AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #1 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg så en dokumentar her en dagen, finner den selvfølgelig ikke igjen nå, men så den i sin helhet på youtube. Den var laget av en dame som hadde vært konkurranserytter og trener hele sitt liv men som nå følte for å lære mer og reiste rundt til 4 forskjellige kjente trenere innen natural horsemanship for å lære om akkurat det. Jeg husker ikke navnet på trenerne men mener det var to fra USA, en fra Danmark og en fra Russland. Treneren fra Russland var utrolig flink med hester, hadde veldig strenge krav til sine elever blant annet at dersom du gikk på kurs hos han så skulle en ikke ri hesten på 1 år. De hadde bedrevet forskning og funnet ut at uansett hvor godt tilpasset salen var så ble det skadelig og smertefullt for hesten å bli ridd etter ca. ett kvarter eller tidligere. Det var også endel snakk om dette med bitt osv. noe jeg føler er ett mer belyst problem generelt. Men hva tenker dere? Her viste de til fakta fra dyrlege på at hesten har smerte ved bruk av sal med rytter på etter 15 min. Er dette overdrevet eller er dette noe hestemiljøer overser fordi dersom det blir en vedtatt sannhet så vil sporten begrenses noe enormt? Anonymous poster hash: 6022e...def 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #2 Skrevet 21. oktober 2013 Alexander Nevzorov heter han. Han er kjent for å være ganske.. kontroversiell..? Jeg synes meningene og holdningene hans blir litt vel fanatiske, og "de verste" å diskutere med på nettet er mennesker som er helt religiøse omtrent til hans filosofi. Hester klarer fint å bli ridd på, MEN det er veldig viktig hvordan vi gjør det. Mye av den moderne ridingen er nok skadelig for hestene, og jeg er ingen fan av "hal i og dra" og "snurp igjen så godt du kan"-mentaliteten som man ser alt for mye til. Anonymous poster hash: 187eb...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #3 Skrevet 21. oktober 2013 Alexander Nevzorov heter han. Han er kjent for å være ganske.. kontroversiell..? Jeg synes meningene og holdningene hans blir litt vel fanatiske, og "de verste" å diskutere med på nettet er mennesker som er helt religiøse omtrent til hans filosofi. Hester klarer fint å bli ridd på, MEN det er veldig viktig hvordan vi gjør det. Mye av den moderne ridingen er nok skadelig for hestene, og jeg er ingen fan av "hal i og dra" og "snurp igjen så godt du kan"-mentaliteten som man ser alt for mye til. Anonymous poster hash: 187eb...c3d TS her, det var navnet hans ja, takk! Ja, det virket jo veldig ekstremt i forhold til det vi har brukt hester til i flerfoldige hundre år, samtidig så stakk det litt i meg med tanke på at hesten kan ha det vondt. Jeg har hatt hest hele livet men har vært en periode uten nå pga studier og har begynt å se meg litt om igjen, men dette fikk meg til å stusse litt. Jeg syns hele greia med natural horsemanship og freedom-konseptet er interessant men hadde ærlig talt sett for meg dette kombinert med ridning. Kjenner jeg vil lære mer om dette i alle fall. Anonymous poster hash: 6022e...def
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #4 Skrevet 21. oktober 2013 Anbefaler deg å sjekke ut akademisk ridekunst. Der er det mye fokus på å trene hesten korrekt, i mye større grad enn i "moderne dressur". Driver ikke med dette selv, men synes de har mange interessante teorier. Anonymous poster hash: 187eb...c3d 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 21. oktober 2013 #5 Skrevet 21. oktober 2013 Alexander Nevzorov heter han. Han er kjent for å være ganske.. kontroversiell..? Jeg synes meningene og holdningene hans blir litt vel fanatiske, og "de verste" å diskutere med på nettet er mennesker som er helt religiøse omtrent til hans filosofi. Hester klarer fint å bli ridd på, MEN det er veldig viktig hvordan vi gjør det. Mye av den moderne ridingen er nok skadelig for hestene, og jeg er ingen fan av "hal i og dra" og "snurp igjen så godt du kan"-mentaliteten som man ser alt for mye til.Anonymous poster hash: 187eb...c3d . Veldig enig. Alexander er fanatiker. Men det er noe i det han sier også. Dagens konkurranseryttere er milevis unna å ta hensyn på hans nivå. Det er så mye snakk om bæring ol i dagens dressur, men helt ærlig er det sjeldent jeg ser en slik hest i en riktig bæring. Tvert imot ser jeg bare mye spenning og tvang. Og når spenningen er på sitt værste, så er det frem med hjelpetøyler og sporer Ergo er det bedre å rette seg mot det akademiske. Det har mer fokus på hesten, og den korrekte bæring og å bygge opp hesten. 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #6 Skrevet 21. oktober 2013 Men ER det vondt? Har lett litt rundt på siden hans men fant ikke noen spesiell forskningsartikkel, men både på FAQ på i den filmen jeg så sa de at det var bevist av dyrleger og forskere at hesten får vondt av å bære. Fins det andre som har forsket på dette? Anonymous poster hash: 6022e...def
Gjest Gaea Skrevet 21. oktober 2013 #7 Skrevet 21. oktober 2013 Det skal ikke være vondt. Om det er vondt eller ei for hesten finner man raskt ut av ved jevnlig sjekk av equiterapeut/massør. Har selv hatt det på min hest en gang i måneden, forebyggende, og han har svært sjeldent vondt i ryggen. Dette er dog etter jeg sluttet å ri med sal, og sluttet å ri like mye og lenge, ikke minst siden jeg fikk nulltoleranse for spenninger under trening. Uansett hvor ofte jeg tilpasset salen så ble det sjeldent 100% korrekt, så da hadde han mye mer problemer med rygg. Jeg har også merket enorm forskjell etter jeg begynte med akademisk ridekunst. Hester går fra naturens side med mer vekt på forben, med senket rygg og inaktive magemuskler, og ikke minst er de også venstre- eller høyrehendte. Det er ikke noe problem for hesten i det fri, men når vi setter oss på og legger vår vekt og ubalanse på toppen av dette vil det skape problemer om man ikke kan lære hesten hvordan den burde bære oss på en hensiktsmessig måte. I akademisk kontra moderne dressur (som jeg drev med før) er det veldig mye fokus på basicen. Det er mye fokus på korrekt bevegelsesmønster, aktivisering av rygg, bakben og magemuskler, og at hesten alltid skal jobbe uten spenning. Det blir også mye arbeid fra bakken og langt flere korte, men effektive økter. Jeg har hatt min hest i flere år, og endringen er så enorm - han har så og si aldri problemer i kroppen lenger, i forhold til før da han alltid hadde problemer (og da konkurrerte vi på ganske høyt nivå også). Så alt avhenger av hvordan hesten blir ridd, jeg har i hvert fall ingen dårlig samvittighet for å ri min lenger.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 21. oktober 2013 #8 Skrevet 21. oktober 2013 Fint innlegg Totiki. Jeg merker hester, som kreves å gå i stram form, ofte blir stresset og anspent. Men eiere mener ofte at man kan ri vekk spenningene, som de antar er støle muskler. Og ofte blir en gira hest tatt for å være energisk, mens den i realiteten løper vekk fra smertene. Lærte forresten noe veldig spennende her i sommer. Så på noen som tilpasset saler. Det som skjer i de aller fleste tilfeller, er at salen presser på nervebaner ved f.eks manken. Når man har ridd i noen minutter, så blir nerver og muskler "bedøvet" ut pga press og trykk. Dette fører til at hesten ikke kjenner smertene mer, men de kjenner et stort ubehag. Og det skaper jo store muskelspenninger og smerter etterpå.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #9 Skrevet 21. oktober 2013 Ja, i den dokumentaren så sammenlignet de det med når mennesker sitter på foten sin lenge. Musklene i ryggen til hesten sovner av å ha ett sånn trykk på seg over lengre tid. Jeg merker at jeg må sette meg inn i ting litt bedre sånn at jeg kan drive med hest med god samvittighet i fremtiden. Anonymous poster hash: 6022e...def 1
Barcelone Skrevet 29. oktober 2013 #11 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg tror ikke hesten tar noe skade av å bli ridd på nei. Men jeg tror mange rir med feil sal, og det er ikke bra for hesten. I sommer hadde jeg en saltilpasser med en ny type utdanning fra Tyskland hvor salen faktisk er tilpasset hestens rygg! Skal si jeg fikk en a-ha opplevelse! Jeg har alltid hatt saltilpasser når jeg har kjøpt sal, men så viser det seg altså at salen jeg trodde passet var helt feil for hesten! Hun tegnet og forklarte veldig godt hvordan en sal skal ligge med kritt på hesten. Fikk prøve noen saler hun haddemed å hesten og det var som natt og dag. Kan anbefale ALLE å få denne dama til å se på sal og hest og finne en sal som passer din hest. Hun fører et tysk merke som er utviklet av en veterinær og salmaker for å ta hensyn til hesten. Anbefaler å sjekke ut: https://www.facebook.com/AnneMyrvollSal
Gjest Belle Gunnes Skrevet 29. oktober 2013 #12 Skrevet 29. oktober 2013 Jeg tror ikke hesten tar noe skade av å bli ridd på nei. Men jeg tror mange rir med feil sal, og det er ikke bra for hesten. I sommer hadde jeg en saltilpasser med en ny type utdanning fra Tyskland hvor salen faktisk er tilpasset hestens rygg! Skal si jeg fikk en a-ha opplevelse! Jeg har alltid hatt saltilpasser når jeg har kjøpt sal, men så viser det seg altså at salen jeg trodde passet var helt feil for hesten! Hun tegnet og forklarte veldig godt hvordan en sal skal ligge med kritt på hesten. Fikk prøve noen saler hun haddemed å hesten og det var som natt og dag. Kan anbefale ALLE å få denne dama til å se på sal og hest og finne en sal som passer din hest. Hun fører et tysk merke som er utviklet av en veterinær og salmaker for å ta hensyn til hesten. Anbefaler å sjekke ut: https://www.facebook.com/AnneMyrvollSal Tommelen opp for Anne Myrvoll og hennes saltilpassing! Jeg fikk selv en real aha-opplevelse av å se henne jobbe, og å teste saler. Jeg anbefaler henne selv på det aller varmeste.
Barcelone Skrevet 29. oktober 2013 #13 Skrevet 29. oktober 2013 (endret) Tommelen opp for Anne Myrvoll og hennes saltilpassing! Jeg fikk selv en real aha-opplevelse av å se henne jobbe, og å teste saler. Jeg anbefaler henne selv på det aller varmeste. Ja hun er helt super. Og når hun forklarte ting så var det jo helt selvfølgelig selv om jeg ikke hadde tenkt veldig over det i utgangspunktet. Har forøvrig kjøpt sal av henne også! Den kostet nok, men neimen om hesten min skal gå rundt med sal som ikke passer og som skader henne! Endret 29. oktober 2013 av Barcelone
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå