Gå til innhold

Ang fordeling av skadeoppgjør etter brann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før sommeren hadde faren min brann, og nå har han fått skadeoppgjøret. Jeg bor ikke hjemme, men har hatt en del ting lagret hos han siden jeg ikke har hatt tid til å flytte de enda. Jeg bor for meg selv (22 år), og har ikke hatt mulighet til å flytte alt siden jeg bor så langt unna.
Jeg var med å noterte på lister hva som var mitt, slik at dette skulle bli rett. Hadde enorme verdier, mye mer enn jeg trodde. Men nå skal han nekte meg å gi meg verdiene av alt jeg eier. Han har tenkt å trekke meg flere tusen, og mener at det bare skulle mangle for at han skal få råd til å bygge opp huset igjen, og at jeg må trå til for at han skal få et hjem.

Men nå har jo ikke jeg bodd hjemme på flere år, og heller ikke planer om å flytte hjem. Har han lov til å trekke meg for at han skal få råd til å bygge opp huset?
Han er i full jobb og tjener mer enn godt. Jeg er student og aner ikke hvordan jeg skal få råd til å kjøpe alt på nytt om han skal trekke meg så mange tusen som han sier. (snakk om 10-15.000- synes det er veldig mye penger).

Hva mener dere, burde jeg godta dette?
Tenker at jeg vil jo gjerne ha pengene for det som er mitt, særlig når jeg selv har jobbet og betalt for å få råd til det.
Aner ikke om jeg er smålig nå, så vil gjerne ha deres synspunkter på dette :)

Anonymous poster hash: 6e9ec...1e6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener din far at det står på de 10.-15.000 for om han har råd til å bygge opp huset igjen? Hadde det vært 100.000 ville jeg skjønt det.. Det virker ikke som om dere har et veldig varmt forhold i utgangspunktet? Kanskje du kan finne en gratis jus-rådgivningstjeneste og sendr spm dit?

Skrevet

Mener din far at det står på de 10.-15.000 for om han har råd til å bygge opp huset igjen? Hadde det vært 100.000 ville jeg skjønt det.. Det virker ikke som om dere har et veldig varmt forhold i utgangspunktet? Kanskje du kan finne en gratis jus-rådgivningstjeneste og sendr spm dit?

Vi har et veldig godt forhold, men han er desverre veldig gjerrig. Forsikringen har regnet ut hvor mye jeg skal ha tilbake, og skrevet at han skal overføre en viss sum til meg siden dem ikke hadde mitt konto nr.

Også sitter han og sier at jeg er smålig, og at jeg ikke må være så helvetes egoistisk :(

Men kan kanskje prøve å ta kontakt med forsikringen og høre om de kan hjelpe meg?! :)

Skrevet

Ja, det hørtes ut som en god ide! De har jo ansvar for at du får pengene dine, og det funket tydeligvis ikke å gi de til faren din. Håper det løser seg for dere :-)

Skrevet

kanskje kan de kreve dem igjen og så ssende deg dem videre..

Anonymous poster hash: 6ed41...f42
Skrevet

Du har vel strengt tatt ikke krav på noe. Du valgte selv å ha saker stående et sted du ikke hadde forsikring.

Anonymous poster hash: 231fa...ea0
Skrevet

Du har vel strengt tatt ikke krav på noe. Du valgte selv å ha saker stående et sted du ikke hadde forsikring.

Anonymous poster hash: 231fa...ea0

Jeg har egen innboforsikring, men fikk beskjed fra mitt selskap om at vi skulle sende inn samlet på pappa sin forsikring. Så skulle forsikringsselskapene ordne opp seg imellom, bare så det er sagt. Mitt forsikringsselskap har overført penger til pappa sitt selskap, men alle pengene er overført til han, siden de ikke hadde mitt kontonummer. Men det er skrevet beskjed om hvor mye jeg skal ha overført ifra han, men han nekter å overføre alt! Så jo, jeg har KRAV på de pengene!

Vi gjorde det på denne måten for at det skulle bli enklest med tanke på takstmenn til innbo, slik at vi skulle slippe å gjøre alt to ganger, og unngå to egenandeler.

Ts

Skrevet

Auda, faren din setter deg i en vanskelig situasjon. Siden du allerede har snakket med ham uten å komme videre er situasjonen låst dersom du ikke går videre med den. I første omgang betyr det å gå til forsikringsselskapet ditt og si at du ikke har fått oppgjøret, du burde også sende en kopi til din fars forsikringsselskap.

Forsikringselskapet ditt vil prøve å si at de ikke er ansvarlig, men det er de. Når de sier det sier du at du vil sende inn en klage til forsikringsklagenemda. Så sender du inn klage til forsikringsklagenemda. Behandlingen i nemnda er gratis.

Dersom ingen ting av dette fører frem har du to valg til. Du kan starte en rettsprosess mot din far eller du kan selge gjelda han har til deg til et inkassobyrå.

Det er problem at du har godtatt utbetaling av dine penger til din far.

Skrevet

Auda, faren din setter deg i en vanskelig situasjon. Siden du allerede har snakket med ham uten å komme videre er situasjonen låst dersom du ikke går videre med den. I første omgang betyr det å gå til forsikringsselskapet ditt og si at du ikke har fått oppgjøret, du burde også sende en kopi til din fars forsikringsselskap.

Forsikringselskapet ditt vil prøve å si at de ikke er ansvarlig, men det er de. Når de sier det sier du at du vil sende inn en klage til forsikringsklagenemda. Så sender du inn klage til forsikringsklagenemda. Behandlingen i nemnda er gratis.

Dersom ingen ting av dette fører frem har du to valg til. Du kan starte en rettsprosess mot din far eller du kan selge gjelda han har til deg til et inkassobyrå.

Det er problem at du har godtatt utbetaling av dine penger til din far.

Trodde ikke faren min skulle få utbetalt pengene. Men dem har heller ikke spurt etter kontonummer, selv om jeg har vært i kontakt med forsikringselskapet hans flere ganger. Trodde det skulle ta enda lengre tid før oppgjøret kom, så har ikke tenkt på det heller. Og trodde jo selvfølgelig jeg kunne stole på faren min!!

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...