Gå til innhold

Hårfjerning og fordommer. Dette forstår jeg rett og slett ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvorfor er det så sterke fordommer mot hårfjerning, både for menn og damer?

Damer kan ta det vekk under armene og på leggene og de aller fleste vil synes det er greit. Underlivet kan de også ta, men der er det mer delte meninger.

Men er man dame og tar lårene, armene eller noe, da får man virkelig høre det, da er man dum, dette kan man ikke gjøre blir man fortalt, "er du helt sprø" har jeg hørt.

Hvorfor?

Og hvorfor er det ingen damer som tar det vekk med laser? Ikke bare er det noe de fleste ikke gjør, men det virker som de fleste har sterke fordommer mot det og de som gjør det. Barbere under armene er visst greit, men å ta det vekk med laser så man slipper å barbere, det er vist galt. Hvorfor?

Har også hørt småjenter ned i 12-14 år være bekymret fordi de ikke har fått hår under armene eller på leggene. Hvorfor det? Så de har noe å barbere bort? Selv hadde jeg vært glad om jeg aldri fikk, men det er meg da. Hvorfor bekymre seg for noe man ikke har fått, som samfunnet "sier" at du uansett skal fjerne?

Og når det kommer til menn så er det visst enda mer fordommer. En mann kan barbere bort alt hår i ansiktet og på hodet, da er det greit, men tar en mann å barberer kroppshår da er det visst galt. Hvorfor?

Jeg hører ofte folk si "menn skal være menn". Men hårfjerning er da vel et personlig valg? Selv så hadde jeg ingen anelse om at det var håret som gjorde menn til menn. Og hvorfor gjør fjerning av kroppshår en mann mindre mann, mens fjerning av skjegg ikke gjør? Virker også som barbering av hodehåret gjør menn mer menn i følge noen.

Og når det kommer til menn og barbering , hvorfor er det så mye løgn mange kommer med? Hører masse om at en mann ikke må fjerne hår på leggene får da får de bare mer. Hvorfor gjelder ikke det damer da? Burde ikke da menn også la vær å barbere seg i ansiktet? For det sier ingen noe på. Har lest mye av det på forum og hørt ting her og der og det argumentet mot hårfjerning for menn som jeg ser oftest er visst at da får de bare mer og til slutt så vil det bli så mye at de må ha hjelp til å fjerne det. Husker også helsesøster på ungdomsskolen sa det samme til guttene. Men hvorfor gjelder ikke det jenter (eller i hverftfall ikke meg eller andre jeg har sett). Har menn et helt spesielt type hår eller noe. Eller er det bare løgn man har lært guttene i flere tiår så de ikke skal ta sjansen.

Noen blander til og med inn Gud og sier man ikke skal tukle med skaperverket. Men rart at dette ikke gjelder damer da. Nå vet ikke jeg om jeg tror på en gud eller ikke, og vil ikke at dette skal bli en debatt om det finnes guder eller ikke, men om Gud finnes, ville ikke da damer bli skapt uten hår på kroppen hvis det var meningen at vi skulle fjerne det?

Hører også at mannlige sykklister og svømmere barberer bort kroppshår, det er visst sett på som mer greit. Så hvorfor får ikke de så mye hår at de trenger hjelp til å fjerne det etterhvert? Eller var det skjebnebestemt at de skulle bli sykklister eller svømmere så de ble født med mindre kroppshår?

Hvis ei dame nekter å fjerne kroppshår så har jeg lagt merke til at mange gir henne aplaus for dette og synes det er bra, synes det er bra hun står i mot presset.

Hvis en mann fjerner kroppshår og går i mot presset om å ha, da er man visst svak, homo, feminin og slikt. Hvorfor det? Og hva er så fryktelig galt at en mann er femin? Ja, jeg kan forstå at hetrofile damer som liker maskuline menn er i mot, men hvorfor i all verden er en hetrofil mann i mot at en annen mann er femin? Og det virker for meg som det er flest menn som også bryr seg med det. I hvertfall dem jeg har hørt mest om.

Og når det kommer til menn, så virker det for meg som det er flest menn som er i mot hårfjerning av andre menn. Mange av de kaller de mennene som barberer kroppshår for homo, femi og diverse og kommer med den vanlige setningen "menn skal være menn" og "damer liker hårete menn".

Men om en mann da fjerner hår, ville ikke det heller bare vært bra for de mennene da, hvis det er slik at damer liker menn med hår? Da er det jo bare en mann mindre i konkuransen om å få seg dame, eller?

Skulle tro enkelte av disse mennene følte seg truet av en mann som fjerner kroppshår. Hvorfor?

Anonymous poster hash: 1bdc1...633
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nettopp. Enkelte menn føler seg truet og reagerer.

Det er jo ikke fordommer generelt du snakker om, TS. Det er kanskje bare én person?

Anonymous poster hash: 422c3...63d

Skrevet

Jeg har bare hørt om fordommer mot de som ikke driver med hårfjerning.

Anonymous poster hash: d193f...d33
  • Liker 3
Skrevet
Jeg har sagt at det er dumt å ta det på armene,ikke pga fordommer slik du tror,men fordi det er upraktiskt rett og slett. Jeg syns det er smartere å tåle litt hår på armene enn å ende opp med stikkende små hårtupper hvis man har glemt å shave en dag. Det handler om hva som er mest praktisk. Jeg gir jo selvfølgelig bare råd.
laser er dyrt,missuner dem som får det.
Sterk fordommer? Du er på bærtur.
og nei,mange mange mange kvinner foretrekker at menn barberer seg nedtil,ingen vil suge en skog.

Anonymous poster hash: 38de9...4ef
Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i halvparten av dette.

- Har aldri hørt noen henge seg opp i hvordan damer fjerner hår, barbering, voks, epilator og laser, alt dette er normalt og greit.

- At man får mer hår av å barbere vet de fleste er en myte. Myten kommer av at de hårene føles striere med en gang de kommer ut, men så mykes de ned, og dette gjelder begge kjønn, uansett hvor på kroppen.

- At menn barberer kroppshår har lenge vært akseptert, og det begynner til en viss grad å bli forventet, i hvert fall at de stusser i underlivet. Og mange av de jeg har hatt sex med har også tatt rygg/bryst. (Gjelder vel i hovedsak de under 40.)

Anonymous poster hash: 8643a...07c
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har sagt at det er dumt å ta det på armene,ikke pga fordommer slik du tror,men fordi det er upraktiskt rett og slett. Jeg syns det er smartere å tåle litt hår på armene enn å ende opp med stikkende små hårtupper hvis man har glemt å shave en dag. Det handler om hva som er mest praktisk. Jeg gir jo selvfølgelig bare råd.
Sterk fordommer? Du er på bærtur.

Anonymous poster hash: 38de9...4ef

Vel, det kommer jo an på hvordan man ordlegger seg, det er nå en ting å si at man ikke bør gjøre det da det er upraktisk. Det er jeg enig i egentlig også, imotsetning til leggene som man ikke alltid ser så ser man jo som oftest armene og da må man jo ta det hver dag. Det er heller ikke slik at jeg anklager folk for å ha fordommer bare de er i mot noe heller da.

Men jeg snakker ikke om "slike som deg" :)

Men når man går så langt i å faktisk være i mot at en fremmmed tar det vekk, eller kalle det sykt, idioti, nesten kreve forbud, anklage f.eks menn for å være homo eller kadde de femidott med kanskje etterfulgt av et æsj og sånt, da har man vel fordommer? Hvor lengre man drar den hvor sterkere vil jeg si man har. Men hvorfor er mange i mot å ta det vekk på lårene? De er ser man jo ofte enda mindre enn leggene.

Mannen min liker ikke hår på seg selv og fjerner, og jeg synes det er greit, men det var en gang i fjor at han ble plaget av tre menn som ikke tålte det og de slo han rett og slet ned. Det gikk bra da. Når man tar til det skrittet så vil jeg si at man har sterke fordommer og det er dem jeg ikke forstår.

Og nå sa jeg ikke at alle har frommer, jeg skrev vel noen. Jeg har hørt en del, både som jeg har lest på forum og hørt på ordentlig og jeg lurer rett og slett på hva det er. Hvorfor bryr de seg og hvorfor bryr de seg så sterkt og negativt?

Altså, jeg vet ikke hvor mange som er i mot dette eller har et sterkt problem med det, men det er nok til at jeg har lagt merke til dem (og de henger stort sett ikke på KG :) Det her ikke fra KG jeg fikk inspirasjonen for innlegget )

Anonymous poster hash: 1bdc1...633

Skrevet

Må si meg enig med de over. Jeg tror det du beskriver som "samfunnets fordommer" bare er noen personlige opplevelser.

Jeg tar brazilian med laser, og har aldri møtt "fordommer" for det. Kun spm om pris, smerte osv. fordi andre får lyst å prøve det selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...