Gå til innhold

Rikmannsforakt

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva ligger til grunn for rikmannsforakten som verserer i Norge for tiden?

Rike blir hengt ut i media, mange fryder seg når rike går på en smell, vi ser på dem som grådige, snobbete og forferdelige mennesker. Når rikingene bygger seg en stor hytte blir det ståhei. "Kan han ikke klare seg med ei vanlig hytte da for faen?" tenker mannen i gata. Hva ligger til grunn for denne tankegangen?

Er årsaken så enkel at vi får janteloven inn med morsmelka? Ingen skal stikke seg ut - du skal være som andre folk. Dersom du lukker øynene og drømmer deg bort kan du omtrent føle bondegårdsmentaliteten hvor den ene bonden står og skuler på åkeren til nabogården fordi han har vært heldigere med årets avling.

Dersom du spør 1000 mennesker hva de hadde gjort om de fikk en milliard kroner tipper jeg IHVERTFALL 90% hadde sagt at de ville kjøpt seg noe ekstravagant som en fancy bil, stor villa, stor hytte, cruiseskip. Hvorfor skal vi da dømme rike mennekser for å gjøre nettopp disse tingene?

De profilerte rikingene vi "har" ilandet er mobbet ut. Vi jager dem bort med avisoppslagene om hyttekjøp ol, de flytter f.eks til London for å slippe å bli hengt ut. De blir dessuten ilagt helt sinnsyke skatter i likhetens navn.

Til stadighet ser vi næringslivet skriker etter grundere og initiativtakere. Til å være et rikt land har vi en merkelig mangel på slike. Jeg tror at mentaliteten her i landet er grunnen til det. Vi blir fostret til å tro at rettferdighet betyr det samme som likhet. Ingen skal stikke seg ut. Det er din plikt å ofre deg for andre og en synd å gjøre noe for seg selv.

Hvilke tanker har dere om dette?

Spesielt interessant å høre fra norske kvinner - 50% av norske kvinner støtter de ideologier og filsosofier som ønsker å fjerne muligheten til å være rik.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Hvilke tanker har dere om dette?

Spesielt interessant å høre fra norske kvinner - 50% av norske kvinner støtter de ideologier og filsosofier som ønsker å fjerne muligheten til å være rik.

Jeg er helt enig med deg...janteloven herjer....

Men å si at 50 % av norske kvinner støtter dette, det er jo litt grovt! La oss se hvor mange som svarer, så kan du regne statistikk ut fra svarene fremfor å bruke ett oppdiktet tall...

Jeg er jente og støtter ikke desse misunnelse-idelogiene!

Clea

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er desverre ikke oppdiktede tall.

Sist valgt stemte 2 av 3 unge kvinner (18-24) rødt. Regner man med en viss utjevning på de resterende aldersgrupper havner man på 50%

Jeg tror ikke å bruke de svar som kommer frem i dette temaet som noe statistisk grunnlagt er spesielt hensiktsmessig.

Gjest Ethereal
Skrevet

Det er vel en forskjell på folk som er født til penger, og mennesker som ved egen innsats har tjent seg rike?

Uansett, fra denne jenta får du ingen sympati, for jeg tror fullt og fast på et samfunn der individet, og ikke penger, er den avgjørende faktor.

Skrevet

Når Kjell Inge Røkke i en spørreundersøkelse, er en av de mest beundrede personer i Norge, og unggutter har store posters av ham på gutterommet, så kan det vel ikke være så ille som du beskriver...???

Skrevet

Missunnelses-ideologi??

For meg er det ikke snakk om en misunnelsesideologi, men om et sterkt ønske om at alle, blant annet, skal ha like muligheter til tross for at de ikke har penger i millionklassen som de kan vifte med. Dessuten ønsker jeg et samfunn hvor det er MER fokus på livets virkelige verdier, og MINDRE fokus på penger, kapitalistiske- og markedsstyrte verdier, normer og holdninger. Jeg ønsker ikke et samfunn hvor størrelsen på lommeboka skal være avgjørende for om man "lykkes" eller ikke, og jeg ønsker ikke en verden hvor enkelte merkevareprodusenter har så stor makt at en hel befolkning blir fratatt livsnødvendige ressurser for at denne produsenten skal få kunne produsere sine merkevarer i fred.

I helga var jeg på besøk hos en venninne på en av de små øyene rett utenfor Kragerø. Hun er født og oppvokst på denne øya, og har hele sin familie der. I løpet av de siste 10 årene har de fastboende på denne øya sett at hele det lokalsamfunnet hvor de har vokst opp er i ferd med å ødelegges totalt av rike folk fra sentrale strøk som, uten den minste forståelse og respekt for den kulturen de inntrer, har kjøpt opp svært attraktive små plasser, revet ned og kastet vekk de små husene som stod der fra før, bygd opp nye, gampedigre Disneyland-pallass, gjerdet inn eiendommen sin -og nå oppfører seg som om de eier hele øya. De står tilogmed med knyttet neve og "hytter" etter folk om en stakkars representant av lokalbefolkningen har forvilla seg litt for nærme gjerdet deres i sin iver etter å leke fritt i skog og mark på en idyllisk øy hvor han/hun har vokst opp og er vant til at man kan ferdes fritt -tilogmed uten å være redd for biler!!

Det er boplikt på disse nye palassene som bygges, men det driter selvsagt disse millionærene i. Og dersom den lokale velforening forsøker å antyde at de i allfall bør overholde boplikten så engasjerer de enda rikere kjendisadvokater til å ta saken, og den lokale velforening sitter igjen fullstendig maktesløse. En familie har nylig kjøpt opp 4 hus i løpet av kort tid på denne øya. Hvert av de 4 husene er revet ned og ertsattet med svære luksusboliger. Boplikten blir ignorert på det groveste -og hvordan kan en og samme eier overholde boplikt i 4 hus samtidig?? Man kan jo ikke bo i fire hus på en gang! -Men de rike kjendisadvokatene greier selvsagt å vri sine klienter ut av denne type problemstilling også, og nok en gang ignoreres lokalbefolkninen og den lokale velforening.

Det er kanskje ikke så mange som ønsker å bo på øya på permanent basis, men det er mange nok til å fylle opp øyas bygningsmasse. Problemet er at de av lokalbefolkningen som ønsker å bosette seg på øya (barn som er oppvokst der og som ønsker å bosette seg der i voksen alder) har tilnærmet ingen sjanse til å kunne klare det. Dersom det er et hus til salgs kommer millionærene og vifter med så mange millioner at det er umulig for en stakkars selger å si nei. Og folk flest har ikke råd i verden til å kaste seg inn i disse overprisede budrundene.

DETTE er et helt reelt eksempel. Min venninne er midt oppe i dette i dag. DETTE skjer langs HELE kyst-Norge, og DETTE er ikke snakk om misunnelsesideologi.

Nelle

Skrevet

For det første, at man stemmer på et parti betyr ikke nødvendigvis at man er enig i absolutt alt det partiet står for!

Folk må gjerne være rike for min del. Det er først når de tror de eier hele verden og kan gjøre akkurat som de vil jeg forakter dem.

Gjest Anonymous
Skrevet

veldig enig med englepusen ovenfor, tenker bl. annet tilbake til parkeringen til celina og mette marit. sånt irriterer meg bare noe grenseløst

syns også det er forskjell på en riking som skaffer seg hus, hytte, båt og noen biler. selvfølgelig må de kunne bruke pengene til det de vil.

men når jeg hører om en riking som har en egen bilpark, med f.eks 100+ biler, da tenker jeg bare: Idiot!

hvis de ikke har bedre ting å bruke pengene på så burde de kanskje ikke ha så mye. det finnes tross alt MANGE mennesker som kunne brukt de pengene til bedre levesituasjon

Gjest Esther
Skrevet

Greit at man ikke skal behøve å være enig med et parti i ett og alt - men her er det snakk om det helt grunnleggende - det som partiet står for.

Konsvativt kontra sosialisme ... hvis man ikke har gjort seg opp en mening hvor man står for der så bør man rett og slett ikke stemme !

Og JA - Norge er et foregangsland når det gjelder misunnelse ...

Skrevet

Og JA - Norge er et foregangsland når det gjelder misunnelse ...

Til Esther og de av dere som eventuelt måtte tro at det dere kaller rikmannsforakt bunner i misunnelse:

Mener dere at lokalbefolkningen på den lille øya utenfor Kragerø lider av overdreven misunnelse og kun praktiserer den "typiske norske jantelov" når de er fortvilet over at hele deres lokalmiljø forvandles til å bli bli en spøkelsesby av store og inngjerdede palasser vinterstid, og at de nesten ikke har plass til å leke og bade og ta i mot sine egne gjester lenger sommerstid på grunn av eiernes av de store, inngjerdede palassene oppfører seg som om de skulle eie hele øya og mere til?

Mener dere virkelig at dette er misunnelse, jantelov og ubegrunnet rikmannsforakt!!!?????

Hvis dere gjør det, da mistet jeg nettopp respekten for dere!

Nelle

Gjest Esther
Skrevet

Nå er det faktisk våre folkevalgte som lager lover og regler her i landet - kanskje en ide å la kritikken gå utover de ansvarlige ?

Gjest gjest1
Skrevet

Man behøver ikke forakte de rike for å stemme sosialt, men man kanskje er litt mindre ego enn de som stemmer f,eks høyre eller frp?

Kanskje man er litt for at man skal dele, og at ikke de som har mye penger skal kunne slippe unna med hva som helst. Og om ikke man direkte vil at de rike skal øse ut av sine lommebøker for at resten av folket også skal kunne leve, så må det være litt likhet, og der kommer sosiallismen inn. Det er staten som skal sørge for at vi ikke får for store forskjeller på fattige og rike. Alle mennesker har ikke det karrierejaget i seg som dere som sverger til "slips og jakke". Noen må gjøre andre ting også, og de aller aller fleste er faktisk alminnelige arbeidstakere med alminnelige lønner, og som gjør de alminnelige jobbene som du også skal være glad for at noen faktisk gjør (for dårlige lønninger) og har ingen ambisjoner om å bli rik på aksjer eller ved å bli gründere. Det er bare noen ganske få mennesker som higer etter penger. Hvorfor skal alt legges til rette for disse få? Det som provoserer meg i dagens Norge er at de med de store inntektene har så mye fradrag at de faen ikke betaler skatt, mens jeg som er eneforsørger og lever på en dårlig sekretærlønn skal betale skatt for disse jævlene også!

Og det at det er dårlig med gründere her i landet skyldes i stor grad at ingen vil satse. En person kan godt komme med en god ide, men han finner ikke investorer. Og hvorfor ikke? Fordi Norge er et forbannet dyrt land å produsere noe i. Krona vår er for sterk og dette gjør det vanskelig å handle med landene utenfor. Vi blir for dyre. Men vi vil jo så gjerne ha en sterk krone, vil vi ikke????

Gjest Esther
Skrevet

mysan skrev:

Det er bare noen ganske få mennesker som higer etter penger. Hvorfor skal alt legges til rette for disse få? Det som provoserer meg i dagens Norge er at de med de store inntektene har så mye fradrag at de faen ikke betaler skatt, mens jeg som er eneforsørger og lever på en dårlig sekretærlønn skal betale skatt for disse jævlene også!

Pengene tilhører dem som tjener dem, og enhver har all rett til å bruke reglene for å få sin skattebyrde lavest mulig. Privates bruk av penger er nesten alltid mer verdifullt enn det offentliges bruk. Det er lettere å sløse med andres penger enn med sine egne. Utbytter de såkalte "rikingene" tar ut går som oftest til investeringer, noe som vil gi arbeidsplasser og som derved vil øke velstanden i landet vårt. Dersom politikerne hadde fått kloa i disse pengene også - ville de med stor sannsynlighet blitt sløst bort på mer eller mindre unyttige prestisjeprosjekter og en liten del ville kanskje gått til å hjelpe de svake. Men de svake ville blitt bedre hjulpet dersom de kunne få arbeid, noe investeringer alltid resulterer i.

De politikerne som hyler høyest om "urimelige" utbytter er de samme politikerne som selv har vært med på vedta dagens skatte-regler.

Ta f.eks. SV - de foreslår å innføre enda flere restriksjoner på de som kan skape verdier - dette vil bare gjøre fattigdomsproblemet enda større.

At SV`s politikk medfører fattigdom innrømmer de også selv indirekte: SV`s ideal-land er Cuba - (de har til og med foreslått å gi Nobels Fredspris til Cubas diktator Fidel Castro) - hvor alle - selvsagt utenom den politiske eliten er lutfattige.

Gjest Vega
Skrevet

De rikes slips kommer sikkert til nytte den dagen krakket kommer - de knekker jo sammen som fyrstikker dersom de mister statussymbolene sine, les; bakkekontakten og selvfølelsen.

At de får dure fram langs kysten (og fjellheimen) som de vil - er rett og slett horribelt. Og vitner om skikkelig dårlig smak, og uggen lukt...

Jeg hadde revet ned gjerdene, var jeg nabo.

Kommunepolitikerne (og andre) er gjerne rene spyttslikkere.

Har selv lang strandlinje og kommer ikke til å stenge den frie ferdselen. Selv om jeg kunne hatt lyst, og tanken har slått meg (selvsagt, alle er jo fødte egoister).

Hvorfor vanlige arbeidere stemmer blått, og ikke er fagoriganisert, skjønner jeg ikke. Men de har kanskje ikke satt seg inn i ting, annet enn det de leser i tabloidpressen - uvitenhet om egen bakgrunn og klasse er mest skremmende...

Skrevet
Hvorfor vanlige arbeidere stemmer blått, og ikke er fagoriganisert, skjønner jeg ikke. Men de har kanskje ikke satt seg inn i ting, annet enn det de leser i tabloidpressen - uvitenhet om egen bakgrunn og klasse er mest skremmende...

Det kan jo komme av at de skjønner at kaken må skapes før den kan deles.

Dersom man ikke godtar at noen tjener mer enn andre, er det heller ingen grunn til å yte mer enn andre.

Effekten av dette er ganske så tydelig i de tidligere kommunistlandene. Kaken som skal deles blir svært liten i forhold hva den kunne ha vært.

En litt mindre andel av en større kake kan faktisk bli mer enn lik fordeling av en mindre kake.

Skrevet
Nå er det faktisk våre folkevalgte som lager lover og regler her i landet - kanskje en ide å la kritikken gå utover de ansvarlige ?

Våre folekvalgte har laget lover om f.eks boplikt. Men det hjelper jo faen så lite når disse sleipe millionærene bare betaler en enda sleipere advokat for å konstruere en eller annen kvalm løgn som til syvende og sist omgår boplikten.

Nelle.

Gjest Esther
Skrevet

Høyre er ikke lenger næringslivets parti - det er et parti for folk som ønsker å blande seg inn i saker de ikke har noe med - noe så godt som alle politiske partier idag ynder å gjøre. Det riktige sosiale prinsipp er selvsagt frihet ... men man finner ikke mange partier i Norge som støtter det - kun ett.

Gjest Esther
Skrevet

Nelle - boplikten burde vært opphevet for lenge siden. Jeg må faktisk for en gangs skyld berømme Lars Sponheim for å ha tatt det første avgjørende skrittet i så måte.

At naboer skal ha rett til å blande seg inn i hva Ola Nordmann måtte foreta seg på sin egen eiendom er rett og slett grotesk. Det er nettopp dette boplikten er ... Boplikten innebærer at kun dersom man bor på en eiendom så skal man ha lov til å eie den - det er rett og slett en middelaldersk holdning som ikke hører hjemme i et sivilisert samfunn.

Skrevet

Jeg er SÅ enig med deg, Nelle!

Du sa hva jeg tenkte, og mye mer.

Jeg har selv sett den problematikken du nevner og kjenner til flere fra Kragerø som bekymrer seg over det.

Jeg synes det er kvalmt at steinrike folk som vifter med millionene sine, kjøper opp hele den flotte kysten vår.

Vil med det samme si at det ikke er rike folk generelt jeg har noe imot. Men jeg har veldig imot diverse sosser som skal bygge ut i fjell og ved sjø, slik at den flotte idyllen og den frie naturen blir (på sikt) ødelagt, fordi de skal ha, de skal ha, og de skal ha enda mer!

:kvalm:

Og,- nei jeg er ikke misunnelig.

Jeg synes bare det er forferdelig trist for lokalbefolkningen og de som føler tilhørighet der. Synes det er fælt at "alt" blir kaksehytter og småkongeborger.

Jeg tror neppe jeg hadde blitt stormannsgal om jeg hadde mer penger mellom fingra.

Alt med måte, jeg misliker folk som må trøkke sin rikdom oppi trynet til andre. Det vitner dessuten om svak karakter og usikkerhet å oppføre seg slik.

Mon tro om svææære hytter og andre palasser er en aldri så liiiten penisforlenger ? (gjelder da de mannlige rikingene :ler: )

Gjest n.n.
Skrevet
Rike blir hengt ut i media, mange fryder seg når rike går på en smell, vi ser på dem som grådige, snobbete og forferdelige mennesker. Når rikingene bygger seg en stor hytte blir det ståhei. "Kan han ikke klare seg med ei vanlig hytte da for faen?" tenker mannen i gata. Hva ligger til grunn for denne tankegangen?

Er det ikke flott å ha janteloven å skylde på?

Å fryde seg over rike som går på en smell, har vi gjort i mange hundre år! Men det stod vel ikke i statistikkene dine?

For hvem pokker trenger egentlig en "hytte" med 14 soverom, 10 bad og flere stuer? Trenger en person det? Nei, en person trenger i grunnen ikke det. Men det synes vel du, siden du synes så synd på de som har råd til å tappe våre ressursser til de grader for å ha en stor hytte som de aldri bruker. Men som likevel står og bruker strøm!

Hvis de vil bygge hotell, så får de kalle det for hotell og ikke "hytten min".

Problemet med de rike i landet, er at de bruker så mye av våre ressursser, som f.eks. strøm. Hva tror du det koster å varme opp de hyttene og husene de bygger seg? Like mye som en vanlig enebolig på noen hundre kvadratmeter?

Ånei, du, det koster nok litt mere enn som så.

Og det er denne sløsingen jeg tror mange kvinner, inkludert meg selv, har store problemer med å se er nødvendig.

Her lever vi i et samfunn som stort sett bygger seg på bruk og kast.

Men hvordan skal det gå med miljøet når folk sløser med resurssene som vi alle har en del av? Tilslutt må vi kjøpe strøm fra utlandet for Kari og Ola Rik må jo ha lov til å varme opp bassenget sitt stakkars.

Vet du hva, det har jeg ikke sympati for. Og ikke kommer det av at jeg synes janteloven er ok.

Men som sagt, klamre deg til den troen av at janteloven er grunnen til at noen av de som har mye penger blir hengt ut.

Når noen oppfører seg som idioter, ser jeg ikke noen grunn for at de ikke kan bli litt uthengt. Man skal da ikke belønne idiotisk oppførsel heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...