Gå til innhold

Irritert på svigers - press på ferie (utblåsning)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mange hormoner i kroppen for tiden, så små irritasjoner blir fort større...

Jeg har akkuratt hatt en "både og" ferie sammen med svigers - de hadde kjøpt tur til oss alle, og vi var jo takknemmelige. Eneste er, at de ikke evner å forstå at det "de har lyst til og har planlagt" ikke nødvendigvis er det som er best for alle.

Jeg er gravid i uke 30, og jeg merker veldig godt at ting er blitt tyngre - jeg overbelaster fort ledd, så jeg er litt forsiktig.

Men svigers planla da 2 dager med tett program i ferien, hvor vi en av dagene skulle gå nesten tre timer i solsteiken. Heldigvis var det flatt og lett å gå, men gud, jeg strevde både med korsrygg og svimmelhet på denne turen. Svigermor bare "kjørte på" foran, mens jeg gikk bakerst med kjæresten min. Trodde kanskje de i det minste ville legge opp til en pause siden jeg hadde vært skeptisk til turen, men neida. Jeg fikk faktisk vondt neste dag, og hadde problemer med å sitte. Jeg sa at de godt kunne ta den uten meg, men det var det liksom ikke snakk om. Først hadde de planlagt en dobbelt så lang tur, men det ble så tatt litt hensyn til meg tross alt.

Jeg slapper best av når jeg får lov å ta ting som det kommer, og selv om vi også fikk lov til dette et par dager, ble det mye planlagt aktivitet. Jeg har følt meg litt uvel og ekstra sliten etter vi kom tilbake fra ferien for noen dager siden, og merker jeg er umåtelig irritert på svigerforeldrene mine.

Jeg blir bekymret når kroppen sier "nei", og er redd jeg pusher meg for mye, det meste går vel vekk med hvile, men det er ubehagelig å gå rundt å være bekymret for den lille i magen når man er på langtur.

De har en tendens til å overse andres behov for at de selv skal få det best mulig. De ble litt røde i toppen da jeg sa jeg nok ikke ville orke å sove hos dem juleaften, som de automatisk forventer. Jeg har jo termin da. De bor bare 20 min unna, så de må jo kunne kjøre oss. Man må virkelig markere sine behov, ellers blir man fullstendig overkjørt og alt foregår på deres premisser.

Måtte bare få det ut. Egentlig har jeg lyst til å skrive masse mer, men stopper her. Jeg overveier å si noe til dem, men tror jeg for fremtiden bare skal få dem til å innse at vi ikke er deres "diltenisser" bare fordi sønnene har vært det, men at vi er flere voksne par som skal fungere sammen.

Anonymous poster hash: a2278...a4f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns du skal huske på at det er faktisk lov å takke nei, jeg. Om du synes det var for sent å takke nei til utfluktene når du allerede var på turen, så kunne du sikkert ha fått litt info på forhånd og vurdert om du orket å være med.
Å gjøre seg litt upopulær blant andre er en konsekvens du som voksen og vordende mor av og til må tåle rett og slett. Synes ikke du bør si noe til dem nå, men sette ned foten dersom du føler deg presset til noe som er ubehagelig for deg i fremtiden.

Når det er sagt så er jeg en people-pleaser selv, og liker ikke å skape konflikt i verken min egen eller samboers familie. Men når du indirekte sier at det nesten var skadelig for babyen at du var med på så mye aktivitet så er det faktisk kun din egen feil, fordi du ikke sa ifra.

Anonymous poster hash: 9f6c2...dbf
  • Liker 6
Skrevet

Tror du må finne tydelige ord her. Si ifra så lenge du kan være noenlunde rolig og har overskudd, jeg er redd du kommer til å få det litt verre fremover. Er babyen født er det i hvert fall unntakstilstand og med svigers som tar lite hensyn lukter det problemer lang vei.

Hvorfor står egentlig ikke mannen din opp for deg? Skjønte han ikke at du var sliten etter gåturen?

Anonymous poster hash: 96e29...35a

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal svigerforeldrene dine kjøre dere på julaften?

Anonymous poster hash: 087a2...8e2
  • Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet her. Tror du må bli litt tøffere til å si fra. Når dere var på ferieturen, kunne du vel bare sagt "Jeg blir ikke med på spaserturen i dag, men jeg kan ha noe god mat klar til dere når dere kommer hjem!"

Svigers (i allefall svigermor) kan lett kjøre over deg når du får din førstefødte, i allefall hvis hun ligner på min. Det er kjempeviktig å kunne sette foten ned på en diskret måte, uten å starte krangler.

Samtidig må du gi og ta litt i forhold til samboeren din. Hvis det er viktig for ham å feire jul med dem, går det da fint an å være hos dem, du kan legge deg tidlig på kvelden hvis du blir sliten, trekke deg litt unna med en god bok eller noe slikt. Gudene vet, jeg er typisk b-menneske, men mystisk nok blir jeg ofte "trøtt" svært tidlig på kvelden når vi er og besøker mine svigerforeldre... :)

Anonymous poster hash: 86728...33b
  • Liker 1
Skrevet

Bedre å begynne å si ifra nå, enn etter babyen kommer. (det er bare nå du kan skylde på hormoner ;) )
Er ikke lett med foreldre og svigerforeldre med sterke meninger, men jo før du begynner å si ifra jo raskere vil det komme seg :)
Men ver forberedt på litt sure miner og dårlig stemning i starten, men det kommer seg etter et par utblåsninger og gode prater ;)

Anonymous poster hash: 55a0d...711
Skrevet

Her er det du selv som må si ifra, og sette ned foten.

Det betyr at du ikke blir med på turer, sier nei - og står for det. Du kan bli irritert for at de maser, men du kan ikke bli irritert på dem for at du går med på noe selv.

Jeg hadde ikke hensyntatt noen rundt termin ifht julefeiring, den som føder bestemmer selv hvor en vil sove og slappe av. Ferdig snakka.

Du får fortelle samboeren din at han må stå litt på din side angående dette - ellers blir det konflikt.

Anonymous poster hash: f3f34...048
  • Liker 5
Skrevet

Syns du skal huske på at det er faktisk lov å takke nei, jeg. Om du synes det var for sent å takke nei til utfluktene når du allerede var på turen, så kunne du sikkert ha fått litt info på forhånd og vurdert om du orket å være med.

Å gjøre seg litt upopulær blant andre er en konsekvens du som voksen og vordende mor av og til må tåle rett og slett. Synes ikke du bør si noe til dem nå, men sette ned foten dersom du føler deg presset til noe som er ubehagelig for deg i fremtiden.

Når det er sagt så er jeg en people-pleaser selv, og liker ikke å skape konflikt i verken min egen eller samboers familie. Men når du indirekte sier at det nesten var skadelig for babyen at du var med på så mye aktivitet så er det faktisk kun din egen feil, fordi du ikke sa ifra.

Anonymous poster hash: 9f6c2...dbf

Jeg angrer faktisk på, at jeg ikke var mer bestemt og bare sa direkte "nei". Jeg sa jo faktisk at de godt kunne ta den siste dagsturen uten meg, på grunn av den gåturen, og at det ikke ville gjøre meg noe i det hele tatt, men de avfeide det. Men skulle bare stått på mitt. Så måtte de jo bare bli sure. Men du vet...de hadde betalt ferien og greier. Og jeg ville ikke virke utakknemmelig heller.

TS

Skrevet

Tror du må finne tydelige ord her. Si ifra så lenge du kan være noenlunde rolig og har overskudd, jeg er redd du kommer til å få det litt verre fremover. Er babyen født er det i hvert fall unntakstilstand og med svigers som tar lite hensyn lukter det problemer lang vei.

Hvorfor står egentlig ikke mannen din opp for deg? Skjønte han ikke at du var sliten etter gåturen?

Anonymous poster hash: 96e29...35a

Jo. Det skjønte han. Jeg var jo på gråten på et tidspunkt da vi gikk, og han skjønte nok da, hvor slitsomt det egentlig var for meg.

Jeg sa også til svigers at det var hardt, men de babla bare om at det var bra gjort og at når det nå var overstått var det jo god trening.

Kunne godt forventet litt mer av mannen min. Sa det også til han flere ganger. Feks at vi ikke behøvde å komme med på alt - men han mangler litt "baller" når det kommer til stykket. Han og broren er bare så vant til at foreldrene planlegger, styrer og ordner. Og så dilter de etter som små barn ;)

TS

Skrevet

Her er det du selv som må si ifra, og sette ned foten.

