AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #1 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg er gravid i uke 30. Og har sååå lyst til å stå på langrenn om snøen kommer snart. Noen her som har gått på langrenn når de var ganske store? Hørt om flere som har det , men lyst til å høre her også. Formen er kjempefin, vært det hele graviditeten og har trent regelmessig i flere år nå. Er jo bare å gå rundt i nabolaget siden jeg bor ett ganske øde sted, og evt ta av skiene å gå ned og opp bakker. Tar jo ingen sjanser. Gleder meg ihvertfall til snøen kommer, enten jeg prøver å stå langrenn eller ikke :-) !!!! Anonymous poster hash: b7b50...56b
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #2 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg gikk masse på ski, og det gikk helt fint. Men jeg måtte sette ned tempoet, og spesielt i nedoverbakkene. Jeg hadde termin i juli så var sånn sett ikke så stor i skisesongen, men jeg syklet til jobb fram til mai/juni. Det blir vel noe av det samme. Anonymous poster hash: f70af...3ab
TrickyCicci Skrevet 20. oktober 2013 #3 Skrevet 20. oktober 2013 Burde gå helt greit det:) Men vær obs på at baby ikke skal ligge i pulk de første 6mnd, så ikke ta den med på tur i vinter. Aner ikke om du hadde tenkt det da, men den informasjonen var noe jeg ikke hadde tenkt på før jeg fikk høre det.
skruf Skrevet 20. oktober 2013 #4 Skrevet 20. oktober 2013 Personlig så hadde jeg ikke turt å gå på ski under svangerskap. Men det er pga jeg er mestertryner og kan virkelig få til noen fabelaktige fall.....
Gjest Maman Skrevet 20. oktober 2013 #5 Skrevet 20. oktober 2013 En gang gikk jeg rett på trynet og fikk skituppen inn i brystkassa. Så jeg tør ikke å gå på ski som gravid... Men så er jeg heller ikke en ener på ski:) det er vel egentlig noe du må vurdere selv ut i fra ferdigheter og feks om det er holkesnø. De fleste leger og jordmødre sier at man helst bør styre unna, men de er ikke så bastante på det.
Vera Vinge Skrevet 20. oktober 2013 #6 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg holdt meg unna skigåing forrige gang og kommer til å gjøre det denne gangen også. Men det er mest fordi jeg er redd for å utløse bekkensmerter av det. Jeg kjenner at styrkeøvelsen utfall belaster bekkenet feil for meg, noe som ligner litt på skigåing, og siden jeg har vært redd for å bekkentrøbbel, har jeg styrt unna ting som kan framprovosere noe. Men hvis man bare rusler helt rolig, er det sikkert ikke noe problem. Men for meg som har gått mye på ski, ville det føles litt meningsløst. Men så klart, man må jo uansett ta det med ro i bakker og sånt, også siden tyngdepunktet er annerledes med mage. Ville nok valgt med en ganske flat løype og evt. gått sidelengs ned bakker.
Stinelin Skrevet 20. oktober 2013 #7 Skrevet 20. oktober 2013 Har ingen betenkligheter mtp. sikkerheten, men langrenn er hardt for bekkenet, så det er sikkert lurt å ta det pent og kjenne på kroppen underveis og etterpå. Håper du får noen fine turer!
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #8 Skrevet 20. oktober 2013 http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article639497.ece Henriette Øien, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, forteller at de ønsker å få frem at det ikke er noen farer forbundet med skigåing for de som har et normalt svangerskap. Jorunn Sundgot-Borgen, professor ved Norges idrettshøgskole, er helt enig i at langrenn er en bra graviditetsaktivitet. - Langrenn er en ypperlig treningsform når en er gravid, og er spesielt bra når vekten øker, sier hun til BarniMagen.no. Dette fordi skigåing gir fin avlastning på ledd, sammenlignet med for eksempel jogging, ifølge Sundgot-Borgen. Best i første del Mot slutten av svangerskapet blir balansen dårligere og det er lettere å falle. Langrenn egner seg derfor best i første del av svangerskapet. Velg rolig terreng og vurder egenferdighetene, inkludert dårligere balanse enn normalt, før du legger av sted slik at du unngår fall. Det er også en enkel måte å komme i bedre form på, om du får opp pulsen litt. Anonymous poster hash: ccdcd...919 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #9 Skrevet 20. oktober 2013 En gang gikk jeg rett på trynet og fikk skituppen inn i brystkassa. Så jeg tør ikke å gå på ski som gravid... Men så er jeg heller ikke en ener på ski:) det er vel egentlig noe du må vurdere selv ut i fra ferdigheter og feks om det er holkesnø. De fleste leger og jordmødre sier at man helst bør styre unna, men de er ikke så bastante på det. Nei, dette er feil. Helsesøstre og jordmødre advarer ikke mot skigåing. Men tilpass farten til form. Og selvsagt: er du "bambi" på ski i utgangspunktet så kan du kanskje styre unna, men da har du vel eller ikke sååå lyst til å gå på ski. Anonymous poster hash: f70af...3ab 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #10 Skrevet 21. oktober 2013 Ja har funnet de samme artiklene ang langrenn anonym:-) Så bort ifra den siste ang at det var dumt mot slutten. Hehe:-) Tenker som alle her skriver,vil jo ikke ha bekkeløsning, men satser på at det skal gå greit. Får kjenne litt etter. Har gått greit med alt jeg har gjort av aktiviteter til nå, så satser på at det går fint, Gleder meg til å tusle litt på ski i snøen:-) Som godt kan komme snart:-) Og tenker akkurat det samme om tempo, tar en rolig løype, bare for kosen sin skyld, for å komme meg ut i snøværet som forhåpentligvis kommer snart og for å gjøre noe som en bra for både mor og baby:-) At man ikke skal ha med babyen i pulk har jeg ikke hørt om ,men greit å vite:-) Anonymous poster hash: b7b50...56b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå