Gå til innhold

Barn og savn..

Carrot

Kan barn savne?  

1. 1. Kan barn savne?

• Neppe bevisst
      0
    • For vanskelig å vite...
      0
    • Ja, klart det
      20

Anbefalte innlegg

Hvordan forklare og hjelpe et barn som savner?

En liten pike jeg vet om savner sin pappa.. Han skal være borte i lang tid i forbindelse med jobb - og jentungen er til tider utrøstelig..

Jeg tenker på de barna som opplever å miste noen - som savner noen ved samlivsbrudd eller død..

Det må da være noen her inne som har opplevd det - eller sett det på nært hold som kan komme med gode råd..

Det er ikke lett for foreldre å prate når en liten bare gråter, de savner jo de også så det hele blir verre enn man skulle tro. Og man undres - kan barn savne? Lengte så det gjør vondt? Eller bruker de det for å kompensere for den manglende oppmerksomheten?

Hva mener dere?

Råd motas med stor takk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er sikker på at de savner, minlille savner nok sine besteforeldre og går rundt og spør etter dem hele tiden . Det samme med oss når vi er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Far til 2

På side 7 (nedenfor) er det en diskusjon som dreier seg om "å flytte fra barn ved samlivsbrudd". I den diskusjonen beskriver naken og en del andre det savnet de hadde etter den ene av foreldrene.

Det er naturligvis veldig trist å høre om foreldre som utsetter barn for slike påkjenninger uansett om det er omsorgsforelder som flytter "langt bort" fra samværsforelder eller motsatt.

Jeg har selv sett 2 eksempler på dette og hvordan små barn kan gråte seg i søvn kveld etter kveld. At de føler et savn er det derfor ingen tvil om.

Jeg har desverre ingen løsning på problemet, men tror foreldrene selv må ta mer ansvar ettersom myndighetene bare lar barn lide ved f.eks. samlivsbrudd. Om noen dør blir det sikkert enda værre. Foreldre som velger å bo lenge hjemmefra pga arbeid bør revurdere sin holdning. Kansje Barneombudet kunne legge frem noen forslag til mekling, etc, ved slike situasjoner. Uansett bør myndighetene gjøre mer enn å bare være passive tilskuere til at over 30.000 barn i dag mister kontakten med samværsforelder ved samlivsbrudd. De som søtter dagens flytteordning prioriterer på ingen måte barna, men sine personlige behov fremfor noe.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muslingen

Jeg tror min lille 2-åring savner meg når hun er hos pappaen sin. Hver gang hun kommer hjem, klemmer hun meg lenge og inderlig, og gir ikke slipp på mammaen sin før hun har fått en diger dose med kos. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, barn kan savne. Eg mista bror min då eg var lita, og saknet var stort og djupt. Ba til Gud om å få han tilbake, "værsåsnill? berre et par dagar i allefall?" Mista Guds-trua mi da det ikkje skjedde noko...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 1111

Barn kan definitivt savne. jeg mistet også en bror når jeg var liten, jeg kan fortsatt ikke beskrive med ord hvor vondt det gjorde ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...