Gå til innhold

Hadde dere latt deres 16 åring gjort dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om dere har en datter eller sønn i denne alderen; hadde dere synes at det var greit at hun eller han flyttet ut hjemmefra for å bli samboer med en veldig tvilsom person? Om dere ikke visste at denne personen var tvilsom (mener da f.eks bruk av litt narkotika og slåsskamper osv) hadde dere satt pris på det om dere fikk vite det? Hva hadde dere eventuelt gjort da?

Anonymous poster hash: 5ebb1...fe0
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som mor til en umyndig er det ditt ansvar å sørge for at datteren din ikke tuller seg bort i noe tull.

Hun får heller bli pottesur på deg en måneds tid.

Hva i alle dager skal egentlig en 16-åring flytte hjemmenfra for?!

Anonymous poster hash: 73621...15f
  • Liker 12
Skrevet

Nei, hadde ikke latt en 16åring flytte hjemmenfra.

Hadde ikke spilt noen rolle om det var med en tvilsom person eller med Guds beste barn.

• Liker 4
Skrevet

Som mor til en umyndig er det ditt ansvar å sørge for at datteren din ikke tuller seg bort i noe tull.

Hun får heller bli pottesur på deg en måneds tid.

Hva i alle dager skal egentlig en 16-åring flytte hjemmenfra for?!

Anonymous poster hash: 73621...15f

TS her. Nå er jeg langt i fra noen mor. Er derfor jeg spør om dette. Men jeg flyttet selv hjemmefra som 16-åring pga skole mange timer unna, og akkurat det er ikke noe unormalt

-TS

Skrevet

TS her. Nå er jeg langt i fra noen mor. Er derfor jeg spør om dette. Men jeg flyttet selv hjemmefra som 16-åring pga skole mange timer unna, og akkurat det er ikke noe unormalt

-TS

Det blir noe annet, må man det, så må man det.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Om dere har en datter eller sønn i denne alderen; hadde dere synes at det var greit at hun eller han flyttet ut hjemmefra for å bli samboer med en veldig tvilsom person? Om dere ikke visste at denne personen var tvilsom (mener da f.eks bruk av litt narkotika og slåsskamper osv) hadde dere satt pris på det om dere fikk vite det? Hva hadde dere eventuelt gjort da?

Hadde ikke vært aktuelt om jeg hadde en unge på 16
Skrevet

Nei. En sekstenåring er ikke moden for å bli samboer, uansett, og spesielt ikke med en tvilsom fyr.

Hvis man bor slik til at barnet må flytte for en gå på skole, blir det noe helt annet. Men å flytte hjemmefra for å bli samboer på den alderen er helt utenkelig for meg å la mine barn gjøre.

• Liker 2
Skrevet

Hadde jeg aldri tillatt!

Hadde hun måtte flytte for å begynne på Vgs så hadde det vært en annen sak.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Nå hadde det blitt en kald dag et visst varmt sted før en 16 åring fikk flytte sammen med noen som helst uansett kjønn (unntatt for å gå på VGS) men hadde jeg likevel tenkt tanken at det var greit å ha større plass i traileren til mine 18 andre barn så hadde jeg satt pris på om en god venn fortalte meg om de negative siden ved Messias som min datter vil flytte sammen med. I den grad jeg da ville hatt innlevelsesevne håper jeg at jeg ville forstått at det var et velment råd.

Det jeg egentlig prøver å si er at jeg ikke kan forstå hvilken forelder på denne planeten det er som for ramme alvor kan tillate sin 16 år gamle datter å flytte sammen med en mann - Guds sønn, Messias, engel eller hva som helst. Jeg mener: jeg ville holdt et lengre foredrag om hun var under 20 fordi jeg mener at å binde seg i så ung alder er å kaste vekk den tiden man er ung og bør være fri til å ha det kjekt, oppleve verden og ikke sette seg i forpliktelser i alle retninger. Merk foredrag: dersom hun likevel valgte å flytte sammen med kjæresten når hun var 18 måtte jeg respektert det siden hun er myndig.

Men 16? Er du syk, liksom?

Hva skal man gjøre da når din nærmeste venninne kommer og forteller at datteren hennes skal flytte sammen med kjæresten? Jo, jeg ville fortalt hva jeg visste om svigersønnen, etter at jeg hadde spurt om det var lurt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis 16 åringen allerede var gravid med nevnte Jesus måtte jeg heller støttet opp om prosjektet siden den lille fortjener foreldre som bor sammen hvis mulig.

Dersom det var totalt umulig å overtale 16 åringen til abort selvsagt. Og med overtale mener jeg å legge frem realistiske alternativer, ikke true eller skremme.

Skrevet

Unnskyld meg, men man putter da alle i samme bås her, og det er tross alt milevis forskjell på hvor voksen og ansvarlig man er selv om man er ung!

Jeg flyttet på hybel når jeg var 15,5 år.
Ordnet meg selv, betalte regninger selv, handlet, lagde middager, vasket klær og rom selv. Ordnet reise til og fra alene. Var på hybelen i helga om jeg ville det, men er ikke noe partymenneske så reise som regel hjem. (1 - 1,5 time unna)

Hadde orden på min egen økonomi, men fikk hjelp hjemmenifra med en og annen strømregning (Dette var på den tiden de bare kom 4 ganger i året og da var litt større summer)

Hadde bare borteboerstipend, men hadde jobbet siden jeg var 13 år så hadde litt oppspart. Men pappa ville helst ikke jeg skulle måtte ta fra dem, men jeg følte meg mer selvstendig da, så jeg styrte det selv.

Hadde sommerjobb hele sommeren i mellom skoleårene.

Flyttet inn med kjæresten min når jeg var 18,5 år, av praktiske grunner, vi så ikke poenget med å betale to husleier. Hadde vel vert sammen i 9 mnd mens jeg bodde på hybel i nabokommunen, men når jeg da skulle gå neste skoleår der han bodde, så ble det sånn.

Første gang jeg hadde sex var med kjæresten min som jeg da hadde vert sammen med i 3 mnd, og jeg var så vidt over 18 år. Han var 3 år eldre og hadde en sønn, var veletablert, stabil og med en god jobb.

Vi var samboere i 7-8 år før vi vokste ifra hverandre.

Jeg har alltid blitt sett på som den snusfornuftige, hun som sjelden drikker, og som ikke sløser med penger. Har jobbet siden jeg var 13 år (tja, fra 10 egentlig om man tar med trillepike)
Jeg vasket hus og klær hjemme, ja jeg strøk til og med pappas skjorter!
Så kom ikke her å si at alle 16-åringer er like umodne!

Og ikke kom med den at "det var andre tider den gang da" for jeg kjenner personlig flere 15-16 åringer som er modne, reflekterte og ansvarlige!

Mine egne barn er små enda, men vi må se det an når de blir store. Se an om vi har fått lært dem det de trenger for å klare seg selv, og om de tar ansvar.

Har et dikt som jeg liker så uendelig godt om akkurat dette her:

Vi ønsker deg ikke gull, ei heller penger og makt.
Vi ønsker deg mot til å være deg selv, og å stå for det du har sagt.
Vi ønsker deg ikke en stenfri vei, men styrke til veien å gå.
Vi ønsker deg kjærlighet i rikelig monn,og venner du kan stole på!

Rett og slett at man må ikke gi barna sin den letteste utveien av alt, for livet er ikke alltid enkelt.

Anonymous poster hash: b9b65...20b
  • Liker 1
Skrevet

Unnskyld meg, men man putter da alle i samme bås her, og det er tross alt milevis forskjell på hvor voksen og ansvarlig man er selv om man er ung!

Anonymous poster hash: b9b65...20b

Helt klart, men igjen: det du forteller om blir noe annet.

Min tolkning (og de fleste andres, virker det som) av TS' innlegg, er at det er snakk om en 16åring som vil bli samboer fordi hun har lyst til det. Og beklager hvis jeg måtte tråkke noen 16-åringer på tærne, men hvis man bor greit hjemme og den eneste grunnen til å flytte ut er at man har kjempelyst til å bli samboer akkurat nå (i forhold til den normale varianten: bo hjemme og greie seg med å være kjærester, i alle fall til man har nådd myndighetsalder, har en inntekt til å stole på og har vært sammen mer enn fem minutter), så tenker jeg mitt om sekstenåringens modenhetsnivå....

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke en sønn eller datter i denne alderen, men jeg har vært en datter på 16 år som flyttet ut hjemmefra og inn til en kar som var mye eldre enn meg; og som hadde to små barn fra et tidligere forhold. Jeg har alltid ønsket at mamma hadde gjort som en mamma bør gjøre, nektet meg å flytte. Og denne karen var ikke tvilsom - på noen annen måte enn at han ikke burde vært interessert i å flytte sammen med ei 16 år gammel jente.

Så mitt svar er ganske enkelt, at uavhengig av om denne personen er tvilsom eller ei, så ville jeg som mor ikke latt 16-åringen min flytte ut for å bli samboer med noen. Man er altfor ung til den slags forpliktelser når man er 16 år. Når du i tillegg mener at denne personen er tvilsom, ville det være galskap å la 16-åringen flytte inn med vedkommende.

Anonymous poster hash: fa458...777

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...