Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye vil det koste per år å eie en leilighet man har kjøpt uten å ta lån?

Vil det lønne seg å kjøpe når man er student og skal bo på samme sted i minst seks år fremfor å leie, når man har nok penger til å kjøpe uten å ta lån?

Anonymous poster hash: fb871...79e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der lurer jeg og på. Vurderer å kjøpe leilighet uten lån. Skal ikke studere da , men lurer på om det lønner seg skattemessig?

Anonymous poster hash: 63ed8...6c2
Gjest oreokaka
Skrevet

Tviler på at det lønner seg skattemessig. Om du kjøper UTEN å ha lån, vil du jo måtte skatte mye mer enn om du heller hadde hatt litt lån.

Skrevet

Skattemessig vil det jo ikke lønne seg, men økonomisk vil det jo det. Har man lån på en leilighet, betaler man renter. Og det er rentene som gjør at skatten blir redusert. Om du betaler 100 000kr i rente i løpet av et år, så får du 28 000kr mindre å betale i skatt. Om du har en leilighet uten lån, sitter du jo igjen med differansen mellom 100 000kr og 28 000kr, som jo er større enn rentefradraget!

Anonymous poster hash: 57595...79c

• Liker 7
Skrevet

Det lønner seg vel uansett? Hvis du har råd til å kjøpe uten å ha lån, har du jo en del penger som regnes som formue. Ligningsverdien på leiligheten er jo lavere enn det du faktisk betaler for den, så da sitter du jo igjen med en lavere formue, som kan ha betydning for skatten din.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har du penger i banken og ingen fradragsmuligheter blir det fort formueskatt å betale. Hvert år. Mange reduserer den skattbare formuen sin ved å plassere den i eiendom da likningsverdien for hus er lavere enn om man har pengene i banken (likningsverdien er vel maksimalt 30% av omsetningsverdien). Har du 3 mill. i banken skal det betales formueskatt av ca 2.1 mill da innslagspunktet er 870000 kr. Om du kjøper et hus eller en leilighet for pengene skal du maksimalt betale formueskatt av ca 30000 kr (3 mill * 0.3 - 870000). Altså mye mindre.

Men, så må du ta i betraktningen at den generelle prisutviklingen for boliger. Den kan ingen beregne.

Endret av skrue
Skrevet

Skattemessig lønner det seg selvfølgelig. Ligningsverdien er en brøkdel av hva verdi av penger i banken er, så formuesskatten reduseres. Man slipper å betale skatt av renteinntektene. I tillegg kan man se frem til en fin skattefri gevinst dersom dagens boligprisutvikling fortsetter, og man vil ha fått mye større avkastning på pengene enn om de hadde stått i banken.

Noe avhengig av hvor du skal bo og hvilket objekt du vurderer å kjøpe ville jeg definitivt kjøpt med en tidshorisont på 6 år. Anbefaler deg i alle tilfeller å opprette BSU før du gjør dette. Når man har råd til det gir det en veldig fin avkastning.

Skrevet

Samtidig er forventet avkastning i aksjemarkedet faktisk høyere enn forventet avkastning av å investere i bolig (iflg Dine Penger). Men over 6 år - hvem vet. Jeg ville ikke investert i bolig nå og forventet høyere pris om 6 år, skal være glad om prisene er på nivå med i dag. Banksparing er neppe et alternativ ;)

Hvis jeg MÅTTE selge om 6 år, ville jeg vært forberedt på å kunne tape noe penger på det. Men samtidig kan man bo nesten gratis (selveier, uten mye felleskostnader - mulighet for utleie senere) i 6 år, og f.eks bruke overskuddet på å investere i aksjemarkedet (spre risikoen - ikke ha alt i bolig). Det beste er å være fleksibel på hva som skjer om 6 år, og ha muligheten til ikke å selge dersom boligprisene har falt og penger er tapt. Da er det en fordel å kunne beholde boligen til prisene kommer seg igjen. Enten bo der selv eller leie ut.

Kjøp leilighet :) Ser hva som skjer med prisene, og vær fleksibel på det med salg om 6 år. Bo gratis, fortsett å spare penger i aksjemarkedet.

Skrevet

Tviler på at det lønner seg skattemessig. Om du kjøper UTEN å ha lån, vil du jo måtte skatte mye mer enn om du heller hadde hatt litt lån.

Gitt at alternativet til boliginvestering er høyrentekonto, og at prisen på boligen er den samme, så vil ikke TS spare skatt på å ta opp lån kontra og bruke penger fra høyrentekonto.(Om lånerentene er høyere enn innskuddsrentene, så vil man riktignok spare litt i skatt på å ta opp lån, men man vil tape desto mer på å låne til høyere rente enn innskuddsrente).

