Vera Vinge Skrevet 21. oktober 2013 #1 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg oppdaget nå at sønnen min har små prikker over hele kroppen som ser ut som sånne typiske barnesykdom-utslett. Han virker ikke syk og har ikke feber. Søkte på nett, og det er mye som passer med den femte barnesykdommen (den fjerde ligner litt, men den hadde han i fjor). Og så er jeg gravid, 23 uker på vei. Til min overraskelse leser jeg at denne sykdommen kan være farlig for gravide, eller rettere sagt fostre. At gravide bør holde seg unna smittede barn, at de får sykmelding dersom de jobber i barnehage med utbrudd f.eks. Fordi evt. smitte til barnet i magen innebærer en viss risiko for fosterdød. Ville dere bekymret dere for dette? Burde jeg ringe legen i morgen og be om å få testet om jeg er smittet? Eller om det i det hele tatt er den 5. barnesykdom sønnen min har? Jeg ble veldig overrasket over det hele, siden det er en vanlig barnesykdom. Og litt vanskelig å vite selv om man er smittet, siden forløpet er så mildt og mange ikke har noe særlig symptomer. Jeg har følt meg slapp siden i går, litt som rett før en forkjølelse bryter ut. Så nå flyr jo tankene, men kanskje jeg bekymrer meg for dette uten grunn?
Nerine_ Skrevet 21. oktober 2013 #2 Skrevet 21. oktober 2013 Ja, det kan være ganske alvorlig og du burde absolutt sjekke det opp i morgen.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #3 Skrevet 21. oktober 2013 Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Anonymous poster hash: 06ec5...146
Gjest chiki Skrevet 21. oktober 2013 #4 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg har vært utredet hos lege nå for den har gått i barnehagen til jenta mi. Legen sa det bare var farlig for gravide før uke 20-22. Da må man få behandling, men at det skal litt til før fosteret kan bli smittet. Men ville ringt lege for å være på den sikre siden:) men den sykdommen smitter før man får utslett tror jeg
Vera Vinge Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter #5 Skrevet 22. oktober 2013 Takk for svar. Jeg ringte legekontoret i dag for å høre hva de syntes, og de var raske med å si at jeg måtte komme inn sammen med barnet for å sjekke. De var visst veldig obs på dette med gravide og parvovirus (som forårsaker den femte barnesykdommen). Så får vi se.
Almond Skrevet 22. oktober 2013 #6 Skrevet 22. oktober 2013 jeg nettopp tlf fra min lege om at det ikke var noe å bry seg om men heller ta kontakt dersom jeg ble syk..... jeg er 25 uker på vei. ble usikker nå som dere andre har fått helt andre svar!
Vera Vinge Skrevet 23. oktober 2013 Forfatter #7 Skrevet 23. oktober 2013 Det virket hvertfall som de hadde rutiner på å sjekke ut dette hos gravide. Muligens enda mer fordi jeg faktisk ikke har følt meg helt i form de siste dagene, men det sa jeg egentlig ikke før jeg kom inn til legen (legesekretæren ville uansett at jeg skulle komme). Jeg hadde med meg sønnen min, og legen sa at symptomene kunne ligne femte barnesykdom. Men det kunne også være et annet virus, f.eks. magevirus, da de i blant kan gi utslett hos små barn. Så de tok blodprøver av meg, og jeg må vente en uke på svar. Jeg har for øvrig blitt fortalt at det går enten fjerde eller femte barnesykdom i barnehagen nå, men krysser fingrene for at det er den fjerde, og at det jeg og sønnen min har fått er et magevirus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå