Gå til innhold

Far med nytt barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Visste ikke helt hvor jeg skulle snu meg på dette tidspunktet, har fått vite at min omtrent 50 år gamle far har gjort min nåværende stemor gravid(hun er rundt 45). Jeg og min bror, på 21 og 19, hadde for lengst trodd han var ferdig å reprodusere, men tydeligvis ikke. Og ingen av oss vil egentlig at dette skal skje.

I alle fall; min stemor er det jeg vil kalle en "gold digger". Hun er av utenlands opprinnelse, og har et barn fra før med norsk mann. Hun er fattig som ei kirkerotte og _vet_ min far er rik. Jeg og min bror har ingen anelse om hva vi skal gjøre for at hun ikke skal ende opp med arven fra min far om han skulle bortfalle først, og at deres felles barn heller ikke skal unne gå av med vår arv. Dette høres kanskje rart ut, og egoistisk, men det er mye som tyder på at denne kvinnen kun er ute etter pengene. Min far blir attpåtil å arve en lite formue fra min bestemor når hun går bort. Disse pengene er jeg og min bror mest redd for, og selvsagt eiendommen.

Hva skal vi gjøre? Kan vi ta forskudd på arven fra bestemoren vår, at vi får hele delt opp mellom kun meg og han? Eller kan vi få vår far til å testamentere dette til oss? Og eiendommen, hvordan unngår vi at hun blir boende og ødelegger vårt barndomshjem om han skulle bortfalle?

Jeg ønsker ikke useriøse svar fra folk som vil kommentere på egoismen, for innser at vi kan se ut som to barn som bare er sjalu. Dette er da ikke tilfellet, iom hvordan denne kvinnen er og oppfører seg rundt min fars penger.

Håper noen kan hjelpe oss!

Anonymous poster hash: 82d40...b57

Anonymous poster hash: 82d40...b57
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Deres nye søsken har lik rett på arv fra deres far som du og din bror har, det må du nesten bare innfinne deg med først som sist.

Anonymous poster hash: 54450...853
  • Liker 15
Skrevet

Her har dere ingen sak. Dere har ikke noe rett på noe arv etter deres bestemor så lenge dette ikke er spesifisert i noe testamente - det er det deres far som har. Og fra han har dere ingen rett på eventuell arv før han er død. Og da må dere nok dele både med hans kone og hans evt. nye barn.... Sånn er virkeligheten, dette er valg din far tar som dere har ingenting med....

Anonymous poster hash: 75ade...cca
  • Liker 8
Skrevet

Eneste som betyr noe her er om deres mor er død, altså om far sitter i uskifta bo. Da kan, og bør, dere kreve morsarven deres nå. Jeg tror det har noe å si om de er gift, om arven fra besteforeldrene tilfaller henne eller dere (3), hvis din far skulle falle bort før bestemor. All farsarv må uansett deles på alle tre barn, og ektefeller arver hverandre. Hvis din far dør, kan dere kreve skifte, da må stemor gi dere deres del med en gang.

Hvor mye deres del av arven blir, avhenger av om de er gift, og hvor mye som eventuelt er særeie. Formue man tar med seg inn i ekteskapet er særeie, arv han mottar i løpet av ekteskapet er juridisk vanskelig. Kontakt gjerne advokat, men det er nok ikke så mye dere kan gjøre med situasjonen.

Er de gift, ville hun arvet uansett nytt barn eller ikke. Nytt barn betyr at alt (som ikke tilfaller henne), skal deles på tre, ikke to.

http://www.arveoppgjor.no/hva-er-uskifte-uskiftet-bo/

Skrevet

Hun kan ikke sitte i uskiftet bo, så dersom han dør vil dere få arven deres. Når det er sagt synes jeg det virker veldig spesielt å planlegge arven etter høyst levende forelder. Deres ufødte søsken vil også ha krav og rett til en like stor del av farsarven sin som det du og din bror har.

• Liker 6
Skrevet

Like greit å kontakte ein flink advokat, først som sist.
Så har de ting svart på kvitt og veit kva de har krav på og ikkje.

:)

Anonymous poster hash: 28804...685
Skrevet

Så glad faren min aldri kunne finne på noe slikt.

Skrevet

Så glad faren min aldri kunne finne på noe slikt.

Det vel absolutt ingen verdens ting om med mindre din far er varig sterilisert eller død.

Skrevet

Er moren deres gått bort eller er foreldre skilt?

Anonymous poster hash: d36b4...af2
Skrevet

Faren din bestemmer selv om han vil få et barn til

• Liker 1
Skrevet (endret)

Om deres far skulle falle fra i dag så vil dere som livsarvinger ha krav på en tredjedel av det han etterlater seg.

Først så vil hans kone ha krav på halvparten av boet om de har felleseie og så vil hun ha krav på den ene halvdelen etter deres far. Da et det en halvpart igjen etter deres far og dere har som livsarvinger krav på en tredjedel hver av dette. Når alle tre barn har fått hver sin del så vil det være en tredjedel igjen og denne kan din far fritt testamentere til sin kone om han vil. Om han ikke gjør det så går denne delen også til dere tre barn. En liten ting her. Den tredjedelen som hver av dere har krav på går maksimalt opp til en million pr barn så om hans formue er større enn dette så kan han fritt testamentere dette til hvem han vil. Om han ikke skriver testamente og formuen er større så vil dette tilfalle dere. Altså, han kan i testamente sørge for at hver av barna arver en million. Det er det som livsarvinger etter loven maks har krav på selv om han skulle sitte på 20 millioner. Resten kan han gjøre med som han selv vil. Dette blir opp til deres far å bestemme hvor vidt dere får akkurat det som dere har krav på etter loven eller om dere får det som reelt er i boet.

Når det gjelder eiendom så kan dere ta denne på skjevdeling om han eide denne før han inngikk ekteskap med deres stemor. Det er en forutsetning at han da ikke har overført denne på henne eller har gitt henne særeie.

Når det gjelder besteforeldre så har dere ingen rettigheter her. Det er din far som er arving her i første omgang men om han dør før deres bestemor så vil dere barn tre inn som arvinger i hans sted. Hans kone har ingen arverett her.

Om deres far dør så må hun skifte med dere slik at dere henter ut farsarven med en gang så sant dere ikke skriver under på et skriv om at hun kan sitte i uskifte om deres far går bort. Det vil jeg råde dere til ikke å gjøre.

det nye barnet som kommer vil ha samme arverett etter deres far som dere har.

Jeg går ut ifra at deres mor og far er skilt og at de den gang skiftet boet og at din far i dag er gift med deres stemor eller at deres mor er død og at det er foretatt skifte til dere for deres morsarv da deres far giftet seg igjen slik at det kun er farsarven vi snakker om her.

Endret av caroprins
Skrevet

Kontakt advokat, men jeg tror mye av det som skrives her er rett, det er klare regler på hvordan deler av arv skal fordeles, inntil et visst beløp, og deretter kan faktisk din far selv bestemme. I teorien kan han la det nye barnet arve resten, hehe, så dere bør oppføre dere ;)

Men, bort fra det juridiske, så har dere gått i fellen med å tro at dere automatisk har krav på all formue etter både besteforeldre og foreldre. Som nevnt over så har dere krav på en del av det, inntil 1 million hver fra deres far. Og deres far har faktisk bare krav på 1 million fra sin mor. Ut over å følge reglene, så kan både bestemor og far velge på testamentere all resten av sin arv til Frelsesarmeen, uten at dere kan klage på det i det hele tatt. For helt seriøst - det er deres penger - ikke dine!! Og du og din bror kan ikke bestemme over hverken far eller bestemor - heldigvis. Og tilsvarende har dere samme valgfrihet med deres formue i fremtiden.

Jeg kan skjønne at dere bortforklarer egoismen med at deres far har funnet en kvinne dere åpenlyst ikke liker. Men tydeligvis synes han at hun er bra da, og dere kan ikke bestemme over fars kjærlighetsliv. Beklager, men sånn er virkeligheten. Faren deres er ikke bare en arve-maskin, han er faktisk et menneske som kan ta akkurat de valgene han måtte ønske, både med pengene sine, hvem han vil bruke de på mens han lever, og hvem som får hva (utover pliktarven) når han er død, og hvilken kvinne han ønsker å leve sammen med. Det er han som har tjent inn pengene, la han bruke de som han vil. Og tydeligvis er nytt barn en av de tingene, for ønsker man ikke unger er det faktisk ganske greit å unngå i disse dager, noe han åpenlyst ikke har gjort. Hans valg - ikke noe dere har med å gjøre i det hele tatt egentlig. Selv om det kan være ille å se på nær familie ta dårlige valg (som å være forelsket i en gold-digger), så er det allikevel ikke noe dere kan være med å bestemme.

• Liker 2
Skrevet

Det vel absolutt ingen verdens ting om med mindre din far er varig sterilisert eller død.

Du, jeg spurte ham om han kunne finne på å bli ilag med noe kjøpakvinnfolk en gang og svaret var meget negativt.

Gjest Magdalene
Skrevet

Dere får jo uansett pliktarven. Alt annet kan han gi til hvem han vil.

Det er jo hans penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...