AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #1 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg har et familiemedlem som har en helt sinnsykt irriterende uvane. Hver gang jeg sier noe til henne så svarer hun med "hæ?" eller noe lignende. Jeg tipper jeg må gjenta over 70 % av alt jeg sier til henne. Jeg tror ikke det er noe i veien med hørselen hennes, og jeg har ikke problem med at andre ikke klarer å oppfatte hva jeg sier. Kjenner dere noen sånne? Har dere noen forslag til hva jeg kan si til henne? Anonymous poster hash: f08fe...739
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #3 Skrevet 20. oktober 2013 Sikker på at det ikke er deg? At du snakker fort eller litt utydelig? Og hvorfor kan hun ikke ha dårlig hørsel? Anonymous poster hash: 8409a...dd1 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #4 Skrevet 20. oktober 2013 Det kalles hæ-virus. En person i min familie har det, tror hun sier hæ til alt bare fordi hun er så vant til å ikke høre (etter). Anonymous poster hash: 8daff...4a0 3
Gjest Badebuksa Skrevet 20. oktober 2013 #5 Skrevet 20. oktober 2013 Eller, snakk H-ø-y-t og t-y-d-e-l-i-g. Hvis hun spør hvorfor du snakker sånn, kan du si at det er fordi du er møkk lei av at hun sier "hæ" hele tiden, så du vil snakke høyt og tydelig for å forsikre deg om at hun hører alt du sier, 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #6 Skrevet 20. oktober 2013 Hva pleier du å si? En måte å fange hennes oppmerksomhet på er å si hører du ?? Hjelper det om jeg går på den andre siden av deg. Hører du dårlig? Og sannsynligheten er stor for at hun har svekket hørsel eller har lett for å gå i egne tanker. Likevel er det en uvane. Ofte hører man hva som ble sagt. Ta det opp med henne og be henne kontakte lege hvis det ikke bedrer seg. Anonymous poster hash: a03d1...45d
Tabris Skrevet 20. oktober 2013 #7 Skrevet 20. oktober 2013 Min mor er slik. Hun kan gjerne si "Hæ?" før hun svarer på det jeg sier, rett og slett en fæl uvane. 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #8 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg har nedsatt hørsel, og tinnitus. Hadde en kjæreste som var rask med å påpeke dette, fordi jeg måtte stadig vekk si "hæ" til han. Det jeg ikke fortalte han, var at han snakka såpass utydelig, R ble til j, S ble til j, osv. Sånn at han var umulig å forstå. Likevel, så brukte han mot meg det at jeg hører dårlig, og at jeg ikke fulgte med. Jeg lot han tro det, og gikk fra han av andre grunner. Verste jeg vet, er folk som ikke klarer å si R og S engang. Da er det dem selv det er noe galt med. Jeg må av og til si "hæ" til andre også, men ikke i så stor grad som til han. Noe å tenke over, om hvor feilen egentlig ligger, og se litt på hvordan en selv snakker. Anonymous poster hash: af5a5...938 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #9 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg også sier "hæ" mye.. det er fordi jeg faktisk hører dårlig, ikke fordi jeg ikke følger med. Men unaturlig å påpeke ovenfor alle at jeg hører dårlig, så da får folk tro jeg ikke følger med da... Anonymous poster hash: a5951...208 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #10 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg hører normalt, er faktisk lydsensitiv, men noen mennesker sliter jeg med å forstå enten det er fordi de prater lavt, fort, dialekt eller en blanding. Andre sliter ikke nødvendigvis med å fortså den personen men for meg kan det gå i stå. Anonymous poster hash: b481c...2f7 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #11 Skrevet 20. oktober 2013 Sikker på at det ikke er deg? At du snakker fort eller litt utydelig? Og hvorfor kan hun ikke ha dårlig hørsel? Anonymous poster hash: 8409a...dd1 Jeg snakker med ganske mange forskjellige folk hver dag på jobben uten at jeg har problemer med å bli forstått. Men det kan hende at hun faktisk har problemer med hørselen. Likevel tror jeg at det i like stor grad er en uvane hun har lagt seg til, for jeg anstrenger meg faktisk med å snakke v-e-l-d-i-g tydelig til henne. Anonymous poster hash: f08fe...739
Tabris Skrevet 20. oktober 2013 #12 Skrevet 20. oktober 2013 Neste gang hun sier "Hæ?", så kan du bare vente noen sekunder for å se om hun faktisk har hørt deg eller ei. Hvis det bare er en uvane, så svarer hun nok etterpå. 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #13 Skrevet 20. oktober 2013 Neste gang hun sier "Hæ?", så kan du bare vente noen sekunder for å se om hun faktisk har hørt deg eller ei. Hvis det bare er en uvane, så svarer hun nok etterpå. Nettopp. Jeg hører dårlig, men har lagt meg til en uvane i tillegg for mange ganger sier jeg hæ selv om jeg oppfatter hva som blir sagt, etter par sekunder. Det er en følge av at jeg hører dårlig og forventer å ikke høre og kanskje av frykt for å høre feil, men også fordi jeg ofte går i egne tanker. Anonymous poster hash: a03d1...45d
Gjest Eurodice Skrevet 20. oktober 2013 #14 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg har et familiemedlem som har en helt sinnsykt irriterende uvane. Hver gang jeg sier noe til henne så svarer hun med "hæ?" eller noe lignende. Jeg tipper jeg må gjenta over 70 % av alt jeg sier til henne. Jeg tror ikke det er noe i veien med hørselen hennes, og jeg har ikke problem med at andre ikke klarer å oppfatte hva jeg sier. Kjenner dere noen sånne? Har dere noen forslag til hva jeg kan si til henne? Anonymous poster hash: f08fe...739 Når hun sier "hæ", svarer du "-stelort" . 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #15 Skrevet 20. oktober 2013 hun følger sikkert ikke med. Anonymous poster hash: 7c4f5...8d2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #16 Skrevet 20. oktober 2013 Det er sånne som deg som gjør at jeg bare må late som jeg høre det som blir sagt pga folks dømmende holdning om jeg sier hæ! Jeg hører dårlig og kvier meg for å si hææ, pga folk blir irritert for å må gjenta ting de sier. derfor blir det til at jeg bare svarer på det jeg tror jeg hører for å unngå at folk blir irritert, Anonymous poster hash: 302b3...b92 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #17 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg har et familiemedlem som har en helt sinnsykt irriterende uvane. Hver gang jeg sier noe til henne så svarer hun med "hæ?" eller noe lignende. Jeg tipper jeg må gjenta over 70 % av alt jeg sier til henne. Jeg tror ikke det er noe i veien med hørselen hennes, og jeg har ikke problem med at andre ikke klarer å oppfatte hva jeg sier. Kjenner dere noen sånne? Har dere noen forslag til hva jeg kan si til henne? Anonymous poster hash: f08fe...739 Enten følger hun ikke med, eller så snakker du for utydelig, eller så har hun nedsatt hørsel. Jeg har nedsatt hørsel, og ble operert som barn - men jeg har fortsatt ikke normal hørsel. Jeg ser også nokså dårlig, og må enkelte ganger lese på leppene for å kunne forstå hundre prosent hva noen sier. Har jeg ikke briller eller linser på meg, får folk høre en del hæ'ing fra min side. For å kunne høre ordentlig, må jeg liksom ha synet i behold også. Det er også delvis en uvane, for noen ganger oppfatter jeg hva som blir sagt, men har på forhånd forventet å ikke høre hva de sier ubevisst. Jeg prøver å bli obs på dette, og derfor kan det ta en stund for meg å svare, for å på en måte komme på noe annet å si enn hæ. Når mange ser for seg en med dårlig hørsel, virker det som en med dårlig hørsel må være enten gammel, eller så må det være noe synlig til stede, som for eksempel hørselsapparat eller noe annet fysisk. Det virker ikke som folk tror på at jeg er hørselshemmet, fordi jeg ser hundre prosent normal og oppegående ut. Jeg er forresten 19 år, så hørselen i min aldergruppe burde være bra. Jeg må ofte be folk om å gjenta ord, og mange må hele tiden påpeke at jeg må begynne å følge med, eller kommer med spydige kommentarer. Jeg forstår at folk går ut i fra at jeg er frisk og rask siden jeg ser "normal" ut, men ofte må jeg, som brukeren over, late som jeg hører hva folk sier fordi jeg er lei av spydigheter. Jeg måtte bare si det. Bare fordi noen ser "normale" ut, betyr det ikke at de ikke kan ha en form for funksjonshemming eller problem. Nå hinter jeg ikke til deg, TS. Tråden fikk meg bare til å komme med et utbrudd. Om hun har trynet klistret i en smarttelefon mens du snakker, er det ganske sikkert at hun ikke følger med når du snakker til henne. Om dere har øyekontakt, og hun likevel sier hæ, er det mulig at hun hører dårlig. Det kommer veldig an på kroppsspråket, om hun fokuserer på deg eller ei. Er hun mer opptatt av omgivelsene sine mens du snakker til henne, kan du nok be henne om å følge litt bedre med når du prater. Det kan også være at hun bare er litt tankefull, og glemmer seg av? Anonymous poster hash: 81dd1...956
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #18 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg har nedsatt hørsel, og tinnitus. Hadde en kjæreste som var rask med å påpeke dette, fordi jeg måtte stadig vekk si "hæ" til han. Det jeg ikke fortalte han, var at han snakka såpass utydelig, R ble til j, S ble til j, osv. Sånn at han var umulig å forstå. Likevel, så brukte han mot meg det at jeg hører dårlig, og at jeg ikke fulgte med. Jeg lot han tro det, og gikk fra han av andre grunner. Verste jeg vet, er folk som ikke klarer å si R og S engang. Da er det dem selv det er noe galt med. Jeg må av og til si "hæ" til andre også, men ikke i så stor grad som til han. Noe å tenke over, om hvor feilen egentlig ligger, og se litt på hvordan en selv snakker. Anonymous poster hash: af5a5...938 Kjæresten min klarer ikke å si R (han sier bergensk-R i stedet, men man hører det nesten ikke) pga kort tungebånd, men jeg hører likevel veldig godt hva han sier til tross for at jeg ikke har 100% god hørsel. Anonymous poster hash: 819ed...d87
Bjørn82 Skrevet 21. oktober 2013 #19 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg har et familiemedlem som har en helt sinnsykt irriterende uvane. Hver gang jeg sier noe til henne så svarer hun med "hæ?" eller noe lignende. Jeg tipper jeg må gjenta over 70 % av alt jeg sier til henne. Jeg tror ikke det er noe i veien med hørselen hennes, og jeg har ikke problem med at andre ikke klarer å oppfatte hva jeg sier. Kjenner dere noen sånne? Har dere noen forslag til hva jeg kan si til henne? Anonymous poster hash: f08fe...739 Jeg har vært borti noen med denne uvanen. De hører egentlig hva du sier, men sier hæ? uansett. Tror de gjør det med en refleks for å få tid til å oppfatte hva du egentlig sa. Jeg sluttet å gjenta meg selv til disse og da kom det frem at de hørte hva jeg sa, men måtte ha litt tid på å svare.
Alina X Skrevet 21. oktober 2013 #20 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg er en hæ person. Noen ganger sier folk noe til meg og jeg svarer først hæ for så å svare på spm fordi hjernen min kanskje oppfattter det som blir sagt senere enn munnen min svarer....andre ganger sier jeg hæ hvis jeg ikke hører hva folk sier. Min sjef feks snakker så jævla lavt til tider at man må omtrent stå med øret vendt mot han for å oppfatte hva som sies, så noen burde lære seg å snakke litt tydeligere:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå