Gå til innhold

Upasteurisert melk og annen "rar mat" til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når mener dere det greit å gi upasteurisert melk og annen rar mat til små barn? Tenker kumelk rett fra tanken, muggost, rakfisk osv.

Vårt barn på halvannet år har smakt på slik som dette, men så fikk jeg høre at det måtte han IKKE få... Jeg tenkte at før eller siden vil de sikkert smake på det uansett, og at det bare er spørsmål om når man vil utsette dem for risikoen (e.coli, botulisme, listeria osv).

Anonymous poster hash: dfd3e...f9f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir det når de er gamle nok til å takle smitten disse matvarene kan gi.

F eks gir jeg ikke spekemat før de er over 2 år for da begynner nyrene å bli utviklet nok til å takle e-colismitte.

Noe annet ser jeg på som uansvarlig. Jeg kunne ikke levd med at jeg hadde gitt barnet mitt (unødvendig)mat som det ble sykt av. På samme måte holder jeg meg unna matvarere det er anbefalt holde seg unna i svangerskapet.

Anonymous poster hash: 9b12a...5ed
  • Liker 2
Skrevet

Men hvordan vet man når de takler smitten? Hverken helsesøster eller lege kunne svare meg, måtte bare vurdere det selv sa de.

TS

Anonymous poster hash: bff38...777
Skrevet

Jeg gir det når de er gamle nok til å takle smitten disse matvarene kan gi.

F eks gir jeg ikke spekemat før de er over 2 år for da begynner nyrene å bli utviklet nok til å takle e-colismitte.

Noe annet ser jeg på som uansvarlig. Jeg kunne ikke levd med at jeg hadde gitt barnet mitt (unødvendig)mat som det ble sykt av. På samme måte holder jeg meg unna matvarere det er anbefalt holde seg unna i svangerskapet.

Anonymous poster hash: 9b12a...5ed

Dette. Litt googling og leting på seriøse sider gir veldig mange svar, det har sjelden helsesøster. Så tar jeg det derfra.

Anonymous poster hash: f8386...8c5

Skrevet

Ubehadet melk fra tanken skal ingen ha.... Uavhengig av alder....

Skrevet

Ja, det er livsfarlig. I gamle dager døde alle som tok seg en slurk melk.

Anonymous poster hash: 6ab8a...bf6

• Liker 23
Skrevet

Tror det har en del med uvitenhet også at foreldre gir slikt mat til barn/spedbarn

Skrevet

Hvorfor ikke?

Jeg drakk da melk fra melkespann (som lå i brønn) hver eneste sommer fra jeg var 3 år, til jeg var 13, og jeg kan ikek skjønne at det har skadet meg på noen måte.

Anonymous poster hash: f949b...b99

• Liker 3
Skrevet

I barndommen, på besøk hos besteforeldre med gård, drakk vi nysilt melk rett fra fjøset. Jeg likte den lunken rett fra fjøset, mens søstra mi ville ha den kald (stod på kjøl i kjelleren). Fins vel ikke noe farlig i det.

• Liker 3
Skrevet

Oi, ville ikke torturert ungen min med å gi den disse matvarene engang. (Spysmiley)

Anonymous poster hash: 7bb94...e11

Skrevet

Husker ikke helt hvor gamle barna var når de fikk smake f.eks muggost, men tror de var rundt 4. Storesøster hater både hvitmugg og blåmuggost, mens lillesøster elsker begge ostetypene. Rakfisk liker ingen av de (heller ikke jeg).

Skrevet

Ja, det er livsfarlig. I gamle dager døde alle som tok seg en slurk melk.

Anonymous poster hash: 6ab8a...bf6

Folk døde av tuberkulose før, og ubehandlet melk var en viktig smittekilde..

Og... Staphylococcus aurus gir fremdeles matforgiftning...

• Liker 1
Skrevet

For en verden enkelte lever i... :fnise:

Oi, ville ikke torturert ungen min med å gi den disse matvarene engang. (Spysmiley)

Anonymous poster hash: 7bb94...e11

Er det tortur om ungene liker det?

Anonymous poster hash: bff38...777

• Liker 5
Skrevet

Folk døde av tuberkulose før, og ubehandlet melk var en viktig smittekilde..

Og... Staphylococcus aurus gir fremdeles matforgiftning...

Man får ikke matforgiftning av gule stafylokokker, men sårinfeksjon. Og tuberkulose smitter hovedsaklig fra person til person, altså via dråpesmitte. Ikke ved å drikke ubehandlet melk.

• Liker 11
Skrevet

Ikke rart at snart alle unger har allegier, astma, eksem og alskens plager nå til dags. Drakk også mye melk som kom rett fra kua, plukket gulrøtter å spiste dem rett fra jorda, kostet bare av jorden først. Merkelig at vi fortsatt lever i beste velgående, å er friske uten hverken allergi eller andre plager.

Anonymous poster hash: 7f845...7a9
  • Liker 6
Skrevet

Har drukket melk fra tanken i over 30 år, både poteter og gulrot med jord og for ikke å snakke om at jeg nok spiste min andel av snøen en gang i sin tid, og har heller ikke noen skader av det.

Eldste her smakte muggost første gangen han var 8 mnd, men det var absolutt ikke meningen. Er vel først nå de siste par årene han har spist brie og camembert fast.

Ville nok ventet til rundt 2-årsalderen når det gjaldt "rå" mat, evt lenger hvis de ikke selv ville smake.

• Liker 1
Skrevet

Min gutt har fått smake på det meste. Blåmuggost også. Ifht Listeria og listeriose kan man lese dette på NHI sine sider:

"Det antas at de fleste som får en dose av listeriabakterier i seg ikke blir syke. Men for personer som har en tilstand hvor immunsystemet er svekket, er det økt risiko for å bli syk ved smitte. Eksempler på tilstander med svekket immunsystem er graviditet,alkoholisme, høy alder og underliggende sykdommer som kreft eller diabetes."

Skrevet

Man får ikke matforgiftning av gule stafylokokker, men sårinfeksjon. Og tuberkulose smitter hovedsaklig fra person til person, altså via dråpesmitte. Ikke ved å drikke ubehandlet melk.

En av de vanligste bakteriene som gir jurbetennelse hos ku og geit er staph. aur.. Og en bakterie kan gjøre mer "bare " en skade ;)

I dag har man (forhåpentligvis) ryddet ut storfe tuberkulosen, men før i tiden så var dette en av smittekildene til tuberkulose ...

Skrevet (endret)

"Mennesker kan smittes via konsum av upasteurisert melk eller kjøtt fra smittebærende dyr. Storfetuberkulose er utryddet i Norge. "

og:

"Tuberkulose forårsaket av M. tuberculosis smitter hovedsakelig mellom mennesker, og da i form av dråpesmitte."

Sitat fra en av linkene dine.

Edit: Ifht matforgiftning med gule stafylokokker så er det hovedsaklig smitte fra infiserte sår på menneskehender, ikke dyr. Og symptomene går over i løpet av noen dager, altså ingen alvorlig tilstand. http://web2.gyldendal.no/rm/docs/Hygiene_Del_1,2_og_3_S.pdf

Endret av Mohair
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...