AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #1 Skrevet 20. oktober 2013 Ble vannskader i leiligheten jeg leier og må flytte, fristen er 31 oktober. Har prøvd og prøvd og skaffe meg ny plass og bo men har ennå ikke lyktes i det, så nå er det altså 10 dager til jeg skal være ute herfra. Hva skal jeg gjøre? Kan ikke se for meg vandre gatelangs om nettene akkurat. Har ikke veldig stor inntekt, så det setter vel sine begresninger på mulighetene og finne seg plass og bo. Familien min har jeg ikke kontakt med og har heller få venner, og ingen jeg i allefall kan tenke meg jeg kunne bodd hos. Begynner og bli rimelig beskymra nå.. Anonymous poster hash: 93cec...49d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #2 Skrevet 20. oktober 2013 Det er vel mulig å få en slags krisebolig i regi av NAV eller kommunen? Og hvis ikke, kanskje de kan hjelpe deg på andre måter? Anonymous poster hash: 96ac7...642 1
Gjest Inggolf Skrevet 20. oktober 2013 #3 Skrevet 20. oktober 2013 hvor hen i landet er dette snakk om?
Gjest Ferie Skrevet 20. oktober 2013 #4 Skrevet 20. oktober 2013 Annonse på hybel.no. Det er noen studenter som leier ut rommet sitt til en billig penge når de tar et semester i utlandet. Eventuelt ta kontakt med nav, frelsesarmeen, andre stiftelser,den norske kirke sitt diakoni arbeid gir av og til bort en tusenlapp til folk i nød.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #5 Skrevet 20. oktober 2013 Sikkert noen på KG som vil hjelpe deg om du sier hvor du bor. Mange steder du får rom i bofellesskap f.eks. Du kan også få hjelp hos NAV. Anonymous poster hash: df7c5...72a 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #6 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg bor ikke akkurat i noen by, er vel derav det er ganske begrenset og finne seg plasser og bo. Har heller ikke lyst og flytte herfra, eller langt herfra, både pga trivsel, den lille jobben jeg har og det vil medføre store kostnader. Bor ganske langt Nord i landet. Anonymous poster hash: 93cec...49d
RetroGirl Skrevet 20. oktober 2013 #7 Skrevet 20. oktober 2013 Du går på Nav imorgen,og ber om hjelp. 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #8 Skrevet 20. oktober 2013 Kan jeg gjøre det selvom det ennå er en stund til jeg skal være ute? Leser på nettsiden deres at slik bohjelp greier er kun i akutte sitasjoner. Jeg er også enslig uten noen barn eller noe slikt, så stiller vel lavere i køen enn andre får jeg inntrykk av. Noen her som har vært i en slik situasjon som meg før? Hvordan endte dette? Anonymous poster hash: 93cec...49d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #9 Skrevet 20. oktober 2013 Kan jeg gjøre det selvom det ennå er en stund til jeg skal være ute? Leser på nettsiden deres at slik bohjelp greier er kun i akutte sitasjoner. Jeg er også enslig uten noen barn eller noe slikt, så stiller vel lavere i køen enn andre får jeg inntrykk av. Noen her som har vært i en slik situasjon som meg før? Hvordan endte dette? Anonymous poster hash: 93cec...49d Det er vel en litt akutt situasjon da, og du har jo penger slik at du kan betale litt for leilighet også. Er det virkelig INGEN hybler til leie rundt der du bor? Jeg bor i en ganske liten by (i forhold til Trondheim liksom) og her er det støtt og stadig rom i bofellesskap til leie Anonymous poster hash: df7c5...72a
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #10 Skrevet 20. oktober 2013 NAV tilbyr deg hospits.Anonymous poster hash: 0a055...fa5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #11 Skrevet 20. oktober 2013 men inntil nav har funnet et hospits til deg så bør du kjøpe deg telt Anonymous poster hash: 49ae6...e9b
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #12 Skrevet 20. oktober 2013 Hva er hospits? Nei det er ca 4000 innbyggere her jeg bor, så det er meget begrenset, så er det en ganske stor videregående skole her, så er meget skjeldent jeg har sett annonser om ledige leiligheter her, da jeg tenker studentene har en del av de få som er her. Det er til og med ikke hotell her for og si det slik. Har selv annonsert at jeg ønsker og leie, men har ikke fått noe respons, hørt med bekjente men rimelig dødt for og si det slik. Jada har noe penger, men har ikke råd og legge ut veldig store summer for og si det slik, har bare betalt 3000kr mnd her jeg bor nå, er ganske rimelig her siden det er i bygda forstår jeg. Anonymous poster hash: 93cec...49d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #13 Skrevet 20. oktober 2013 Har du ikke én venn som du kan campe på sofaen til i noen netter? Så har du litt bedre tid på deg. Jeg ville ikke nølt med å si ja til en venn som var i din situasjon. Er det campingplass i nærheten av deg? Spør om du kan leie en hytte til redusert pris, siden det er utenom sesongen og du leier i lengre tid. Kan du vurdere å flytte til et annet sted og evt. ta buss til jobb/skole? Anonymous poster hash: 0b887...785
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #14 Skrevet 20. oktober 2013 Ikkeno campingplass som har hytter her nei, skal gjøre et forsøk i morgen på og spørre de få jeg har kontakt med om det er noen muligheter. Nærmeste by er vel 3 timer unna her, så nabobygdene er ikke veldig mye større de heller. Anonymous poster hash: 93cec...49d
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #15 Skrevet 21. oktober 2013 Kjøp deg telt. Det gjorde jeg. Anonymous poster hash: a7924...b47
Gjest Skrevet 21. oktober 2013 #16 Skrevet 21. oktober 2013 Du har jo satt deg i en situasjon der du har et veldig lite nettverk, og det er dessverre det som straffer seg nå. Ikke at man MÅ ha masse kontakt med familien, men familie kan til tider være kjekt å ha. Langt mot nord betyr nokså kaldt. Vet ikke om jeg synes at telt er noen god løsning, med mindre du er en "monsen"-type. Videre vanskelig å ivareta god hygiene om man camper i telt vinterstid. Ikke alle steder man kan telte heller. Er temmelig sikker på at NAV har lettere for å hjelpe deg om du gir de litt frist enn om du dukker opp der den dagen du er lempa ut. Ting tar tid. Søk på nette om gårdsturisme, rorbuutleie, pensjonater, og alt som kan være en mulig løsning. Du må være aktiv. Og så må du se litt på hvordan du framstår når du søker deg bolig. Er det noen grunn til at ingen ønsker å leie ut til deg? 1
Pria Skrevet 21. oktober 2013 #17 Skrevet 21. oktober 2013 Du sier du må flytte ut pga. vannskader. Har du ikke innboforsikring som dekker boutgifter når sånne situasjoner oppstår? 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #18 Skrevet 21. oktober 2013 Må du ut fordi det er helseskadelig å bo der? Hva skyldtes vannskadene og hvor store er de? Forhindrer de deg helt fra å bo der? Hvis svaret peker mot nei på disse spørsmålene er det ikke sikkert huseier bare kan kaste deg ut. Har han sagt opp utleien tidligere slik at du nå er i siste del av oppsigelsestiden? Hvis ikke så må han faktisk si opp avtalen med deg, og du skal kunne disponere leiligheten ut oppsigelsestiden. Sjekk hva som ble avtalt dere imellom ved kontraktsinngåelsen. Anonymous poster hash: 61ed7...77c
Gjest Morgun Skrevet 21. oktober 2013 #19 Skrevet 21. oktober 2013 Herregud, ta nå bare kontakt med nav og spør, da!
Kamikatze Skrevet 21. oktober 2013 #20 Skrevet 21. oktober 2013 Kontakt kommunens boligkontor, eller den som har ansvaret for den biten. Og NAV selvsagt. Kommunen skal (egentlig) ha etpar boliger klare for akutthendinger. Men du må kontakte dem nå, for å være sikker på at du får unna nødvendige forberedelser til du skal være ute. Kan du forhandle med huseier om lengre botid, hvis det viser seg nødvendig? Sjekk hva dine forsikringer dekker. Er du fagorganisert, har du kanskje forsikringsdekning uten å være klar over det. Heng opp lapp på tavla til butikkene, annonser lokalavisa. Snakk med kolleger og hør om de vet om noe. Gjør de det ikke, kan det hende de nevner det for andre de kjenner som har noe til leie. Kanskje du har et større nettverk enn du tror.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå