Gå til innhold

Gluten/Laktoseintoleranse - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på om noen her inne som har/har hatt BÅDE Glutenintoleranse og Laktoseintoleranse?

Jeg har slitet med mageproblemer/oppblåsthet hver gang jeg spiser ost, druer, melk osv - dette har foregått i over et år nå. Men jeg blir bare dårlig samme dagen/kvelden.

Nå lurer jeg på om jeg ikke tåler Gluten heller, siden jeg har begynt å reagere på brød og knekkebrød.

Var på akutt time idag hos en turnus lege (altså ikke min fast lege) siden jeg hadde ekstreme magesmerter, som jeg har hatt i over en uke nå. Men han tok meg ikke serriøs, og begynte å bable om noe helt annet. Skal til min fastlege i morgen, og vil gjerne ta ordentlig blodprøve på sykehuset - men er jo ikke bare og bare å bli sendt dit.

Uansett, så vil jeg gjerne har råd og tips fra dere. Slik at jeg kan ta dette på egenhånd hvis legen ikke gjør noe.

Anonymous poster hash: cb9ee...ccd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fruktosemalabsorpsjon? Siden du nevner druer.

Anonymous poster hash: e3e62...57d

Skrevet

Irritabel tarm, har jeg ikke tenkt på. For jeg reagerer ikke så mye på brunost, som er veldig rart siden det er mer laktose i brunost enn i vanlig hvitost. Dette skal jeg ta opp med legen min i morgen! :-)

Takk for svar.

Anonymous poster hash: cb9ee...ccd
Skrevet

Hei! Her har du en med både gluten- og laktoseintoleranse. Slitt med mageproblemer hele livet. Gikk til fastlegen min og han mente det bare var irritabel tykktarm. Jeg kjente på meg at det var noe annet, så jeg gikk og tok tarmskylling. Fikk konstatert sopp i magen, måtte gå på en diett i 21 dager samt gå på medisiner. Dietten innebar blant annet å holde meg helt unna gluten og melk. Men også sukker og gjær. Etter dietten ble jeg anbefalt å leve gluten- og laktosefritt.

Jeg syntes det var veldig vanskelig, og har dessverre falt ut av rutinene mine. Men jeg blir ikke lenger like oppblåst som jeg ble tidligere. Tror soppen hadde mye å si. Nå skal det sies at får du sopp i magen Én gang, så blir du aldri kvitt det. Så jeg er redd det blomstrer opp igjen. Jeg prøver i hvert fall å handle gluten- og laktosefrie produkter, men har blitt så hekta på skyr-youghurtene i det siste! Synes det var vanskelig å spise ute på restaurant. Følte meg bare i veien når jeg spurte om det var det og det i maten. Tror ikke det var noen tips mellom all denne teksten, men nå vet du i hvert fall at det er flere av oss der ute:) Jeg tåler ikke sukker, hvete, melk og gjær.

Anonymous poster hash: 3b990...872
Skrevet

Det er vanskelig å

Hei! Her har du en med både gluten- og laktoseintoleranse. Slitt med mageproblemer hele livet. Gikk til fastlegen min og han mente det bare var irritabel tykktarm. Jeg kjente på meg at det var noe annet, så jeg gikk og tok tarmskylling. Fikk konstatert sopp i magen, måtte gå på en diett i 21 dager samt gå på medisiner. Dietten innebar blant annet å holde meg helt unna gluten og melk. Men også sukker og gjær. Etter dietten ble jeg anbefalt å leve gluten- og laktosefritt.

Jeg syntes det var veldig vanskelig, og har dessverre falt ut av rutinene mine. Men jeg blir ikke lenger like oppblåst som jeg ble tidligere. Tror soppen hadde mye å si. Nå skal det sies at får du sopp i magen Én gang, så blir du aldri kvitt det. Så jeg er redd det blomstrer opp igjen. Jeg prøver i hvert fall å handle gluten- og laktosefrie produkter, men har blitt så hekta på skyr-youghurtene i det siste! Synes det var vanskelig å spise ute på restaurant. Følte meg bare i veien når jeg spurte om det var det og det i maten. Tror ikke det var noen tips mellom all denne teksten, men nå vet du i hvert fall at det er flere av oss der ute:) Jeg tåler ikke sukker, hvete, melk og gjær.

Det er forresten vanskelig i sosiale settinger og forklare at du ikke tåler ditt og datt. Er du allergisk spør de, nei sier du jeg har bare intoleranse. Så ender det opp med at jeg må forklare at jeg får vondt i magen osv osv. Hos meg var det helst at jeg fikk sykt mye luft i magen, og når jeg ikke kunne slippe det ut (skole, jobb, blant folk) så bygget det seg opp til en magesmerte som var nesten helt uutholdelig!

Når du sier at du reagerer på druer og sånn, så ville jeg holdt meg unna frukt. Jeg måtte gjøre det pga fruktsukkeret. Det er selvfølgelig sunnere med naturlig sukker, men jeg reagerte på druer, bananer, jordbær, epler, pærer. BLÅBÆR derimot, kunne jeg spise. Det gikk det mye av. Spiste som regel glutenfri havregrøt med kanel (soppdrepende) og blåbær til frokost eller kvelds, så kokt egg til frokost eller kvelds (vekslet mellom disse to), ofte kylling, laks, grønnsakssuppe til middag (rene produkter selvfølgelig), stek gjerne maten i kokosolje, nam nam! SÅ bakte jeg noen herlige havrekjeks (glutenfri, sukkerfri, melkefri) som jeg kunne kose meg med i ny og ne.

Det som er kjipt med gluten- og laktoseintoleranse er at det er så sykt dyrt å leve slik! Mye må også handles på helsekosten. Dumt at det ikke går an å få noen støtte via NAV. Flere og flere nordmenn blir påvist intoleranse. De fleste får ingen diagnose slik at en kan få støtte.

Skrevet

Det er vanskelig å

Det er forresten vanskelig i sosiale settinger og forklare at du ikke tåler ditt og datt. Er du allergisk spør de, nei sier du jeg har bare intoleranse. Så ender det opp med at jeg må forklare at jeg får vondt i magen osv osv. Hos meg var det helst at jeg fikk sykt mye luft i magen, og når jeg ikke kunne slippe det ut (skole, jobb, blant folk) så bygget det seg opp til en magesmerte som var nesten helt uutholdelig!

Når du sier at du reagerer på druer og sånn, så ville jeg holdt meg unna frukt. Jeg måtte gjøre det pga fruktsukkeret. Det er selvfølgelig sunnere med naturlig sukker, men jeg reagerte på druer, bananer, jordbær, epler, pærer. BLÅBÆR derimot, kunne jeg spise. Det gikk det mye av. Spiste som regel glutenfri havregrøt med kanel (soppdrepende) og blåbær til frokost eller kvelds, så kokt egg til frokost eller kvelds (vekslet mellom disse to), ofte kylling, laks, grønnsakssuppe til middag (rene produkter selvfølgelig), stek gjerne maten i kokosolje, nam nam! SÅ bakte jeg noen herlige havrekjeks (glutenfri, sukkerfri, melkefri) som jeg kunne kose meg med i ny og ne.

Det som er kjipt med gluten- og laktoseintoleranse er at det er så sykt dyrt å leve slik! Mye må også handles på helsekosten. Dumt at det ikke går an å få noen støtte via NAV. Flere og flere nordmenn blir påvist intoleranse. De fleste får ingen diagnose slik at en kan få støtte.

Det er selvfølgelig sunnere ENN naturlig sukker skulle det stå. knis

Skrevet

Hei,

jeg tåler verken gluten eller melk.

Det er ikke alt som vises i blodet. Allergier som glutenallergi, dvs. cøliaki vil som regel vises ved blodprøve, evt. gastroskopi, mens glutenintoleranse som oftest vil vises i urinen! Kan anbefale å teste seg for evt. intoleranser via nettsiden www.neurozym.no

Ellers vil jeg bare si at det slett ikke trenger å være vanskelig å forholde seg til kafeer og restauranter. Selv har jeg fått så mye energi og er så glad for å ha et kosthold jeg tåler, at jeg med glede informerer ansatte om hva jeg tåler og ikke. Med et smil blir de som regel meget samarbeidsvillige og hjelpsomme :-)

Dyrt? Ja, det er dyrt med mindre man har cøliaki og dermed får støtte - men det går an å bestille en god del på iherb. Man kan også bli mer kreativ i matveien :-)

Jeg har selv opplevd en ekstra "bonus" ved å kutte ut kumelk, nemlig at kvisene mine i stor grad forsvant. Det er også spennende å eksperimentere med allslags andre typer melk, kokosmelk, rismelk, havremelk, soyamelk, mandelmelk osv. Artig å lage mandelmelk selv også.

Anonymous poster hash: df193...e6c
Skrevet

Har opplevd flere ganger at folk spør om mine reaksjoner når jeg får i meg gluten/melk. Når jeg da svarer, som oftest litt nølende (for det er ikke så gøy å si "vondt i magen" osv), så opplever jeg gjerne at de sier: "Åh, sånn kan jeg ha det også! Kanskje du kan hjelpe meg?" Evt. kjenner de noen med lignende problemer.

Anonymous poster hash: df193...e6c
Skrevet

Istedetfor å ta usikre og udokumenterte tester på nett, så må du gå "normalveien" å ta gastroskopi og teste laktoseintoleranser.

Melkeallergi testes også via blodprøve - men om du reagerer på protein, så er det vanskelig å avdekke.

Jeg fikk ikke respons på gluten, ei heller på laktose - og har ikke mellkeallergi. Men jeg vet med sikkerhet at jeg reagerer negativt på melkeprodukter, og tpler som deg brunost langt bedre enn gulost eksempelvis.

I den dårligste perioden(tålte ingenting) testet jeg gluten- og melkefritt i over ett år, før jeg etterhvert ikke orket mer og introduserte gluten igjen med hell.

Melkeprodukter kan jeg ha litt av - men ikke mengder.

Jeg har dog testet positivt for endel andre matallergier jeg ikke får merkbare symptomer på, og de har jeg ikke droppet.

Jeg anbefaler deg ikke å foreta kostholdendringer fordi "noen her på forumet fikk hjelp av det", spesielt ikke om du ikke har gjennomført tester hos lege og spesialist.

Det betyr; gastroskopi, laktosetest, allergitest.

Anonymous poster hash: d3746...f14
Skrevet

Jeg anbefaler deg ikke å foreta kostholdendringer fordi "noen her på forumet fikk hjelp av det", spesielt ikke om du ikke har gjennomført tester hos lege og spesialist.

Det betyr; gastroskopi, laktosetest, allergitest.

Anonymous poster hash: d3746...f14

Prinsipielt enig med deg. En skal være forsiktig med å eksludere matvarer på ren gjetning, men jeg vil si at enkelte grep kan alle gjøre uavhengig av om de har allergier eller intoleranser.

- Redusere inntak av godteri og sukker til et minimum

- Redusere, eller ekskludere, hvetemel fra dietten (mange reagerer på hvetemel uten at det nødvendigvis er gluten som er problemet). En kan fint også ta bort alt korn, men da må en passe på å erstatte energien på annen måte. Korn står for en stor del av nordmenns energiinntak.

Jeg ble utredet som barn, og jeg kan love deg at det ikke bare er et par tester og gastroskopi og så har man en diagnose (eller ikke). Ofte må man gjennom eksklusjonsmetoden der man tar bort alle allergener og innfører dem gradvis. Dette er forferdelig slitsomt, og ganske vanskelig!

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg tåler ikke gluten, og lite melk. Har tatt alle blodprøver, laktosebelastning, og gastroskopi. Alle prøver er fine, men jeg reagerer kraftig på det.

Anbefaler deg virkelig å gå den legeveien før du tester et gluten- og laktosefritt kosthold. Kutter du gluten nå, og senere vil ta gastroskopi, må du spise gluten over en lengre periode (snakk om flere mnd vanligvis), og det kan være et lite helvete ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...