AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #1 Skrevet 21. oktober 2013 Tenåringssønnen min har et godt øye til jentene og han har daglig besøk av jenter her hjemme og jeg er i grunn glad for at han klarer seg så bra sosialt. Det samme gjorde jeg i min ungdom men det har også ført med seg en del vonde erfaringer som jeg ikke vil at min sønn også skal oppleve. fikk ødelagt mine opprinnelige planer av sønnens mor da jeg kun var 20 da hun med viten og vilje kuttet ut prevensjonsbruken uten å fortelle meg, og min nærmeste venn på den tiden ble feilaktig dømt for seksuelt overgrep mot en bedratt og hevngjerrig eks. det er også en rekke andre tilfeller i nær omgangskrets der kvinner virkelig har satt sine spor negativt i mitt og mine venners liv uten at jeg vil gå inn på detaljer. jeg ser jo at sønnen min er glad i jenter, som han skal være, men jeg ser også at han er naiv og er veldig pliktoppfyllende i forhold til venninnene sine og følger dem hjem fra fest, gir dem en skulder å gråte på og flørter åpenlyst med flere via FB og sikkert privaten ellers. Jeg kunne tenkt meg å ta en prat med han om risiko og de fellene ingen forteller han om uten at han skal føle at jeg prøver å forsure livet hans. jeg er klar over at han har gått gjennom en sosialiseringsprosess som fokuserer på risikoen jenter tar ved å mingle seg med gutter, men jeg er ikke så sikker på om han skjønner hvor farlig jenter er i den alderen han er i. Vi har ikke et tett bånd som kan snakke om alt, vi det er uproblematisk mellom oss og gjensidig respekt, så kanskje noen har forslag til hvordan jeg kan ta opp dette med han på en konstruktiv måte? Anonymous poster hash: 8d01f...707 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #2 Skrevet 21. oktober 2013 Henvis han hit til KG, så ser han hva som kan skje med gutter som ikke bruker kondom! Anonymous poster hash: 7d3a8...fd1 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #3 Skrevet 21. oktober 2013 Henvis han hit til KG, så ser han hva som kan skje med gutter som ikke bruker kondom! Anonymous poster hash: 7d3a8...fd1 Jeg håper han har vett nok til å bruke kondom, men jeg tenkte mer på potensielle voldtektsanklager, få venner vendt mot seg og andre sosiale stigmatiseringer mange jenter i den alderen utsetter naive gutter for. Jeg tror ikke et nettforum er representativt for jenter generelt, de fleste vil vel prøve å framstå som bedre enn det de er her?Anonymous poster hash: 8d01f...707
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #4 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg tror TS burde komme seg til psykolog og få ryddet litt opp, slik at han ikke overfører det syke kvinnesynet sitt til sønnen. Anonymous poster hash: a7fee...001 7
Mike Waters Skrevet 21. oktober 2013 #5 Skrevet 21. oktober 2013 Fore de med homoeventyr i barnehagen? 2
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2013 #6 Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Tenåringssønnen min har et godt øye til jentene og han har daglig besøk av jenter her hjemme og jeg er i grunn glad for at han klarer seg så bra sosialt. Det samme gjorde jeg i min ungdom men det har også ført med seg en del vonde erfaringer som jeg ikke vil at min sønn også skal oppleve. fikk ødelagt mine opprinnelige planer av sønnens mor da jeg kun var 20 da hun med viten og vilje kuttet ut prevensjonsbruken uten å fortelle meg, og min nærmeste venn på den tiden ble feilaktig dømt for seksuelt overgrep mot en bedratt og hevngjerrig eks. det er også en rekke andre tilfeller i nær omgangskrets der kvinner virkelig har satt sine spor negativt i mitt og mine venners liv uten at jeg vil gå inn på detaljer. jeg ser jo at sønnen min er glad i jenter, som han skal være, men jeg ser også at han er naiv og er veldig pliktoppfyllende i forhold til venninnene sine og følger dem hjem fra fest, gir dem en skulder å gråte på og flørter åpenlyst med flere via FB og sikkert privaten ellers. Jeg kunne tenkt meg å ta en prat med han om risiko og de fellene ingen forteller han om uten at han skal føle at jeg prøver å forsure livet hans. jeg er klar over at han har gått gjennom en sosialiseringsprosess som fokuserer på risikoen jenter tar ved å mingle seg med gutter, men jeg er ikke så sikker på om han skjønner hvor farlig jenter er i den alderen han er i. Vi har ikke et tett bånd som kan snakke om alt, vi det er uproblematisk mellom oss og gjensidig respekt, så kanskje noen har forslag til hvordan jeg kan ta opp dette med han på en konstruktiv måte?Anonymous poster hash: 8d01f...707 Er vel heller flere seksuelle predatorer blant tenåringsgutter enn jenter. Du skal se sønnen din har en baktanke med å være snill og følge venninnene sine hjem. Endret 21. oktober 2013 av Gjest 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #7 Skrevet 21. oktober 2013 - Bruk kondom Det er statistisk sett større sjanse for at han voldtar noen enn at han får en falsk voldtektsanklage. Anonymous poster hash: 668e9...d49 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #8 Skrevet 21. oktober 2013 Er vel heller flere seksuelle predatorer blant tenåringsgutter enn jenter. Du skal se sønnen din har en baktanke med å være snill og følge venninnene sine hjem. eller kanskje sønnen hans faktisk bare er snill? Anonymous poster hash: a4dff...e9a 5
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2013 #9 Skrevet 21. oktober 2013 eller kanskje sønnen hans faktisk bare er snill? Anonymous poster hash: a4dff...e9a Vel, kanskje det. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #10 Skrevet 21. oktober 2013 Be han bruke kondom, eneste fornuftige du kan be han om. Anonymous poster hash: d4c9f...676 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #11 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg tror TS burde komme seg til psykolog og få ryddet litt opp, slik at han ikke overfører det syke kvinnesynet sitt til sønnen. Anonymous poster hash: a7fee...001 Jeg tror TS har en veldig god sak! Jenter kan tvinne små tennåringsgutter rundt sin lillefinger :/ Anonymous poster hash: 832c3...891 4
Anders42 Skrevet 21. oktober 2013 #12 Skrevet 21. oktober 2013 Ser noen har kommet med kvalme kommentarer som alltid inne på disse sidene, men jeg syns TS tar opp et viktig tema her , jeg har selv sett en del urovekkende oppførsel fra jenter i den sammenheng. Ikke som jeg personlig har opplevd men som har gått ut over mennesker jeg kjenner godt. Jeg tror det er viktig å gi både gutter og jenter en liten innsikt i elementær psykologi og hva som er greit og ikke. Samt at unge menn og gutter bør være forsiktige med å sette seg i situasjoner som kan misforstås . 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #13 Skrevet 21. oktober 2013 gutter er sexuelle predatorer - Jenter er psykopatiske manupilatører :/ Anonymous poster hash: 832c3...891
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #14 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg tror TS burde komme seg til psykolog og få ryddet litt opp, slik at han ikke overfører det syke kvinnesynet sitt til sønnen. Anonymous poster hash: a7fee...001 Jeg prøver å veilede sønnen min i livet. Ikke gjør denne tråden om til at kvinner er ofre.Anonymous poster hash: 8d01f...707 3
Sweet77 Skrevet 21. oktober 2013 #15 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg tror TS burde komme seg til psykolog og få ryddet litt opp, slik at han ikke overfører det syke kvinnesynet sitt til sønnen. Anonymous poster hash: a7fee...001 Dette handler ikke om et sykt kvinnesyn generelt, men om ren og skjær sunn fornuft. At TS kan være farget av egne opplevelser, selvsagt - hvem er ikke det? Men samtidig gjør han det jo klart at han ikke ønsker å skremme sønnen eller gjøre ham redd for å omgås jenter, så på det grunnlaget ser han ut til å være godt klar over at han selv har vært uheldig og at ikke "alle" kvinner er sånn. Syke individer er ikke et kjønnsbestemt problem, de finnes i begge leire. Jeg tenker at enhver forelder, uansett kjønn på barnet, vil lære ungen å ferdes mest mulig trygt og samtidig ha det bra, noe annet ville vært høyst uansvarlig. Jeg er selv mamma til en gutt, og har ingen planer om å unnlate å lære ham om hvordan han kan se farer samtidig som jeg lærer ham å nyte livet sitt. Dette er dog en hårfin balansegang da det ene fort slår i hjel det andre om man gir dem denne lærdommen på feil måte, så jeg deler faktisk TS bekymring. Det er ikke enkelt å skulle overbringe negativ kunnskap på en balansert måte, som ikke samtidig fjerner tryggheten og gleden over det som faktisk er fint. 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #16 Skrevet 21. oktober 2013 Det virker som sønnen din er en såkalt snill gutt. Han er nok ikke typen til å rote seg borti jenter som vil gjøre disse tingene. Denne typen jenter kjenner du fort igjen.. Masse sminke, extentions osv.. Anonymous poster hash: a2c06...25c
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #17 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg prøver å veilede sønnen min i livet. Ikke gjør denne tråden om til at kvinner er ofre.Anonymous poster hash: 8d01f...707 Men du skriver at din venn ble dømt for voldtekt.. Og voldtektsmenn er sånn at de nekter på at de har gjort det. Jeg sier ikke at kompisen din er voldtektsmann, men det er det som er mest sannsynlig da man i Norge ikke blir dømt for seksuelle overgrep uten at man har bevis for at det har skjedd. Ei jeg kjenner ble voldtatt og måtte på sykehus pga at hun revna og hele pakka, og fyren nekta for det og han ble ikke dømt. Jeg opplevde også seksuelle overgrep av min ex og jeg anmeldte ikke fordi jeg visste at saken kom til å bli henlagt uansett, da ha var sammen med meg på den tiden og jeg ikke hadde bevis for at det hadde skjedd (sperm er ikke noe bevis når man er sammen). I Norge så er det sånn at man heller vil at en skyldig går fri enn at en uskyldig blir dømt. Så det skal en del til for å bli dømt for noe. Så kanskje noe å tenke på. Og kanskje en ide å lære sønnen sin hva nei betyr i samme slengen. Anonymous poster hash: a4dff...e9a 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #18 Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Setning slettet pga tidligere rydding i tråden. Daenerys, mod. Til TS: Er forholdet mellom deg og sønnen slik at dere kan gjøre artige ting i lag? Isåfall kunne du kanskje tatt me sønnen og hans nærmeste venninner på en slik ting, slik at du får sett hvordan de er med hverandre. For alt du vet så er de kanskje bare gode venner og det er jo bare bra? Har han en kjæreste blant disse venninnene? Alle tennåringer blir såret på en eller annen måte i disse fæle årene, og dette lærer man faktisk veldig mye sunt og bra utav. Det du har erfart hører nok med til sjeldenheten. Du kjenner vel flere som ikke kan forbindes med slike erfaringer? Anonymous poster hash: 832c3...891 Endret 22. oktober 2013 av Daenerys
Tidus Skrevet 21. oktober 2013 #19 Skrevet 21. oktober 2013 Men du skriver at din venn ble dømt for voldtekt.. Og voldtektsmenn er sånn at de nekter på at de har gjort det. Jeg sier ikke at kompisen din er voldtektsmann, men det er det som er mest sannsynlig da man i Norge ikke blir dømt for seksuelle overgrep uten at man har bevis for at det har skjedd. Ei jeg kjenner ble voldtatt og måtte på sykehus pga at hun revna og hele pakka, og fyren nekta for det og han ble ikke dømt. Jeg opplevde også seksuelle overgrep av min ex og jeg anmeldte ikke fordi jeg visste at saken kom til å bli henlagt uansett, da ha var sammen med meg på den tiden og jeg ikke hadde bevis for at det hadde skjedd (sperm er ikke noe bevis når man er sammen). I Norge så er det sånn at man heller vil at en skyldig går fri enn at en uskyldig blir dømt. Så det skal en del til for å bli dømt for noe. Så kanskje noe å tenke på. Og kanskje en ide å lære sønnen sin hva nei betyr i samme slengen. Anonymous poster hash: a4dff...e9a Og godt er det!
frøkna Skrevet 21. oktober 2013 #20 Skrevet 21. oktober 2013 Har dere et godt forhold så snakk om dine egne erfaringer, men selvfølgelig pass på så han ikke blir altfor skremt. Han vil nok uansett balansere det og tolke det på sin egen måte. Kanskje også tenke at det ikke gjelder hans venninner.. Jo eldre han er, jo mer forståelse vil han ha av dine erfaringer. Du vil jo uansett ikke klare å beskytte han 100%, det vil han nok ikke gjøre selv heller, men en rolig prat om erfaringer og fallgruver kan være en god ide!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå