (billigste pakke) koster 140. postoppkrav koster 216 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #15 Del Skrevet 22. oktober 2013 Postoppkrav koster vel bare 76? Så kommer portoen i tillegg? Anonymous poster hash: 865a6...0ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 22. oktober 2013 #16 Del Skrevet 22. oktober 2013 norgespakke (billigste pakke) koster 140. postoppkrav koster 216 Det stemmer ikke, postoppkrav koster 76 kroner og er en tilleggstjeneste. Du ser mest sannsynlig på summen av billigste pakke + oppkrav når du sier 216. Ser at >10 kg norgespakke faktisk har gått ned 10-15 kroner i pris. Det er jo svært positivt. De gikk opp med ca 10 kroner hvert år en periode og var for ikke lenge siden oppe i rundt 150-160. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HappyWaffle Skrevet 22. oktober 2013 #17 Del Skrevet 22. oktober 2013 Det stemmer ikke, postoppkrav koster 76 kroner og er en tilleggstjeneste. Du ser mest sannsynlig på summen av billigste pakke + oppkrav når du sier 216. Ser at >10 kg norgespakke faktisk har gått ned 10-15 kroner i pris. Det er jo svært positivt. De gikk opp med ca 10 kroner hvert år en periode og var for ikke lenge siden oppe i rundt 150-160. du jeg jobber i posten så det er summen personen må betale for å få sende pakken som postoppkrav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HappyWaffle Skrevet 22. oktober 2013 #18 Del Skrevet 22. oktober 2013 du jeg jobber i posten så det er summen personen må betale for å få sende pakken som postoppkrav. aka, postoppkrav koster 216 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #19 Del Skrevet 22. oktober 2013 Kan man ikke sende brev som postoppkrav? Og postoppkrav kommer jo an på hvor tung pakken er? Det koster vel ikke 216 kroner å sende en pakke på 11 kg i oppkrav? Da blir det jo 250 kroner for pakken + 76 kroner i oppkrav. Anonymous poster hash: 865a6...0ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 22. oktober 2013 #20 Del Skrevet 22. oktober 2013 du jeg jobber i posten så det er summen personen må betale for å få sende pakken som postoppkrav. aka, postoppkrav koster 216 Da bør du be opp ekstraopplæring Postoppkrav koster 76 kroner. Du kan sjekke prislisten til din egen arbeidsplass her: http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/prisveileder/_attachment/337974?_ts=1401b1147a0 En veldig god grunn til at det ikke er logisk det du sier. om jeg ønsker å sende en pakke 10-25 KG og skal ha oppkrav på denne så vil det koste meg prisen av pakken + 76 kroner. Ikke 216. Skjønner du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå