Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er 26 uker på vei og har de siste ukene blitt veldig plaget med smerter i magen. Det kommer når jeg er i bevegelse, men virker helt tilfeldig om det er når jeg går langt eller bare er en snartur ute. Om jeg setter meg ned, går det over, men om jeg fortsetter å gå da (som man noen ganger må) blir det så ille at jeg ikke klarer gå oppreist. Kjenner ut som sting/hold, bare under magen.

Er det noen som vet om dette sannsynligvis bare er ligamentsmerter og om det er noe jeg kan gjøre for å forebygge det? Er så slitsomt å ikke vite om jeg klarer å gå hjem eller ikke når jeg er ute.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det sånn. Var sånn forrige gang jeg gikk gravid også. Tror ikke det er ligamentsmerter, men kynnere. De skal jo i utgangspunktet ikke være vonde, men dersom man ikke slapper av når de kommer er erfaringen min at de kan bli litt smertefulle. Kjennes akkurat ut som hold som du sier. Kommer gjerne hvis jeg går i oppoverbakker eller litt for fort. Det hjelper å sette seg ned, så jeg tar det som et hint om å slappe av litt. :)

Skrevet

Høres ut som kynnere ja. Det beste er da å sette seg ned litt, hvis du kan.

Skrevet

Jeg lurer inn et oppfølgingsspørsmål, jeg - opplever det samme som TS, er i uke 28. Kjenner igjen kynnerne, når magen blir hard som en ball - det er stort sett ikke vondt, men av og til litt ubehagelig hvis det kommer når jeg har gått litt for fort f.eks. Men i går var jeg ute og gikk en ganske rolig spasertur. Fikk litt kynnere og litt vondt på slutten, som litt mildt sting/hold foran og på siden av magen. Det var vondt/ubehagelig ganske lenge (et par timer) etter at jeg kom hjem og la meg på sofaen, og da uten at magen kjentes hard. Veslejenta sparket og lagde leven gjennom hele kvelden, så jeg var ikke så veldig bekymret. Men jeg skjønner ikke helt hva det er som lager smerten. Noen som greier å forklare dette?

Anonymous poster hash: 291c3...63e
Skrevet

Ah, takk! Det har jeg ikke tenkt på engang.

Siste AB: sånn er det for meg også, om jeg ikke setter meg ned før det blir ille, så varer det lenge uansett hva jeg gjør. Har ikke tenkt på å kjenne om magen er hard, da jeg bare har gått utifra at det var ligamentsmerter. Fikk det ganske kraftig etter spinning engang, måtte kjøres hjem.

Skrevet

Sånn jeg har tolket det er kynnere når musklene i livmoren strammer seg - det er visst for å styrke muskulaturen i forberedelse til fødsel. Det foregår vel omtrent hele svangerskapet, men de første månedene kjenner man det ikke fordi livmor er så liten. Når den blir større blir det stadig lettere å kjenne - jeg opplever det som en litt "sitrende", spent følelse i magen, og når jeg trykker på den da er den helt hard. Det skjer innimellom helt av seg selv, men er ikke vondt. Men det kan tydeligvis også utløses av aktivitet, og da er det gjerne ubehagelig eller vondt også. Jeg skulle likt å vite hva som er forskjellen på spontane og aktivitets-utløste kynnere, og hva det egentlig er som gjør at det gjør vondt. Og hva betyr smerten, egentlig? Ja, det er et signal om at man bør roe ned, men hva vil i så fall skje om man ikke gjør det?

Skrevet

Sånn jeg har tolket det er kynnere når musklene i livmoren strammer seg - det er visst for å styrke muskulaturen i forberedelse til fødsel. Det foregår vel omtrent hele svangerskapet, men de første månedene kjenner man det ikke fordi livmor er så liten. Når den blir større blir det stadig lettere å kjenne - jeg opplever det som en litt "sitrende", spent følelse i magen, og når jeg trykker på den da er den helt hard. Det skjer innimellom helt av seg selv, men er ikke vondt. Men det kan tydeligvis også utløses av aktivitet, og da er det gjerne ubehagelig eller vondt også. Jeg skulle likt å vite hva som er forskjellen på spontane og aktivitets-utløste kynnere, og hva det egentlig er som gjør at det gjør vondt. Og hva betyr smerten, egentlig? Ja, det er et signal om at man bør roe ned, men hva vil i så fall skje om man ikke gjør det?

Noen får kynnere kun ved aktivitet, andre får kynnere uansett. Jeg kan få kynnere når jeg ligger helt stille i senga også. Har merket de godt i mange uker allerede, men andre merker nesten ingenting til kynnere selv sent i svangerskapet. Man kan også få kynnere av at babyen beveger seg inni magen, så det kan jo kanskje være en forklaring på hvorfor de kan komme selv om man sitter helt rolig. Vet ikke direkte hva som gjør at det blir vondt noen ganger, kanskje fordi livmoren trekker seg ekstra hardt sammen..? Grunnen til at man skal ta det rolig når man får vonde kynnere er at man ikke vil at det skal påvirke livmorhalsen. Som oftest gjør de ikke det uansett, men hos noen kan slike kynnere føre til for tidlig åpning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...