Gå til innhold

Når begynner rentene på kredittkort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har brukt kredittkort på ferie, pga reiseforsikring og generelt sikkerhet.

Er jo rentefritt i 30 (eller 45) dager. Gjelder dette for hvert uttak/bruk, eller innenfor samme periode?

Vi fikk først faktura (uten renter) for flyreisen, og betalte denne. Men ville vente noen dager til å overføre hele summen som er utestående i nettbanken, før vi visste at alle trekk var registrert.

Får vi da en ny faktura uten renter?

De siste trekkene har jo skjedd etter flyreisen.

Forklarer kronglete, men det jeg lurer på er altså om jeg får en ny faktura uten renter for hver periode det har skjedd trekk?

Forståelig?

Pengene er jo satt av, men tenkte å vente til fakturaen kom. Men om det plutselig påløper renter, vil jeg jo ikke det..

Anonymous poster hash: d96ba...ff6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ny regning en gang i måneden. Betaler du regningen innen forfall påløper det ingen renter. Merk at det ofte er andre regler når det gjelder kontantuttak, da løper rentene fra det øyeblikket pengene blir tatt ut.

Anonymous poster hash: 02e55...bfe
Skrevet

Jeg tror dette kan variere fra bank til bank. Jeg ringte selv min bank og frittet dem ut. Jeg spurte direkte om hva som skjer om jeg 1 mars bruker 3000 kroner, (45 dager rentefritt) og deretter bruker 3000 kroner til 1 april, og betaler inn 3000 kroner 2 april. De svarte meg at det da ikke ville påløpe renter og at innbetalingene alltid ville slette "eldste" gjelden fra kortet først. Ut fra mine erfaringer med dette kredittkortet så stemmer det de sier. Har testet dette ved to tilfeller, ikke fått renter.

Mastercard fra Sparebanken Vest.

Anonymous poster hash: 6dcf4...919
  • Liker 1
Skrevet

Det står jo normalt sett også grundig forklart på bankens nettside?

Både om det løper renter fra dag 1 på kontantuttak (noe som er veldig vanlig, hos de bankene jeg har sjekket), og hvor mange dager som er rentefritt. Men, antall dager rentefritt regnes fra kjøpsdato til forfallsdato. Dvs, hvis de skriver ut faktura den 1. hver måned, så vil det du handlet den 30. komme på regningen, og er forfallsadto 14., så har du da 15 dagers rentefritak. Det du handler den 2. derimot, kommer på neste regning, og vil da ha noe sånt som 40 dager rentefritak. Så det avhenger også av når du handler i forhold til fakturaen, hvor mange dager det blir rentefritt. For rentene løper fra du ikke har betalt ved forfallsdato (med unntak av kontantuttak som nevnt, løper ofte fra dag en). Og de oppgir alltid maksimal antall dager du kan få det til å bli rentefritt. Klønete forklart muligens. Men det er ikke gitt at ethvert kjøp er rentefritt i 30 dager eller 45 dager.

Bruker man kredittkort er det viktig å sjekke det ang kontantuttak, og å alltid betale ved forfall.

• Liker 2
Skrevet

Dette varierer fra bank til bank.

De rentefrie dagene er sjeldent en fast variabel fra du handler, det avhenger av hvilken dag i fakturaperioden du handler. Si at perioden følger månedene og forfaller 15. hver måned. Da vil alle (bokførte) varekjøp i en måned forfalle 15. måneden etter, altså vil rentefrie dager være mellom 15-45 dager (for det meste). Bruker du 3000 kr i oktober er det det som vil forfalle og som må innfris i sin helhet for at det ikke skal påløpe noen renter. Hva du så bruker i november, vil ikke forfalle før 15. desember.

Merk dog at det er litt ulik praksis fra bank til bank når det gjelder hvordan rentene beregnes når totalt utestående saldo for en periode ikke innfris innen forfall. I noen banker blir saldoen rentebærende fra dagen etter forfall, mens hos andre (gebyrfri for eksempel) blir saldo rentebærende fra kjøpsdato om ikke hele beløp innfris.

Anonymous poster hash: 5b29a...2ae
Skrevet

Ser mange nevner at renta løper med en gang du bruker kortet til kontantuttak. I DNB er det ihvertfall ikke slik, men hvis du overfører penger fra mastercard til brukskonto påløper rentene fra dag 1.

Rentefriperiode er inntil 45 dager. Stikkordet er altså inntil. Ved forfallsdato 15. i hver måned følger en "handleperiode" en vanlig måned. Ved bruk av kortet 2. februar, er det rentefritt til forfall 15. mars. Ved bruk 28. februar, er det også rentefritt til forfall 15. mars.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...