Gå til innhold

Tips til hjemmelagde julegaver (for dummies ;-) )

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

For første gang tenker jeg å lage julegavene.. Jeg er hverken spesielt flink med huslige ting eller kreativ, men i år skal jeg altså gjøre et forsøke hehe.

Foreløpig har jeg tenk å prøve meg på urtesalt, brente mandler og/eller sånn mørk sjokolade jeg smelter og lager i silikonformer med nøtter ol.

Andre tips til enkle ting å lage til og fra voksne?

Tuusen takk! :-D

Anonymous poster hash: 36517...8c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lage såpe.

Strikke rilleskjerf.

Gi et bilde som tar har tatt og sett det i en fin ramme(kan male rammen selv)

Lage armbånd av sånne ferdigpakket fra Panduro hobby.

Male et bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage såpe.

Strikke rilleskjerf.

Gi et bilde som tar har tatt og sett det i en fin ramme(kan male rammen selv)

Lage armbånd av sånne ferdigpakket fra Panduro hobby.

Male et bilde.

Såpe var ikke så dum ide! Takk!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage duftlys eller vanlig lys :) Det er ikke så vanskelig. http://www.wikihow.com/Make-a-Scented-Candle-in-a-Glass Jeg tror du kan bruke dufter fra f.eks kremmerhuset. De har sånn juleduft vet jeg, så lys med juleduft er vel en god ide! :)

Anonymous poster hash: f483a...34f

Tusen takk! Det skal jeg sjekke ut! :-D Supert med tips her altså! :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mariast

Lys er kjempesmart! Har kjøpt inn utstyret, men mangler bare å prøve det ut.... Hun i butikken sa man burde lage mange på en gang og ta seg goood tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serinakaker,fløtekarameller,knekk i muffinsform,brente mandler,peppernøtter,marsipankuler dekket med sjokolade og kokos er alle ganske greie ting å lage.

Du kan lage en julekurv. Ha i en gløgg eller kanskje en julebrus. Noe julegodteri som feks en melkesjokoladenisse og resten kan være feks en billig neglelakk til hver(ingen vits i å kjøpe dyre neglelakker til mange) eller noe annet hvis du mener det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

gå på pinterest og søk på DIY homemade gifts eller lignende:) Masse ideer!

Selv har jeg kjøpt sterk fisketråd, perler, lås osv. og laget armbånd til alle mine venninner;

http://www.pinterest.com/pin/276478864596967985/

http://okaytiffany.com/wp-content/uploads/bracelets.jpg

I fjor gav jeg dem hver sitt putetrekk der jeg hadde sydd på favoritt karakteren deres fra et spill, så de kunne ligge å kose med den om natta:P Kjøpte sånn photo-fabric på en hobby butikk, fant bilde, printa det i blekkprinter(må ha farger!), klipte det til og sydde det på.

Ei anna venninne har nettopp fått seg leilighet, så jeg kjøpte en fin ramme med glass, og satte et fint ark med mønster som bakgrunn i rammen. Så kjøpte jeg en tusj som kan skrives på glass med men vaskes bort med en svamp, og voila! En fancy "korktavle" til å henge i gangen f.eks.

En barndomskompis fikk en tegning av et fint barndomsminne vi har i lag, så rammet jeg det inn. Kjent ham hele livet og jeg har aldri sett ham felle en eneste tåre før, så slo homerun på den!

Ei venninne har bolle i ovnen så jeg har kjøpt en smokk og klipt til en bart i filt som jeg tenkte å lime på:P Men må passe på at limet ikke er farlig.

Til min mor laget jeg en gang et portrett av meg og min bror. Jeg tok bilde av oss i profil, la det inn på data'n og fulgte ytterlinjene av profilen og fylte den sort mens jeg klipte bort bakgrunnen så jeg fikk siluetten vår. Så printa jeg det ut og klippet det ut i sort kartong, og limte hans siluett på blått papir, og mitt på rosa, knyttet en blå sløyve i halsen på han, og en rød i hestehalen min. Så ramma jeg det inn.

I år tenkte jeg å lage en "lampe" til en venninne. Tenkte å kjøpe et billig vinglass, en stor pappkopp og lime noe fint papir på utsiden og skjære ut bunnen. Så skulle jeg tenne et telys nedi glasset, og sette koppen over som lampeskjerm:P Men vet ikke hvor suksessfult det blir så må prøve først.

Mutter'n mangler dørskilt og den post-it-lappen begynner å falme, så jeg tegnet henne som en tegneseriefigur, og klippet det ut i papp, brukte fargede, tynne aluminiumstråder for å lage brillene. Så klipte jeg til en snakkeboble der det står; her bor XXX.

Om du kjenner noen som har hytte kan du jo lage en weather rock:

http://3.bp.blogspot.com/-h8w4i2azcX0/UUhefc-Qm0I/AAAAAAAAJ-o/OV8HhG6BMjk/s400/weatherrock.png

Evt. kjøpe en ramme, har fint papir bak, og skrive i fin tekst; her er det rent nok til å ivareta helsa, men rotete nok til å være hjemmekoselig. Den har fatter'n på kjøkkenet:P

Kjenner du en bokorm? Kjøp eller få to gamle LP-plater, noe ingen vil ha lengre, som ikke kan spilles av etc. Så har du kokende vann i en balje, dypper platen halveis under så den blir myk, og slår den i en 90graders vinkel, så har du kule bokstøtter:)

Anonymous poster hash: 360e9...051
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fotoknudsen.no, blant annet, kan du lage egen fotobok. Altså at bildene dine kommer på sidene i boken akkuratt som en ordentlig bok. Jeg syns det er en kjempe flott gave =) Lett og lage er det også =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi bort ting som hvilken som helst idiot kan lage selv. Ref. "Kjeks i krukke", smelte sjokolade og ha i form, urtesalt, ting som er laget med et kit fra Panduro osv. Det er kun barn som gir bort slikt.

Anonymous poster hash: b22be...b4c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifjor lagde jeg hjemmelagde knekkebrød og mandarinmarmelade til besteforeldrene mine :) Tror de ble mer glad for det enn såper og sånne ting jeg har hosta opp tidligere!

Marmelade:

http://gryskjokkenskriverier.blogspot.no/2010/09/mandarinmarmelade.html

Personlig syns jeg det ble alt for mye honningsmak med denne oppskriften, men ellers var den kjempegod og lett.

Endret av Poserose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi bort ting som hvilken som helst idiot kan lage selv. Ref. "Kjeks i krukke", smelte sjokolade og ha i form, urtesalt, ting som er laget med et kit fra Panduro osv. Det er kun barn som gir bort slikt.

Anonymous poster hash: b22be...b4c

De aller fleste idioter klarer jo å lage det meste av hjemmelagde gaver, spesielt det som er spiselig. Man trenger ikke akkurat tusen i IQ for å lage kjeks, betyr det at man ikke skal gi det bort? Hvor går grensen?

Anonymous poster hash: 26a6b...bc6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på å lage og gi bort tacokrydder, cake-in-a-jar og sånne kakao-på-skje-greier. Og hjemmestrikka sokker, da :jepp:

Menner du sånne kakao-på-skje-greier?

Hvor i all verden får man tak i sånne skjeer? Har veldig lyst å lage sånne selv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lurer på å lage og gi bort tacokrydder, cake-in-a-jar og sånne kakao-på-skje-greier. Og hjemmestrikka sokker, da :jepp:

Har du oppskrift på sånn "cake-in-a-jar" ? :D

Anonymous poster hash: 6db36...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menner du sånne kakao-på-skje-greier?

Hvor i all verden får man tak i sånne skjeer? Har veldig lyst å lage sånne selv! :)

Ja, sånne! Skal kikke litt rundt etter sånne treskjeer, men man kan visst bruke plastskjeer også :jepp:

Har du oppskrift på sånn "cake-in-a-jar" ? :D

Anonymous poster hash: 6db36...979

Jeg lurer litt på å prøve meg på denne oppskriften, med bakepulver og natron som erstatning for baking powder og soda :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånne! Skal kikke litt rundt etter sånne treskjeer, men man kan visst bruke plastskjeer også :jepp:

Jeg tenkte litt på det, men ser så mye finere ut med tre :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan bruke ispinner evt litt lengre rørepinner i stedet for skjeer? Sjokoladen vil jo henge fast på pinnen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...