AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #1 Skrevet 21. oktober 2013 Har blitt sykmeldt for bekkenløsning halvveis i svangerskapet... Og kjeeeder meg! Dere som er sykmeldte, hva bruker dere dagene til? Er jo begrenset hva man kan gjøre også...:/Anonymous poster hash: b9ab9...d8f
hjärterdam Skrevet 21. oktober 2013 #2 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg studerer ved siden av jobb og bruker tid på lesing, ellers strikker jeg, ser tv, tar noe husarbeid nå og da. Er i behandling 3 dager i uka også, og da går noen timer der..
hjärterdam Skrevet 21. oktober 2013 #3 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg studerer ved siden av jobb og bruker tid på lesing, ellers strikker jeg, ser tv, tar noe husarbeid nå og da. Er i behandling 3 dager i uka også, og da går noen timer der..
Stinelin Skrevet 21. oktober 2013 #4 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg angrer på at jeg ikke strikket mer, for etter at babyen(e) ble født ble det slutt på det. Ellers kan man kanskje lage opp litt mat å fryse ned, rydde og vaske litt i huset (jeg ryddet og vasket litt og litt, type ett lite kjøkkenskap pr. dag). Planlegge jula (gaver, innkjøp, mat), besøke andre som er i permisjon. Rydde i bilder på pc'n eller gamle papirbilder. Sove nok, og være litt i aktivitet som passer bekkenløsningen (svømming?). Jeg har alltid ting som skulle vært gjort, så det mangler ikke på oppgaver. Da kan det være verre med lysten til å gjøre det som trengs.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #5 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg ble også sykemeldt rundt uke 20 pga bekkenet. Her går dagene med på å se tvserier(helst med mange sesonger) og filmer på netflix, smårydding her og der, kosing med katten og hekling. Rydding tar tid siden jeg ikke klarer å bevege meg noe særlig av gangen. Hekling har jeg lært meg nå, gjennom youtube. Dagene er veldig ensformige, men når jeg er så dårlig så er det ikke så mye mere å finne på. På en god dag tar jeg meg en liten tur på et kjøpesenter eller noe lignende. Det blir veldig korte turer, men gjør godt å komme seg bittelitt ut av huset. Julegaveplanlegging er noe jeg har fått veldig god tid til i år om ikke annet Anonymous poster hash: b6129...8f1
Leanne Skrevet 21. oktober 2013 #6 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg er også sykemeldt, er i uke 7 nå så har en lang vei igjen.. har diabetes og risiko svangerskap pga tidligere tøffe svangerskap. Føler jeg må "gjemme" meg og er ikke på kjøpesenter på dagtid. Sover mye, ser på tv og leser en del siden jeg studerer ved siden av. Håper på å få jobbe noe i løpet av svangerskapet, men nå har jeg ikke overskudd.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #7 Skrevet 21. oktober 2013 Ring nærmeste bibliotek og spør om de kan komme til deg med diverse tv-serier. Det hender det blir gjort for uføre/syke. Hold ut! Anonymous poster hash: 43c44...ac0
Lune Skrevet 21. oktober 2013 #8 Skrevet 21. oktober 2013 Strikker, sover mye, ser på serier, rydder og vasker i leiligheten, Jeg har ikke hat overskudd til å være sosial enda.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #9 Skrevet 21. oktober 2013 Se påtv.Anonymous poster hash: 37c7e...8bb
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #10 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg studerer ved siden av jobb og bruker tid på lesing, ellers strikker jeg, ser tv, tar noe husarbeid nå og da. Er i behandling 3 dager i uka også, og da går noen timer der.. Du vet at det er ulovlig å studere og motta sykepenger samtidig? Anonymous poster hash: d1de8...996
hjärterdam Skrevet 21. oktober 2013 #11 Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Du vet at det er ulovlig å studere og motta sykepenger samtidig? Anonymous poster hash: d1de8...996 Jeg vet at jeg følger reglene. Dette er godt og vel avtalt med NAV. Link til rundskriv https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147679.cms En person som kombinerer studier eller skolegang med arbeid vil kunne tilstås sykepenger dersom vedkommende blir sykmeldt fra arbeidet, men likevel er i stand til å fortsette studiene. I dag har mange skoleelever og studenter deltidsarbeid ved siden av studier. Dersom studiene og arbeidet lar seg forsvarlig kombinere og fortsatt skolegang/studier ikke er egnet til å trekke arbeidsuførheten i tvil, vil det kunne tilstås sykepenger ved delvis eller hel arbeidsuførhet i arbeidsforholdet. Det vil særlig være aktuelt ved kortvarige sykmeldinger, jf. avsnittene foran om yrkesuførhet og kortvarig sykmelding. Endret 21. oktober 2013 av hjärterdam 2
Luckiness Skrevet 21. oktober 2013 #12 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg ville ryddet og sortert ting. Men når man er sykemeldt og med bekkenløsning, så er vel gjerne ikke det tingen Hva med å bake ting å fryse ned? Boller, rundstykker, pizza, focaccia.... Du kan jo sitte å bake, så du ikke belaster bekkenet når du står Du kan sortere i album du har. Evt. lage fotobok/kalender (kan lages på nettet og bestilles hjem i posten). Dette kan jo også bli til julegaver. "Henge" her på kvinneguiden Søke rundt på nettet etter f.eks. oppskrifter på hjemmelaget barnemat og lage en oppskriftsbok
SmallTalk Skrevet 21. oktober 2013 #13 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg var sengeliggende fra uke 24 uten lov til å bevege meg noe særlig. Mitt tidsfordriv var å lese bøker.
Sulosi Skrevet 21. oktober 2013 #14 Skrevet 21. oktober 2013 Tja, strikket dåpskjole, 20 lanolinbukser til å ha utenpå bleiene, broderte ett bilde og en adventskalender...stikket babysett til begge i magen. Ble MYE håndarbeide og det meste kom til nytte så helt bortkastet tid var det ikke. På gode dager (hvor jeg orket å trosse smertene litt) handlet jeg inn mat til de neste dagene.
Gjest HappyWaffle Skrevet 21. oktober 2013 #15 Skrevet 21. oktober 2013 jeg var sykmeldt i 2 uker å da holdt jeg på å gå på veggen! fant redningen når jeg begynte å hekle vil også anbefale deg å prøve pjoning om fu ikke har prøvd før. kjempemorsomt å du får resultater med en gang
Leanne Skrevet 21. oktober 2013 #16 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg vet at jeg følger reglene. Dette er godt og vel avtalt med NAV. Er man nødt til å avtale med nav? Jeg er akkurat blitt sykemeldt, jobbet tidligere 100% og studerte. Er nå sykemeldt, men arbeidsgiver betaler utover arbeidsgiverperioden og de er klar over situasjonen. Bør jeg kontakte nav selv? Var også sykemeldt+student i et tidligere svangerskap 2006-2007 da ble dette aldri tatt opp noe sted..
hjärterdam Skrevet 21. oktober 2013 #17 Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Er man nødt til å avtale med nav? Jeg er akkurat blitt sykemeldt, jobbet tidligere 100% og studerte. Er nå sykemeldt, men arbeidsgiver betaler utover arbeidsgiverperioden og de er klar over situasjonen. Bør jeg kontakte nav selv? Var også sykemeldt+student i et tidligere svangerskap 2006-2007 da ble dette aldri tatt opp noe sted.. Hvis du studerer ved siden av ville jeg gjort det, bare for å være på den sikre siden slik at det ikke blir noe unødvendig tull og mistanker om trygdesvindel. Min arbeidsgiver betaler også og får refusjon fra NAV, så pengene kommer jo derfra selv om arbeidsgiver forskutterer . Jeg vet ikke om det er nødvendig, men siden jeg studerer sosialfaglig, hvor velferdsstaten også er en del av studiet falt det meg naturlig å si fra, kanskje jeg er miljøskadd Edit: Kan legge til at både arbeidsgiver, nav, skolen og meg selv syntes det var unødvendig å måtte utsette studiene med et år hvis jeg klarte å fullføre, når det er snakk om en sykmelding som man vet ganske nøyaktig hvor lenge vil vare,dvs ca tre mnd, siden den er svangerskapsrelatert. Kommer til å fortsette studiene i permisjonen, så det å utsette med et år ville satt meg veldig tilbake og utsatt tiden til jeg er ute i full jobb som skattebetaler igjen med rundt 1,5 år Da er det bedre samfunnsøkonomi å la meg lese hjemme, skrive litt, og møte på noen få forelesninger i løpet av de tre mnd. Endret 21. oktober 2013 av hjärterdam
Leanne Skrevet 21. oktober 2013 #18 Skrevet 21. oktober 2013 Kan jo ta det opp med sjefen når jeg er innom neste gang, de har sikkert hørt om lignende tilfeller.
Superlilje Skrevet 22. oktober 2013 #19 Skrevet 22. oktober 2013 Jeg sover mye om dagen (er sykemeldt pga jeg er så sliten), gjør litt husarbeid, strikker mye og ser på tv. Har også vært på noen treff med andre gravide i området, bare for å komme meg litt ut av huset og være sosial
Strikkemamma Skrevet 22. oktober 2013 #20 Skrevet 22. oktober 2013 (endret) Er i uke 25 og er nå sykemeldt pga ryggen og bekkenet, så er ikke så mye husarbeid jeg klarer å gjøre. Har problemer med å bøye meg og løfte ting, så her går det mye i strikking, tv-titting, klesvask, oppvask, middagslaging og avslapping. Trenger mye hvile for at ikke smertene skal bli verre. Er så invialidiserende når man blir såpass begrenset i hva man ønsker å gjøre. Skulle gjerne jobbet, men har en så tung og krevende jobb at jeg klarer ikke. Helsa kommer først! Edit: skrivefeil. Endret 22. oktober 2013 av Lykke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå