mordecai Skrevet 4. mai 2004 #21 Skrevet 4. mai 2004 Er det ikke flott å ha janteloven å skylde på? Å fryde seg over rike som går på en smell, har vi gjort i mange hundre år! Men det stod vel ikke i statistikkene dine? For hvem pokker trenger egentlig en "hytte" med 14 soverom, 10 bad og flere stuer? Trenger en person det? Nei, en person trenger i grunnen ikke det. Men det synes vel du, siden du synes så synd på de som har råd til å tappe våre ressursser til de grader for å ha en stor hytte som de aldri bruker. Men som likevel står og bruker strøm! Hvis de vil bygge hotell, så får de kalle det for hotell og ikke "hytten min". Problemet med de rike i landet, er at de bruker så mye av våre ressursser, som f.eks. strøm. Hva tror du det koster å varme opp de hyttene og husene de bygger seg? Like mye som en vanlig enebolig på noen hundre kvadratmeter? Ånei, du, det koster nok litt mere enn som så. Og det er denne sløsingen jeg tror mange kvinner, inkludert meg selv, har store problemer med å se er nødvendig. Her lever vi i et samfunn som stort sett bygger seg på bruk og kast. Men hvordan skal det gå med miljøet når folk sløser med resurssene som vi alle har en del av? Tilslutt må vi kjøpe strøm fra utlandet for Kari og Ola Rik må jo ha lov til å varme opp bassenget sitt stakkars. Vet du hva, det har jeg ikke sympati for. Og ikke kommer det av at jeg synes janteloven er ok. Men som sagt, klamre deg til den troen av at janteloven er grunnen til at noen av de som har mye penger blir hengt ut. Når noen oppfører seg som idioter, ser jeg ikke noen grunn for at de ikke kan bli litt uthengt. Man skal da ikke belønne idiotisk oppførsel heller. Hvem faen er du til å avgjøre hva folk trenger? Hva gir deg retten til å bestemme hva andre mennesker trenger?? Kanskje vi skulle finne en trone til deg hvor du kan sitte å bestemme hva folk trenger? Nøyaktig hvor mange soverom har man lov til å ha på hytta? Kan jeg sende en søknad til deg personlig om å få ha ett ekstra soverom da vi er en stor familie? Har de tappet våre ressurser for å kjøpe hyttene sine? Det er det dummeste jeg har lest til nå i dette temaet. Det er så jævlig dumt sagt at jeg blir fysisk kvalm. Men fra nå av skal jeg si at du har tappet lønna di fra meg. Jeg gleder meg dog til dine bestemmelser på hva som man har lov til å trenge.
Gjest Poirot Skrevet 4. mai 2004 #22 Skrevet 4. mai 2004 Nelle - boplikten burde vært opphevet for lenge siden. Jeg må faktisk for en gangs skyld berømme Lars Sponheim for å ha tatt det første avgjørende skrittet i så måte. At naboer skal ha rett til å blande seg inn i hva Ola Nordmann måtte foreta seg på sin egen eiendom er rett og slett grotesk. Det er nettopp dette boplikten er ... Boplikten innebærer at kun dersom man bor på en eiendom så skal man ha lov til å eie den - det er rett og slett en middelaldersk holdning som ikke hører hjemme i et sivilisert samfunn. Jeg synes det er flott med boplikt, jeg, og det er synd den ikke ble innført før. Har enb venninde som er vokst opp på Tjøme, og hun kjenner kun EN familie som bor ved vannet, alt annet er hytter som lokalbefolkningen ikke har råd til å kjøpe. Selv har vi hytte ved Lyngør, et sted som også var i nærheten av å bli helt avfolket, haddedet ikke vært for at boplikt ble innført, slik at prisene ble satt til normale takter for hus, og ikke i mange millioners klassen.
Gjest gjest1 Skrevet 4. mai 2004 #23 Skrevet 4. mai 2004 Det jævligste med overforbruket i dette landet, og det stadige kravet om å kunne kjøpe mer og mer, forbruke mer og mer..... det er de store avtrykkene vi setter igjen på kloden her. Jeg har nevnt det i en tråd tidligere også, at Norge er ca nummer seks når det gjelder verdens totalte forbruk av jordens ressurser. Nummer seks!! Er dette noe å være stolte av?? USA topper hvis jeg ikke husker feil, og hvem som ligger i mellom husker jeg overhodet ikke. Nå gjelder jo ikke dette bare de med mye penger, for sammenlignet med størsteparten av kloden så har vi alle mye penger her i landet. Ellers kunne vi ikke sløst så mye. Når det gjelder de rikes fratrekk og manglende betaling av skatt, så synes jeg faktisk det bør finnes en nedre grense for hvor lite man kan være med på å bidra med til samfunnet vi faktisk nyter godene fra. De pengene du tjener er dine egne? Ok, hvis ingen hadde betalt skatt, og staten ikke hadde inntekter så lurer jeg på hva slags samfunn vi hadde levd i. I en familie deler man på utgiftene, (bortsett fra barna, de bare snylter) og det gjør man i et samfunn også. og når det gjelder skatt kontra arbeidsplasser, så er vel f.eks. eieren av Tiedemann en av de som betaler desidert mest skatt her i landet, men har da jamen meg endel ansatte allikevel... Og den industrien hadde ikke blitt mye mindre med tiden hadde ikke røykeloven blitt som den har blitt... Bare som ett eksempel. jeg tror nok at Reitan og Hagen, som stadig utvider og ansetter fler og fler, også betaler sin del av kaka.
Gjest n.n. Skrevet 4. mai 2004 #24 Skrevet 4. mai 2004 Hvem faen er du til å avgjøre hva folk trenger? Hva gir deg retten til å bestemme hva andre mennesker trenger?? Kanskje vi skulle finne en trone til deg hvor du kan sitte å bestemme hva folk trenger? Nøyaktig hvor mange soverom har man lov til å ha på hytta? Kan jeg sende en søknad til deg personlig om å få ha ett ekstra soverom da vi er en stor familie? Har de tappet våre ressurser for å kjøpe hyttene sine? Det er det dummeste jeg har lest til nå i dette temaet. Det er så jævlig dumt sagt at jeg blir fysisk kvalm. Men fra nå av skal jeg si at du har tappet lønna di fra meg. Jeg gleder meg dog til dine bestemmelser på hva som man har lov til å trenge. Er du spesiellt teit eller, er det bare dagen i dag som er dårlig? Det er da ingen som trenger 14 soverom på ei hytte?! Og jeg vil også påstå at når du bygger noe som kan inneholde 14 soverom så er da da strengt tatt ikke en hytte lenger. De tapper av våre ressursser som f.eks strøm, en bolig på denne størrelsen bruker også mere vann, og trenger mer vedlikehold. Ergo, mer forsøplig av miljøet. Det virker mest som du har problemer med mennesker som har andre meninger enn deg selv, og jeg tør uttale meg å si at du kanskje trenger en tur på klinikken. I allefall en titt på vedtektene til kg, så du kan se hvordan man oppfører seg. Den som er en imbesil i denne tråden må være deg, som bare ranter og raver når noen har andre meninger enn dine. Du er helt sikkert en av de typene som synes det er helt greit at folk som røkke kjøper opp flere hyttetomter fordi "han ikke vil at noen skal ha hytte over han". Jeg synes i grunnen mest synd i deg.
Gjest Gjesta Skrevet 4. mai 2004 #25 Skrevet 4. mai 2004 Er det ikke flott å ha janteloven å skylde på? Å fryde seg over rike som går på en smell, har vi gjort i mange hundre år! Men det stod vel ikke i statistikkene dine? For hvem pokker trenger egentlig en "hytte" med 14 soverom, 10 bad og flere stuer? Trenger en person det? Nei, en person trenger i grunnen ikke det. Hva vet du om andres behov, siden du gir deg selv rett til å uttale deg om hva andre folk trenger og ikke? Men det synes vel du, siden du synes så synd på de som har råd til å tappe våre ressursser til de grader for å ha en stor hytte som de aldri bruker. Men som likevel står og bruker strøm! Går det utover deg at en person velger å bygge seg en stor hytte som bruker mye strøm?? Rikingene betaler da på lik linje som alle andre strømregningene sine!! Hvis de vil bygge hotell, så får de kalle det for hotell og ikke "hytten min". Problemet med de rike i landet, er at de bruker så mye av våre ressursser, som f.eks. strøm. Hva tror du det koster å varme opp de hyttene og husene de bygger seg? Like mye som en vanlig enebolig på noen hundre kvadratmeter? Ånei, du, det koster nok litt mere enn som så. Og poenget er??? Til din opplysning får vi mesteparten av strømmen av vannkraft....hvordan kan vi klare å bruke opp denne ressurssen?? fossen stopper ikke selv om vi utnytter den mere!! Og det er denne sløsingen jeg tror mange kvinner, inkludert meg selv, har store problemer med å se er nødvendig. Her lever vi i et samfunn som stort sett bygger seg på bruk og kast. Men hvordan skal det gå med miljøet når folk sløser med resurssene som vi alle har en del av? Tilslutt må vi kjøpe strøm fra utlandet for Kari og Ola Rik må jo ha lov til å varme opp bassenget sitt stakkars. Norge har mer en nok av strøm! Vi har så mye strøm at vi selger til utlandet! Du må se lenger etter den dagen "rikingene" bruker så mye strøm at vi er avhengige av å må kjøpe fra andre land! Vet du hva, det har jeg ikke sympati for. Og ikke kommer det av at jeg synes janteloven er ok. Men som sagt, klamre deg til den troen av at janteloven er grunnen til at noen av de som har mye penger blir hengt ut. Når noen oppfører seg som idioter, ser jeg ikke noen grunn for at de ikke kan bli litt uthengt. Man skal da ikke belønne idiotisk oppførsel heller.
Gjest n.n. Skrevet 4. mai 2004 #26 Skrevet 4. mai 2004 Hva vet du om andres behov' date= siden du gir deg selv rett til å uttale deg om hva andre folk trenger og ikke? Går det utover deg at en person velger å bygge seg en stor hytte som bruker mye strøm?? Rikingene betaler da på lik linje som alle andre strømregningene sine!! Og poenget er??? Til din opplysning får vi mesteparten av strømmen av vannkraft....hvordan kan vi klare å bruke opp denne ressurssen?? fossen stopper ikke selv om vi utnytter den mere!! Norge har mer en nok av strøm! Vi har så mye strøm at vi selger til utlandet! Du må se lenger etter den dagen "rikingene" bruker så mye strøm at vi er avhengige av å må kjøpe fra andre land! Her er litt mere fakta, når strømprisene går opp, hvem i samfunnet tror du det går utover? røkke? eller noen av de andre med alt for mye penger? Nei, det er mennesker som meg og deg. Du sitter vel ikke å forsvarer at noen sløser? Ja, ja, du, og dere andre om det. Bare veldig glad for at ikke noen av dere sitter å deler ut masse fordeler til de som allerede har masse.
Mossa Skrevet 4. mai 2004 #27 Skrevet 4. mai 2004 Går det utover deg at en person velger å bygge seg en stor hytte som bruker mye strøm?? Rikingene betaler da på lik linje som alle andre strømregningene sine!!Akkurat når det gjelder strømprisene' date=' så er det engang sånn at vi forbruker så mye at det blir dyrt, [b']veldig dyrt for Hvermannsen i allefall. Når folk med enorme palasser har varmekabler i oppkjørselen og alle lys/basseng/varmekabler på, da tappes vannreservene ytterligere. Og de som får problemer med å betale er jo slett ikke eierne av palassene. Og når de samme menneskene kjøper opp alle hyttetomtene for at det ikke skal komme noen i nærheten av deres eiendom...er det da et behov de har i forhold til størrelsen på familien?
Gjest Lizbet Skrevet 4. mai 2004 #28 Skrevet 4. mai 2004 Nelle - hvilken øy??? Kragerø er forresten ikke tilrettelagt for andre enn hyttebeboere.....
Gjest Poirot Skrevet 4. mai 2004 #29 Skrevet 4. mai 2004 Det er forskjell på stor hytte og stor hytte. Røkke bruker sin privat og det er helt greit for meg. Det er noe annet med de som bygger stort og leier ut til folk så det blir bråk hver helg for andre naboer.
Gjest Esther Skrevet 4. mai 2004 #30 Skrevet 4. mai 2004 Dette blir bare mer og mer latterlig. Skylden på den kraftkrisen vi har hatt her i landet den siste tiden kan tillegges i hovedsak miljøbevegelsen og kraftselskapene selv. Miljøbevegelsen har med alle midler kjempet mot utbygging av vassdrag og etablering av gasskraftverk - men også kraftverkene selv må ta litt av skylden som solgte strøm til utlandet på sommeren. Men ansvaret og skylden ligger først og fremst hos miljøbevegelsen med Bellona, Natur og Ungdom og Fremtiden i våre hender i spissen.
Nelle Skrevet 4. mai 2004 #31 Skrevet 4. mai 2004 Dette blir bare mer og mer latterlig. Skylden på den kraftkrisen vi har hatt her i landet den siste tiden kan tillegges i hovedsak miljøbevegelsen og kraftselskapene selv. Miljøbevegelsen har med alle midler kjempet mot utbygging av vassdrag og etablering av gasskraftverk. Og jaggu faen er det godt at noen gjør det!! Men ansvaret og skylden ligger først og fremst hos miljøbevegelsen med Bellona, Natur og Ungdom og Fremtiden i våre hender i spissen. Er du teit eller?? Og en annen ting: Dersom noen helt seriøst mener at det er helt i orden at rikfolket vifter med millionene sine og kjøper opp hele kyst-Norge for å bygge hyttepalassene sine, ignorere lokalbefolkningen og drite i boplikten, da blir jeg alvorlig bekymret!! Nelle
Gjest Esther Skrevet 4. mai 2004 #32 Skrevet 4. mai 2004 Snakker du alltid til folk i den tonen, Nelle? Et virkelig sympatisk trekk, må jeg si ... hadde det ikke vært for at du rett og slett snakker usant så hadde jeg aldri tatt meg bryet og svare på innleggene dine. Det har nemlig vist seg at boplikten virker mot sin hensikt. Den har overhodet ingen positiv virkning for å øke innbyggertallet i en kommune. I fraflytningskommuner har det faktisk vist seg å ha motsatt effekt. I tillegg fører boplikten til redusert verdi på eiendommen - en opphevelse av boplikten hever verdien ... Her kan man bare ane muligheten for korrupsjon. Skal virkelig politikerne sjalte og valte med hvor mennesker skal bo og hvor de skal ha lov til å eie eiendommer? Det er faktisk ikke første gang at det viser seg at offentlig styring virker mot sin hensikt. Når det gjelder strømmen og at det liksom er "rikfolks" uvettige strømbruk som er skyld i kraftkrisen i Norge så er det noe stort tull. Det har faktisk vist seg at det er store bygg - ofte Statens egne store bygninger som står med lys på døgnet rundt. Dette fordi de ble bygget på en tid da strømmen var så billig at det rett og slett ikke var lønnsomt å utstyre bygningen med strømbrytere - det var billigere å la lyset stå på hele døgnet. Det var en avis som reiste rundt i Oslo noen netter og fotograferte de forlatte, men fortsatt helt opplyste bygningene.
Diaz Skrevet 4. mai 2004 #33 Skrevet 4. mai 2004 Å si at det er miljøbevegelsen sin skyld at vi har hatt kraftkriser, ja det.......vet ikke helt om jeg skal le eller grine..... Hvordan i all vide verden kan man si noe sånt. Vi har en plikt til å ta vare på naturen rundt oss også, eller er det helt uvesentlig, bare man har varme til varmekablene sine..................
