Gjest me2u Skrevet 21. oktober 2013 #1 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg er slank og i nedre skala av BMI. Jogger en del, men har ellers en stillesittende kontorjobb og ikke særlig i mye aktivitet. Jeg vet ikke helt hva jeg ligger på av kalorier, men er vel ca. 12-1500 kcal uten at jeg stresser med det. Er alltid mett og fornøyd og presterer bra med joggingen. Men hvordan er det når en er gravid? Har lest at en ikke trenger å tenke på noe særlig økning av kalorier før de siste 3 mnd. At babyen tar næringen den trenger og de siste 3 mnd. er det snakk om 300 ekstra kalorier per dag og ca.500 kcal ekstra per dag når en ammer. Babyen får vel nok næring så lenge jeg fortsetter som jeg alltid har gjort? Hvordan har det vært for dere andre som er slanke som ca. har hatt et inntak på 1500 kal før dere ble gravide! Økte dere automatisk eller levde dere som før og hadde en bra svangerskap?
Gjest RompeRusk Skrevet 21. oktober 2013 #2 Skrevet 21. oktober 2013 Lev som før, du. (Med unntak av rå mat, alkohol og røyk, selvfølgelig). Babyen tar til seg det den trenger av næring, og det er ikke mange ekstra kalorier den trenger, ikke før de siste månedene
Slik Skrevet 22. oktober 2013 #3 Skrevet 22. oktober 2013 Hos meg øker matinntaket automatisk. Kroppen krever mer. Selv er jeg ganske skrapa, lav bmi (160 cm, 42 kg). Er nå ca 5 uker på vei å kjenner allerede at matlysten øker mye forrige svangerskap spiste jeg også mer enn normalt, gikk opp 23 kg. Og godt var det, for den ammingen tar på. Etter 6 mnd var jeg under startvekta og slet med å holde vekta oppe.
Bestee Skrevet 22. oktober 2013 #4 Skrevet 22. oktober 2013 Ikke heng deg opp i kalorier, spis deg mett når du er sulten. Kroppen fungerer fint sånn sett, du vil merke det om du ikke får i deg nok. Det er også en god sjanse for at du kommer til å gå opp en del siden du er så slank fra før av. Jo mindre du har fra før av jo mer vil du trenge å legge på deg under graviditeten. Kroppen er avhengig av et visst fettlager å ta av underveis, og du vil nok merke at du blir mer sulten. Som sagt over her kan de kiloene være gode å ha under amming også.
Cerasus Skrevet 22. oktober 2013 #5 Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Hmm. 1200-1500 høres egentlig ganske lite ut. Det er selvsagt forskjellig fra person til person, men jeg tror i utgangspunktet at det er en dårlig idé å leve på 1200-1500 kcal/dag dersom du trener/er gravid(/begge deler). Tror jeg ville anbefalt en time hos ernæringsfysiolog, så finner du raskt ut at hva du bør ligge på per dag ut ifra din kropp, aktivitetsnivå og situasjon. Selv er jeg tynn men høy, og har fått regnet ut (av PT) at jeg har en omtrentlig hvilemetabolisme på 1450 dersom jeg ligger/sitter stille en hel dag (noe jeg veldig sjelden gjør). Dermed - hvis jeg spiser tilsvarende 1500/per dag på det som for meg er en normal dag (mye stillesitting, men også lett gåing og forefallende arbeid) vil jeg være heldig hvis jeg klarer å opprettholde vekten min på sikt. Edit: Skriveleif, igjen. Endret 22. oktober 2013 av Cerasus
Gjest Arch Skrevet 22. oktober 2013 #6 Skrevet 22. oktober 2013 Jeg spiser mindre nå i begynnelsen, så er neppe over 1500 kcal, men stresser ikke med det. Det er begrenset hvor mye barnet trenger i begynnelsen, så lenge mor spiser nok og føler seg vel.
Gjest åffårno Skrevet 22. oktober 2013 #7 Skrevet 22. oktober 2013 Du spiser veldig lite, spesielt med tanke på at du jogger endel. I realiteten spiser du da alt fra 5-800 kalorier mindre de dagene du jogger(hvis vi tar utgangspunkt i en normal joggetur med OK tempo), altså svinnende lite. Så hvis du jogger en dag og inntar 1500 kalorier inntar du jo egentlig bare 800-1000 kalorier som uten tvil er skadelig, både fysisk og mentalt. Jeg vil si jeg lå på ditt nivå når jeg slet ekstremt med matinntak og matlyst de 3 første månedene i graviditeten, da trente jeg heller ingenting og var i total ro - og jeg følte det gikk utover mye helsemessig som enda henger litt igjen selv om matlysten er gått opp, Jeg gikk ned i vekt, og har enda ikke klart å legge på meg det jeg mistet de 3 månedene - så jeg ligger fortsatt i ca nedre del av normal BMI. Jeg synes det høres ut som om du lever i et litt for strengt regime, og det bør man ikke når man er gravid selv om fosteret jo tar til seg næring isolert sett. Det handler om at du kan slite med kvalme/oppkast i tillegg - og rase ned i vekt når du skal amme. Du burde ikke gjøre det uansett forsåvidt, men spesielt ikke når du skal være gravid. Det er enkelt å øke litt ekstra, legg inn litt avocado/banan og spis litt makrell i tomat på brødskiva så hjelper det. Jeg øker ikke i vekt enda(uke 30) - og det er med et høyere kaloriinntak enn deg og såogsi nada aktivitet. 1
Gjest me2u Skrevet 22. oktober 2013 #8 Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Mange forskjellige meninger ser jeg Jeg stresser ikke med mat eller har noe hardt regime. Jeg spiser frokost, lunsj, mellommåltid og middag. Maten min består av Ryvita knekkebrød, skinkepålegg, egg, fet fisk, kalkun, kylling, svin etc, nøtter, oljer, grønnsaker, rømme etc. I helgene har jeg mer tid til kos og da spiser jeg mer kalorier. Jeg jogger 6 dager i uka; det er ca. 30 min med fysisk aktivitet hver dag i en ellers stillesittende hverdag. I helgene kommer jeg nok opp i en del ekstra kalorier. Er ikke noe jeg går og tenker på nå, men er derfor jeg spør i forhold til graviditet. Så lenge babyen får det den trenger og jeg har overskudd og energi så vil jeg ikke presse i meg mer mat når ikke kroppen trenger det. Liker å spise når jeg er sulten og har lyst på mat som jeg gjør nå. Har god appetitt Endret 22. oktober 2013 av me2u
Aomame Skrevet 22. oktober 2013 #9 Skrevet 22. oktober 2013 Jeg synes 1200-1500 kcal høres altfor lite ut. For å sikre at barnet får det det trenger ville jeg helt klart spist mer.
Gjest åffårno Skrevet 22. oktober 2013 #10 Skrevet 22. oktober 2013 Mange forskjellige meninger ser jeg Jeg stresser ikke med mat eller har noe hardt regime. Jeg spiser frokost, lunsj, mellommåltid og middag. Maten min består av Ryvita knekkebrød, skinkepålegg, egg, fet fisk, kalkun, kylling, svin etc, nøtter, oljer, grønnsaker, rømme etc. I helgene har jeg mer tid til kos og da spiser jeg mer kalorier. Jeg jogger 6 dager i uka; det er ca. 30 min med fysisk aktivitet hver dag i en ellers stillesittende hverdag. I helgene kommer jeg nok opp i en del ekstra kalorier. Er ikke noe jeg går og tenker på nå, men er derfor jeg spør i forhold til graviditet. Så lenge babyen får det den trenger og jeg har overskudd og energi så vil jeg ikke presse i meg mer mat når ikke kroppen trenger det. Liker å spise når jeg er sulten og har lyst på mat som jeg gjør nå. Har god appetitt Neida, jeg mente ikke at du har problemer med mat. Jeg bare sier at anbefalingen er at kvinner skal ha 2000 kcal om dagen, eller; ca 1800 da om man ikke er stillesittende totalt eller spesielt aktiv. Om du jogger 30 min 6 dager i uka tilsvarer det ca......2-2400 kcal forbrent bort i uken, det tilsvarer omlag 2 fulle spisedager for deg, eller 1+ spisedager for en annen kvinne. Så, når man er gravid skal man spise ca 200 kalorier i tillegg(om jeg husker riktig, er iallefall ikke særlig mindre) hver eneste dag. Altså ca 1400 kcal ekstra i uken. Så om du sammenlikner deg med anbefalt inntak som er ukentlig ca 15.400 kcal, og du jo kun spiser pr dags dato(om vi trekker fra joggingen som jo forbrenner)ca 7050(pluss minus) - så får du bare i deg halvparten av anbefalt. Tenk deg så at du som meg fpr ekstremt lav matlyst(det er hormonelt), eller blir plaget av kvalme/oppkast i flere måneder