Gå til innhold

Hvordan merker man at et lite barn er psykisk stresset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 19 mnd har nesten hver gang han har sovet hos pappaen sin (.2 helger i mnd) veldig løs avføring som varer utover dagen når han kommer til meg.

Dagen etter er alltid avføringen normal igjen.

Kan dette være tegn på at han blir stresset av å være borte fra meg?

Eller kan det være mat de gir han som han reagerer på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det kan godt være at han spiser noe som han ikke er vant med å spise eller ikke tåler.

Men det trenger ikke ha noe med psyken å gjøre.

du kan ta han med til legen og ta en full allergisjekk.

en annen ting som kan gi løs mage er at det kommer nye tenner. det gir løs mage.

Hvis barnet endrer væremåten eller personligheten. så er det grunn til bekymring.

Skrevet

Væremåte og personlighet er heldigvis akkurat som før, samme gjelder soverutinene, han er aldri urolig og legger seg som normalt. Han er litt klengete på meg den første dagen han kommer hjem til meg, ellers helt normal.

Han har ingen symptomer på allergi, vet ikke helt hva han får å spise hos faren da han ikke vil fortelle meg det men tror han får ganske sunn mat, mye frukt og grønt. Men han får ikke drikke kumelk der, får havremelk.

Vet at de fortsatt gir han mye grøt, kan det ha noe å si ?

Det er ikke pga tenner, da har andre " rutiner ". :)

Skrevet

Regner med at det har med variasjonen med mat jeg

• Liker 2
Skrevet

Mulig det er det.. Men han får mye grønt og frukt hos meg også, og kan havremelken virke såpass mye inn?

Det er snakk om avføring langt oppover ryggen flere ganger den dagen han kommer hjem, ofte helt flytende.

Er det noe slags mat som kan gi han den type avføring ?

Pappan sier dette er helt normal avføring for en 19 mndr gammel gutt og at han og samboeren hans bare "løser opp" tarmene hans for all den skadelige kumelken jeg gir han. samtidig sier de ansatte i barnehagen og helsesøster at han har normal avføring de dagene jeg har ansvaret for å gi han riktig mat, da får han kumelk i anbefalt mengde.

Pappan vil ikke svare på hva de gir. Sier bare han får mye grøt. Jeg håper jo at de lar han smake på mye frukt og grønnsaker og det var dette jeg trodde var grunnen i begynnelsen.

Er redd de virkelig tror at det er normal avføring for et snart to år gammelt barn, føler det nesten som de bruker han som et slags eksperiment når de vil at jeg skal sette han på melkefri diett, ( uten grunn) han er veldig glad i mat og gaper og spiser til det er tomt, og jeg vet ikke hva de gir han som løser opp magen hans så til de grader..

Men uansett er det bedre om det er noe med maten og ikke psykisk stress.

Er det mulig å ta avføringsprøver av noe slag når bleiene er sånn at de renner over? Ser man da hva han har spist?

Umulig å snakke med han om dette, har forsøkt, men de er verdens største bedrevitere både han og samboeren, og sier bare til meg at dette har jeg ikke peiling på, så jeg kommer ingen vei med å ta det opp med dem flere ganger.

Skrevet

Gutten min på 19 mnd har nesten hver gang han har sovet hos pappaen sin (.2 helger i mnd) veldig løs avføring som varer utover dagen når han kommer til meg.

Dagen etter er alltid avføringen normal igjen.

Kan dette være tegn på at han blir stresset av å være borte fra meg?

Eller kan det være mat de gir han som han reagerer på?

Jeg ville ikke latt en en liten unge på bare 19 mnd sovet noe annet sted enn hjemme.

Hvorfor kan ikke far bare ha ham dagtid, for så å levere ham igjen til kvelden?

Rutiner er utrolig viktig for så små barn.

Overnatting kan dere drøye med frem til 3-4 års alder.

Anonymous poster hash: a6402...55a

Skrevet

Mulig det er det.. Men han får mye grønt og frukt hos meg også, og kan havremelken virke såpass mye inn?

Det er snakk om avføring langt oppover ryggen flere ganger den dagen han kommer hjem, ofte helt flytende.

Pappan sier dette er helt normal avføring for en 19 mndr gammel gutt og at han og samboeren hans bare "løser opp" tarmene hans for all den skadelige kumelken jeg gir han. samtidig sier de ansatte i barnehagen og helsesøster at han har normal avføring de dagene jeg har ansvaret for å gi han riktig mat, da får han kumelk i anbefalt mengde.

Pappan vil ikke svare på hva de gir. Sier bare han får mye grøt. Jeg håper jo at de lar han smake på mye frukt og grønnsaker og det var dette jeg trodde var grunnen i begynnelsen.

Er redd de virkelig tror at det er normal avføring for et snart to år gammelt barn, føler det nesten som de bruker han som et slags eksperiment når de vil at jeg skal sette han på melkefri diett, ( uten grunn) han er veldig glad i mat og gaper og spiser til det er tomt, og jeg vet ikke hva de gir han som løser opp magen hans så til de grader..

Er det mulig å ta avføringsprøver av noe slag når bleiene er sånn at de renner over? Ser man da hva han har spist?

Umulig å snakke med han om dette, har forsøkt, men de er verdens største bedrevitere både han og samboeren, og sier bare til meg at dette har jeg ikke peiling på, så jeg kommer ingen vei med å ta det opp med dem flere ganger.

Hva slags mennesker er dette? Samboeren til mannen din sier at du ikke har peiling på ditt eget barn? Det ville nå ikke jeg funnet meg i iallfall! Er dette oppegående og varme mennesker?

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg føler vel at dette har gått litt mye på farens premisser, ikke guttens. Faren bor 2 timer vekk fra meg, har vært med barnet en gang i uka frm til nå da han har gått over til hver 14 dag.

Nei disse menneskene er ikke varme mot meg hvertfall, og begynner å tvile på om de egentlig er særlig oppegående også.

Bare det å sette et barn på diett er helt sykt i mine øyne ( fordi samboeren ikke drikker melk, og de prøver å få meg til å slutte gi han det også, jeg har prøvd å si at barn trenger et annet kosthold enn voksne pga at de vokser så fort, da får jeg høre at "dette har jeg ikke peiling på, han kan mer om kosthold enn meg og samboeren hans kan hvertfall mye mer for hun har begynt å studere til ernæringsfysiolog denne høsten"

Jeg er selv veldig nøye med at gutten min skal få skikkelig kost og all næring han har behov for så jeg har jo blitt fryktelig provosert.

Jeg har gått i den fella at jeg har forsøkt å snakke med han om at jeg hr behov for å bli fatt alvorlig og bli behandlet litt respektfullt for å kunne klare å samarbeide om gutten vår. Dette har resultert i mange meldinger til han fra meg , så nå vil han gå til retten for å få hovedomsorgen, med grunnlag på at jeg er psykisk syk og plager han med meldinger.

Jeg er en god mor så han kommer ingen vei i retten, men slitsomt å ha trusselen hengende over seg.

Det er jo ikke noe mer jeg kan gjøre, enn å finne meg i at jeg må ha noe med disse menneskene å gjøre resten av livet mitt.

Skrevet

Melk kan gi slike utslag, så forbauser meg ikke om han har melkeintoleranse, min sønn hadde det samme, fordi han drakk melk. Etter at vi kuttet ut vanlig melk og gikk over til spesial melk så sluttet det .

Skrevet

Og vemmelig å tenke på at gutten min skal være rundt disse menneskene og bli påvirket av deres bedrevitende holdning overfor andre.

Vil jo at gutten skal bli kjent med faren sin, men de setter jo gutten i et skikkelig dilemma etterhvert , når han forstår mer av denne negativiteten mellom dem og meg.

Jeg har prøvd lenge , men jeg klarer ikke smile når jeg møter de lenger.

Skrevet

Melk kan gi slike utslag, så forbauser meg ikke om han har melkeintoleranse, min sønn hadde det samme, fordi han drakk melk. Etter at vi kuttet ut vanlig melk og gikk over til spesial melk så sluttet det .

Men er det ikke da rart at han blir løs i magen bare hver gang han har vært hos dem i noen dager?

Der får han ikke kumelk , får havremelk.

Skrevet

Men er det ikke da rart at han blir løs i magen bare hver gang han har vært hos dem i noen dager?

Der får han ikke kumelk , får havremelk.

Jo egentlig men det kan være at havremelk er for sterk for hans lille mage, eller at han ikke tåler gluten, som finnes i havremelken

Skrevet

Mine barn har ofte hatt slike bleier, vi fant aldri ut av det. Det kan vel være noe havre-soya- rismelk de gir ham, + masse grøt, det er sikkert ikke farlig. Jeg tenker frukt/grønnsaksjuicer og -purréer også kan gi sånn effekt, og det er vel alternative folk glad i. De gir ham sikkert sunn mat, selvom magen blir løs.

Veldig enig med deg om at barn ikke skal settes på diett, og løs i magen er heller ingen grunn, så lenge det ikke er kronisk diaré og går ut over allmenntilstanden/væskebalansen.

Så lenge barnet er friskt, og samværet ikke økes, ville jeg ikke kranglet noe angående maten fra din side, og bare sagt ja og ha til det som kommer fra dem og gitt barnet vanlig mat selv. Høres ut som dere har nok konflikter. Sprutbleier er (bokstavelig talt) noe dritt, men ikke farlig.

Tror det skal mye stress til for at et barn skal pådra seg akutt diare, men hør med helsestasjonen.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet (endret)

Jo egentlig men det kan være at havremelk er for sterk for hans lille mage, eller at han ikke tåler gluten, som finnes i havremelken

Mor seier han får graut som måltid til vanleg utan å reagere, då har det vel ikkje med gluten å gjere.

Endret av Alt godt
Skrevet

Jeg ville ikke latt en en liten unge på bare 19 mnd sovet noe annet sted enn hjemme.

Hvorfor kan ikke far bare ha ham dagtid, for så å levere ham igjen til kvelden?

Rutiner er utrolig viktig for så små barn.

Overnatting kan dere drøye med frem til 3-4 års alder.

Sistnevnte der var vel litt drøyt? Jeg mener barnet er klart for å sove hos den andre forelderen i 2- 2,5-årsalder.

Skrevet

Takk for svar dere :)

Joda , får bare prøve å bite det i meg.

Jeg er av den oppgfatningen at kostholdet er veldig viktig for gutten vår og at slike ting må være mulig å diskutere. Det samme gjelder samvær.

Men kommer ingen vei med det annet enn å få høre fra barnefaren hvor psykisk syk jeg er ,og hører man det lenge nok blir man det til slutt.

Får gjøre det jeg mener er riktig så får de fortsette med sitt, hvertfall sålenge jeg ser at gutten ikke er påvirket , annet enn at han har løs mage noen dager hver 14 dag.

Skrevet

Jeg syns det høres ut som at han er psykisk syk jeg da. Har ikke du skrevet en tråd om dette med kumelk før? Kan du få hjelp/veiledning av helsesøster eller lege? Det må da kunne være noen tester dere kan ta for å sjekke om han har godt av "dietten" hos faren?

Skrevet

Jo, jeg har skrevet om dette før og har forsøkt å snakke med han. Fører ingen vei. Helsestasjon Osv sier bare at jeg skal la han kjøre sitt løp med kosten, han er en frisk gutt så så lenge han får riktig kost hos meg spiller det ingen rolle om han er uten kumelk et par dager i mnd.

Så det jeg har blitt engstelig for nå et om løs mage kan være tegn på psykisk stress. Han har nettopp begynt å være hos faren fra fredag ettermiddag til mandag morgen hver 14 dag.

Familiekontoret sa dette går helt greit i hans alder, siden de allerede er såpass knyttet...men jeg vet ikke jeg?.

..

Om jeg sier noe på dette nå blir jeg vel bare beskyldt på å trenere samværet, og da stiller jeg vel svakere i eventuell rettsak?

Skrevet

Men løs mage etter overnatting hos faren har han hatt siden den nye samboeren kom inn i bildet da han var ca 7 mnd..alt blir så vanskelig når det ikke er mulig å oppnå kontakt med dem på et normalt plan!

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg tenker at psykisk stress hadde gitt seg utslag i endra søvnmønster, gråting og generell utilpass-kjensle hos barnet. Viss barnet ikkje viser slike teikn er det nok endringar i kostholdet, og ikkje psykisk stress som er årsaka til dette. Eg ville ikkje gjort noko meir utav det, med mindre det blir mykje verre.

Så lenge han virkar i godt humør og sovnar (og søv) normalt etter å ha vore borte så hadde eg latt dette ligge viss eg var deg. Med delt omsorg må ein svelge nokre kamelar. Det virkar som du har fått din dose, men akkurat dette er ikkje det som ville bekymra meg mest.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...