Gjest Esther Skrevet 4. mai 2004 #34 Skrevet 4. mai 2004 Hvem mener du har skylden, Betty? Hvem er det som har hindret kraftutbygging de siste år? Selvsagt har siste har de formelle beslutningene blitt tatt av politikerne når det gjelder å stanse utbyggingsprosjekter - men de har latt seg presse av Miljøbevegelsen. Det er ingen andre land som satser på strøm til oppvarming av boliger - hvorfor gjør Norge det? Det er Miljøbevegelsen som har hevdet at vi står overfor en global oppvarming som gjør at vi heretter vil få milde vintrer. Kun ved å bygge ut gasskraftverk vil vi få energikilder som er uavhengig av vær og vind.
Nelle Skrevet 4. mai 2004 #35 Skrevet 4. mai 2004 Det har nemlig vist seg at boplikten virker mot sin hensikt. Den har overhodet ingen positiv virkning for å øke innbyggertallet i en kommune. I fraflytningskommuner har det faktisk vist seg å ha motsatt effekt. I tillegg fører boplikten til redusert verdi på eiendommen - en opphevelse av boplikten hever verdien ... Her kan man bare ane muligheten for korrupsjon. Skal virkelig politikerne sjalte og valte med hvor mennesker skal bo og hvor de skal ha lov til å eie eiendommer? Det er faktisk ikke første gang at det viser seg at offentlig styring virker mot sin hensikt. La oss ha det HELT klinkende klart for oss: Det er en STOR forskjell mellom fraflytningskommuner (til eksemel svært mange av de mindre kommunene i Nord Norge -jeg har selv bodd i to av dem, og har selv sett det ene tomme huset etter det andre stå på rekke og rad), og de kommunene jeg henviser til i mine innlegg ovenfor. De kommunene hvor det ikke er fraflytting som er problemet, men heller "tilflytting", og måten denne "tilflyttingen" gjennomføres på. Selvsagt er jeg enig med deg i at boplikt ikke har noe hensikt i fraflyttingstruede kommuner, men i kommuner langs søndre del av kyst-Norge, hvor den ene svært ettertraktede eiendommen etter den andre ligger og tilsammen former et unikt lokalmiljø. De menneskene som er født og oppvokst her har et sterkt ønske om å fortsette å bo her, men det er nær sagt plent umulig for mange fordi disse nevnte attraktive eiendommer kjøpes opp av rike pamper fra sentrale strøk som river lokalmiljøet ned, for så å bygge opp sine private palasser. Jeg driter i om folk kaller meg lite sympatisk, men jeg står allikevel fullt og fast ved det faktum at jeg synes dette er skremmende og bekymringsverdig! Når det gjelder strøm kan det godt tenkes du har rett i at statlige bygg tapper mye strøm (det skulle ikke forundre meg), men å si at miljøvernorganisasjonene har skylden i den høye kraftprisen på grunn av at de kjemper i mot gasskraft- og vassdragsutbygging er vel å dra det litt vel langt, vel!!! Nelle
Mossa Skrevet 4. mai 2004 #36 Skrevet 4. mai 2004 Hvem mener du har skylden, Betty? Hvem er det som har hindret kraftutbygging de siste år? Selvsagt har siste har de formelle beslutningene blitt tatt av politikerne når det gjelder å stanse utbyggingsprosjekter - men de har latt seg presse av Miljøbevegelsen. Det er ingen andre land som satser på strøm til oppvarming av boliger - hvorfor gjør Norge det? Det er Miljøbevegelsen som har hevdet at vi står overfor en global oppvarming som gjør at vi heretter vil få milde vintrer. Kun ved å bygge ut gasskraftverk vil vi få energikilder som er uavhengig av vær og vind. Men hva med å moderere strømforbruket litt?? Da vinner alle parter...eller nei, det går jo ikke. Palassfolka må jo da kanskje skru av varmekablene i oppkjørselen til flere av hyttene sine
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2004 #37 Skrevet 5. mai 2004 Det var da fælt til generalisering av folk med penger da? Vi har ikke mange rike her i Norge sammenlignet med andre land. Det fikser skattepolitikken. Det er også få av de rike som flasher med penger ved å bygge palass og hytter som kan brukes som hotell. Hvis du tjener mye penger så betaler du også som regel mye mer skatt enn de øvrige. Med andre ord så gir du tilbake til samfunnet mer enn de andre. Jeg er så sabla lei av at det ikke er lov til å ha penger i dette landet! Samtidig så er det helt greit å utnytte trygdesystemet og sykelønnsordningen. Jada! Jeg blir helt dårlig! :-(
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2004 #38 Skrevet 5. mai 2004 Vi har ikke mange rike her i Norge sammenlignet med andre land. Vi er alle rike her i Norge sammenlignet med andre land!! Ellers helt enig i alt du skriver!!
tenker Skrevet 5. mai 2004 #39 Skrevet 5. mai 2004 I tillegg fører boplikten til redusert verdi på eiendommen - en opphevelse av boplikten hever verdien ... Her kan man bare ane muligheten for korrupsjon. Skal virkelig politikerne sjalte og valte med hvor mennesker skal bo og hvor de skal ha lov til å eie eiendommer? Beklager, jeg klarte ikke å dy meg, men her må jeg bare blande meg inn, og Sånn, ferdig. (Kremt) At boplikten reduserer verdien på eiendommen er ikke akkurat noen genial innsikt, det er faktisk en del av hensikten med politikken! Nettopp for at "vanlige" folk som kommer fra og/eller ønsker å bo på stedet skal ha råd til å kjøpe seg eiendom der. Alternativet er at prisene skyter i været, og man får masse "spøkelseshus" som bare benyttes om sommeren. Lokalbefolkningen prises ut, rett og slett. Noen her inne skrev om Tjøme, det er et godt eksempel. Folk i Norge kan bo hvor de vil, og eie eiendommer hvor de vil i landet. Hvis folk vil bo i Oslo og ha sommersted langs sørlandskysten ønsker imidlertid politikerne at de punger ut det en hytte koster, og ikke sniker seg unna med å benytte en helårsbolig som landsted og avfolke småstedene. For ordens skyld: Korrupsjon er å misbruke makten man har som offentlig person ved å motta bestikkelser som man gjenyter med å lekke informasjon, gå inn for en sak man ellers ikke ville gått inn for, etc. Mener du at lokalbefolkningene rundt omkring bestikker hele regjeringen slik at den skal opprettholde boplikten?
Gjest n.n. Skrevet 5. mai 2004 #40 Skrevet 5. mai 2004 Hvis du tjener mye penger så betaler du også som regel mye mer skatt enn de øvrige. Med andre ord så gir du tilbake til samfunnet mer enn de andre. Faktisk, de som tjener mye penger betaler faktisk veldig lite i skatt hvis de har en god regnskapsfører. Og hvis du hadde fulgt litt med i nyhetsbildet, så hadde du sett at regjeringen legger opp til skattelette for de som allerede tjener godt. Jeg tror du må få faktaene dine rett før du uttaler deg. Jeg er så sabla lei av at det ikke er lov til å ha penger i dette landet! Jeg har nå lest alle innleggene her, og så vidt jeg kan se er det ingen av oss som har nektet folk å tjene eller ha mye penger. Det noen av oss reagerer på er hvordan de håndterer sin formue. Veldig mange som har mye penger bruker pengene sine som om de brant i lomma, og veldig ofte går slikt overforbruk utover de i samfunnet som ikke har så veldig mye. F.eks debatten om hytter i kystlinja og i attraktive fjellområder. Samtidig så er det helt greit å utnytte trygdesystemet og sykelønnsordningen. Vet du hva, nå går du alt for langt! Såvidt jeg kan se er det ingen, ingen i denne debatten som har sagt at det er greit å utnytte trygdesystemet! Nå får du skjerpe deg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå