Gå til innhold

Uoppdragen kattunge - hvordan oppdra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kattunge på rundt 14 uker. Han er veldig menneskekjær, men problemet er at han biter, hardt! Når han leker. Jeg leker ikke med han med hendene, men han syns det er utrolig gøy å angripe likevel.

Jeg har klappet til ham for hver gang han biter, dyttet han ned på gulvet, holdt han i nakkeskinnet til han har roet seg ned. Men varer maks noen sekunder og så er han hyper igjen. Har aldri vært borti en katt med så mye energi, og han blir jo nesten aldri trett heller. Energi = masse biting :-(

I tillegg lurer jeg på den beste måten å lære han av med å gå på bordet. Irriterte lyder fra meg og samboer funker ikke, vi må fysisk løfte han ned. 2 sek så er han oppå igjen. Dette gjentas 10-15 ganger...

Ellers er han helt perfekt. Men hvordan trene ham opp??

Anonymous poster hash: e56a1...78b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flytt katten fra bordet og si høyt NEI. Hver gang han går over streken gjør du det samme.
Det har funket på mine katter, men de prøver seg noen ganger enda, f.eks legger de en labb på bordet og ser om jeg reagerer. Man må være veldig streng med katter, de er ikke så lette å oppdra og vil stadig prøve grensene dine :)

Prøv det samme når han biter/klorer, ta han bort og si høy NEI. Mulig du får en fornærmet katt etter noen forsøk, men det går over.. ;)

Veldig søt da, når han tar labben på bordet og ser uskyldig bort på meg samtidig som han venter på å høre NEI! hehe..

Når katten har blitt for hyper hiver jeg han ut så han kan få bukt med litt energi, og jaktet på fluer osv. Da kommer han inn trøtt og god og kosete etterpå :)

Skrevet

Ville vært veldig forsiktig med å "holde ham i nakkeskinnet til han roer seg ned".

Katten min var pøbel som liten, både mot søsknene hans og mot mennesker. Men det går seg til, hvis du ikke inviterer til lek med hendene og hvis du ikke gir ham oppmerksomhet når han er slik.

Katten min kan fortsatt finne på å bite, selv om det aldri er hardt. Da holder jeg bare hånda/armen (som han biter på) helt i ro og spør med litt streng stemme "biter du?" (ikke at han vet hva det betyr, men han kjenner det nok igjen). Da slutter han med en gang.

Anonymous poster hash: e8c59...e6c
  • Liker 1
Gjest Caroline55
Skrevet (endret)

-

Endret av Caroline55
  • Liker 7
Skrevet

Kattunger er sånn. De biter og leker, fordi det er det de gjør med søsknene sine. Har en kattunge her som biter og leker med fingre og ansikt. Går mye på bordet, men det er bare å ikke gi dere med å ta den ned hver gang, og si nei klart til dem hver gang. Våres katt har vi hatt siden ho var liten, så ho er ikke så ille nå. (12 uker nå)Det tar en god lengere tid å lære en katt noe enn en hund. Så dere må bare ha tålmodighet.

Skrevet

Dette er helt normal oppførsel for en kattunge. Man skal ikke holde de i nakkeskinnet!! Den vil lære etterhvert. Det som og ha en baby i huset noen mnd så dere må være tålmodig. Ene katten min elska og dingla i gardinene som kattunge, hun var over alt. Men det gikk seg til etterhvert som hun vokste. Når man får katt bør man sette seg inn på forhånd hva en kan ha i vente. Ingen katter er like i oppførsel.

• Liker 2
Skrevet

Som flere sier, det er helt normalt for kattunger å bite osv når de leker seg.

Jeg hadde selv en katt for en stund siden, han elsket å bite oss når han lekte seg, da storkoste han seg.

Men han sluttet aldri med bitingen da:P Men han bet aldri hardt. Var alltid bare lekebiting. Og han bet aldri andre folk heller.

Anonymous poster hash: ff17f...e6d
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Å klappe til og å ta i nakkeskinnet, vil jo bare hisse opp kattungen mer. Og man skal jo så klart aldri være hardhendt og stygg med en liten kattunge. Stakkars pusen.

Det beste du gjør er å pense den over til å leke med lekene sine istedet for å tygge på dere. Så lek heller med katten din. Disse lange pinnene med fjær ol på enden er fine til dette.

• Liker 3
Skrevet

Du har "klappet til han for hver gang han biter"? !dyttet han ned på gulvet", "holdt han i nakkeskinnet til han har roet seg ned."

Forstår ikke hvorfor mennesker som deg skaffer seg katt - du må da forstå at det er helt normalt og instinktivt for en kattunge å være hyper, leken og lekebite!