som naturlig nok kan senke matlyst - så blir du totalt skrapa av alt som finnes. Legg så på stress ifbm barseltid som mange opplever, og amming som forbrenner 500 kcal om dagen - så kan du igrunnen regne med å få en ganske kjip tid og bruke lang tid på å klare å komme til hektene igjen. Mat er kjempeviktig, og det kreves mer når man er gravid. Jeg har selv ligget under anbefalt inntak i flere måneder, og merker det jo godt. Går jeg så ekstra ned under amming blir jeg høyst sannsynlig totalt utslitt og seende veldig, veldig tynn ut. Men jeg ser iallefall at jeg trenger å øke matmengden, og jobber aktivt for det uten at jeg overdriver det, man skal jo ikke stresse seg ekstremt. Jeg bare forstår ikke hvorfor du er motvillig til å legge inn noen kalorier ekstra på en veldig enkel måte Ryvita gir jo nada kalorier og energi, så det er ikke rart at du sliter med å få opp kalorinivået om det er alt som inntas av grove kornsorter. Havregryn eller hjemmelagde knekkebrød med nøtter/frø/havregryn vil bidra ganske stort på kalorimengden og gi masse ekstra bra næring Bytter du så ut kokt skinke avogtil med sunne, fete påleggstyper så er du langt på vei. Man får også ekstra behov for omega3, jern og vitamin D under graviditet - jeg ser formelig verdiene synke som en stein selv med det kostholdet som i ikke-gravid tilstand funker bra. Aka, kokt skinke holder ikke. I tillegg skal du spiser maksimalt 2 fiskemåltider i uken ihht nye kostholdsråd fra helsemyndighetene - i tillegg til endel andre restriksjoner under graviditet som gjør det litt ekstra "styrete". Noe annet som også er stress dersom man ikke drikker melk(jeg gjør heller ikke det pga intoleranse) er at man 1: går glipp avmulighet for ekstra Dvitamin og kalsium som er ekstrabehov og 2: ikke er videre anbefalt å spise endel soyaprodukter(pga hormoner+++) eller rismelk, så........ Blir litt ekstra å tenke på, iallefall om man er opptatt av kosthold og næring fra før av - noe det jo virker som du er Men da burde du også revurdere litt dette med å ikke "gidde" ta inn ekstra på veldig enkle måter som ikke føles særlig mer mettende egentlig heller. Sleng inn ekstra nøtter, kaloririk frukt/grønnsak og kaloririke men sunne påleggstyper samt mer innholdsrik fullkornsprodukter så er det null problem og du er fortsatt supersunn.
Aomame Skrevet 23. oktober 2013 #12 Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Jeg er veldig enig i det meste av det du sier her åfforno, men ikke dette: 2: ikke er videre anbefalt å spise endel soyaprodukter(pga hormoner+++) Hvilke seriøse kilder har du som ikke anbefaler moderate mengder soyaprodukter til friske mennesker? Endret 23. oktober 2013 av Aomame
Silfen Skrevet 23. oktober 2013 #13 Skrevet 23. oktober 2013 Det er mye, og motstridende, argumenter for soyaprodukter. På den ene siden sier folk at det er sunt. På den andre siden viser enkelte undersøkelser at det gir hormonforandringer. Blant annet har man, og nei, jeg har ikke dokumentasjon på akkurat dette, sett at i USA (der det er vanlig med både soyamorsmelkerstatning og soyamelk til små barn) sett at barna utvikler bryster og slike hormonelle forandringer. Men jeg kjenner til flere via forum som har hatt hormonelle forandringer på sine barn som har endret seg når man sluttet med høyt soyaforbruk. Man TROR det er grunnet for stort forbruk av soya. Jeg tenker som så at frem til det er sikre fakta på dette området, altså foretatt større undersøkelser, så er det veldig greit å ikke belaste fostre og små barn med dette. Det er vel ingen som har lyst til å risikere hormonforandringer på sine barn, verken in utero eller utenfor. 1
Silfen Skrevet 23. oktober 2013 #14 Skrevet 23. oktober 2013 http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140673696094809 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1240881/ http://www.degruyter.com/view/j/cclm.2006.44.issue-2/cclm.2006.031/cclm.2006.031.xml http://aje.oxfordjournals.org/content/173/9/998.short Nå har jeg ikke lest noen av disse, men det er jo en begynnelse dersom man ønsker å lese mer om soya, hormoner og barn. Ting jeg har lest tidligere viser både at det ikke er bra, at det er bra og også inkonklusivitet. Så jeg vet rett og slett ikke om det går an å si at SÅNN er det. Men jeg tror altså på å vise forsiktighet frem til man vet mer.
Gjest åffårno Skrevet 23. oktober 2013 #15 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg er veldig enig i det meste av det du sier her åfforno, men ikke dette: Hvilke seriøse kilder har du som ikke anbefaler moderate mengder soyaprodukter til friske mennesker? Lang historie kort; det Silfen forklarer. Jeg sa ikke moderate mengder - jeg drikker selv soyamelk i kaffe hverdag. Men for oss som erstatter alle melkeprodukter(i alt fra middag til frokostblandingen til baking) så har jo dette noe å si. Så jeg personlig har kuttet ut rismelk totalt etter jeg skjønte det inneholder arsen(arsenikk) i ganske betydelige mengder(fordi jeg erstattet alt melkeprodukter med rismelk) - og, jeg er sånn passe restriktiv med soyamelk fordi det i likhet med rismelk er lite forsket på ifht livslangt forbruk som erstatningsprodukt. Litt her og der har ingenting å si. Men man er per dags dato usikker på dette med hormoner, spesielt når det kommer til guttefostre. Det er litt studier her og der som antyder litt forskjellig, men man vet egentlig ikke helt hva langtidseffektene er. Mayoklinikken anbefalte ikke særlig mer enn 2 glass soyamelk til dagen for gravide(altså at dette var helt trygt) - så jeg holder meg til det enn sålenge. Må jo ikke helle i meg 7 tofumiddager i uka og drikke litervis med soya akkurat nå - moderasjon ervl stikkordet for alt
Susa Skrevet 23. oktober 2013 #16 Skrevet 23. oktober 2013 Baby trenger proteiner. Spis. Dette! Jeg fikk proteinmangel da jeg var gravid...
Gjest me2u Skrevet 23. oktober 2013 #17 Skrevet 23. oktober 2013 Jeg er ikke motvillig til å legge inn ekstra kalorier. Som sagt så teller jeg ikke kalorier. Jeg bare grovregnet en typisk man-fre om ca. hva jeg tror jeg får i meg. Og med den maten så presterer jeg godt på trening, er våken og opplagt og sover godt om nettene med på 7 timer(våkner av meg selv). Da tenker jeg at kroppen får det den trenger. Går ikke rundt og er sulten og tenker på mat. I helgene vet jeg det fort blir en del ekstra. Bare en sjokoladeplate er jo på 500 kcal ekstra pluss alt det andre jeg småspiser på utenom de faste måltidene i helgen. Spørsmålet mitt er mer rettet mot den dagen jeg skulle bli gravid og da tenker jeg at det vil regulere seg selv om jeg trenger mer mat(som andre sier så blir de automatisk sulten når kroppen trenger mer energi). Til deg som nevnte proteiner; alle måltidene mine består av masse proteiner
Silfen Skrevet 23. oktober 2013 #18 Skrevet 23. oktober 2013 Du vet at du overdriver når du sier masse?
Gjest me2u Skrevet 23. oktober 2013 #19 Skrevet 23. oktober 2013 Du vet at du overdriver når du sier masse? Nei. Spiser 4 egg om dagen, minst 200 gram med kjøtt/fisk, 60 gram nøtter og minst en pakke med skinke hver dag. Vil påstå at det er ganske bra med proteiner.
Silfen Skrevet 23. oktober 2013 #20 Skrevet 23. oktober 2013 Fremdeles ikke masse. Som var ordet in question. Ingenting blir masse med 1500 kalorier, hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå