AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #1 Skrevet 21. oktober 2013 For å se om barnet da sover mer om natten? Eller er det noen "aldersgrense" for når man kan slutte med dagsoving? (PS: Har ikke barn selv så har dårlig peiling) Anonymous poster hash: 66797...6c1
Leeloo Skrevet 21. oktober 2013 #2 Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Det kommer jo veldig an på barnets alder, er det 2,5-3 ville jeg prøvd, er det 1 år vil nok de aller fleste barn trenge å sove på dagen enda, i hvert fall i barnehagen. Jeg ser at min snart to åring blir sliten og grinete hvis hun ikke får sovet en gang på dagtid, selv i helgene, så vi kunne ikke kuttet det ut enda. Det heter seg at søvn avler søvn, og etter min erfaring stemmer det. Med ett lite barn (under to) ville jeg nok heller prøvd med mer søvn før jeg tok vekk noe. Enkelte barn sover dårlig når de får for lite søvn, f.eks legges for sent, vi gikk selv fra legging kl 2000 til 1930 og fikk et barn som sov bedre. Er det et eldre barn er det viktig å få barnehagen med på lag. I en overgangsperiode vil jo barnet bli grinete ettersom de ikke får sove på dagen og fortsatt sovner for sent på kvelden, og da har barnehagene (de jeg har hørt om i hvert fall) en lei tendens til å bare fortsette å legge barna, men det går seg gjerne til ila. en uke. Jeg måtte prøve tre ganger før jeg fikk igjennom i bhg at de måtte slutte å legge på dagtid, da var kl 21-2130 før ungen sovnet på kvelden, selv om hun ble lagt i rett tid (hun var vel 3-3,5 år). Etter en uke uten dagsoving sovnet hun fint kl 1930 og holdt fint gjennom dagen. Endret 21. oktober 2013 av Leeloo
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #3 Skrevet 21. oktober 2013 Barnet er 1 år og 5 måneder. Jeg er ikke dets forelder, bare venn av moren. Tror de gjør mye rett, men tenkte jeg skulle høre her om det gikk an å stoppe dagsovingen. Men da barnet for lite til det Anonymous poster hash: 66797...6c1
Frisørdama Skrevet 21. oktober 2013 #4 Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Synes barnet er for lite til å slutte med dagsoving. Men det går ann å kutte ned eller endre litt på duppen. Når mine var på den alderen så sov de ca fra 11.30-13.30. På kvelden var det legging Kl. 19 og så var det opp ca 07-08. Men det er forskjell på hva slags behov for søvn forskjellige barn har. Endret 21. oktober 2013 av Frisørdama
Tordensky Skrevet 21. oktober 2013 #5 Skrevet 21. oktober 2013 Barnet er 1 år og 5 måneder. Jeg er ikke dets forelder, bare venn av moren. Tror de gjør mye rett, men tenkte jeg skulle høre her om det gikk an å stoppe dagsovingen. Men da barnet for lite til det Anonymous poster hash: 66797...6c1 Det kan jo være hun sover dagduppen for sent eller for lenge? I småens barnehage sover alle småbarna mellom 12 og 14, også de på halvannet og to år.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #6 Skrevet 21. oktober 2013 Minsten her sluttet å sove på dagtid like før han ble 2 år. Fra han var ca 20 mnd ble han vekket etter han hadde sovet 1 time på dagen. Han står opp ca kl 07 og legger seg ca kl 19. Anonymous poster hash: c3633...193
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #7 Skrevet 21. oktober 2013 Begge mine sluttet helt med dagsoving før de fylte to. Og hadde en periode før der hvor sovingen ble begrenset til maks en time. Tror jeg ville testet å redusere lengden på duppen for dette barnet.Anonymous poster hash: 45391...ccb
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #8 Skrevet 21. oktober 2013 Hos oss er det også mye tøysing på natta nå, men det har å gjøre med for lite søvn på dagtid i barnehagen. Når min er overtrett når han legges blir det tull om natta. Så det kan og være for lite søvn som er problemet.Anonymous poster hash: 2c5f0...224
Harlekin Skrevet 21. oktober 2013 #9 Skrevet 21. oktober 2013 Barnet er 1 år og 5 måneder. Jeg er ikke dets forelder, bare venn av moren. Tror de gjør mye rett, men tenkte jeg skulle høre her om det gikk an å stoppe dagsovingen. Men da barnet for lite til det Anonymous poster hash: 66797...6c1 Barnet er nok for lite til å droppe dagsovingen helt, men jeg ville absolutt prøvd å kutte ned på dagsovingen og se om det hjalp. Det kan jo også være andre ting som gjør at sovingen er trøblete, f.eks. tenner, utvikningssprang, nattskrekk osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå