jonas_p Skrevet 21. oktober 2013 #1 Skrevet 21. oktober 2013 Min kone er 42 år, jeg er et par år eldre og vi fikk vårt tredje barn for 2 år siden. Etter det har vårt samliv vært helt nede på frysepunktet. Etter fødselen har hun ikke tatt av vekt slik hun gjorde med de to første. Hun har vært mye sliten og trøtt, blir fort syk (forkjølet, influensa etc) og er vel generelt mer irritert og sint. Vi har knapt hatt sex siden den yngste ble født. Hun sier hun har like mye lyst som før, men jeg tror henne egentlig ikke. Det som bekymrer meg mest er at hun, slik JEG oppfatter det, har endret oppfatning av historien vår. vi har vært sammen i over 20 år og har hatt våre opp- og nedturer, men slik hun fremstiller det nå, så har det nærmest vært en eneste lang nedtur hvor jeg har styrt alt slik jeg ville ha det, og hun ikke har hatt noe innflytelse. Mitt poeng her er at det er noe som skurrer i mine ører når hun snakker om vår fortid. Det er veldig svart/hvitt. Jeg er åpen for at det kanskje er fordi hun er ferdig med meg som ektemann og kjæreste, at det ikke er noen følelser igjen, men det virker litt rart. Vi har etterhvert fått en veldig forskjellig virkelighetsoppfatning og jeg har fått en tanke om at det kanskje er noe som har med hormoner og stoffskifte å gjøre som har endret henne og hvordan hun oppfatter meg. Jeg tror hun er litt sensitiv i forhold til hormoner. Hun har f.eks ikke tålt p-piller. En gang hun prøvde en p-pille for å utsette mensen på en sydentur, forandret hun seg fullstendig i oppførsel og seksuelt. På ett eller annet tidspunkt (jeg husker ikke om det var før eller etter vårt første barn) fikk hun også plutselig endringer i huden med akner på ryggen. Og, hun har sagt at hun var deprimert etter at hun fikk vårt andre barn. Hun har også hatt en periode over et par år hvor hun var veldig seksuelt sulten. Jeg ser også på hennes mor som generelt er veldig tappet for energi, sliten og generelt er ganske nedstemt. Jeg har jo selvsagt prøvd å lufte teorien for henne, men hun ser vel nærmeste på det som en konspirasjonsteori som jeg lanserer for å trekke oppmerksomheten bort fra mine egne dårlige sider.. Det er mulig løpet er kjørt for vårt ekteskap, men hvis andre har erfaringer eller kjenner igjen noe, så setter jeg pris på å få høre om det.
Gjest åffårno Skrevet 21. oktober 2013 #2 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg kan garantere deg at stoffskiftet ikke har noe som helst å gjøre med hennes oppfattelse av deg/dere og deres forhold å gjøre. Man får ikke vrangforestillinger eller endrede oppfatninger av virkeligheten eller følelser i forbindelse med for mye eller for lite produksjon av tyroksin. Ppiller kan påvirke endel, men det går over straks man slutter - og jeg ville vært veldig forsiktig med å trekke den konklusjon at hennes virkelighetsoppfatning av deres forhold må være forvrengt grunnet dette. Det kan hende hun har stoffskifteforstyrrelser, men hennes fysiske symptomer kan like gjerne skyldes at hun er sliten, lei, deprimert og ja; ferdig med deres forhold. Selvsagt kan hun ta blodprøver for å sjekke, men jeg tenker det er minst like lurt at du begynner p lytte til henne som om hun var en oppegående frisk person mentalt, tar hennes tilbakemeldinger alvorlig og finner en tredjepart å snakke med fremfor å "sende henne til legen fordi noe må være psykisk/hormonelt galt". Så; dette kan godt være en fødselsdepresjon som henger igjen,og hun kan også pådratt seg lavt stoffskifte ifbm graviditet/fødsel men jeg kan garantere deg at det ikke er stoffskiftet som er årsaken bak oppfattelsen av deres samliv og historie. Det blir å trekke det alt for langt. Mitt beste tips er uansett at du lytter til henne og kommuniserer med henne om deres samliv som en likeverdig fremfor å dra frem mulige diagnoser - jeg tipper jeg ikke faller spesielt bra i smak Dog kan du jo bemerke at du merker hun er mye sliten og trøtt, og utfra det si at du ønsker legebesøk. Men altså ikke fordi hun gir deg negative tilbakemeldinger. Og hvertfall ikke peke på "hormoner og ubalanse".
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #3 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg er helt uenig med svaret over her.. Stoffskiftet påvirker utrolig mye. Jeg har akkurat fått påvist for lavt stoffskifte. Har slitt med muskelsmerter, dårlig hukommelse og er generelt utmattet og sur. Har vært ordentlig deprimert. Alt dette ble bedre med det samme jeg begynte på medisiner og fikk regulert stoffskiftet. Jeg er fortsatt ikke 100% og er ikke på riktig dose enda. Da jeg ble dypt deprimert så jeg svart på alt og det påvirker jo så klart oppfatningen jeg har av livet og de rundt meg. Forholdet mitt tok slutt..Anonymous poster hash: daf55...8af 6
jonas_p Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter #4 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg har ikke antydet vrangforestillinger og jeg er absolutt åpen for at hun bare er grundig ferdig med meg. Men om man ser bort fra min virkelighetsoppfatning, så hun gir en fremstilling som nok også skiller seg en del fra hva hun ga uttrykk for for noen år tilbake. Ikke dramatisk annerledes, men konsekvent mer negativ. Det er liksom et slags mørkt, negativt slør over alt...
Gjest åffårno Skrevet 21. oktober 2013 #5 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg har og lavt stoffskifte, og har hatt det i 12 år. Mange jeg kjenner har det og, og psykiske symptomer kan være endel av bildet. Men ikke endrede virkelighetsoppfatninger, det finner man ikke på listen over symptomer noen plass. Forhold kan ta slutt eller endre seg av mange årsaker, og dype depresjoner kan gjøre mye. Men det har ikke noe med stoffskifte å gjøre. Tror det blir for lettvint å vise til når man sliter i samlivet. Det er det mange som gjør, uten å ha noe feil på stoffskiftet. Fødselsdepresjon er heller ikke en stoffskifteforstyrrelse. Uansett er det beste å snakke sammen.
Gjest åffårno Skrevet 21. oktober 2013 #6 Skrevet 21. oktober 2013 Edit; og ja, hun kan absolutt være deprimert og utfra det få et "mørkt tankeslør" over alt. Men da er det jo et poeng å spørre henne om dette, og hvorfor hennes oppfatninger har endret seg slik- om hun virkelig mener det hun sier eller om det var in the heat of the moment.
jonas_p Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter #7 Skrevet 21. oktober 2013 Vær så snill. jeg har altså ikke snakket om vrangforestillinger og jeg mener ikke endret virkelighetsoppfatning i den forstand heller. Det jeg mener er at alt det som har vært fint liksom er tatt ut av regnestykket. Alle plussene er bort og det er bare minuser igjen i regnestykket når hun summerer det som har vært.
Gjest Arch Skrevet 21. oktober 2013 #8 Skrevet 21. oktober 2013 Man kan bli deprimert av lavt stoffskifte, men man kan og bli deprimert av å få barn. Hun burde jo ta en tur til legen for full sjekk av både psyke og fysikk for å undersøke om det er noe som kan fikses på.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #9 Skrevet 21. oktober 2013 Vær så snill. jeg har altså ikke snakket om vrangforestillinger og jeg mener ikke endret virkelighetsoppfatning i den forstand heller. Det jeg mener er at alt det som har vært fint liksom er tatt ut av regnestykket. Alle plussene er bort og det er bare minuser igjen i regnestykket når hun summerer det som har vært. At hun ikke har tålt p-piller og er sensitiv overfor hormoner har absolutt ingenting med stoffskifteproblematikk å gjøre. Det er ingenting du skriver om henne som skriker stoffskiftesykdom og hva skal du gjøre, tvinge henne til fastlegen? Det høres vel heller ut som hun har våknet og sett hvordan forholdet egentlig har vært. Anonymous poster hash: a981e...779
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #10 Skrevet 21. oktober 2013 Et lavt stoffskifte kan påvirke langt mer enn hva mange tror. Det handler ikke bare om forbrenning av kalorier. Så om hun er i en veldig dårlig allmenntilstand på grunn av dette og hvor hverdagen oppleves som tung, kan det selvsagt påvirke hvordan hun husker eller opplever fortiden. Har hun blitt utredet for dette eller er det bare noe du spekulerer i? Anonymous poster hash: 5c86b...6a3 1
Gjest Arch Skrevet 21. oktober 2013 #11 Skrevet 21. oktober 2013 At hun ikke har tålt p-piller og er sensitiv overfor hormoner har absolutt ingenting med stoffskifteproblematikk å gjøre. Det er ingenting du skriver om henne som skriker stoffskiftesykdom og hva skal du gjøre, tvinge henne til fastlegen? Det høres vel heller ut som hun har våknet og sett hvordan forholdet egentlig har vært. Anonymous poster hash: a981e...779 Hun har faktisk mange tegn som er typiske for stoffskiftet.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #12 Skrevet 21. oktober 2013 Hun har faktisk mange tegn som er typiske for stoffskiftet. Det TS skriver er alt for diffust til å trekke den slutningen. Og ja,jeg har har vært stoffskiftesyk i snart 25 år og har rimelig god peiling på dette. Anonymous poster hash: a981e...779
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #13 Skrevet 21. oktober 2013 Hun har faktisk mange tegn som er typiske for stoffskiftet. Og forresten, typisk for stoffskifte? Det gir da absolutt ingen mening. Alle har da et stoffskifte! Anonymous poster hash: a981e...779 1
jonas_p Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter #14 Skrevet 21. oktober 2013 altså, stoffskifte eller hormonbalanse... Jeg har oppfattet at det på en måte henger sammen. Hele grunnlaget for at jeg begynte å tenke i disse banene var etter en episode hvor jeg syntes hun oppførte seg så annerledes. Hvor hun reagerte liksom litt ut over alle proporsjoner. Jeg kjente henne ikke igjen og så snakket jeg med en mye eldre kollega og han sa at hans kone hadde endret seg likt dette rundt overgangsalderen og så fikk han henne på en måte tilbake når hun fikk medisiner. Og ja, for all del. Kanskje har hun "våknet" etter 20 år og ser hvor ille jeg egentlig er. Jeg har egentlig fått nok selv også og hadde det ikke vært for minstemann så hadde jeg nok gitt opp for en stund siden, men..
Petra75 Skrevet 21. oktober 2013 #15 Skrevet 21. oktober 2013 altså, stoffskifte eller hormonbalanse... Jeg har oppfattet at det på en måte henger sammen. Hele grunnlaget for at jeg begynte å tenke i disse banene var etter en episode hvor jeg syntes hun oppførte seg så annerledes. Hvor hun reagerte liksom litt ut over alle proporsjoner. Jeg kjente henne ikke igjen og så snakket jeg med en mye eldre kollega og han sa at hans kone hadde endret seg likt dette rundt overgangsalderen og så fikk han henne på en måte tilbake når hun fikk medisiner. Og ja, for all del. Kanskje har hun "våknet" etter 20 år og ser hvor ille jeg egentlig er. Jeg har egentlig fått nok selv også og hadde det ikke vært for minstemann så hadde jeg nok gitt opp for en stund siden, men.. Jeg er enig i at det kan være hormoner. Jeg kunne i de verste pms-periodene bli slik i forhold til min eks - hvor alt var svart, alt det gode var "glemt" - i hvert fall de gode følelsene. Det er jo litt rart at hun ikke husker noe godt fra tidligere, bare det negative - det høres ikke helt rett ut for meg. Hormoner virker inn på så mye, kanskje hun burde sjekke seg for PCO(S)? Tenker også at hun kanskje kan mangle noe, som jern eller B-vitaminer. Men klart - det er jo vanskelig hvis hun ikke ser dette selv, eller selv mener at hun ikke har endret mening...
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #16 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg kan garantere deg at stoffskiftet ikke har noe som helst å gjøre med hennes oppfattelse av deg/dere og deres forhold å gjøre. Her synes jeg du er alt for kategorisk. Langvarige og ubehandlede stoffskifteproblemer kan gi mange psykiske symptomer. Selv gikk jeg lenge med høyt stoffskifte, før jeg oppdaget det, og jeg fikk symptomer som lignet på bipolar, hvor jeg var "høyt oppe" i perioder, før jeg kræsjet i utmattelse. I perioden mellom de to tilstandene hadde jeg symptomer på depresjon og paranoia, og det påvirket absolutt min oppfattelse av verden, både i forhold til partner, venner og arbeidssituasjon. Vi vet ikke 100% hva som forårsaker stoffskifteproblemer, men hos kvinner er det i hvert fall sterke indikasjoner på at det kan være hormonelt. Feks ser man at det ofte opptrer i forbindelse med svangerskap, og man tror at mildere former kan knyttes til hormonell prevensjon. Dette er noe endokrinologer fortsatt samler informasjon om, men som sagt, det er en del sterke tendenser her. Hos meg er det mulig at utløsende årsak var p-sprøyte, og jeg har alltid reagert dårlig på hormonprevensjon. Etter at jeg gikk over til spiral har jeg både hatt mer stabilt humør og blitt friskmeldt for hypoen. Hva TS bør gjøre vet jeg dessverre ikke, men det er klart det er fornuftig å sjekke for fysiske plager. Samtidig er hun en voksen kvinne, som ikke kan tvinges til dette, hvis hun ikke vil. Prøv å appeller til å tenke at det er best for barna om dere greier å løse floken, og at dere bør sjekke slike ting i den forbindelse, kanskje. Anonymous poster hash: 942d5...e60 2
Gjest Arch Skrevet 21. oktober 2013 #17 Skrevet 21. oktober 2013 Det TS skriver er alt for diffust til å trekke den slutningen. Og ja,jeg har har vært stoffskiftesyk i snart 25 år og har rimelig god peiling på dette. Anonymous poster hash: a981e...779 Jeg har rimelig god peiling på dette, tydeligvis mer en deg, og synes det er verd å sjekke.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #18 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg har rimelig god peiling på dette, tydeligvis mer en deg, og synes det er verd å sjekke. Absolutt ingenting som tyder på det ut fra måten du skriver på. Selvfølgelig er det verdt å sjekke, men det kan være mye annet enn stoffskifteproblematikk. TS kan uansett ikke tvinge konen med til legen mot hennes vilje. Anonymous poster hash: a981e...779
Gjest Arch Skrevet 21. oktober 2013 #19 Skrevet 21. oktober 2013 Absolutt ingenting som tyder på det ut fra måten du skriver på. Selvfølgelig er det verdt å sjekke, men det kan være mye annet enn stoffskifteproblematikk. TS kan uansett ikke tvinge konen med til legen mot hennes vilje. Anonymous poster hash: a981e...779 Du er bra søt når du er bedrevitende.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #20 Skrevet 21. oktober 2013 Du er bra søt når du er bedrevitende. Morsomt at du prøver, men du får det som vanlig ikke til. Anonymous poster hash: a981e...779
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå