snoker Skrevet 22. oktober 2013 #1 Skrevet 22. oktober 2013 Jeg skal lage en romantisk date middag til kjæresten i helgen men trenger litt hjelp til å finne ut tilbehør osv. Til forrett blir det kongekrabber, jeg vet ikke helt hva jeg skal servere til, og jeg har litt lyst til å steke krabbekløra istede for å koke de som vanlig.Her vil jeg gjerne ha tips til tilbehør Hovedrett blir det kalvestek, jeg har vært inne på tanken om å ha hasselbakte poteter, men får ikke bestemt meg helt. Har også tenkt på asparges som tilbehør men føler jeg bør ha litt mer tilbehør også?Gjerne tips til tilbehør og saus (vi liker ikke rødvinsaus). Dessert har jeg tenkt å lage suksessterte siden dette er den beste kaka kjæresten vet om Blir kjempe glad for all hjelp :D
Gjest s@nd Skrevet 22. oktober 2013 #2 Skrevet 22. oktober 2013 Oida, her har ikke jeg noen ekspertise... Kan lage spagetti med ferdig spaghettisaus, jeg..
snoker Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2013 Oida, her har ikke jeg noen ekspertise... Kan lage spagetti med ferdig spaghettisaus, jeg.. Hehe ja det er jo godt det også da men føler for å slå på stor tromma litt
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2013 #4 Skrevet 22. oktober 2013 Om du lager fløtepoteter så trenger du ikke saus. Ellers ville jeg vurdert sjysaus av stekesjyen etter steken. Noe av det beste jeg har spist av skalldyr-forrett var krabbekjøtt sammen med litt salat og en god dressing som toppet tynne og skorpeløse toastskiver. Da kan du jo evt lage litt flere og servere på ett fat sammen = romantisk? Anonymous poster hash: 79535...7c3 1
snoker Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter #5 Skrevet 22. oktober 2013 Om du lager fløtepoteter så trenger du ikke saus. Ellers ville jeg vurdert sjysaus av stekesjyen etter steken. Noe av det beste jeg har spist av skalldyr-forrett var krabbekjøtt sammen med litt salat og en god dressing som toppet tynne og skorpeløse toastskiver. Da kan du jo evt lage litt flere og servere på ett fat sammen = romantisk? Anonymous poster hash: 79535...7c3 Det hørtes ut som en god forrett Ja har vært inne på fløtepoteter også, hva ville du hatt som garnityr da? har aldri spist kalv så vet ikke helt hva som passer til
super-ida Skrevet 22. oktober 2013 #6 Skrevet 22. oktober 2013 Lag gjerne soppstuing med kantarell til kalven....mmmmmmm!!!!!!!
happiest Skrevet 22. oktober 2013 #7 Skrevet 22. oktober 2013 Tror det meste som passer til biff/annet kjøtt, også passer til kalvesteik
Gjest Lille-pus Skrevet 23. oktober 2013 #9 Skrevet 23. oktober 2013 Kalvesteken er mye mildere i smak enn biffkjøtt og/eller oksestek. Anmoder pent om å ikke steke den grå.... Jeg ville gått for en fløtesaus basert på stekeskyen tror jeg. Rosenkål, asparges, broccoli, romanesco, babygulerøtter, brekkbønner... Bare å velge fritt egentlig. Poteter på denne tiden av året kan fint serveres uten å 'dllle dem til', - spesielt om man slenger seg på en saus med fløte. 1
super-ida Skrevet 29. oktober 2013 #10 Skrevet 29. oktober 2013 Asparges og stekte kantareller. Enten bakt potet eller fløtepoteter...mmmmm
Luckiness Skrevet 30. oktober 2013 #11 Skrevet 30. oktober 2013 Kan det passe å ha foccatia med en god aioli til forretten? Vet ikke helt hva som "hører til" krabbe, men i mitt hode ville foccatia og aioli vært godt til Fløtesaus eller soppsaus til kalvesteiken. Og så ville jeg hatt asparges og glasserte gulrøtter (google) og fløtegratinerte poteter eller slike småpoteter med krydder til
Amarone Skrevet 30. oktober 2013 #12 Skrevet 30. oktober 2013 Krabbe er så godt at det er best naturell, synes jeg. Tynn toast, noen få salatblader (mest til pynt), sitron og hjemmelaget majones (eller aioli). Kalvesteken ville jeg prøvd med å forvelle gulrot og aspargesbønner, og så stekt de lett med smør og sitron. Aspargesen koker du et kort minutt og avkjølt med kaldt vann, og sammen med kalvesteken kan du de siste minuttene steke småtomater i ovnen. Da får du pene farver på grønnsakene. Om du er glad i hvitløk kan du vurdere å steke hele fedd (i skallet) med kalvesteken for å ha ved siden av. Blir det fløtepoteter ville jeg kuttet ut saus slik som flere skriver. Det kan også være godt med en potetmos med fløte og parmesan i. Men: hovedretten gir en del styr for deg som lager den, uansett hva du gjør av tilbehør. Jeg ville gått for en god rett som var kjappere å lage enn stek med tilbehør (selv om det er godt), slik at det blir mer kosetid med kjæresten. :-) Saltimbocca (også kalv) for eksempel er kjapt og supergodt.
Mipputa Skrevet 30. oktober 2013 #13 Skrevet 30. oktober 2013 Jeg synes eple og fennikel salat er veldig godt til kongekrabbe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå