AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #1 Skrevet 21. oktober 2013 Er jente på 26 år som har slitt med kviser/akne/byller siden jeg var 11-12 år. Jeg har prøvd det meste gjennom årene: "hestekur" (roaccutan?), laser, diverse kvise/akne-midler både på og uten resept, men det eneste som faktisk har hjulpet er laser. Men det koster jo ekstremt mye for meg som bare går på AAP fra NAV. Så det jeg lurer på... Siden dette går på psyken min og jeg nesten ikke tør å vise meg uttafor huset når det står på som verst, er dette noe jeg kan søke om å få dekt av staten? Jeg åpner heller aldri døra om noen ringer på og jeg er uten sminke. Hvem skal jeg eventuelt søke hos, er det lege eller er det NAV? Må legge til at det ikke er "vanlige" små kviser jeg har. Jeg har byller med gult, tykt puss som kan bli så store som 2-3 cm i diameter og en cm høy! Noen er avlange og kan gå fra f.eks haken og opp til nesen, pusset kan ligge under huden i flere måneder før det går hull på de og de er EKSTREMT sjenerende! Har også mange røde prikker og store blåmerker under huden etter disse kvisene og byllene som jeg aldri får til å sminke bort uansett hvor mye jeg prøver. Og det eneste som tar knekken på disse er laser. Men igjen, det koster 2000 for den første timen og 800 for touch-up. Ikke noe jeg har råd til for å si det sånn... Er så utrolig lei meg for et slikt utseende. Det tærer enormt på selvfølelsen. Tenkte det gikk over etter hvert jo gamlere jeg ble, men det blir bare verre... Anonymous poster hash: 268d1...7af
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #2 Skrevet 21. oktober 2013 Ville tatt det med legen, er det ikke noen hudspesialist du burde vært henvist til? NAV har ikke noe med utgifter til behandling å gjøre, det må i såfall være HELFO og frikortordningene. Anonymous poster hash: e5afc...926
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #3 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg har vært til hudlege også, men heller ikke der var det veldig mye hjelp å få. Fikk beskjed om å gå på roaccutan, men det hjalp heller ikke stort... Anonymous poster hash: 268d1...7af
Gjest BabyBlue Skrevet 21. oktober 2013 #4 Skrevet 21. oktober 2013 Har du blitt sjekket for cyster på eggstokkene dine?
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #5 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg har vært til hudlege også, men heller ikke der var det veldig mye hjelp å få. Fikk beskjed om å gå på roaccutan, men det hjalp heller ikke stort... Anonymous poster hash: 268d1...7af Du må jo bli tatt mer alvorlig å få det skikkelig utredet. Selvsagt går det på psyken din, å det hjelper ikke om andre sier at det ikke er så ille. Nå vet ikke jeg om du kan få dekket noe, men det vil jeg tro at behandlerne dine vet. Kan du ikke høre der du var å tok laser, om hva som skal til av dokumentasjoner for søknad, å om man kan få dekket noe. Det er vel de som best kan svare deg. Anonymous poster hash: 31acc...a88
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #6 Skrevet 21. oktober 2013 Du må jo bli tatt mer alvorlig å få det skikkelig utredet. Selvsagt går det på psyken din, å det hjelper ikke om andre sier at det ikke er så ille. Nå vet ikke jeg om du kan få dekket noe, men det vil jeg tro at behandlerne dine vet. Kan du ikke høre der du var å tok laser, om hva som skal til av dokumentasjoner for søknad, å om man kan få dekket noe. Det er vel de som best kan svare deg. Anonymous poster hash: 31acc...a88 Well.... De fleste jeg har vært hos har sagt at det ikke er det verste de har sett, men likevel ganske ekstremt, men at det sikkert går over etter hvert, at jeg må prøve å legge om kostholdet osv, men de jeg har vært å tatt laserbehandling til sier at dette er ganske ekstremt og at kostholdsendring ikke hjelper da dette ikke kommer av kostholdet. Jeg har vært inne på tanken på pcos da jeg har mye hårvekst, spesielt fra navlen og ned, antydning til bart (fortsatt dun, men veeeldig mye dun), et par sorte stive hår på haka + mye dun, mye kviser og jeg er også lettere overvektig. Var på ultralyd i forbindelse med blindtarmbetennelse for litt over et år siden, der fant legen cyster på eggstokkene. Jeg har tenkt å ta en runde til legen igjen for å sjekke hormonnivået osv, samt ta opp problemet med kviser (igjen!), får håpe jeg blir tatt på alvor denne gangen... Anonymous poster hash: 268d1...7af
Gjest BabyBlue Skrevet 21. oktober 2013 #7 Skrevet 21. oktober 2013 Det er garantert noe som ikke stemmer med hormonnivået når du er så plaget. Var selv og sjekket meg for cyster, men der var alt som det skulle. Nå var jeg ikke like plaget som deg TS heller da, og jeg fikk helt fin hud etter en runde med isotretinoin.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #8 Skrevet 21. oktober 2013 Det er garantert noe som ikke stemmer med hormonnivået når du er så plaget. Var selv og sjekket meg for cyster, men der var alt som det skulle. Nå var jeg ikke like plaget som deg TS heller da, og jeg fikk helt fin hud etter en runde med isotretinoin. Ja, noe er det tydligvis. Er jo ikke normalt å ha det sånn som jeg har det. I allefall ikke i en slik alder! Ser jo ut som et vulkanutbrudd og månekrater pga alle disse kvisene. Er så utrolig lei... Anonymous poster hash: 268d1...7af
Gjest BabyBlue Skrevet 21. oktober 2013 #9 Skrevet 21. oktober 2013 Ja, noe er det tydligvis. Er jo ikke normalt å ha det sånn som jeg har det. I allefall ikke i en slik alder! Ser jo ut som et vulkanutbrudd og månekrater pga alle disse kvisene. Er så utrolig lei... Anonymous poster hash: 268d1...7af Du har min fulle medfølelse Husker selv hvordan det var å dag ut og dag inn stresse med kosthold og hudpleie, men allikevel våkne opp uten noen forbedring i huden. Kunne finne på å gråte fordi jeg var så lei, det å ha alvorlig mye akne er ikke noe jeg unner min verste fiende. Det er virkelig befriende å være kvitt helvete, og håper du finner en løsning slik at du også ser varig forbedring i huden din Det at du har prøvd SÅ mye uten effekt burde få noen varselbjeller til å ringe hos legen?
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #10 Skrevet 21. oktober 2013 Du har min fulle medfølelse Husker selv hvordan det var å dag ut og dag inn stresse med kosthold og hudpleie, men allikevel våkne opp uten noen forbedring i huden. Kunne finne på å gråte fordi jeg var så lei, det å ha alvorlig mye akne er ikke noe jeg unner min verste fiende. Det er virkelig befriende å være kvitt helvete, og håper du finner en løsning slik at du også ser varig forbedring i huden din Det at du har prøvd SÅ mye uten effekt burde få noen varselbjeller til å ringe hos legen? Takk! Jeg gråter titt og ofte, det skal jeg ikke nekte på. Men tårer hjelper jo ikke på problemet, så får heller bite tenna sammen og prøve å få hjelp. Jeg tenker... Det finnes kur mot kreft, men ikke hjelp mot kvisene mine! Det MÅ jo være noe som fungerer, så jeg har ikke gitt opp håpet enda. Skal bestille time til legen i morgen og spørre om å få undersøkt hormonnivået! Men om noen her har testet hormonnivået, hvordan gjør man det? blodprøver? Og for å sjekke for pcos, må man da ta en GU? Her jeg bor kan det fort være 1 - 1 1/2 mnd ventetid til lege hvis det ikke haster veldig. Er redd for å ha fått mensen til jeg får en legetime, og da er jo GU utelukket... Anonymous poster hash: 268d1...7af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå