Gå til innhold

Er det galt av meg å råde min datter på 16...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...til ikke å bli med fremmede menn hjem, ikke gå alene til og fra byen og ikke ta imot drinker fra folk hun ikke kjenner? Eller sier jeg da egentlig at det er kvinners egen feil dersom de blir voldtatt?

Anonymous poster hash: 1b7c4...582
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre må du nok råde henne til alt dette, fordi det finnes gutter og menn som ikke har lært hjemme at de skal ha respekt for jenter og kvinner uansett, og ikke voldta dem.

Anonymous poster hash: f0a38...57d

• Liker 15
Skrevet

Det høres veldig klokt ut å råde henne til det, ja. Og frem til hun er 18 er det du som bestemmer selv om du må la henne få luft under vingene før hun kan fly.

Det med å ikke gå alene er kjempeviktig, og det har jo slett ikke bare med voldtekt å gjøre. Jeg ville forlangt at hun sier fra når hun er på vei hjem. Har hun ikke følge, bør du tilby deg å hente, ev. betale for taxi.

Anonymous poster hash: b329f...e15
  • Liker 1
Skrevet

Nei, det er selvsagt ikke galt av deg. Å lære barn og unge sånt som å ta vare på selv og passe på hverandre er derimot veldig lurt, og jeg vet ikke om noen som er uenige heller. Det er forskjell på dette og å se forholdsregler som løsningen på voldtektsproblematikk, og mangelen på forholdsregler som årsaker (om bare medvirkende) til at voldtekter skjer. Denne forskjellen er ganske stor, og derfor blir det feil at det å oppfordre til å ta vare på seg selv henger uløselig sammen med å skylde et offer for voldtekt, selv om jeg registrerer at flere har problemer med hvor den grensen går, men det blir en annen sak.

• Liker 4
Gjest Eurodice
Skrevet

...til ikke å bli med fremmede menn hjem, ikke gå alene til og fra byen og ikke ta imot drinker fra folk hun ikke kjenner? Eller sier jeg da egentlig at det er kvinners egen feil dersom de blir voldtatt?

Det er foreldres plikt å veilede barna sine, så dette er høyst nødvendig og bra. Hun har ikke lov til å drikke alkohol når hun er bare 16 år.

• Liker 7
Skrevet

Det er foreldres plikt å veilede barna sine, så dette er høyst nødvendig og bra. Hun har ikke lov til å drikke alkohol når hun er bare 16 år.

Hun har ikke lov til å kjøpe det.

• Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet

Hun har ikke lov til å kjøpe det.

Sant det.

Gjest Caroline55
Skrevet (endret)

-

Endret av Caroline55
  • Liker 4
Skrevet

Reagerer mest på at du lar din 16 år gamle datter fly på byen. Har du ikke kontroll på barna dine? Og SELVFØLGELIG skal de advares! Det er jo jobben vår som foreldre å passe på dem. For et merkelig spørsmål??

• Liker 3
Skrevet

Nei jeg synes da ikke det, ens foreldre gir ut råd til sine barn det er slik det fungerer her i livet.

På samme måte som det er lurt å gi velmente råd til sin datter hvordan hun best mulig kan passe på seg selv slik er det også lurt å gi velmente råd til sine sønner hvordan de kan passe best mulig på seg selv og sine venner, men det blir ofte slik at foreldrene råder sine døtre til slike ting og samtidig ikke lærer sine sønner respekt for kvinners kropp og viktigheten av dette, først da mener jeg det blir en dobbeltmoral å spore. Så kan du jo også si som sant er at det dette er viktige og gode råd for å beskytte seg men også si like klart og tydelig at det kun er en som begår en voldtekt!

• Liker 1
Skrevet

Reagerer mest på at du lar din 16 år gamle datter fly på byen. Har du ikke kontroll på barna dine? Og SELVFØLGELIG skal de advares! Det er jo jobben vår som foreldre å passe på dem. For et merkelig spørsmål??

Jeg reagerte også på de punktene. Ja i tillegg til å reagere på at noen spør om disse tingene. Dette er noe alle foreldre vet at ungdommen ikke skal bli med fremmede, gå alene hjem osv. Hva med å hente eller møte din mindreårige datter når hun flyr på by'n?

Anonymous poster hash: ed54c...0d9

Skrevet

Kjenner flere som har fått narkotika i drinken. At du sier til din datter at hun skal passe på drinken sin er ikke det samme som å si at det er hennes feil at hun blir voldtatt. Dessverre er det noen syke mannfolk der ute, så jeg går ikke engang ute om kveldene selv på hverdager. Nå når det er mørkt går jeg ikke ut etter klokken 20.

Men det er også veldig viktig at du forteller at hun må passe på hvem hun har som venner også, fordi at de fleste blir voldtatt hjemme av noen de kjenner. Jeg ble voldtatt av han jeg var sammen med før, så derfor vet jeg at dette er viktig.

Anonymous poster hash: 4a12d...49d
Skrevet

Synes det er fornuftige råd, men reagerer på at 16-åringen får lov å dra på byen, eller at det er naturlig for henne å gjøre det. Hun kommer jo ikke inn på utesteder? Eller mener du gå til og fra byen tidligere på kvelden (typ shopping, kino, kafe) og at hun evt kan bli lurt til å drikke en brus med GHB i? Skal ikke si det er umulig heller, bare reagerer på det som mest høres ut som en 16-åring som henger på puber/utesteder.

Voldtekt, eller andre kriminelle handlinger, er aldri offeret sin feil, og det tror jeg kan være en god idé å forklare henne også. Og voldtekt er strengt talt ikke det eneste som kan skje dersom man er ute seint på kvelden og ikke er kritisk til hvem man kommuniserer med, så det er uansett lurt å være vaktsom. Brisne og uoppmerksomme jenter (og gutter) er også et lett bytte for ranere eller lommetyver, og det er lettere å rote seg borti annet bråk dersom man ikke er våken på omgivelsene sine.

Anonymous poster hash: 0d3d8...4e8
Skrevet

Jeg reagerte også på de punktene. Ja i tillegg til å reagere på at noen spør om disse tingene. Dette er noe alle foreldre vet at ungdommen ikke skal bli med fremmede, gå alene hjem osv. Hva med å hente eller møte din mindreårige datter når hun flyr på by'n?

Anonymous poster hash: ed54c...0d9

Ts har da ikke sagt noen plasser at datteren reker på byen. Jeg fikk disse rådene av min mor fra jeg var 12-13 år gammel og før den tid var det å ikke ta imot sjokolade fra fremmedfolk. Det betyr ikke at jeg fløy på byen i en alder av 12-13, det betyr bare at min mor prentet meg full av slike råd før den dagen jeg var 18 og gammel nok til å fly på byen. En trenger jo ikke vente til datteren(eller sønnen) står i utgangsdøren på sin 18 års dag for å gi slike råd, eller?

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke enten eller. Så i tillegg til å råde henne til dette, bør du snakke med henne om at voldtekt aldri er offerets feil syntes jeg

Gjest åffårno
Skrevet

I og med at TS nevner noe så banalt som at en 16 åring ikke skal "ta imot drinker på byen, bli med fremmede menn hjem, gå alene hjem fra byen" så gjetter jeg på at det snart dukker opp en annen tråd med "Aha, kvinner på kg motsier seg selv og er egentlig enige i mitt standpunkt om at kvinner selv er ansvarlige, bare se heeeeeeeeeeer". ;)

• Liker 2
Skrevet

Det er det samme som at farn min sa til meg at jeg aldri skulle ha sex uten kondom når jeg var 11, betyr ikke at jeg hadde sex/fikk tillatelse til å ha sex.

Anonymous poster hash: 02b3b...299

Skrevet

Nei, det er ikke galt av deg.Min mor gjorde det da jeg var 16, og det er jeg bare glad for :)

Skrevet

Jeg er 16, og jeg kunne aldri tenke meg å bli med fremmede hjem. Tanken på å kunne bli voldtatt og det som verre er frister ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...