Jens Skrevet 22. oktober 2013 #1 Skrevet 22. oktober 2013 Hadde en prat med ped leder i barnehagen idag, og fikk igjen høre at datteren min på 5(blir 6 i april, og begynner på skolen neste høst)var på ett helt annet nivå enn resten av førskolebarna, og kjedet seg. De sa de skulle se hva de kunne gjøre og lage ett opplegg for henne i bhg så hun skulle få utvikle seg hun også. Jeg lurer nå på om det finnes nettsider/bøker jeg kan kjøpe til henne med oppgaver etc hun kan gjøre hjemme og i bhg?Igår kveld gjorde hun ett helt hefte som het Hello Kitty lærer deg å regne.... Noen andre som har erfaring med dette?Hvordan vil det bli på skolen?Vi fikk allerede for ett år siden beskjed om at hun kunne testes for om hun skulle begynne ett år før på skolen, men vi valgte å vente til neste høst. Var dette dumt?
Omnivore Skrevet 22. oktober 2013 #2 Skrevet 22. oktober 2013 Hva med å lage egne oppgaver til henne? Bokstaver, kort lesing. Lag egne regnehefter til henne. Lær henne å telle på engelsk, hilse på engelsk osv. Jeg kjedet meg også mye i den alderen og lærte å lese opp ned av meg selv og det gjenspeilet seg til da jeg begynte å skrive. Jeg skrev feil vei til 5 klasse og læreren måtte bruke speil for å lese det jeg skrev. En annen i klassen min var også tidlig ute og hadde gjennomført 2 klassepensum i matte før han begynte i 1 klasse. Han var så rask og lærte såppas mye så fort at han slapp matte på VGS for han hadde allerede gjennomført 3 klasse pensum i 10 klasse. Måtte bare gå opp til eksamen hvis han ble trukket ut.Han var også klassens store mattehelt på barneskolen og fikk av og til hjelpe læreren med å hjelpe oss hvis det var noe spesielt vanskelig å få til, noe han også syns var veldig stas. Det du må være forsiktig med er å la ungen "flyte" på kunnskapen sin gjennom barneskolen. Jeg var topp av alle topper på barneskolen og fikk meg en voldsom smell i 9 klasse når jeg faktisk måtte jobbe for å oppnå resultater og det endte fort med at det ikke gikk. Så arbeidsrutiner er viktig å innarbeide raskt selv om ungen får med seg alt og lekser er blæææ og h*n kan jo alt fra før. Som en motsetning til meg så var min venninne helt gjennomsnittlig gjennom barneskolen, men hadde harde lekserutiner. Hun gikk ut av VGS med 5 og 6 karakterer hvor jeg fikk to 5 og resten var 2-3 fordi jeg ikke hadde rutiner nok og ikke klarte å opparbeide meg det. (det hun brukte en time på brukte jeg fort 3 timer på). Så sett i gang med å utfordre kunnskapen og utvikle ungen om hun er klar for det, men pass på å ha gode rutiner når hun kommer i gang med skolen. Sett deg ned med henne når hun skal gjøre lekser og gjør det til en rutine å gjøre litt hver dag. 3
Gjest Tirkes Skrevet 22. oktober 2013 #3 Skrevet 22. oktober 2013 Bokhandler har ofte lærehefter og oppgavehefter for barn. Og på dagligvarebutikken kjøpte jeg en serie som het "Sommerskole" til nevæer og nieser for noen år siden.. Det var beregnet på 1-3. klassinger, men min førskolenevø slukte disse heftene før skolestarten. Jeg ville gått innom noen velutstyrte bokhandler og bibliotek, kjøp/lån bøker som er basert på å lære å lese, og å lese selv for første gang. Også ta med ungen på biblioteket, få seg eget lånekort og få velge bøker å lese selv? Lesetrening er priceless og kan gjøres mye av. Og er ofte underholdende nok til å være belønning i seg selv. Om hun leser og skriver litt, så la henne lage sine egne bøker. Brett sammen to A4-ark og lag "proff" bokrygg med gaffateip. Så kan du skrive "Etternavn Forlag" på "ryggen" med en svart tusj og la henne tegne og skrive av all gledens lyst. Tanten min jobber mye med barnehagebarn og har prentet inn i meg og mine søsken at man ikke retter skrivefeil til unge barn som er i ferd med å oppdage skrive og lese-gleden. Det viktigste er at du leser hva de skriver, det er skikkelig stas og visstnok hele nøkkelen til å oppdage "skriftspråket". At en annen person forstår hva du forsøke formidle med bokstavene dine. Men, jeg er bare en tante uten så mye erfaring. Så håper du får mange flere gode tips!
Mafalda Skrevet 22. oktober 2013 #4 Skrevet 22. oktober 2013 Dra på Norli/Tanum i sentrum og ta en tur i skoleavdelingene der Min skolemodne femåring har i tur og orden gjort seg ferdig med regnehefter, skrivehefter, Richard Scarrys aktivitetsbøker. Masse moro og bra å velge i. I tillegg finnes det gode ressurser på nettet: Google "Alfabetøya" og "Multi spill", så får du opp noen gode nettsider med oppgaver. Matematikk.org og lokus.no er også fine sider. Hennes storesøsken har også vært svært tidlig ute med lesing og regning, men har likevel ikke kjedet seg på skolen (bortsett fra helt i starten). Det går nok fint. Men det er jo greit å utnytte nysgjerrigheten barnet har nå, og ikke vente på skolestart.
Leanne Skrevet 22. oktober 2013 #5 Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Du har fått mange gode tips allerede, men vil også tipse deg om kortspill som uno, vri åtter og andre enkle kortspill. Er mye læring i de også, samtidig som det er gøy. Synes forøvrig bhg bryter taushetsplikten ved å sammenligne ditt barn med de andre. Du har jo ikke noe med å vite hvilket nivå de andre er på, det kan du godt si til dem. Endret 22. oktober 2013 av Leanne
Jens Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter #6 Skrevet 22. oktober 2013 Tusen takk for svar! Har nå vært i bokhandelen og kjøpt noen oppgavehefter. Skal også ta en titt på nettsidene jeg ble tipset om.
Gjest Riskjeks Skrevet 22. oktober 2013 #7 Skrevet 22. oktober 2013 Du har fått mange gode tips allerede, men vil også tipse deg om kortspill som uno, vri åtter og andre enkle kortspill. Er mye læring i de også, samtidig som det er gøy.Synes forøvrig bhg bryter taushetsplikten ved å sammenligne ditt barn med de andre. Du har jo ikke noe med å vite hvilket nivå de andre er på, det kan du godt si til dem. Enig. Tviler egentlig på at barnehagen har sagt noe slikt. Har de sagt det, er de svært uprofesjonelle i så fall. Det er vel kanskje heller TS som har tolket det slik. Ellers har TS fått mange gode tips her... Mitt tips er å lese faktabøker. Synes "alle" leser sånne kose-mose-fortellinger for barna, det blir fort kjedelig. Mitt eldste barn er veldig interessert i bl.a astronomi ("romvesner", planeter, hvordan jorda/solsystemet ble til osv), historie (spesielt fra Egypt, masse interessant der) og dyr og insekter. Dette lærer de svært mye av, og personlig synes jeg å gi dem kunnskap om emner de er interessert i er langt viktigere enn å drive med oppgavehefter... 1
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 22. oktober 2013 #8 Skrevet 22. oktober 2013 øv på begrep! eg jobbar i ein 1. klasse og eg ser det trengs. Abstrakte og konkrete begrep døme: mest-minst færrest-flest høg-låg osv
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #9 Skrevet 22. oktober 2013 Min sønn på 5 er også veldig tidlig på det teoretiske planet. Men vi oppfordrer han derfor mest på det sosiale og utendørs aktiviteter. Og så leser vi en del om verdensrommet, dinosaurer osv, som interesserer han. Typisk "skolefaglige temaer" forsøker vi heller å styre litt unna, for å unngå at han kjeder seg når han begynner på skolen.Anonymous poster hash: 86752...04c 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #10 Skrevet 22. oktober 2013 Jeg leste masse før jeg begynte på skolen. Hadde en hel samling med bøker som var nesten uten bilder (og de var i svart-hvitt) og leste en del av dem. Leste og skreiv også baklengs og lærte meg å skrive med venstrehånden også. Anonymous poster hash: f26f2...634
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #11 Skrevet 22. oktober 2013 Du har fått mange gode tips allerede, men vil også tipse deg om kortspill som uno, vri åtter og andre enkle kortspill. Er mye læring i de også, samtidig som det er gøy. Synes forøvrig bhg bryter taushetsplikten ved å sammenligne ditt barn med de andre. Du har jo ikke noe med å vite hvilket nivå de andre er på, det kan du godt si til dem. De bryter ikke taushetsplikten, for de forteller ikke noe konkret i det hele tatt. Å si at barnet er på høyere nivå enn det som er vanlig er ikke å bryte taushetsplikten, fordi det forteller om TS sitt barn. Jeg har hele tiden vært på et høyere nivå enn de andre, og jeg har så utrolig mange ganger fått vite av lærere at jeg ligger over det som er normalen i klassen (altså gjennomsnittet). Det er brudd på taushetsplikt om de hadde sagt at jeg var smartere enn f.eks Tina eller Geir. Skjønner du forskjellen? Anonymous poster hash: f26f2...634 6
Mafalda Skrevet 22. oktober 2013 #12 Skrevet 22. oktober 2013 Støtter fullt ut forslaget om faktabøker Finner du temaer som fenger, kan barna sitte i timevis og tilegne seg alle mulige (og umulige) kunnskaper om sine "områder". Reptiler, havdyr, dinosaurer og solsystemet har vært slagere her i huset, i tillegg til bøker om flagg og geografi.
rillemille Skrevet 22. oktober 2013 #13 Skrevet 22. oktober 2013 Tren hun i bokstvforming. Er hun blitt god på store bokstaver så forsetter du på de små. Er hun blitt god på det så kan en utfordring være å skrive stavskrift/løkkeskrift Du kan også drive en del lesetrening, her er faktabøker en genial ide, men få inn litt sjønnlitterært også Begrepsinnlæring er noe mange trenger å jobbe mer med. Her kan spillet Alias være til god hjelp, vet om flere som bruker dette i skolen I tillegg kan sider som maematikk.org og matte.no gi utfordringer innen matematikk
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #14 Skrevet 22. oktober 2013 For å tenke i en helt annen retning, siden jeg er redd for dette med å kunne alt før man begynner på skolen fordi skolene/lærerene har veldig forskjellig kunnskap og erfaring rundt tilrettelegging, hva med å begynne med f.eks. sjakk eller andre litt mer krevende/logiske spill? Et annet språk, ikke nødvendigvis engelsk, da kan hun jo fort begynne å kjede seg når de begynner ordentlig på det? Anonymous poster hash: 5d7af...ad8 3
Vera Vinge Skrevet 22. oktober 2013 #15 Skrevet 22. oktober 2013 Synes forøvrig bhg bryter taushetsplikten ved å sammenligne ditt barn med de andre. Du har jo ikke noe med å vite hvilket nivå de andre er på, det kan du godt si til dem. Det er ikke brudd på taushetsplikten å si noe om hvordan barnet ligger an sammenlignet med andre, så lenge ikke navn nevnes. Hvordan skal ts ellers forstå at hennes barn ligger foran, om det ikke nevnes sammenligning?
Leanne Skrevet 22. oktober 2013 #16 Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Synes ikke man skal sammenligne barn, man kan si at et barn ligger foran i forhold til alder. Er sjelden så veldig mange 5åriger på en avdeling så om man ikke nevner navn men sier lenger frem enn de andre femåringene så vil jo det si lenger frem enn kari, pål og Gunnar... bruk generell alder, ikke barnegruppen som sammenligning. Hvordan er det når moren til a forteller moren til b at a er så mye lengre fremme enn alle de andre. Da vil jo moren til b oppfatte det som om hennes barn er lenger bak i utviklingen. Endret 22. oktober 2013 av Leanne
Chloe- Skrevet 22. oktober 2013 #17 Skrevet 22. oktober 2013 Synes ikke man skal sammenligne barn, man kan si at et barn ligger foran i forhold til alder. Er sjelden så veldig mange 5åriger på en avdeling så om man ikke nevner navn men sier lenger frem enn de andre femåringene så vil jo det si lenger frem enn kari, pål og Gunnar... bruk generell alder, ikke barnegruppen som sammenligning. Hvordan er det når moren til a forteller moren til b at a er så mye lengre fremme enn alle de andre. Da vil jo moren til b oppfatte det som om hennes barn er lenger bak i utviklingen. Det kan like gjerne være i forhold til alle førskolebarna barnehagetanta har hatt, og ikke bare de som er der nå. En annen dag kan det være ditt barn som "springer fortere enn andre fireåringer". Hadde ikke det vært kjekt å få høre? Folk må slutte å rope varsko for hver minste lille ting. Blir helt svett av sånt jeg. 2
Hedda-78 Skrevet 22. oktober 2013 #18 Skrevet 22. oktober 2013 Du har fått mange fine tips her, og jeg låner en del av de selv Det finnes noen spill på www.goboken.no, som har med bokstaver og lesing å gjøre.
Leanne Skrevet 22. oktober 2013 #19 Skrevet 22. oktober 2013 Det kan like gjerne være i forhold til alle førskolebarna barnehagetanta har hatt, og ikke bare de som er der nå. En annen dag kan det være ditt barn som "springer fortere enn andre fireåringer". Hadde ikke det vært kjekt å få høre? Folk må slutte å rope varsko for hver minste lille ting. Blir helt svett av sånt jeg. Vel da jeg gikk på høgskolen og tok førskolelærer utdanning så la de frem slike eksempler som brudd på taushetsplikt. Så jeg velger å gjøre det annerledes.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #20 Skrevet 22. oktober 2013 Vel da jeg gikk på høgskolen og tok førskolelærer utdanning så la de frem slike eksempler som brudd på taushetsplikt. Så jeg velger å gjøre det annerledes. enig-også ped l her feil smiley jo Anonymous poster hash: bb479...b20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå