Gå til innhold

Talk nerdy to me

Pingting

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har vært på foredrag i kveld. Om Richard Dawkins og evolusjon og vitenskapsformidling, og om hvor magisk verden er selv når man ikke tror på magi.

Mange synes at magien og det forunderlige ved ting blir ødelagt hvis man kommer trekkende med fakta og kunnskap og sånt. Jeg synes det er omvemdt. Nordlyset blir ikke MINDRE magisk av å vite at det skyldes partikler som kommer fra sola. Bitte, bitte små ting som vi ikke kan se med det nakne øyet. Som hives ut av noe helt voldsomt stort, som helst ikke skal se på med det nakne øyet. Som har noen helt sinssyke krefter.

sun-big-solar-flare-100910-02.jpg?129227

Og disse bittebittesmå greiene reiser i nesten 450 000 meter i sekundet. Før de treffer jorda, og magnetfeltet rundt den. Og så ionosfæren, hvor det er masse gasser som driver og surrer rundt. Og når partiklene krasjer med gasser resulterer det i fotoner. Eller lys, om du vil.

Lys, som kan oppfattes av de nakne øynene vår. Og heldigvis har noen millioner år med evolusjon ført til at vi har såpass avanserte øyne med hinner og linser og en hjerne som kan tolke ikke bare lys, men også farge, form og bevegelse. Sånn at vi kan se nordlyset. Og innse at det er uendelig vakkert.

aurora-borealis-manitoba-canada.jpg

Det er astronomi, fysikk, kjemi, biologi, awesomeness. Det er hundre ting vi forstår - som gjør at vi innser det er hundre tusen ting vi ikke forstår. Det er ting vi vet som fortsatt er forunderlige. Det er så mange tilfeldigheter. Det er så mye flaks.

Jeg er et resultat av millioner av år med evolusjon som rusler rundt på en lyseblå prikk som er et resultat av milliarder av år med tilfeldigheter.

Visste du at du er laget av stjernestøv? De samme atomene som er i kroppen din var en gang del av en døende stjerne som eksploderte og sende atomene ut i universet. Etterhvert samlet de seg og ble til nye stjerner. Og planeter.

Jeg er evolvert stjernestøv, og jeg kan se på at en masse bittesmå dingser dra fra sola til jorda for å lage show.

J. K. Rowling kan ta seg en bolle.

...helt til Kvinneguiden kommer og ødelegger alt, da. :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg har vært på foredrag i kveld. Om Richard Dawkins og evolusjon og vitenskapsformidling, og om hvor magisk verden er selv når man ikke tror på magi.

Mange synes at magien og det forunderlige ved ting blir ødelagt hvis man kommer trekkende med fakta og kunnskap og sånt. Jeg synes det er omvemdt. Nordlyset blir ikke MINDRE magisk av å vite at det skyldes partikler som kommer fra sola. Bitte, bitte små ting som vi ikke kan se med det nakne øyet. Som hives ut av noe helt voldsomt stort, som helst ikke skal se på med det nakne øyet. Som har noen helt sinssyke krefter.

sun-big-solar-flare-100910-02.jpg?129227

Og disse bittebittesmå greiene reiser i nesten 450 000 meter i sekundet. Før de treffer jorda, og magnetfeltet rundt den. Og så ionosfæren, hvor det er masse gasser som driver og surrer rundt. Og når partiklene krasjer med gasser resulterer det i fotoner. Eller lys, om du vil.

Lys, som kan oppfattes av de nakne øynene vår. Og heldigvis har noen millioner år med evolusjon ført til at vi har såpass avanserte øyne med hinner og linser og en hjerne som kan tolke ikke bare lys, men også farge, form og bevegelse. Sånn at vi kan se nordlyset. Og innse at det er uendelig vakkert.

aurora-borealis-manitoba-canada.jpg

Det er astronomi, fysikk, kjemi, biologi, awesomeness. Det er hundre ting vi forstår - som gjør at vi innser det er hundre tusen ting vi ikke forstår. Det er ting vi vet som fortsatt er forunderlige. Det er så mange tilfeldigheter. Det er så mye flaks.

Jeg er et resultat av millioner av år med evolusjon som rusler rundt på en lyseblå prikk som er et resultat av milliarder av år med tilfeldigheter.

Visste du at du er laget av stjernestøv? De samme atomene som er i kroppen din var en gang del av en døende stjerne som eksploderte og sende atomene ut i universet. Etterhvert samlet de seg og ble til nye stjerner. Og planeter.

Jeg er evolvert stjernestøv, og jeg kan se på at en masse bittesmå dingser dra fra sola til jorda for å lage show.

J. K. Rowling kan ta seg en bolle.

Jeg bøyer meg i støvet og er så enig så enig. Jeg er en stor fan av Dawkins, fordi han forklarer ting på en folkelig måte.

...helt til Kvinneguiden kommer og ødelegger alt, da. :dry:

:flirer:

Husker den der - merkelig tråd, som endte godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte aldri helt oppstyret rundt nordlys før noen forklarte hva det kom av. DA var det kult. Mulig jeg var et merkelig barn. :nigo:

Men alt dette fikk meg til å tenke på Neil Gaiman. For å bryte med realismen... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror aldri jeg har vært borti noen som omtaler Gerard Butler som "søt" før. :ler:

THIS. IS. CUTENESS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink:

Haha, WANT! Ihvertfall Om det hadde vært litt mer rektangulært. Hmmmm... Mon om det finnes tepper med trykk av bildene fra Hubble?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker øl. En stout. Det føles veldig feil. Litt sånn hjerteskjærende, å-herregud-lille-venn-hva-ER-det-jeg-gjør-med-deg?-feil.

Men det er for et nobelt formål: cookies. Jeg trenger nemlig ølsirup for å lage disse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...