Og uansett, om man uten boliginvesteringen må betale formueskatt, så vil man spare mer i skatt enn en som må låne 75% av kjøpesummen fordi han/hun ikke har annen formue utover over fribeløpet.

En annen ting å ta med i regnskapet er jo selvfølgelig at man kan låne litt penger til bolig og investere pengene på høyrentekonto på andre måter, og at boligprisene svinger.

Skrevet

Hvor mye vil det koste per år å eie en leilighet man har kjøpt uten å ta lån?

Vil det lønne seg å kjøpe når man er student og skal bo på samme sted i minst seks år fremfor å leie, når man har nok penger til å kjøpe uten å ta lån?

For en 50 kvm toromsleilighet i Oslo, uten fellesgjeld, så vil du sannsynligvis få dekket fellesutgifter, oppvarming/varmtvann, strøm, tv og internett for mellom 2500 kr og 3500 kr pr måned. Om du har råd til å kjøpe en treroms leilighet, så kan du leie ut det ene rommet skattefritt, så lenge du bor på det største rommet selv. Om du kan leie ut dette rommet for 4000 kr, så blir det nesten 300 000 kr gjennom 6 års studier.

Hvis du kjøper for å bo selv, har tenkt til å kjøpe ny bolig i samme marked etter de 6 årene, så vil jeg påstå at risikoen ved å kjøpe ikke er så veldig stor. Ja, du kan tape penger hvis boligprisene faller, men da vil din neste og større bolig også bli billigere, og du uansett ha godt med egenkapital fordi du ikke har noe lån på denne boligen.

Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg tenker på å kjøpe bolig for å bo der selv, er dessverre alt for usosial til å leie ut et rom.. Mesteparten av pengene er i BSU-konto, betaler man formueskatt på det? TS

Skrevet (endret)

Tusen takk for svar! Jeg tenker på å kjøpe bolig for å bo der selv, er dessverre alt for usosial til å leie ut et rom.. Mesteparten av pengene er i BSU-konto, betaler man formueskatt på det? TS

Det man har på BSU-konto er endel av formuen. pr i dag betaler man 1,1% av all ligningsforformue over bunnfradraget som er 870 000 kr. (Med formue menes her ligningsverdien. Ligningsverdien til bolig du bor i er på ca 25% av markedsverdien, mens ligningsverdien på bankinnskudd, er beløpet på innskuddet.)

Nå har den nye regjeringen sagt at de skal øke bunnfradraget, og senke satsen, så jeg ville kanskje ikke lagt så mye vekt på det med formueskatt når du tar avgjørelsen.

Men når du sier at mesteparten av pengene står på BSU-konto, så lurer jeg på hvor du skal kjøpe leilighet, for i de store byene, så er ikke dette i nærheten av nok til å kjøpe seg leilighet uten lån. Det er mulig risikoen ved å kjøpe er større om du kjøper på et mindre sted. Hvis du kjøper en borettslagsleilighet med lavt innskudd og stor fellesgjeld, så må du regne med å betale mye mer pr måned enn i eksempelet mitt over, og risikoen blir større.

Endret av gjest:)
Skrevet

Kjenner noen som ikke har lån på leiligheten sin og må ut med 46% skatt av inntekten. Heller lån enn mye skatt mener jeg.

Anonymous poster hash: 8ae11...5b2
Skrevet

Kjenner noen som ikke har lån på leiligheten sin og må ut med 46% skatt av inntekten. Heller lån enn mye skatt mener jeg.

Anonymous poster hash: 8ae11...5b2

Økonomi er ikke din sterke side?

Anonymous poster hash: 2331f...0e1

• Liker 6
Skrevet

Dersom TS er student, har studiegjeld, men ikke annet lån, og studielån som "hovedinntekt" så vil det jo lønne seg big time. Da er det jo bare å kjøpe en bolig med lave fellesutg. og heller vurdere et boliglån/større bolig når h*n er ferdig med studiene!

Anonymous poster hash: b81e3...038
  • Liker 1
Skrevet (endret)

46 % må være lønnsinntekt. Overskudd ved utleie beskattes som kapitalinntekt med 28 %.

Ellers forstår jeg at du mener at det er lurere å være fattig enn å være rik, siden de rike betaler mer skatt....

Endret av nojac
  • Liker 2
Skrevet

46 % må være lønnsinntekt. Overskudd ved utleie beskattes som kapitalinntekt med 28 %.

Ellers forstår jeg at du mener at det er lurere å være fattig enn å være rik, siden de rike betaler mer skatt....

Hehe, godt sagt :) Det er visst en "kjent" sannhet her i landet at det ALLTID lønner seg å ha lån :)

Anonymous poster hash: 2056f...2a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...