Det betyr at du ikke blir med på turer, sier nei - og står for det. Du kan bli irritert for at de maser, men du kan ikke bli irritert på dem for at du går med på noe selv.

Jeg hadde ikke hensyntatt noen rundt termin ifht julefeiring, den som føder bestemmer selv hvor en vil sove og slappe av. Ferdig snakka.

Du får fortelle samboeren din at han må stå litt på din side angående dette - ellers blir det konflikt.

Anonymous poster hash: f3f34...048

Det har du rett i. Jeg ble irritert fordi jeg følte meg presset og at det tok det som en selvfølge at jeg ble med.

M.h.t. julefeiring har jeg og kjæresten avtalt hvordan det skal bli (med mindre jeg blir dårlig eller har født) og det har han vær så godt å holde seg til!

TS

• Liker 1
Skrevet

Du må begynne å si fra, og tenke på deg og dine behov! Det blir sikkert ikke enklere når babyen kommer, så begynn å tren allerede nå. ;)

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke forvente at noen andre skal ville bruke julaften til å kjøre 20 minutter hver vei tur/retur 2 ganger ! Det hadde ikke jeg villet iallefall:) er jo ikke så sannsynlig at du føder på termin.

Men er enig i det med turen, at de burde spurt deg om du virkelig orket så mye aktiviteter. Men de fleste er jo i fin form når de er 30 uker, så kanskje de rett og slett ikke tenkte på det på forhånd?

Anonymous poster hash: c6f47...972

• Liker 2
Skrevet

Jeg forventer ikke at de kjører meg, men jeg vil ikke sove der, så da må de selv velge om de vil kjøre eller om vi ikke skal komme.

• Liker 1
Skrevet

Det første som slo meg var også at du må si klart nei. På en konstruktiv måte. Det er kun du som kan vite hva du orker og ikke, enkelte gravide kan være på beina hele dagen, andre blir lett slitne.

Noen personer er mer dominerende personligheter enn andre. Jeg kjenner meg litt igjen. Jeg er en person med meninger, som ikke er så redd for å prate. Noen ganger har jeg opplevd kritikk fordi "jeg bestemte at vi skulle spise på den restauranten, selv om den og den egentlig ikke ville...." Og det eneste jeg husker er et menneske som stod der og nølte og svarte "vet ikke jeg..." når vi bestemte spisested.

Men når det gjelder julaften er jeg dels enige med svigerforeldrene dine. Det er mye å kreve at de skal kjøre tur-retur to ganger, og det er et ganske stort pressmiddel å si at ellers vil dere ikke feire med dem.

• Liker 4
Skrevet

Har du/dere ikke lappen selv eller Ikke bil sånn at dere ikke kan kjøre selv?

Skrevet

Jeg angrer faktisk på, at jeg ikke var mer bestemt og bare sa direkte "nei". Jeg sa jo faktisk at de godt kunne ta den siste dagsturen uten meg, på grunn av den gåturen, og at det ikke ville gjøre meg noe i det hele tatt, men de avfeide det. Men skulle bare stått på mitt. Så måtte de jo bare bli sure. Men du vet...de hadde betalt ferien og greier. Og jeg ville ikke virke utakknemmelig heller.

TS

Du burde kanskje latt fyren sin dra på ferie med familien sin alene, mens du koste deg solo hjemme?

• Liker 1
Skrevet

Har du/dere ikke lappen selv eller Ikke bil sånn at dere ikke kan kjøre selv?

Niks. Vi har ikke bil..ellers hadde vi selvfølgelig kjørt selv. TS

Skrevet

Er taxi et alternativ? Skjønner veldig godt at du ikke ønsker å overnatte.

Skrevet

Som kokkos sier, på juleaften går det fint an å bestille en taxi. Syns at å true folk til å kjøre seg er noe man kan forvente av 16-åringer, ikke voksne folk som skal bli foreldre.

• Liker 3
Skrevet

Niks. Vi har ikke bil..ellers hadde vi selvfølgelig kjørt selv. TS

Låne bil til svigers så kan mannen leverer den 1.juledag eller taxi!

Anonymous poster hash: 29c4b...067

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...