Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så en tråd som spurte om hvordan miljøet på medisinstudiet er, og jeg lurer på det samme, bare om lektorstudiet. Jeg har aldri hørt noe egentlig om miljøet på lektorstudiet, så håper noen kan fortelle meg litt om hvordan det er der.

På forhånd takk :)

Anonymous poster hash: 71e8e...cb4
Skrevet

Ingen som kan fortelle noe?

Skrevet

Hvilke fagretning?

Anonymous poster hash: 2d222...00e
Skrevet

hvilken skole?

Anonymous poster hash: 6d726...36b
Skrevet

Hvilke fagretning?

Anonymous poster hash: 2d222...00e

hvilken skole?

Anonymous poster hash: 6d726...36b

Jeg planlegger å ta engelsk og tysk på UIO, men jeg vil veldig gjerne høre om andre fagretninger og universiteter også :)

Skrevet

Ingen andre som kan svare?

Skrevet

Generelt syns jeg det er et ganske dårlig miljø. Jeg går 3. året nå (nordisk) på UiO, og det er svært få som egentlig har fått seg nye venner. Problemet er at man kommer i faddergrupper med folk som skal gå ulike fagretninger, som vil si at de du blir kjent med under faddertiden kommer du ikke til å ha noe faglig med, og mister derfor fort kontakten. Jeg går som sagt 3. året, og aner fremdeles ikke hvor mange vi er som går min fagretning og hvem de er, det sier kanskje litt. Lektorprogrammet på UiO har en egen forening, men folkene der er noe spesielle. Personlig føler jeg at jeg har gått glipp av store deler av min studietid fordi jeg bare har blitt kjent med én person på hele faget, som vil si at jeg aldri har hatt kollokviegrupper, eksamensfest og slike ting de andre har.

Som sagt er jeg ikke helt fersk, så det kan være at miljøet har blitt noe bedre. Uansett er det slik at man er veldig spredt her og der på grunn av alle de forskjellige fagkombinasjonene, så det er mye vanskelige å få venner der enn det er på en høgskole hvor det i større grad er klassemiljø.

Anonymous poster hash: 1d086...89c
  • Liker 2
Skrevet

De som er engasjert i studieforeningen er noe spesielle? Jeg studerer med flere av de som er medlemmer der, og det er da ikke noe merkelig med dem. Oppegående og hyggelige mennesker.

Jeg har ikke engasjert meg noe særlig, aller mest fordi jeg ikke har hatt behov, men jeg tror ikke det skulle ha vært problematisk å få venner på studiet hvis jeg hadde ønsket (har tross alt klart det selv uten å prøve). Du har faddergruppen, selvfølgelig, men første året har du også ex.paed, og der er du garantert til å møte noen med samme fsgkombinasjon som deg. Jeg har også en fagkombinasjon som ikke så mange velger, så jeg har hele veien visst hvem alle er.

Det har vært noen fag hvor jeg har vært helt alene (altså den eneste Lektorstudenten som tar faget), men det har vært unntakene - og det har vært fag jeg selv har valgt. Ved siden av det kan du velge å være aktiv på blant annet Kjeller'n - det vet jeg at mange har gjort, og de har hatt gode venner fra dag en.

Det er vel å merke ikke noe felles miljø før PPU. Da samles jo alle lektorstudentene, og du deles opp etter fag. Pedagogikken er obligatorisk. Du vil jo da få ekstra god kontakt med enkelte, spesielt de du plasseres i praksis med.

Jeg er fornøyd med miljøet - det er jo mye hva som gjør det til. Det er allikevel sant at man tar fag på tvers av institutt og fakultet, så du må gjerne søke fellesskapet selv.

Anonymous poster hash: 9fd00...1b1

Skrevet

Det forrige innlegget ble fryktelig rotete (jeg skrev fra mobil) - så jeg forsøker igjen:

Jeg er uenig at medlemmene av studentforeningene er "noe spesielle" - hva betyr egentlig det? Jeg kjenner flere som blant annet sitter i LPU (Lektorprogrammets programutvalg) og jeg vil ikke kalle dem "noe spesielle". Det er oppegående og hyggelige mennesker, som er engasjert i studiemiljøet og i studiet generelt.

Når det gjelder det sosiale, er nok ikke universitet i seg selv en spesielt god arena. De aller fleste tar fag litt her og der, og det er store forelsesningssaler som kan romme flere hundre studenter på samme tid. Som lektorstudent velger du også to fagkombinasjoner, og da vil du jo gjennom studieløpet mest sannsynlig oppleve å ta emner som går på tvers av fakultet og institutter. Det åpner ikke akkurat for sosialisering med andre lektorstudenter. Det skal allikevel nevnes at det ikke bør være problematisk å bli kjent med folk hvis en ønsker. Personlig hadde jeg ikke noe behov for å få mange nye venner, og det gjelder nok mange av de på lektorprogrammet som kommer fra Osloområdet, men selv jeg, med min labre innsats, har fått flere gode venner gjennom studietiden. Det er jo faddergruppen, og når jeg kom på en faddergruppe med en som hadde akkurat min fagkombinasjon (vi var bare syv stykker i kullet mitt), så skal du nok havne i gruppe med en som har minst ett av fagene dine. Og hvis ikke det funker, er det også obligatorisk med ex.paed første året. Her samarbeider man også om en kvalifiseringsoppgave i grupper, som gjør at du blir tvangssosialisert uansett. Dessuten er ikke gruppene så store, det pleier å være om lag 40-50 elever i hvert ex.paed-seminar.

Alle fagkombinasjoner har obligatoriske emner, og du er dømt til å ta fag med mange av dine medstudenter. Jeg har fulgt mange av dem fra dag en. Det betyr ikke at jeg snakket med alle, men jeg visste at de tilhørte lektorprogrammet og de at jeg gjorde det samme. Man er ikke så anonyme for hverandre. Ved siden av dette har en obligatorisk praksis både 1. og 3. semester, og da kommer du gjerne i kontakt med andre studenter som også plasseres på samme skole som deg. Ved siden av det har du jo Kjeller'n - det er ikke vanskelig å være aktiv i studentmiljøet hvis du ønsker. Kjenner mange som har vært aktive der fra dag en, og som raskt fikk seg gode venner på programmet.

Jeg har forholdt meg til en haug med folk som ikke går lektorprogrammet, jeg har tatt noen emner hvor det ikke har vært en eneste lektorstudent (små emner som jeg har valgt selv) - men for det meste har jeg gått med noen hele veien. I det ene faget mitt har jeg gått felles fag med medstudenter hele veien, men det har jo bare vært oss sju, da.

Det er nok først ved PPU at man samles ordentlig og blir mer en "klasse". Det er ikke alle lektorstudentene jeg har sett før (noen har jo også ventet et år før de har begynt på PPU), men det var mange kjente fjes. På PPU er du jo også delt inn etter didaktiske fag, og det er da enda lettere å komme i kontakt med folk. Ved siden av dette har du jo flere seminarsamlinger, pedagogikkforelesninger og ikke minst praksis, hvor du kommer veldig tett på andre studenter.

Jeg synes miljøet på lektorprogrammet har vært greit hele veien - men jeg kan jo skjønne at det ikke er det for folk hvis de ser for seg at det er samme opplegg som på høgskolen.

(Snakker forresten om lektorprogrammet ved UiO).

Skrevet

Det forrige innlegget ble fryktelig rotete (jeg skrev fra mobil) - så jeg forsøker igjen:

Jeg er uenig at medlemmene av studentforeningene er "noe spesielle" - hva betyr egentlig det? Jeg kjenner flere som blant annet sitter i LPU (Lektorprogrammets programutvalg) og jeg vil ikke kalle dem "noe spesielle". Det er oppegående og hyggelige mennesker, som er engasjert i studiemiljøet og i studiet generelt.

Da har du tydeligvis andre erfaringer enn meg. Vil ikke gå inn på absolutt alt som foregikk i frykt for å bli gjenkjent, men trivdes lite de tre møtene jeg forsøkte å delta på. De var lite imøtekommende for nye medlemmer og snakket bare om interne ting og lo seg i hjel av hva som skjedde på deres interne aktiviteter, og dette var egentlig et infomøte. Da jeg spurte om jeg kunne hjelpe til i forbindelse med et arrangement, ble jeg latterliggjort offentlig foran alle sammen, jeg "måtte jo forstå at jeg ikke får noen frynsegoder av å melde meg i siste liten på den måten". Da lo de godt. Siden har jeg ikke vært med, kan godt være at det er andre folk osv der nå.

• Liker 2
Skrevet

Da har du tydeligvis andre erfaringer enn meg. Vil ikke gå inn på absolutt alt som foregikk i frykt for å bli gjenkjent, men trivdes lite de tre møtene jeg forsøkte å delta på. De var lite imøtekommende for nye medlemmer og snakket bare om interne ting og lo seg i hjel av hva som skjedde på deres interne aktiviteter, og dette var egentlig et infomøte. Da jeg spurte om jeg kunne hjelpe til i forbindelse med et arrangement, ble jeg latterliggjort offentlig foran alle sammen, jeg "måtte jo forstå at jeg ikke får noen frynsegoder av å melde meg i siste liten på den måten". Da lo de godt. Siden har jeg ikke vært med, kan godt være at det er andre folk osv der nå.

I all verden. Gjaldt dette LPU? Jeg kjenner ikke alle som sitter i programutvalget, men flertallet av de som sitter der, og jeg kan ikke si at jeg har samme inntrykk. Nå er vi ikke bestevenner, og jeg har heller aldri forsøkt å delta på noen møter med dem, men jeg må allikevel si at det overrasker meg.

Anbefaler deg å gi det en ny sjanse hvis du fortsatt ønsker å engasjere deg mer. De gangene jeg har vært på Kjellern (som ikke er så veldig mange), har det vært veldig trivelig.

Gjest NerdMedSverd
Skrevet

Generelt syns jeg det er et ganske dårlig miljø. Jeg går 3. året nå (nordisk) på UiO, og det er svært få som egentlig har fått seg nye venner. Problemet er at man kommer i faddergrupper med folk som skal gå ulike fagretninger, som vil si at de du blir kjent med under faddertiden kommer du ikke til å ha noe faglig med, og mister derfor fort kontakten. Jeg går som sagt 3. året, og aner fremdeles ikke hvor mange vi er som går min fagretning og hvem de er, det sier kanskje litt. Lektorprogrammet på UiO har en egen forening, men folkene der er noe spesielle. Personlig føler jeg at jeg har gått glipp av store deler av min studietid fordi jeg bare har blitt kjent med én person på hele faget, som vil si at jeg aldri har hatt kollokviegrupper, eksamensfest og slike ting de andre har.

Som sagt er jeg ikke helt fersk, så det kan være at miljøet har blitt noe bedre. Uansett er det slik at man er veldig spredt her og der på grunn av alle de forskjellige fagkombinasjonene, så det er mye vanskelige å få venner der enn det er på en høgskole hvor det i større grad er klassemiljø.

Akkurat samme inntrykk som jeg har. Gikk to år på lektorlinjen UIO. Ble godt kjent med noen personer, som jeg fortsatt henger med, men samholdet med andre elever og den merkelige inndelingen av fadderordningen er elendig. Helt forskjellig fra da jeg studerte sosiologi.

Virket også som mange der er veldig "ordentlige" og streite, noe jeg personlig finner utrolig kjedelig.

Skrevet

I all verden. Gjaldt dette LPU? Jeg kjenner ikke alle som sitter i programutvalget, men flertallet av de som sitter der, og jeg kan ikke si at jeg har samme inntrykk. Nå er vi ikke bestevenner, og jeg har heller aldri forsøkt å delta på noen møter med dem, men jeg må allikevel si at det overrasker meg.

Anbefaler deg å gi det en ny sjanse hvis du fortsatt ønsker å engasjere deg mer. De gangene jeg har vært på Kjellern (som ikke er så veldig mange), har det vært veldig trivelig.

Gjelder LPU, ja. Kan godt være jeg egentlig bare har hatt skikkelig uflaks eller misforstått noe kraftig, men fikk bare et dårlig inntrykk der og da. Du har nok rett i at jeg burde gi dem en ny sjanse, er tross alt tre år siden.

Skrevet

Det er såpass mange studenter som følger lektorprogrammet, så at det er noen som er "veldig ordentlige og streite", er jo nesten ikke til å unngå. Jeg har vært borti mange av dem selv, men det finner du jo på absolutt alle studier. Når det har sagt, har jeg møtt på mange ålreite, livlige og morsomme personer gjennom mine år, så du finner alt på lektorprogrammet, som andre steder.

Poenget mitt er uansett: det er ikke små klassemiljø på universitet, du vil måtte omgås en haug med folk som ikke har noe med lektorprogrammet å gjøre, du vil oppleve at de er fryktelig dårlig til å gi informasjon (ILS er verst), du vil møte mange tullinger, du vil møte mange ålreite - og hvis du virkelig vil, skal du nok fint klare å engasjere deg i ting og bli kjent med folk. Du kan jo potensielt være uheldig, slik som den anonyme brukeren over meg, men stort sett pleier jo folk å være greie. Og på Kjellern finner du andre enn LPU-gjengen også, hvis de ikke har endret seg (de er i det minste hyggelige utenfor LPU-veggene).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...