Hvorfor i alle dager bruker du ikke egne katteleker, som katten kan få utfolde seg på, samt klorebrett? Du MÅ faktisk ikke stikke hendene dine borti katten hver gang den er leken!

Dette synes jeg var et trist innlegg opprettet over noe som er normalt for kattunger.

Jeg stikker ikke hendene borti den. Den hopper opp i fanget og biter. Selvfølgelig er det normalt for en kattunge, men han her er ekstrem. Det er ikke snakk om mild biting, det er nærmest til blods. Hvis han ikke skal leke med armer/hender må vi holde dem over hodet. Når jeg tar han i nakkeskinnet slipper han grepet om armen/hånden min uten å raspe den opp. Han reagerer ikke på lyd. Katteleker har vi nok av, og 3 klatrestativ. Vi leker med han med viftepinne/laser flere ganger tl dagen.

Ja jeg har klappet til ham for hver gang han biter. Det er ikke hardt, bare nok til at han skvetter til. Og dyttet han ned fra fanget. Det er snakk om fra sofaen og ned til gulvet.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Kanskje han biter i frustrasjon over å bli misshandlet av eier?

Anonymous poster hash: 7f3b3...e55
  • Liker 3
Skrevet

Kanskje han biter i frustrasjon over å bli misshandlet av eier? Anonymous poster hash: 7f3b3...e55

Så jeg skal la den få lov til å bruke meg som tyggeleke? Han reagerer ikke i det hele tatt på lyd, så noe "NEI" funker ikke.

Skrevet

Jeg stikker ikke hendene borti den. Den hopper opp i fanget og biter. Selvfølgelig er det normalt for en kattunge, men han her er ekstrem. Det er ikke snakk om mild biting, det er nærmest til blods. Hvis han ikke skal leke med armer/hender må vi holde dem over hodet. Når jeg tar han i nakkeskinnet slipper han grepet om armen/hånden min uten å raspe den opp. Han reagerer ikke på lyd. Katteleker har vi nok av, og 3 klatrestativ. Vi leker med han med viftepinne/laser flere ganger tl dagen.

Ja jeg har klappet til ham for hver gang han biter. Det er ikke hardt, bare nok til at han skvetter til. Og dyttet han ned fra fanget. Det er snakk om fra sofaen og ned til gulvet.

Ts

Kattunger er sånn, du har nok ikke fått noen ekstremversjon. Den er heller ikke "uoppdragen", du kan ikke "oppdra" dette bort. Det er slitsomt med kattunger i hus, men det varer ikke evig. Fjern deg fra situasjonen, er det beste rådet jeg kan gi dersom du ikke vil distrahere med leker. Du skal selvfølgelig ikke klappe til katten, det eneste du kan oppnå med dette er uønsket oppførsel på katten når den blir voksen. Å løfte den ned fra sofaen er ok, men dersom du dytter og han faller skjevt kan du ende opp med brudd, i motsetning til det mange tror lander de ikke alltid på bena.

Anonymous poster hash: 02236...f2c

• Liker 1
Skrevet

Du får iallefall ikke en rolig og trygg katt av å klappe til den!

Kattunger kan være en tålmodighetsprøve, har selv en på 20 uker som endelig ser ut til å ha rast fra seg det verste (selv om den kan få en og annen raptusen enda..) og blitt en skikkelig kosekatt. Den har gjort masse ramp, bitt og klort, men har aldri dyttet den ned eller slått han! Vi fjerner enten katten fra situasjonen (har sikkert løftet den ned tusenvis av ganger fra bordet og sagt bestemt NEI), eller så fjerner vi oss selv hvis den går bananas og skal bite/kløne. Da blir det fort kjedelig når den ikke har noen å bølle med.

Du bør leke aktivt med kattungen, slite den litt ut. Ta den gjerne med ut i bånd sånn at den får nye lukter og impulser og fordøye (første gangene er de som oftest superpysete og ligger rett ut og tør ikke gå en meter..). Personlig ville jeg ikke brukt laserpenn, da den kan bli veldig stresset og oppgiret.

Tenk at det er bare en liten periode. Er du flink nå så blir du belønnet med en god og kjærlig katt:)

• Liker 2
Skrevet

Kattungen vet jo ikke hva NEI betyr hvis du ikke har lært den opp til å forstå dette. Den snakker jo ikke samme språk. Du må være veldig tålmodig og konsekvent. Jeg støtter forslaget om å fjerne katten eller deg fra situasjonen når den går i raptus modus. Du kan godt si strengt NEi og sette den ned på gulvet, men når du knipser katten så tror den du bare leker veldig hardt og vil jo ikke forstå at den ikke kan gjøre det samme.

Anonymous poster hash: 2ddff...7c4
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...