Gå til innhold

Katt med blod i urinen - hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merket nå nettopp at pusen min (kastrert hannkatt, 3 år) har begynt å få blod i urinen. Siden i går har han gått på do veldig ofte (eller prøvd å gå på do) og "mast" litt ekstra enn han pleier.

Nå isted gikk han endelig på do, men det var bare et par dråper som kom ut, og litt blod. Synes dette passer til symptomene på urinveisinfeksjon, så har tenkt å ringe på og høre med dyrelegen, så fort det lar seg gjøre.

MEN, denne pusen jeg har er veldig sky når det kommer til fremmede + fremmede steder. Jeg nekter å tro at om jeg får ham med meg til dyrlegen, noe som kommer til å bli en prøvelse i seg selv da jeg ikke har bil, at de vil klare å undersøke ham. Da jeg tok ham med til kastreringen, satt han å mjaua og hylte og klorte for å komme seg ut av buret hele tiden, og jeg vil helst unngå en reprise av det om det er mulig.

SÅ, det jeg lurer på: tror dere det er mulig å ta en telefon til dyrlegen å forklare situasjonen med at han er så sky + mangel på skyss, og heller forklare alle symptomene? Eventuelt ta med en urinprøve fra kattedoen? Eller er det sånn at man må ta med selve katten for en fysisk undersøkelse for å få ordnet opp i slike ting?

(Jeg har en del angst for å ringe og snakke med folk i telefonen, derfor hadde det vært veldig fint å vite litt på forhånd om det i det hele tatt er mulig eller om jeg bare må bestille time og finne en måte å få katten min til veterinæren.)

Hadde satt stor pris på raskt svar! :)

Anonymous poster hash: e15ef...0b6
Videoannonse
Annonse
Gjest Yellowrose
Skrevet

Synes du skal ringe dyrlegen og forklare situasjonen, det er jo verdt et forsøk? i verste fall må du ned dit og undersøke katten din. Men jeg tror uansett det er det beste for katten og som eier er det din jobb å gjøre.

Gjest Seajewel
Skrevet

Tror nok at du må ta med katten til dyrlegen. Ta taxi med den. Det virker som at den har urinveisinfeksjon, og da er det ikke noe å vente på. Få ordnet time i morgen, du. :)

• Liker 1
Skrevet

Dyrleger har god erfaring med å håndtere dyr, så det ordner seg Jeg har hatt to katter som oppfører seg som villkatter i kontakt med andre enn oss i husstanden, men hos dyrlegen har det gått forbausende fint.

De bør også se på han, dersom det ikke er Uvi bør han straks undersøkes for andre ting, siden blod i urinen er et alvorlig symptom. Så lenge du har ett sikkert reisebur må du bare lide deg gjennom det.

Anonymous poster hash: 2208c...194
Skrevet

Veterinær så fort som mulig!

Kastrerte hannkatter har veldig høy risiko for å få urinveisinfeksjon og det kan i verste fall føre til nyresvikt, så det bør behandles ASAP!

Katten tar ingen skade av å sitte i reiseburet selv om han blir stresset, og veterinæren kan håndtere "vanskelige" katter like godt som "enkle" katter.

Skrevet

Vetrinær nå! Det får da være grenser til tafatthet. Få katten i bur, hos dyrlegen kan de dope han ned.

Anonymous poster hash: c3300...647
Skrevet

Du kunne tatt urinprøve fra kattedoen, men da måtte du uansett først innom veterinæren for å kjøpe urinprøvesand som ikke forstyrrer prøveresultatene. Du kan jo ikke akkurat dra til veterinæren med en neve klumpesand med urin inni... Så da ville jeg like gjerne tatt med hele katta først som sist. UVI er VONDT!

Anonymous poster hash: f6700...e89
Skrevet

Ring veterinæren og hør hva som kan gjøres, det finnes sikkert mange muligheter. Min katt hadde urinveisinfeksjon og nyrestein, og det ble ordnet raskt og problemfritt, på tross av at han nektet å gå inn i bilder. Jeg husker ikke om det var nødvendig å ta pus med til veterinæren eller ei om hun kom til oss - men det løste seg på et eller annet vis. I vårt tilfelle var det nok kattematen man kjøper i butikk som var årsaken til problemet. Det har et veldig høyt saltinnhold, og etter å ha gått på antibiotika og fått spesialfôr, ble han frisk som en fisk. Ta hverfall kontakt så raskt som mulig!

Anonymous poster hash: 95535...90f
Skrevet

Min mjauer og prøver å komme seg ut av buret. Og jeg tar buss! Hun andre er livredd mennesker( ikke oss da), men det går faktisk veldig bra hos dyrlegen. Så ikke tenk på det du.

Skrevet

Hvordan går det med katten?
Min katt hadde UVI en gang for mange år siden, da kom det ekstremt mye blod. Fortet meg til dyrlegen, og fikk streng beskjed at jeg skulle gi dyrlegefòr, spesielt siden han er kastrert og det kan danne seg krystaller i urinen.
De staket opp urinrøret, og han fikk noen medisiner. Så ble han helt frisk :)
Jeg håper for guds skyld at du dro til dyrlegen, og at katten din er bra.

Anonymous poster hash: 1fece...6aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...