AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #1 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg skal bo på en hybel et par mnd nå. Men det er ikke noe ovn, kokeplater eller mikro. Her vel heller ikke vannkoker, men det koster jo ikke så mye å kjøpe. Jeg trenger derfor tips til hvordan type mat jeg kan lage. Trenger tips til alt fra middager, frokoster, kosemat osv. Anonymous poster hash: ad4d3...beb
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #2 Skrevet 20. oktober 2013 Kan du ikke kjøpe deg et hybelkjøkken?Anonymous poster hash: 87a01...1d4
Brunhilde Skrevet 21. oktober 2013 #3 Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Frokost bør jo gå bra, forskjellig frokostblanding, brødskiver, knekkebrød eller sånn ferdig havregrøt som bare skal tilsettes vann. Middag og kosemat er litt verre, selv om en vannkoker leverer varmt vann, så kan den jo ikke trylle. Kanskje du kan investere i en slow cooker? Da kan du lage deg ordentlig middag. Endret 21. oktober 2013 av Brunhilde
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #4 Skrevet 21. oktober 2013 Med vannkoker kan du tilberede couscous, risnudler og eggenudler. Av dette kan du lage tabbouleh/couscoussalat (tilsett urter, hakket rødløk og tomatterninger i den varme couscousen, + olivenolje og sitron), og thai-inspirerte salater av nudlene (med bønnespirer, sukkererter, andre friske grønnsaker, chili, ingefær, koriander, cashewnøtter, fiskesaus, lime og litt olje). Anonymous poster hash: 700ea...4d2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #5 Skrevet 21. oktober 2013 Med vannkoker kan du tilberede couscous, risnudler og eggenudler. Av dette kan du lage tabbouleh/couscoussalat (tilsett urter, hakket rødløk og tomatterninger i den varme couscousen, + olivenolje og sitron), og thai-inspirerte salater av nudlene (med bønnespirer, sukkererter, andre friske grønnsaker, chili, ingefær, koriander, cashewnøtter, fiskesaus, lime og litt olje). Anonymous poster hash: 700ea...4d2 Jeg kom på en til: Du kan bløtlegge rispapir i nykokt vann fra vannkoker og lage vietnamesiske vårruller, med friske grønnsaker skåret i staver, reker, frisk koriander, mynte og cashewnøtter, og en kald dipsaus til. Anonymous poster hash: 700ea...4d2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #6 Skrevet 21. oktober 2013 Dessuten kan man faktisk lage gode middagssalater også av ingredienser man ikke behøver å varmebehandle: - Litt grønne salatblader som basis, feks en ferdigvasket miks for å gjøre ting enklere (jeg liker babyleaf-posene). + - Kokte vakuumerte rødbeter (ligger i grønnsaksdisken). - Avokado - Grillet og flådd paprika på glass + - Hermetiske kikerter, kidneybønner, favabønner... + - Valnøtter, mandelflak, pinjekjerner, pistasjnøtter.... + - Spekeskinke, chorizo (den tørkede som ikke trenger varmebehandling) - Røkelaks, varmrøkt laks eller sild + - Feta - Parmesan + - Vinaigrette - Rømmeklatt Velg ingredienser du synes passer sammen fra alle eller noen av gruppene - variasjonsmulighetene er mange. Litt grovt brød til, og middagen er klar. Anonymous poster hash: 700ea...4d2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #7 Skrevet 21. oktober 2013 Med vannkoker kan du lage havregrøt og f.eks. potetmos fra pose. Du kan også pakke inn fiskekaker, kjøttkaker, pølser i folie og helle over varmt vann og la det trekke 20-30 minutter for å ikke måtte spise kald mat. Bytt vann par ganger. Kjøper du f.eks. kyllinglår fra ferskvaredisken kan du ha til en salat. Kyllingsalat er et alernativ. Røkt laks med rømme, syltet rødbeter, løkringer, råkost og potetmos. Speket sild som du vanner ut i noen timer, sammen rødbeter, løkringer og kålrabistappe av pose. Hvorfor ikke investere i et vaffeljern eller et toastjern og lag ost og skinkesmørbrød med salat. Kan også brukes til sveler. Denne kan du lage med avocado, bytt ut bacon med f.eks. stekt svinekotelett fra matvarebutikken. http://www.alleoppskrifter.no/click/index/3114116/?site=britasmatblogg.blogspot.no# Eller sursild med potetmos: http://dinmat.no/Sursild Anonymous poster hash: c5edd...93a
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #8 Skrevet 21. oktober 2013 Rekesmørbrød. Potetsalat som tilbehør til røkt laks eller spekemat. Anonymous poster hash: c5edd...93a
Gjest Lillesiren Skrevet 21. oktober 2013 #9 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg skal bo på en hybel et par mnd nå. Men det er ikke noe ovn, kokeplater eller mikro. Her vel heller ikke vannkoker, men det koster jo ikke så mye å kjøpe. Jeg trenger derfor tips til hvordan type mat jeg kan lage. Trenger tips til alt fra middager, frokoster, kosemat osv. Anonymous poster hash: ad4d3...beb Hvorfor ikke like så greit kjøpe seg en mikro? Det koster jo ikke så veldig mye mer enn en vannkoker:) 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #10 Skrevet 21. oktober 2013 Takk for gode tips! Jeg skal bare bo der et par mnd, før jeg flytter i kollektiv. Derfor jeg vil unngå å kjøpe mikro etc. Anonymous poster hash: ad4d3...beb
Pearl2.0 Skrevet 21. oktober 2013 #11 Skrevet 21. oktober 2013 Da er det en gyllen mulighet for å bli supergod på raw food
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #12 Skrevet 21. oktober 2013 Kjøp deg et propanapparat. Anonymous poster hash: a6d94...7a8 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #13 Skrevet 21. oktober 2013 Hva med frysetørret turmat? Du kan dele opp posene i mindre porsjoner hvis du synes prisen er for stiv eller mengden er for stor. http://www.dagbladet.no/2011/09/07/tema/klikk/helse/18003420/ Anonymous poster hash: c5edd...93a 1
Gjest Morgun Skrevet 21. oktober 2013 #14 Skrevet 21. oktober 2013 Kjære vene, du får en mikroovn til 400 kr. Tipper du vil spare inn det ganske fort i forhold til å følge andre råd her inne om rekesmørbrød og raw Food.
Nuith Skrevet 21. oktober 2013 #15 Skrevet 21. oktober 2013 Som tidligere kollektiv-beboer selv kan jeg love at du kommer til å bli kjempeglad for å ha en mikrobølgeovn på "ditt eget" rom når resten av kollektivet skal lage middag samtidig... 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #16 Skrevet 21. oktober 2013 Du får micro for 299 på Europris. Da trenger du ikke å kjøpe vannkoker og du kan ha den på rommet ditt i kollektivet. Anonymous poster hash: 86bd9...434 1
Luckiness Skrevet 21. oktober 2013 #17 Skrevet 21. oktober 2013 Kyllingsalat. Kan kjøpe ferdig grillet kylling på matbutikken og skjære av kjøttet. Evt. annet kjøtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå