Gå til innhold

Akvarium til barn, mye jobb med å ha fisker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn på 5 og 3 år som i lang tid nå har ønsket seg akvarium hjemme. Jeg har litt lyst på det selv, og vi bor i en horisontaldelt tomannsbolig (har 2.etasje og loft av denne), så mitt førstevalg katt vil kanskje være for upraktisk å ha.

Et akvarium på f.eks. 60 liter som kommer med varmepumpe, filter, vannpumpe(eller hva alt det obligatoriske er), hvor mye tid må jeg eventuelt regne med å bruke på å holde akvariet rent, altså hvor ofte må det byttes vann og må det f.eks. vaskes på noen måte utenom bytte av vann også? Og er det mye bråk og lukt fra et akvarium?'

De ønsker seg mest "Nemo-fisk," altså klovnefisker, men de er visst saltvannsfisker - og da lurer jeg på hvor komplisert/vanskelig det er å ha et akvarium med saltvann kontra ferskvann?

Anonymous poster hash: 44bde...830
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Dette er et alt for stort tema for å kunne svare på det slik. Anbefaler deg å sjekke akvaforum.no. Der får du seriøse svar av folk som bryr seg om at dyrene skal ha det bra. Husk at dyrebutikkene ofte har salg som sitt hovedmål, ikke dyrevelferd.

• Liker 1
Skrevet

Akvaforum kan fort gå litt for langt den andre veien, de anbefaler ofte mer enn nødvendig og det blir fort veldig omfattende og komplisert.

Jeg ville heller tatt kontakt med en akvarieklubb for råd og tips i begynnelsen.

Jeg har hatt en del akvarium og 60l er relativt enkelt og lettstelt, hvertfall med ferskvann. Vannbytte en gang i uken, 1/3 av vannet, det tar ikke lang tid og er en hyggelig hobby :)

Skrevet

Saltvann er mye dyrere (både utstyr,planter og fisker) enn ferskvann. Her snakker man ca 10 ggr dyrere. Ville prøvd noen lettstelt platyer (eller guppyer) og noen maller, jeg :)

Anonymous poster hash: 8644f...967

Skrevet

Det er ikke så mye arbeid men litt er det nok. Har alltid hatt akvarier da jeg var bodde hjemme.

Du skal sjekke ph og vannkvalitet ,bytte ut vann, mate fisker (gjem maten fra ungene, det er veldig gøy å gi mat) se på fiskene at de ikke får sykdommer osv, .... Det er ikke vanskelig, og tar ikke veldig my tid om man gjør litt hver uke.

Jo større akvarie jo lettere er det. En voksen bør holde oppsyn med ting og tang.

Anonymous poster hash: bc875...c34
Skrevet

Anbefaler ikke saltvannsakvarei til barn :) Dette er mye vanskeligere å få til. Husk at barn skal forstå at dette er levende dyr og ikke leker. Du som voksen bør være rede for å ta det fulle og hele ansvaret når ungene blir lei. (etter 14 dager)

Anonymous poster hash: bc875...c34
  • Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg "fikk" akvarie når jeg ble født :P jeg var så klart ikke i stand til å ta vare på noe fisk på mange år, men jeg hadde stor glede av akvarie under hele oppveksten. Vi hadde dette til jeg var 16 år gammel. Så jeg tror akvarie er helt fint for barn, så lenge foreldre er klare for jobben.

Hadde for det meste guppy, neontetra og maller. Enkle fisker, som er fine å se på. De fikk så klart navn alle sammen.

Vi byttet vann ca en gang i uken, og passet på at det ikke grodde igjen i akvariet. Skrapte glasset også. Ikke alt mallene fikk med seg. Ommøblerte litt i ny og ne og satte inn forskjellige dekorasjoner.

Skrevet

Kjøp batteridrevne fisker og bolle på lekebutikken. Mye gøyere. :nigo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...