AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #1 Skrevet 20. oktober 2013 Hei, jeg bestemte meg for å legge om kostholdet slik at jeg spiste 100% naturlig, jeg kuttet ut alt av ferdig mat og mat tilsatt tilsettingstoffer. Dette var noe jeg hadde tenkt på lenge, kostholdet vårt var ikke så veldig annerledes fra før heller, vi spiste ikke frosen pizza og lignende middagen var stort sett fra bunnen. Men vi kjøpte ferdig brød, syltetøy, diverse pålegg ferdig. Samt pasta, ost, saft, juice og yoghurt med smak. Nå som disse varene er utelukket er det langt mer krevende å lage middag og få hverdagen til å gå rundt, det hjelper heller ikke at ungene (4 og 6) protesterer høylytt over hjemmebakt brød, suppe fra bunn istedenfor for Toro osv. Har dere noen tips og råd til meg? Hvordan kan jeg fortsette med mitt sunne kosthold uten at det sliter meg helt ut? Jeg bruker fryseren godt, baker brød og fryser ned, samt enkelte middager. Anonymous poster hash: b9f12...bb6
Gjest Arch Skrevet 20. oktober 2013 #2 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg tenker at man kan ta ting gradvis. Å begynne med å lage eget pålegg kan kanskje vente, så prioriterer man hjemmelaget middag og brød. Når de rutiner sitter så øker man, litt etter litt. På den måten får både barna tid til å bli vant og rutinene blir ikke overveldende. 6
Berit Skrevet 20. oktober 2013 #3 Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Helt 100% naturlig fra bunnen, tror jeg det er ingen som gjør eller klarer. Men jeg føler at vi spiser veldig mye fra bunnen av. Vi baker brød, lager hjemmelavet pasta, pizza, lasagneplater, sauser, supper, is, andre desserter, kaker, knekkebrød, energibarer, pålegg, sjokolade, juicer, smoothier, andre middagsretter mm. Vi har en thermomix: http://www.thermomixnorge.no Dette sparer en for utrolig mye tid, det går effektivt, lett og greit. Man kan bare ta nesten alle ingrediensene oppi samtidig, og så gjør maskinen resten. Den rører, varmer og kutter. Noe av minuset er at den kutter alt smått eller knust (alt etter hvor lenge), men da er det bare å hakke på forhånd det som man vil ha i større biter, og tilsette deretter. Rådet til Arch var lurt Endret 20. oktober 2013 av Berit 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #4 Skrevet 20. oktober 2013 Så deilig å høre om folk som ditsjer ferdigmat! Hva med å putte det hjembakte brødet i butikkpose? Har du forsøkt å la barna få lage suppe selv, eller kanskje til og med brød? I mine øyne er kan kresne barn få være sultne barn. Som regel hjelper det at de selv vet hva som er i maten og hva den består av. Jeg mener det er en viktig del av oppdragelsen. Å lage alt fra bunnen, blir vanskelig. Smør og ost er vanskelig å lage selv, men ikke umulig. Vi lager omtrent alt selv, unntatt smør, ost og yoghurt, selv om yoghurt visstnok er ganske lett og smaker mye bedre hjemmelaget. Vi har noen venner som lager selv, så det er et prosjekt hos oss også. Smaken i yoghurten får dere ved å tilsette frukt og bær og honning eller annet. Syltetøy er superlett og gøy å lage selv. Tilsett gjerne ulike krydder. Dere trenger nok glass og en del oppbevaringsplass. Det er jo lurest å lage syltetøy når frukt og bær er på sitt billigste og beste, altså høsten. I samme slengen lager du saft. Hos oss er det gjerne et par lørdager på kjøkkenet og vi har syltetøy nok for en god stund. Flotte små gaver blir det også! Jeg pleier egentlig å lage litt rennende syltetøy, helle av sirupen og bruke den som saft mens frukt- eller bærbitene blir syltetøy. Leverpostei og peanøttsmør er også enkelt å lage selv. Akkurat nå kommer jeg ikke på hvilke andre pålegg vi bruker. Vi kjøper jo røkelaks og skinke og slike ting. Og ost og smør som sagt. Istedenfor juice kan dere kanskje ønske dere en juicemaskin. Det er også noe unger ofte synes er gøy. Da kan man lage juice av forskjellige ting. Rødbeter er kjempegodt og sunt og gir en artig farge. Vi har en pastamaskin. Det er forsåvidt litt tidkrevende å lage pasta i hverdagen. Jeg bodde alene i utlandet en periode og merket at selv i en hektisk hverdag var det ikke altfor mye styr å lage egen spaghetti til meg selv med hjemmelaget puttanescasaus til. Det går an å lage deigen i større porsjoner og fryse ned passelig store klumper som dere så tiner og ruller ut og kutter. Det sparer jo tid. Om man kan fryse ned ferdig fersk pasta er jeg ikke sikker på, men det skal prøves. Tortellini og ravioli lager vi bare når vi har fint besøk og/eller god tid. Kanskje dere har noen naboer eller venner i nærheten som også lager alt fra bunn? I så fall er det kanskje mulig å få til en bytteordning hvor noen lager pasta, andre pålegg osv? En annet tips som har med tid å gjøre, er å bli kreativ med restene. Kokte poteter kan brukes i supper, omeletter, gratenger og som potetmos. Mais kan moses og brukes i suppe eller pannekakerøre. Vi pleier å spise forrett og hovedrett hver dag. Den ene retten består ofte av rester fra en av dagene før. Dermed har vi alltid variasjon. Anonymous poster hash: e0f92...153 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #5 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg anser meg selv for å være en som lager alt fra bunnen av, men det er allikevel en del matvarer jeg kjøper, nemlig slike som stort sett består av rene ingredienser: - tørket pasta, det består jo bare av mel og vann (det hender jeg lager det selv også, men det er bare når jeg har tid og lyst) - rene meieriprodukter som smør, rømme, yoghurt naturell, ost - rent kjøttpålegg som skinke av god kvalitet, og roastbeef - hermetiske tomater, mais, tunfisk - røkt laks, sild, makrell - bacon (selv om jeg også har laget det selv noen ganger, men det er mest for gøy) - "hjemmelagede" pølser, fiskekaker/-boller, leverpostei, osv. fra gode slaktere eller fiskehandlere - brød fra håndverksbakerier Og sikkert mye mer som jeg ikke kommer på nå. Jeg synes ikke at det i listen over diskvalifiserer meg fra å være en som lager all mat fra bunnen av.Anonymous poster hash: 9b2ca...a49 9
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #6 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg anser meg selv for å være en som lager alt fra bunnen av, men det er allikevel en del matvarer jeg kjøper, nemlig slike som stort sett består av rene ingredienser: - tørket pasta, det består jo bare av mel og vann (det hender jeg lager det selv også, men det er bare når jeg har tid og lyst) - rene meieriprodukter som smør, rømme, yoghurt naturell, ost - rent kjøttpålegg som skinke av god kvalitet, og roastbeef - hermetiske tomater, mais, tunfisk - røkt laks, sild, makrell - bacon (selv om jeg også har laget det selv noen ganger, men det er mest for gøy) - "hjemmelagede" pølser, fiskekaker/-boller, leverpostei, osv. fra gode slaktere eller fiskehandlere - brød fra håndverksbakerier Og sikkert mye mer som jeg ikke kommer på nå. Jeg synes ikke at det i listen over diskvalifiserer meg fra å være en som lager all mat fra bunnen av.Anonymous poster hash: 9b2ca...a49 Tusen Takk for gode tips Hod idé å kjøpe tørr pasta og brød fra bakeren. Jeg kjøper også 100% juice og lignende. Har du anbefalinger til godt pålegg? Anonymous poster hash: b9f12...bb6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #7 Skrevet 20. oktober 2013 Klarer barna å uttrykke hva problemet er med hjemmebakte brød og supper? Jeg har vokst opp med et hjemmebakt brød som var utrolig kjipt, ganske tørt og ingen korn på. Moren til bestevenninnen min bakte grove rundstykker med solsikkefrø på toppen, og moren min fikk sjokk da hun fikk rapporten om at jeg var så "flink til å spise" hos henne, fordi hun mente jeg var småspist. Er de for eksempel vant til en bestemt type brød? Og er du god til å lage supper? De første gangene jeg laget suppe selv smakte det vann, da jeg ikke var flink nok til å smakssette/bruke kraft. Anonymous poster hash: 12bfb...e72 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #8 Skrevet 20. oktober 2013 Det finnes mange oppskrifter på brød, supper og sauser. Hvis du legger ut hva du lager som barna ikke liker er det kanskje lettere å komme med forslag, men det er en fordel om barna får være med på kjøkkenet og ha litt ansvar under matlagingen. De vil da smake og lærer samtidig å lage mat. Anonymous poster hash: ff8ac...e8d 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #9 Skrevet 20. oktober 2013 Man kan fryse både poteter og kokt pasta. Jeg fryser ofte lapskaus og hjemmelaget bolognese med pasta siden jeg bor alene og lager opp større porsjoner. Anonymous poster hash: ff8ac...e8d
Gjest Arch Skrevet 20. oktober 2013 #10 Skrevet 20. oktober 2013 Til den over her: smør er kjempeenkelt å lage selv og mye bedre. Dog blir det kjempedyrt.
Gjest navnelapp Skrevet 20. oktober 2013 #11 Skrevet 20. oktober 2013 Mine barn spiste meir heimelaga brød når eg byrja å skjere det tynnare. Har du prøvd det? Heimelaga brød er så næringstett og kompakt at det bør ikkje skjerast så tjukt som kjøpebrød.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #12 Skrevet 20. oktober 2013 Til den over her: smør er kjempeenkelt å lage selv og mye bedre. Dog blir det kjempedyrt. Typ overpiske kremfløte? Ja, det er ikke alt det er noe poeng i å gjøre selv. Anonymous poster hash: e0f92...153 1
Gjest Ferie Skrevet 20. oktober 2013 #13 Skrevet 20. oktober 2013 Kanskje barna savner mer smak på maten. Lån kokebøker på biblioteket da.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #14 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg skjønner ikke hva slags ferdigprodukter man kan være avhengig av til middagslaging? Hvis barna dine har vokst opp med kun Toro er de nok vant til enorme mengder salt i maten. Start med mye salt i middagen og kutt sakte, men sikkert ned på saltet. Anonymous poster hash: c0bb0...dd0 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #15 Skrevet 21. oktober 2013 Kanskje barna savner mer smak på maten. Lån kokebøker på biblioteket da. TS gir ikke akkurat inntrykk av å ikke ha kokekunstene i orden. Jeg skjønner ikke hva slags ferdigprodukter man kan være avhengig av til middagslaging? Hvis barna dine har vokst opp med kun Toro er de nok vant til enorme mengder salt i maten. Start med mye salt i middagen og kutt sakte, men sikkert ned på saltet.Anonymous poster hash: c0bb0...dd0 Barn har en tendens til ikke å ville spise noe nytt og annerledes enn det de er vant til. Jeg tipper det er det som er problemet. Anonymous poster hash: e0f92...153 1
Gjest Arch Skrevet 21. oktober 2013 #16 Skrevet 21. oktober 2013 Typ overpiske kremfløte? Ja, det er ikke alt det er noe poeng i å gjøre selv.Anonymous poster hash: e0f92...153
Gjest Arch Skrevet 21. oktober 2013 #17 Skrevet 21. oktober 2013 Typ overpiske kremfløte? Ja, det er ikke alt det er noe poeng i å gjøre selv.Anonymous poster hash: e0f92...153 Foreksempel. Jeg gjør det til jul, for det smaker mye bedre.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #18 Skrevet 21. oktober 2013 TS her Ungene mine vil rett og slett ikke smake på noe nytt og annerledes. Dette gjelder f. Eks min hjemmelagde tomatsuppe som de rynker på nesa av, de er vant med å få servert Toro i barnehagen. Det samme med hjemmebakt brød, de liker kun kjøpebrød. Pølsene jeg kjøper hos en slakter faller heller ikke i smak. Jeg er usikker på om det er min matlaging det er noe galt med, eller om ungene ikke er modne for dette enda. Får ofte masse komplementer fra kollegaer og venner. Jeg trodde som sagt ikke at dette skulle bli så vanskelig siden jeg i utgangspunktet ikke var storforbruker av ferdigmat og fabrikata, vi kjøpte kun dagligdagse ting som ost, yoghurt, brød, pølser, taco lefser og lignende, aldri brukt mikroretter eller noe sånt, kan telle på en hånd de gangene jeg har servert ungene frosen pizza. Men problemet er at ungene får dette i barnehage og hos bekjente jevnlig, og etterlyser dette hjemme, dette gjelder spesielt eldstemann. Anonymous poster hash: b9f12...bb6
Pringle Skrevet 23. desember 2013 #19 Skrevet 23. desember 2013 (endret) Du trenger ikke utelukke noe hvis du ikke vil. Velg det som passer inn i deres hverdag. Men det er mange retter som er like raske og enkle å lage fra scratch, og det blir mye bedre og billigere. Små barn foretrekker gjerne det de er vant til, og de liker ofte ikke klumper i maten. Bruker du stavmikser/blender på suppene? Det kan hjelpe. Det samme kan gjelde brødet, om det er frø i det, for tørt, tungt, søtt, mørkt el.l. Jeg har kuttet ut poser/pulver og ferdigretter, pølser og andre bearbeidede kjøttprodukter, bakervarer, sukker, godteri, snacks, is, syltetøy, juice, smakssatt yoghurt, det meste av lettprodukter, og kunstig søtstoff. Nå baker jeg ikke selv heller, men jeg foretrekker uansett knekkebrød, og det kjøper jeg. Synes det er helt greit. Ost, yoghurt, smør, peanøttsmør, soyasaus, tunfisk, pasta, buljongpulver, tørket frukt, majones, leverpostei, røkt fisk, tørket kjøtt, alt dette kjøper jeg ferdig, men jeg ser på innholdsfortegnelsen og velger det som er minst tuklet med. Det finnes ekstremt mye godt man kan spise som er naturlig, om man bare blir oppmerksom på det og vant med det. Alt må ikke være økologisk heller, det går an å legge seg på en mellomting. Heller ikke behøver man å være redd for fett eller karbohydrater. Med naturlig mat kan man vanskelig trå feil. Synes det var et godt råd å la barna være med på matlagingen. Det vil gi dem et mer naturlig forhold til maten, og et slags eierskap. Ønsker deg veldig lykke til. Endret 24. desember 2013 av Pringle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå