AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #1 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg er ei jente på 18 år, som har hatt en stabil vekt på rundt 63 kilo de siste par årene nå. Jeg er forholdsvis fornøyd med formene mine, men ser stadig meget slanke og pene jenter i mediene - både på TV og diverse nettsider, det virker som om det er disse jentene som er idealet. Jeg må innrømme jeg blir litt påvirket, men ikke på en dårlig måte. Jeg ønsker nemlig å gå ned fra mine 63 kilo til sunne 50 kg, gjennom trening og sunt kosthold. Dette var dessuten min stabile vekt frem til vgs. Jeg har noen spørsmål, og det er hvor lang tid tror dere jeg kommer til å bruke for å gå ned disse 13 kiloene? Jeg har som vane å spise ganske mye og usunt i helgene, men ellers ganske bra mat i hverdagene. Jeg tror jeg har gått ned 1-1,5(kanskje 2) kg på to mnd, men dette er fordi jeg har flyttet for meg selv og ikke lenger har full tilgang til et fullt kjøleskap og mammas gode mat. Mao, jeg har gått ned disse småkiloene uten særlig anstrengelser. Jeg har ingen baderomsvekt så tør ikke si noe helt sikkert, dette er bare øyemål. Men, det går tregt! Så jeg lurer på, hvis jeg fokuserer på å endre noen vaner, sånn som: 1. Begynne å trene (nesten)hver dag. 2. Slutte å spise usunt i helgene(mao, sunt hver dag tom i helgene) Hvor fort kan jeg gå ned mine 13 kg da? Er det snakk om 2 mnd? 3 mnd? Hvor lang tid brukte dere på å gå ned x antall kilo vekt gjennom trening og sunt kosthold? Anonymous poster hash: a4530...e3d
Lykkerusen Skrevet 21. oktober 2013 #2 Skrevet 21. oktober 2013 Minimum 6 måneder. De siste kiloene tar alltid lang tid, og om du skal ned til 50 kg kan du umulig være særlig stor?=)
Gjest s@nd Skrevet 21. oktober 2013 #4 Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Du bør starte med et par dager i uken om du ikke trener til vanlig; kan bli en belastning for kroppen din.. Just saying... Hehe! Men om du trener litt fra før av går det nok greit for kroppen din. Uansett, tror det vil ta sin tid før du går ned 13 kg. Hvor høy er du? Jeg er 1.65 og veide imellom ca. 50-52 kg i sommer, noe jeg var super fornøyd med. Nå har jeg lagt litt på meg, ser det på bilder. Om jeg skulle tippe, veier jeg sikkert 55-57 kg nå, og vil gjerne bli kvitt de ekstra kiloene rundt magen. Skal også begynne med litt strengere kosthold. 1. Spise frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds (frukt, grønnsaker og fiberrik mat hører med) 2. Trene minst 2 ganger i uken, uansett hva. Styrke, sykling, jogging, eller noe annet enkelt. Kan ikke trene på treningsstudio, da... 3. Drikke mye vann, man går lettere ned i vekt; gjør iallefall jeg da I sommer syklet jeg til og fra jobb, som er et stykke, og jobbet i tillegg i en fysisk krevende jobb. Jobbet 5 dager i uken, i fire uker. Ble skikkelig "fit" på de fire ukene. Var utrolig fornøyd med kroppen min den sommern... Endret 21. oktober 2013 av s@nd
Løvetanten Skrevet 21. oktober 2013 #5 Skrevet 21. oktober 2013 Frem til vgs var du nærmest for et barn å regne, og det skjer mye i kroppen i tenårene. Du kan ikke sammenligne en tidlig pubertetskropp med en kvinnekropp, så jeg synes du er ute og kjøre nå! Jeg veide 48 kilo når jeg gikk ut av vgs, men etter å ha blitt voksen og ha født to barn så har den stabile vekta mi flyttet seg en god del oppover. Det er naturlig, normalt og ikke noe du skal tukle med. Du er bare 18 år, vekta di er stabil- ergo gjør du det nok bra i hverdagen. Du kan såklart begynne å trene, men tren for helsas skyld og ikke for å miste vekt. Spis god mat, kos deg 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #6 Skrevet 21. oktober 2013 Dette var dessuten min stabile vekt frem til vgs. Det er ikke noe som heter stabil vekt når man er tenåring! Kroppen endrer seg, man vokser, man går gjennon pubertet, man har hormonelle endringer etc. Jeg var ferdig utvokst i høyden da jeg var 14, men det har jo skjedd endringer på kroppen siden da. Jeg var 1,81/55 kg da jeg var 15, 10 år senere har jeg 10 kg ekstra og er fremdeles slank. Nå vet vi ikke hvor høy du er og om 50 kg er et for lavt mål, men ingen skal bruke sin ungdomsskolevekt som referanse! Anonymous poster hash: 25a97...e7b 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #7 Skrevet 21. oktober 2013 Hei alle sammen. Bare så dere vet det, så er jeg ikke den høyeste jenta, jeg er bare 160 cm. Derfor kan 63 kg være litt mye! Jeg sliter veldig med cravings, spesielt på kveldstid, jeg klarer å ikke gi etter 50% av gangene. Minimum 6 måneder. Tar det virkelig så lang tid?... *Snip* Takk for tips. jeg er dårlig med måltidsrytmen min da. Første måltid kl 15-16 og siste måltid kl 20-21. Husk at jeg ikke er så høy da... Anonymous poster hash: a4530...e3d 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #8 Skrevet 21. oktober 2013 50 kg? Hvor høy er du?? Skal du ned til 50, bør du ikke være høyere enn 168. Anonymous poster hash: b28d5...7c7
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #9 Skrevet 21. oktober 2013 Hei alle sammen. Bare så dere vet det, så er jeg ikke den høyeste jenta, jeg er bare 160 cm. Derfor kan 63 kg være litt mye! Jeg sliter veldig med cravings, spesielt på kveldstid, jeg klarer å ikke gi etter 50% av gangene. Tar det virkelig så lang tid?... Takk for tips. jeg er dårlig med måltidsrytmen min da. Første måltid kl 15-16 og siste måltid kl 20-21. Husk at jeg ikke er så høy da... Anonymous poster hash: a4530...e3d Åja da så, (skrev ovenfor, så ikke at du hadde skrevet høyden din). Men da vil jo 50 kg være akkurat perfekt, det laveste du kommer uten å bli undervektig :D Utifra BMI iverfall hehe. Lykke til, men husk at det er 80 % kosthold og 20 % trening, start først med kostholdet, det som er vanskeligst. Snop er lov på lørdager, men ikke ellers! Spis grovt fremfor lyst, og spis SMART Og bli mett men ikke for mett, osv. haha mye å tenke på, men det går seg til. Anonymous poster hash: b28d5...7c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå