Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har vært en tur til Finnland for å besøke noen gamle venner. Da han kom tilbake og fortalte om turen, kom det frem at han hadde prøvet ut sauna. Det var jo ikke noe problem det. Men at de var nakne kvinner og menn i samme saunarom gjorde meg urolig. Jeg reagerte ikke noe mot ham der og da. I ettertid har jeg hatt det i bakhodet, og jeg liker det ikke.

Jeg stoler på mannen min, og tror ikke han har gjort noe "galt". Men dette synes jeg er ubehagelig. Jeg kunne aldri gjort det samme, selv om det sikkert er uvesentlig her. Vi har vært gift i 2 år, og har et ellers fint forhold. Jeg prøver å poste dette innlegget her, før jeg eventuelt sier noe.

Overreagerer jeg?

Anonymous poster hash: 19b8a...612
Videoannonse
Annonse
Skrevet

du overreagerer...

ikke.

Jeg kan forstå deg ts. Jeg også hadde syntes at dette var ubehagelig, selv om jeg også stoler på min mann.

Anonymous poster hash: 1a38c...580

• Liker 18
Skrevet

Ja, jeg synes du overreagerer.

Sauna er kultur og at begge kjønn er nakne sammen er naturlig. Hva galt skulle han egentlig kunne gjort i en sauna med flere andre? :klo:

• Liker 24
Skrevet

Du overreagerer noe utrolig.

Vi har ingen egentlig sauna tradisjon, derfor har det utvklet seg en pussig situasjon i Norge med kjønnavdelt sauna og klær i Sauna, men dette er unormaliteter.

Og du vil kun oppleve dette i Finnland på svært turist fokuserte områder.

Hvordan klarer folk å utvikle en så unaturlig forhold til nakenhet. Er jenter i Norge blitt så usikker på sin egen identitet at de ikke engang kan akseptere at mannen ser andre nakne mennesker?

• Liker 17
Gjest HappyWaffle
Skrevet

ikke.

Jeg kan forstå deg ts. Jeg også hadde syntes at dette var ubehagelig, selv om jeg også stoler på min mann.

Anonymous poster hash: 1a38c...580

jeg syns hun overreagerer. må da gå ann å sitte i samme sauna uten at det skal dukke opp spørsmål om utroskap osv? eller er vi virkelig blitt så usikre på våre kjære at vi må bure de inne å klage etter at de har vært på ferie fordi vi ikke har full oversikt over hva de gjør?

Skrevet

jeg syns hun overreagerer. må da gå ann å sitte i samme sauna uten at det skal dukke opp spørsmål om utroskap osv? eller er vi virkelig blitt så usikre på våre kjære at vi må bure de inne å klage etter at de har vært på ferie fordi vi ikke har full oversikt over hva de gjør?

TS her.

Ikke utroskap. Det jeg skrev om at jeg ikke trodde han hadde gjort noe galt, var at jeg stolte på han.

Greien er at jeg ikke liker at han er i samme rom med nakne damer. (Jeg skiller en tv-skjerm og virkelighet) Jeg hadde selv følt meg svært ukonfortabel i et rom med nakne menn. Om det så var i sauna eller ikke. I Finnland er jo dette naturlig, men ikke for oss nordmenn.

• Liker 7
Gjest HappyWaffle
Skrevet

TS her.

Ikke utroskap. Det jeg skrev om at jeg ikke trodde han hadde gjort noe galt, var at jeg stolte på han.

Greien er at jeg ikke liker at han er i samme rom med nakne damer. (Jeg skiller en tv-skjerm og virkelighet) Jeg hadde selv følt meg svært ukonfortabel i et rom med nakne menn. Om det så var i sauna eller ikke. I Finnland er jo dette naturlig, men ikke for oss nordmenn.

jeg er ikke ukomfortabel med å være i samme rom som hverken samme eller motsatte kjønn.

han ville vel prøve det da. å i et sånt rom er det nok minimal sjangs for at han har "gjort noe galt". han prøvde noe som ikke er vanlig i norge på grunn av kroppshysteriet her, så la han nå få beholde de gode minnene han har. for de kommer nok aldri til å skje her i norge med mindre man har egen badstue eller sauna.

Skrevet (endret)

Hva har du egentlig tenkt å si? Om du ikke syntes han har gjort noe galt så har du egentlig ingen sak med mindre du mener det er viktig å fortelle ham at han i fremtiden burde oppføre seg mer likt deg for å unngå evt. friksjon mellom dere.

Jeg syntes forøvrig du overreagerer.....

Endret av Mike Waters
  • Liker 8
Skrevet

TS her.

Okay, det ligger en underforstått utroskapsproblemstilling i det å føle ubehag med at han er naken i samme rom med nakne damer. Underbevistheten din oppfatter dette som en form for utroskap, ellers ville du ikke reagert.

Den store problemet i disse sakene er at folk flest ikke definerer for seg selv hvor grensene sine går, og senere ikke vokaliserer dem for en partner. Noe av grunnen er fordi noens grenser er unaturlig strenge; ingen kan etterleve dem.

Jeg har møtt kvinner som opplever det samme som deg når andre kvinner flørter med sin mann ; altså skal de ikke bare ha kontroll over seg selv og sin partner, de ønsker å kontrollere resten av verden rundt.

Men hvis vi ser bort i fra det syklige så var din første reaksjon korrekt : Det var ubehagelig, men det var en overreaksjon nyttet til dine underbeviste verdier. Det er slik alle andre takler ting som stikker men som man vet er normalt.

Det du gjør nå er å prøve finne på grunner for å terminere ett ellers godt forhold for å tilfredstille en grensesetting du selv vet er tilnærmet umulig å etterleve for din partner.

• Liker 3
Gjest Lille-pus
Skrevet

Finsk saunatradisjon er så milelangt fra noen som helst grunn til å reagere som det er mulig å komme.

Det er mulig man må ha opplevd det for å forstå, jeg holder det åpent, men basert på egenkunnskap og hyppige forretningsbesøk i Finland, så synes jeg du overreagerer ja.

• Liker 11
Skrevet

TS her.

Dette blir litt feil egentlig. Det er ikke naturlig for deg (sikkert veldig mange andre nordmenn som heller ikke hadde likt det, men dette er dine følelser ikke mannens). Jeg er selv i utlandet og her er det helt normalt, det er ikke ett eneste treningssenter i mitt nærområde som har egen sauna for kvinner/menn.

Du føler deg ukonfortabel, men det gjorde ikke mannen din, han har sikkert et annet syn på tingene enn deg. Hva skal du gjøre med det? Han gjorde ingenting galt. Jeg kan forstå at du ikke liker deg, men det er ingenting du kan gjøre med det. Han opplevde det, og ingenting skjedde. Om du fortsetter å la dette plage deg så bør du finne en eller annen måte å få det ut av systemet på.

Anonymous poster hash: e9ad2...1aa

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Takk for gode svar. Jeg har overreagert. Men er det likevel greit at jeg sier i fra at jeg mislikte det, og ønsker at det ikke skjer ved fremtidige besøk? Jeg ser at dette er mye å be om, men det er også noe som gjør meg urolig. Jeg synes det handler om respekt, og jeg tror han vil skjønne det.

• Liker 2
Skrevet

TS her.

Takk for gode svar. Jeg har overreagert. Men er det likevel greit at jeg sier i fra at jeg mislikte det, og ønsker at det ikke skjer ved fremtidige besøk? Jeg ser at dette er mye å be om, men det er også noe som gjør meg urolig. Jeg synes det handler om respekt, og jeg tror han vil skjønne det.

Det jeg oppfatter av det du skriver er "Jeg vil legge inn et forbud for deg mot å gjøre dette", det du burde gjøre er å snakke med mannen din om at du føler at dette er vanskelig og å jobbe med deg selv.

Jeg ville passet meg for å legge ned et slikt forbud, jeg vet med meg selv at jeg ikke liker å bli bestemt over på den måten. Jeg kan derimot være med å diskutere det, og eventuelt komme frem til en løsning eller at vi er enige om å være uenige. Men da må først begges synspunkter frem på bordet.

• Liker 4
Gjest RompeRusk
Skrevet

Jeg hadde synes det var ubehagelig, men tenker samtidig at han ikke prøvde å holde det skjult. Dessuten er det ikke i en sauna, med mange andre folk, en prøver å være utro. Vil han være utro, hadde han vært utro uansett.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns ikke du overreagerer. Det blir tullete å si at det er en normal ting som du må finne deg i, for vi bor i Norge og for oss er det ikke naturlig. Hadde du bodd i Finnland hadde saken sikkert vært en annen. Man må ta kultur med i betraktning når man skal vurdere om dette er greit eller ikke.

• Liker 3
Skrevet (endret)

TS her.

Jeg skal være ærlig, og si min mening som mann:

Hadde du vært min kone og kommet med noe sånt, ville jeg gått direkte i tankeboksen. Konsekvensene av det du sier er så omfattende at jeg måte gå noen runder med meg selv om hvordan jeg skulle taklet det.

Det betyr at du ber han distansere seg fra gamle venner, det gjør at han må være mer fokusert på hvor dere/han reiser på ferie, hva han opplever kulturelt også videre.

Og hvis jeg virkelig elsket deg ville jeg mest sannsynlig taklet det med å slutte å fortelle deg om situasjoner der jeg endte opp med å se nakne damer. Gitt alternativene ville det faktisk være eneste måten å "respektere" deg og fortsatt kunne være sammen med deg.

Er ikke sikker på om dette er det du egentlig ønsker.

Endret av Druid
  • Liker 11
Skrevet

Jeg syns ikke du overreagerer. Det blir tullete å si at det er en normal ting som du må finne deg i, for vi bor i Norge og for oss er det ikke naturlig. Hadde du bodd i Finnland hadde saken sikkert vært en annen. Man må ta kultur med i betraktning når man skal vurdere om dette er greit eller ikke.

Men utfra svarene i tråden, så har du ikke noe egentlig argument, for flere i tråden er norske som mener dette er helt greit. Å prøve sauna i Finland, er helt naturlig og noe veldig, veldig mange gjør, også nordmenn. Altså er det ikke spesielt unaturlig for nordmenn å gjøre dette, slik du får det til å høres ut som.

Anonymous poster hash: 13a77...4c5

• Liker 8
Skrevet

Jeg er norsk, og jeg regner det som naturlig å være begge kjønn nakne i badstua, eneste unntaket er offentlige badeanlegg hvor de skiller kjønnene, men man er fortsatt naken. Dette er så naturlig for meg at det ikke ville falt meg inn å tenke tanken at det ikke skulle være greit for partner, og jeg hadde sett på en korreks på dette som ekstrem sjalusi og usikkerhet, og tatt en tur i tenkeboksen angående forholdet. Dette er like selvsagt for meg som at man dusjer og sover naken.

Anonymous poster hash: 8354e...5ed

• Liker 6
Skrevet

Det blir nesten det samme som å reise på guttetur til syden og dra på naturiststrand. Men man gjør et valg, et valg om å oppholde seg et sted der det er nakne mennesker av motsatt kjønn. Det er ikke mange situasjoner i livet denne problemstillingen dukker opp, og det skulle heller ikke være så vanskelig å unngå. Noen er mer keen på å være naken enn andre..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...