Kattefot Skrevet 20. oktober 2013 #1 Del Skrevet 20. oktober 2013 Jeg har vokst opp med hunder og har mye erfaring med hundehold. Nå ønsker jeg å kjøpe meg en hund selv, problemet er at jeg bor alene og jobber 8 timer hver dag. I tillegg tar det meg ca. en halv time hver vei til og fra jobb. Blir 9 timer om dagen for lenge for en hund å være alene? Magefølelsen min sier at det er litt for lenge. Hundene jeg vokste opp med var alene i maks 4-5 timer om dagen. Det skal sies at jeg selvfølgelig ville gått tur med hunden på morgenen, med en gang jeg er hjemme fra jobb og på kvelden. Det må vel være noen der ute som er alene og eier hund? Hvordan gjør dere det? Hvor lenge er dere borte fra hunden om gangen? Og hvilken hund har dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #2 Del Skrevet 20. oktober 2013 Er i samme situasjon og har valgt å IKKE ha dyr. Rett og slett fordi jeg ikke vil være den som gir et dyr et dårlig liv. Det livet jeg ville klare å gi en hund, er ikke "bra nok" etter mine standarder. Man må tenke på dyret, før man tenker på sitt eget ønske, mener jeg. Anonymous poster hash: 21b28...ba1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 20. oktober 2013 #3 Del Skrevet 20. oktober 2013 Det synes jeg er mye alenetid for en hund. Har du ikke mulighet til å ta med hunden på jobb ville jeg latt være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 20. oktober 2013 #4 Del Skrevet 20. oktober 2013 Følg magefølelsen du. 9 timer ER for lenge, og det vet du antagelig godt. Men det finnes jo endel hundeluftere og evt. hundebarnehager, så med tilrettelegging går det jo... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 20. oktober 2013 #5 Del Skrevet 20. oktober 2013 Nei, det er kun folk i parforhold som kan ha hund. Og en må være uføretrygdet eller hjemmeværende. Eller dør hunden. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #6 Del Skrevet 20. oktober 2013 Jeg var i samme situasjon, bortsett fra at min mor bor et steinkast unna og var mye hundevakt. Det hadde aldri gått bra uten henne. Anonymous poster hash: 8cc9e...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Focklop Skrevet 20. oktober 2013 #7 Del Skrevet 20. oktober 2013 En voksen hund - kanskje. Valp - absolutt ikke. Det kommer an på hva du har å tilby hunden når den er hjemme alene. Å være ute i løpestreng/hundegård med anledning til å gå inn i varmt ly er MYE mer stimulering enn å sitte inne i et bur eller innestengt på stua. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #8 Del Skrevet 20. oktober 2013 Eg er i samme situasjon og har tenkt mye på dette. Eg kan ikke ta hunden med på jobb da eg jobber på kontor, men har tenkt at det kansje går an å ha hunden i bilen, så kan eg gå på tur med den i lunsjen. Da blir det jo ikke så lenge mellom hver gang den får oppmerksomhet og tur, eg kan jo gå ned et par ganger utenom lunsj og se til hunden også. Dette går jo selfølgelig ikke i sommermånedene da det blir for varmt i bilen, men det er kansje en mulighet ellers på året. Eg tror også for min del at eg måtte kjøpt litt større bli så hunden hadde hatt plass å bevege seg på, for den eg har nå ville det bare såvidt vært plass til et transportbur i. Anonymous poster hash: ad01b...4ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormborn Skrevet 20. oktober 2013 #9 Del Skrevet 20. oktober 2013 Det er da helt normalt at en hund er alene hjemme mens man er på jobb! Blir så irritert på dette nye som har kommet innen egentlig alle dyreraser. Katter skal jo omtrent ikke være ute, hester skal ikke være inne og hunder skal ikke være alene - Blæh! Selvfølgelig er det optimale å være sammen med dyra sine 24t i døgnet, men hvem er det som får til det da? Badebukse har skjønt poenget Kun uføretrygdede kan ha hund! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #10 Del Skrevet 20. oktober 2013 Har hatt hund før, han klarte fint og være hjemme i flere timen om dagen, men tror nok ikke det går like fint med en valp. Da må du sørge for at ihvertfall noen kan passe valpen den første mnd. Anonymous poster hash: 1f81d...2d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Singha Skrevet 20. oktober 2013 #11 Del Skrevet 20. oktober 2013 Jeg er i samme situasjon og har valgt å ikke gjøre det. Vurderer katt dog... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattefot Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter #12 Del Skrevet 20. oktober 2013 Blir jo veldig påvirket av å lese at hunden maks kan være alene noen få timer om dagen o.l. Og det er jo klart man vil det beste for hunden. Jeg kunne nok ikke tatt med meg hunden på jobb da jeg jobber på kontor. Har fleksitid, så kunne fint jobbet kortere noen dager og heller jobbet litt hjemmefra etc., men det er jo ikke alltid den løsningen går, så av og til ville det blitt så mye som 9 timer. Det finnes jo så utrolig mange mennesker som har hund- alle disse kan da umulig kun jobbe fire timer om dagen dersom de er alene med hund? Og hvis man er to må man tydeligvis jobbe forskjellige tider. Er det ingen her med standard 8-16 jobb som har hund? Eller der begge i parforholdet jobber 8-16? Enig i at valper ikke kan være like lenge alene, så jeg ville uansett ikke skaffet meg en valp før jeg hadde ferie/var i en periode på jobb hvor jeg kunne tatt meg fri over en lengre periode. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #13 Del Skrevet 20. oktober 2013 Faren er jo at man ikke vet hva slags hund man får, altså hvordan den forholder seg til å bli forlatt. Vi har en som blir veldig stressa av det, har måttet koble inn atferdsterapeut og må nå drive å forlate ham to-tre ganger om dagen i maks fem minutter av gangen foreløpig. Og han er ung valp på et halvt år, og har ikke hatt noen grunn til å bli "sånn". Det kommer til å ta flere måneder før vi er oppe i en arbeidsdag i bortetid. Heldigvis har vi mulighet til det nå, da samboer jobber hjemmefra og jeg har en jobb jeg kan ta ham med på. Men til neste år søker begge nye jobber. Poenget er at for å gjøre det best mulig for hunden, må vi bruke veldig lang tid på å lære ham til å være alene. MYE lengre tid enn de fleste som er i 100 prosents jobb har. Da har du gjerne de første maks åtte ukene med hunden til å lære den det. Man vet jo ikke om hunden syns det er vanskelig, så man må ha noen løsninger klare i tilfelle det ikke går smertefritt. Noen som kan passe, jobbe fleksitid for å korte ned hundens alenetid etc. Vi bor i blokk, og når han nå bjeffer etter bare fem minutter sier det seg selv at vi ikke kan forsvinne i timesvis. Har du noen som kan hjelpe deg hvis det ikke skulle funke? Et sted han/hun kan være, en nabo, noen som kan komme innom og lufte? Anonymous poster hash: 001ca...589 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea2 Skrevet 20. oktober 2013 #14 Del Skrevet 20. oktober 2013 Stort sett går det helt greit at en voksen hund er alene en arbeidsdag. Men om du skaffer deg valp er trengs det mye tilvenning og man kan ikke bare gå ut fra at hunden er gammel nok til å være så lenge alene etter bare noen uker/måneder. Har du noen i nærheten som kunne ha hjulpet deg den første tiden? Feks hentet hunden etter noen timer? Kanskje du kan ta til deg en omplasseringshund som i alle fall er ferdig med den verste puberteten og er vant med å være alene? Slike som blir omplassert pga allergi f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 20. oktober 2013 #15 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Alt går. Og til dere som sier at man ikke kan ha hund såfremt man ikke er hjemme hele dagen e.l. Joda det kan man. Man kan ha hunder i bur, man kan ha hunder i luftegård, man kan ha hunder alene hjemme 12 timer i døgnet. Sogar kan de være alene 20 timer i døgnet. MEN - for meg handler det om hva som er best for hunden. Og hvis man ikke tar det i betraktning, så er det en veldig egoistisk tankegang. Joda, mange som jobber fulltid har hund, men det er ikke dermed sagt at dette er det beste for hunden. Og når man vurderer å skaffe seg et kjæledyr så synes jeg dyret fortjener at man har tenkt igjennom og tilrettelagt. Som tidligere nevnt, finnes det mange hundeluftere og også div. hundebarnehager (ikke alle like gode men...). Hunder er svært sosiale dyr. Det er ikke uten grunn at de i Sverige har fått igjennom en lov som sier at hunder ikke skal være uten selskap mer enn 6 timer. Dette er helt sikkert diskutabelt hvorvidt 6, 4, 7, eller 5 er optimalt, men poenget er at hunder altså ikke trives med å være lenge alene. Man må ikke være hjemmeværende for å ha hund, men man må tilrettelegge slik at hunden ikke er så mye alene hjemme. 9 timer er mye. I tillegg dukker det alltid opp ting man bør/ønsker/vil være med på om kvelden eller i helger, og hvor man ikke kan ta med hunden. Konklusjonen bør derfor være at om man ikke har mulighet for hundepass/lufting, eller ta den med på jobb, evt. har en fleksibel jobb osv., ja da synes jeg personlig at man bør revurdere å skaffe seg hund. Det at det har blitt "hysteri" om det å være alene osv, er jo bare positivt for hundene. Endelig går verden litt fremover, vi forsker på hunder og andre dyr, og har funnet ut at de har tydelige behov for å ha det godt. Og kanskje... kanskje, er det sånn at det ikke er en menneskerett å skaffe seg et kjæledyr hvis man vil dyret vel. Kanskje vår travle hverdag ikke lenger har plass til en hund - for hundens del. Men klart; vi mennesker lever hektiske liv, og noen er ensomme og trenger noe å kose med når man kommer hjem, men det er vel heller en litt egoistisk tankegang. En hund som er der for meg... hva med behovet til hunden... Endret 20. oktober 2013 av Portvinpiken 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. oktober 2013 #16 Del Skrevet 20. oktober 2013 Jeg hadde hund alene og jobbet fulltid. Hunden hadde det helt OK med å sove alene hjemme. Hun var også med meg på jobb en gang i blant. Men jeg velger å ikke gjøre det igjen. Det går, men jeg fikk aldri noen alenetid. Hvert eneste minutt jeg ikke var på jobb, tilbragte jeg på hunden min. Det er slitsomt. Kjenner flere med hund, men de er som regel alltid to, og hunden er enten med på jobb, eller så jobber ikke hundeeieren. Jeg har så utrolig lyst på hund igjen og er virkelig valpesyk. Men jeg lever alene og jobber hver dag, så det går ikke - dessverre 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiak Skrevet 20. oktober 2013 #17 Del Skrevet 20. oktober 2013 Nydelig innlegg, Portvinpiken. Jeg synes også at 9 timer blir for lenge. Jeg kjenner folk som jobber og er alene som har hund, men da har de naboer, slektninger, bekjente etc som kan passe hunden av og til eller lufte den midt på dagen, eller de kan ha med hunden på jobb, i det minste i bilen slik at de kan lufte i lunsjen, eller de har tilgang på hundebarnehage. Hva med at du begynner med å søke etter noen i nærheten av deg som trenger avlastning til sin hund? Ellers kan du fortsatt vurdere å skaffe egen hund, hvis du finner noen som bor i rimelig avstand som kan lufte/passe hunden iblant. Jeg synes ikke det er krise om en hund er 9 timer alene en gang i blant - men fem dager i uken blir for mye. Lykke til med å finne løsninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #18 Del Skrevet 20. oktober 2013 Det går helt fint! Søker du litt på nett finner du noen som kan lufte hunden din på en tur hver dag eller noen dager i uken. Min hund er alene 8 timer hver dag og er vant til det. Hun er da ikke så mye alene på ettermiddag/kveld. Og hun er sammen med meg hele helgen. Hunder er vanedyr og de tilpasser seg situasjonen de lever i. Men de må trenes på å være alene og de må ha det godt når de er alene. Og da må du ha et rom den kan være i, slik at den ikke må sitte i bur. Anonymous poster hash: 1474d...525 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 20. oktober 2013 #19 Del Skrevet 20. oktober 2013 Det går helt fint! Søker du litt på nett finner du noen som kan lufte hunden din på en tur hver dag eller noen dager i uken. Min hund er alene 8 timer hver dag og er vant til det. Hun er da ikke så mye alene på ettermiddag/kveld. Og hun er sammen med meg hele helgen. Hunder er vanedyr og de tilpasser seg situasjonen de lever i. Men de må trenes på å være alene og de må ha det godt når de er alene. Og da må du ha et rom den kan være i, slik at den ikke må sitte i bur. Anonymous poster hash: 1474d...525 Og det er nettopp dette vi ikke må utnytte for mye til vår fordel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå